Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Melkein ongelmaton päivä
toi jo hymyä Kimin huulille


Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Kimi Räikkönen hymyili tiistaina, vaikka hänen McLaren-autonsa seisoi puolitoista tuntia korjattavana Paul Ricardin ensimmäisenä testipäivänä.
Jo melkein ongelmaton päiväkin tuntui McLarenin suomalaispilotista jo askeleelta kohti parempaa huomista.
F1-maailma on raaka eikä Räikköstä kohtaankaan ole herunut liiemmälti sympatioita. Pilkankohde on kuitenkin kuljettajan sijasta ollut auto ja ennen kaikkea koko talli.
Räikkönen ajoi ensimmäisen testinsä sitten 19. helmikuuta. Pitkä tauko ei johtunut suinkaan suomalaisen lomahaluista, vaan oli tallin tekemä ratkaisu.
Merkittäviä uusia osia autoon saatiin vasta nyt ja kun Kimillä on tiedossa rutkasti töitä tästä eteenpäin, nuorukaiselle tarjottiin hengähdystauko kaukokisojen väliseksi ajaksi.

Uusittu
aeropaketti
Brittimediassa on väitetty, että McLaren olisi lopettanut MP4-19 -autonsa kehitystyön. Tieto ei pidä paikkaansa, sillä tiistaina McLarenit ilmestyivät radalle kokonaan uudistuneessa aerodynaamisessa asussa.
Williams kopioi BAR-Hondan takasiivet jo Bahrainin kilpailuun ja McLaren on nyt seurannut samaa esimerkkiä. Kokonaan uusien takasiipien lisäksi etusiipien sivulevyt on muotoiltu uudelleen ja lisäksi ohjaamoa on virtaviivaistettu.
McLaren rakentaa yhä kiireellä ns. B-versiota 19-autolle, mutta aikaisintaan se saadaan ehkä Kanadan kilpailuun kesäkuussa. Puheet kokonaan uuden MP4-20 -auton rakentamisesta syksyksi ovat tuulesta temmattuja.

:ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
hmmm, missähän olis kuvia tuolta PaulRicardin testeistä?
ei nuo ajat nyt hirveesti lupaile parempaa, ja jos Kimi nyt hymyili ni saatohan se hymyillä jollekin muullekin kuin auton suoritukselle ;)
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
No älkööhä viittikö heti rupee hymmyilemmäää. Testit on testejä ja mä en tajua miten toi jaakko kulta vielä tollasia kirjoittelee, että huomenna sitte nähää vauhti. Se ei sano mitään, vaikka mäcci olis muita pari sekuntia nopeempi. Kaveri on kuitenki näitä vormuloita seurannu jo hyvän aikaa.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
"Williams kopioi BAR-Hondan takasiivet jo Bahrainin kilpailuun ja McLaren on nyt seurannut samaa esimerkkiä. Kokonaan uusien takasiipien lisäksi etusiipien sivulevyt on muotoiltu uudelleen ja lisäksi ohjaamoa on virtaviivaistettu."

Mitä pikkuiset edellä, sitä jättiläiset perässä. :D
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
"Kyllä se Ferrari fanaattisuus karisee jos vaikka voitat lotossa ja päätät nöyryyttää itseäsi yrittämällä tilata Enzon. Et saa. Et ole tarpeeksi merkittävä henkilö omistamaan ko. tuotetta. Tuollaista ajattelumaailmaako kannatat?"

Saa ostaa tällä hetkellä ainakin "käytettynä". E-bay:llaoli joku viikko sitten myytävänä lievästi kolaroitu Enzo.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
sooda sanoi:
"Kyllä se Ferrari fanaattisuus karisee jos vaikka voitat lotossa ja päätät nöyryyttää itseäsi yrittämällä tilata Enzon. Et saa. Et ole tarpeeksi merkittävä henkilö omistamaan ko. tuotetta. Tuollaista ajattelumaailmaako kannatat?"

Saa ostaa tällä hetkellä ainakin "käytettynä". E-bay:llaoli joku viikko sitten myytävänä lievästi kolaroitu Enzo.
Pointti oli ilmeisesti kuitenkin se kuinka Ferrari, siis tehdas ja firma, kohtelevat ns. taviksia. Tuossahan on kyseessä yksityishenkilön myymä käytetty auto eikä siten kerro mitään Ferrarin itsensä asenteesta.

Vaan eipä mittään, voi hyvinkin olla että jos yrittäisi tilata Mersun uuden superauton (se McLarenin valmistama, SLK vai mikä se olikaan) niin saisi samanlaista kohtelua.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Noh... Sama pätee kaikkiin pienen tuotantosarjan omaaviin autoihin. Jonottamassa pitää olla AJOISSA, jos aikoo saada Bugattin, Porschen, Lamborghinin, Mersun/Maybachin/McLarenin tai Ferrarin huippumallin. Mutta turhaan te tuosta Enzosta pölisette. Auto on vain jatke F40:stä lähteneeseen mallilinjaan, joka ei ole juurikaan osoittanut parantumisen merkkejä vuosien saatossa. Maailmassa löytyy halvempia ja käytännöllisempiä superautoja, jotka pystyvät haastamaan Enzon head to head. Lienee McLaren Carsinkin työntekijöille tuskastuttavaa pukata linjalta ulos jotain Mersua täydellisen F1:n jälkeen... :doubtful:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ainakin siinä McLaren f1:ssä saattoi luottaa siihen, että moottori oli luotettavampaa alkuperää...

Emmä nyt menisi niitä Ferrari F40-F50-Enzo sarjaa haukkumaan pelkästään samaksi evoluutioksi. Mukaan pitää ottaa myös "Allmighty" 288 GTO! Sen konehan oli tuplaturbo V8, samoin kuin f40:ssä. F50 ja Enzo olivat sitten vapaasti hengittävillä V12 koneilla. Ne on kaikki edustaneet jännästi aikansa f1-tekniikkaa.

Tokikin F40 oli aivan uskomaton laite verrattuna kaikkiin sitä ennen esiteltyihin autoihin ja se oli radallakin paikka paikoin, erityisesti Nogarossa ja Anderstorpissa, häkellyttävän nopea!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kaikki jossa mainitaan McLaren ja Ferrari liittyvät olennaisesti Mäkin kriisiin... :D

F40 taisi alunperinkin olla kisa-auto. En tiedä onko sitä koskaan missään kovin selkeästi julistettu, mutta varsinkin ensimmäisissä kuvissaan auto oli IMSA-luokkaan rakennettu. Muistaakseni TM:kin tituulerasi kuvatekstissä Ferrarin IMSA-kilpuriksi. Suora Ferrarin B-ryhmäläisen perillinen!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Voi Ronzo parkaa, olisi vaan pidättäytynyt vanhan rakkautensa parissa ja nyt ei olisi mitään hätää... Kyllä se M-Powerkin olisi sointunyt hyvin McLarenin, Mallun, Mobilin ja Mansellin kanssa.


- Dennis kilpailutti muistaakseni sekä 5-ryhmän 320:iä että paria M1:tä Procarissa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tämä hommahan meni niin, että McLarenin kriisin avain on siinä, että ne keskittyi muuhun kun kilpa-autoiluun. Oikeastaan tämä Ferrari F40 liittyy täydellisen oleellisesti McLarenin nykyiseen kriisiin.

Kun Ferrari aikanaan esitteli vuonna 1987 Ferrari F40, sai se valtavasti julkisuutta lehdissä ja autoa pidettiin kovimpana urheiluautona koskaan. Tämä ei tietenkään miellyttänyt Ron Dennisiä, joka tuohon maailman aikaan pyyki Ferrarilla lattiaa joka toinen viikonloppu GP-radoilla. Ron päätti että McLaren rakentaa paremman katuauton kuin Ferrari. Tämä auto suunniteltiin 89-93 ja se esiteltiin 93 vuoden lopulla, siitä tuli McLaren f1. Tässä vaiheessa McLarenin menestyskäyrä oli vahvassa laskussa. Innostuttuaan kuitenkin McLaren f1 projektin yhteydessä yhteistyöstä saksalaisen BMW:n kanssa, päätti Ron hyvistä kokemuksista viisastuneena laittaa hynttyyt yhteen toisen vahvan saksalaisen tehtaan kanssa.

Visiot rupesivat lentelemään Wokingissa ja siellä keksittiin että ruvetaan tekemään näitä superautoja oikein urakalla. No siihenhän tarvitaan hyvät tilat, joten piti rakentaa tämä Paragon-keskus. No koko tämä projekti vei fokusta varsinaisen f1 tallin pyörittämisestä ja saksalainen partnerikin näyttää olevan todellisuudessa ihan kakkosesta. Että tässä on nyt se keitos. Ei tullut hyvää. Eli jos F40:ä ei olisi ikinä tehty, niin todennäköisesti McLaren f1 olisi myös jäänyt tekemättä ja McLaren olisi vieläkin vahvasti vain f1-tiimi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Zepille lisäyksenä, että myös e36 korisia 318iS Bemuja kilpailutettiin BTCC:ssä McLarenin toimesta. 5-ryhmän e21 koriset Bemut taisivat olla ennen Ronin aikaa IMSA:ssa McLarenin ajattamina.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
No keskittyikö Ferrari sitten ennen näitä nykyisiä menestysvuosia liikaa katuautoihinsa kun ei kerran menestystä oikein tullut?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
pmv sanoi:
Eli jos F40:ä ei olisi ikinä tehty, niin todennäköisesti McLaren f1 olisi myös jäänyt tekemättä ja McLaren olisi vieläkin vahvasti vain f1-tiimi.
Ferrari minkä menit tekemään....:jaska:

Aikamoinen aasinsilta Mäcin nykytilanteeseen. Mutta sinänsä siis hauskaa taustatietoa....:D
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Calvin sanoi:
Pointti oli ilmeisesti kuitenkin se kuinka Ferrari, siis tehdas ja firma, kohtelevat ns. taviksia. Tuossahan on kyseessä yksityishenkilön myymä käytetty auto eikä siten kerro mitään Ferrarin itsensä asenteesta.

Vaan eipä mittään, voi hyvinkin olla että jos yrittäisi tilata Mersun uuden superauton (se McLarenin valmistama, SLK vai mikä se olikaan) niin saisi samanlaista kohtelua.
Kyllä SLK:n kaikki saa jotka haluaa ja jolla on varaa. Jonottaa toki pitää. Onhan Ferrarillakin tosin "taviksien" malleja. Oli vähän v-käyrä korkeella ja huono päivä kun enzo tekstin kirjoitin, mutta olen melko varma että herra enzo kääntys haudassa jos tietäisi mitä firmassa tapahtuu. Taitaisi kyllä Bruce Mclarenkin kääntyä... ;)
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Eli jos F40:ä ei olisi ikinä tehty, niin todennäköisesti McLaren f1 olisi myös jäänyt tekemättä ja McLaren olisi vieläkin vahvasti vain f1-tiimi.
muuten hyvää tekstiä, mutta hieman mielestäni tuon viimesen lauseen kanssa hakoteillä olet... 90-luvulla oli jo olemassa TAGin systeemit ja muut härpäkkeet joita tehdään tänäkin päivänä...
Grouppiin kuuluu nykypäivänä myös McLaren Cars, -Composites, Racing, -Marketing ja Electronic Systems (mm. electronics oli synnytetty jo Porschen aikana) ja noiden lisäksi sieltä löytyy Lydden Circuit ja Absolute taste (näistä kahdesta ei ole isompaa infoa itsellä)

Mercedes siis aikanaan osti 40% siivun McLaren Groupista johon kaikki em. kuuluu, joten jo tässäkin valossa en näe oikeastaan edes vaihtoehtoa Mercedeksen pysymiselle McLarenin moottoritoimittajana (sivukommentti toiseen topicciin)

Se Paragon siis sisältää paljon muutakin toimintaa kuin pelkästään nykyisen superauton ja F1 tiimin, joten täysin F40/McL F1 autojen piikkiin tuota ei voi laittaa...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No eihän se Enzo hallunnut aikanaan että f40:ä myydään kelle tahansa. Michele Alboretolle oli luvattu yksi kappale, jos pärjää seuraavassa kisassa hyvin. Näin ainakin silloisen Tekniikan Maailman jutun mukaan. Jacky Ickx oli kuulemma kelvollinen ostaja, mutta sitten se meni myymään auton Japaniin Hondalle kun tarjosivat niin paljon. Jacky joutui siitä hyvästä Ferrarin "mustalle listalle".

EDIT: Joo, myönnän että ajatuksen kulussani tuossa päättelyketjussa: "F40 on syyllinen McLarenin nykyiseen lamaan" saattaa olla muutamia ajatuksellisia virheitä eikä se ehkä ole aivan vedenpitävä. Eli joitain muitakin syitä saattaa ehkä olla McLarenin nykyiseen heikohkomman puoleiseen tilaan....
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
juuh, Enzo aikanaan halusi rajoittaa F40 mallin saatavuuden, ja se onkin periytynyt nykypäivään F50 ja Enzo malleissa... muut mallithan on ollu Ferrarilla kyllä saatavilla isolle "yleisöllekin"...
Mercedes SLR McLarenin taas saa kuka tahansa kaduntallaaja jolla vaan on rahaa, mut kiirettä kai kannattaa pitää koska alkaa kohta oleen tilauskirjat täynnä :p
McLaren F1 tilannetta en muista, mut muistaakseni senkin sai jos rahaa oli tarpeeksi (hassu stoori, muutama vuosi sitten ike Tyson näki ko. auton Englannissa ja halus moisen heti... kuulemma oli tullu tyly vastaus että "No can do, they dont make these anymore, try the used cars market" ;) )

Samoin muista superautoista sen verran että myös tuleva Ford GT ja Porsche Carreran kyllä saa jos vaan rahaa on, mutta noita aikanaan GT-luokkaan tehtyjä Porsche GT1 ja Mercedeksen CLK GTR (tms) mallia ei muistaakseni niin vain saanutkaan....
 
Ylös