Onko rata-autoilu muka kriisissä?

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
No niin, tässä katsojan ajatuksia seurattuani tämän palstan keskustelua jonkin aikaa. Itse olen vieraillut vain Ahvenistolla katsojana, ja aion vierailla jatkossakin.

Muutama pointti:

Ahveniston kisassa oli 7.000 katsojaa, käsittääkseni se on enemmin kuin läheiselle jäähallille mahtuisi katsojia?

Miten nykyjään olisi edes mahdollista saavuttaa monikymmentuhantisia katsoja lukuja, jokainen vapaa-ajan aktiviteettihan kilpailee tosiaan vastaan, riippumatta siitä mistä on kyse, se nähden tuollainen 7000 on ihan hyvä tulos.

Jotkut haikailevat utopistisesti kaikenmaailman Camarojen perään, minun mielipiteeni on: sport 2000 ovat tarjonneet hyviä ja tiukkoja kisoja, osallistujia on paljon ja radalla tapahtuu kokoajan, mm. hyviä ohituksia ym. En usko Suomessa saatavan taloudelliset resurssit huomioiden parempaa ratasarjaa kuin sport 2000. Voin olla tietysti väärässä, olenhan pelkkä katsoja...

Autojen pitää näyttää uusilta, jossain topikissa haikailtiin F-ryhmän ralliautoihin pohjautuvan kaluston olevan ratkaisu, ei ole! Ei jengi halua nähdä "ikivanhoja harrastelijoiden" autoja, vaan nykyaikaisia pelejä tiukassa taistelussa, ja sitähän sport 2000 ovat olleet, ja niihin maahantuojat ja sponsorit haluavat samaistua.

Iltalehden tilalle pitää etsiä uusi pääsponsori, virhe valita kyseisen konsernin tuote pääsponsoriksi, jokainen tietää miksi... Eli mediaa on myös sarjan puolelta kohdeltava tasapuolisesti.

Valitan jos olen väärässä, olenhan pelkkä katsoja...
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by miika:


Ahveniston kisassa oli 7.000 katsojaa,

Kaikki ilmeisesti muistelee entisiä 20000 katsojan määriä. jos tuo 7000 pitää paikkaansa hyvä sekin . itse kuvittelen sen olevan hiukka kaunisteltu.



Autojen pitää näyttää uusilta, jossain topikissa haikailtiin F-ryhmän ralliautoihin pohjautuvan kaluston olevan ratkaisu, ei ole! Ei jengi halua nähdä "ikivanhoja harrastelijoiden" autoja, vaan nykyaikaisia pelejä tiukassa taistelussa, ja sitähän sport 2000 ovat olleet, ja niihin maahantuojat ja sponsorit haluavat samaistua.

Nämä kaikki on olleet aikanaan hyviä tuotteita.Suomessa n.10 vuotta olevat autot varmaankin ovat se mitä meillä keskimääräisesti eniten. Vaikka ajaisimme koiravaljakkoja saadessamme useita eri voittajia monia eri kamppailuryhmiä sellaisilla koirilla mitä katsojillakin on sen kiinnostus olisi taattu yleisöstäkin.

Iltalehden tilalle pitää etsiä uusi pääsponsori, virhe valita kyseisen konsernin tuote pääsponsoriksi, jokainen tietää miksi... Eli mediaa on myös sarjan puolelta kohdeltava tasapuolisesti.

Toivottavasti mediakin kohtelisi tällöin luokkiakin tasapuolisesti.

Valitan jos olen väärässä, olenhan pelkkä katsoja...


Mukavaa kuulla sieltäkin päin ajatuksia
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
MORO!
Hyvä tosiaan, että katsojiakin osallistuu palstalle. Itsekin olen, mutta mukana on sukulaisia, joten kommentit ovat kuin puoliksi sisältäpäin. Ei Rata-autoilu ole varsinaisesti kriisissä, mutta paljon kehittämisvaraa on. Kisoissa pitäisi olla yksi runsasautoinen ja kovia kamppailuja sisältävä pääluokka. Sport 2000 on aika lähellä sitä. Hieman kovuutta lisää (sallitusti)ja katsojat ovat entistäkin tyytyväisempiä. Mutta mutta, ne muut luokat, jotka toimivat vähän kuin konserteissa lämppäripänditja rakentavat tunnelmaa finaaliin eli sport 2000 lähtöihin. Niissäkin pitäisi olla paljon autoja ja kovia kamppailuja. Arvostuskin voi olla ihan ok. Niiden kustannustaso pitäisi pitää kohtuullisen matalana, jotta osanottajia riittäisi. Minit ovat tässä mielessä hyvä juttu. SS on karannut kustannuksiltaan liian kalliiksi, isoa joukkoa autoja ei Suomessa niistä radalle saada. Formula fordeissa kulut ovat melko alhaiset ja niistä saisi hyviä lähtöjä, jos vain autoja olisi enemmän. Sitäpaitsi ff on ehkä kaikkein paras opetteluluokka radalle. Pienet tehot ja tasaväkiset autot pakottavat säätämään ne tarkasti ja niillä pitää ajaa juoheasti, jotta vauhti säilyy. Sitäpaitsi vähän vanhemmallakin pärjää ihan hyvin. F 3 pysyy kustannuksiltaan jotenkin kurissa, jos säännöt sallivat edelleen vain yli vuoden vanhojen autojen käytön. Niitä saa maailmalta jotenkuten säädyllisissä hinnoilla. Edellisten lisäksi tarvitaan vielä luokka, jossa autoja olisi paljon ja hinta halpa. Kyllä F:äläisiä tai harrasteautoja katselee hyvinkin lämmittelylähtöinä, jos säpinää riittää radalla. Itse olen joskus jopa ajatellut, että kisoihin sopisi näytösluontoisesti jopa 600 kuutioisten vakiopyörien lähtö. Olihan Eltsussa aikanaan mukana sekä autoja että moottoripyöriä ja paljon katsojia. Miten vaan mahtaa sopia AKK:n pirtaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ilkhaa:
SS on karannut kustannuksiltaan liian kalliiksi, isoa joukkoa autoja ei Suomessa niistä radalle saada.

Vaan kun Sport2000 on huomattavasti kalliimpi luokka harrastaa kuin SuperSaloon. Sporteissa auton pitää olla uusi kun SS:ään kelpaa vanhempikin auto. Lisäksi kukaan ei KÄSKE käyttämään mitään tähtitieteellisen kallista tekniikkaa, vaan omalla järkeilyllä ja "insinööritaidolla" voidaan päästä varsin pitkälle.


Edellisten lisäksi tarvitaan vielä luokka, jossa autoja olisi paljon ja hinta halpa. Kyllä F:äläisiä tai harrasteautoja katselee hyvinkin lämmittelylähtöinä, jos säpinää riittää radalla. Itse olen joskus jopa ajatellut, että kisoihin sopisi näytösluontoisesti jopa 600 kuutioisten vakiopyörien lähtö. Olihan Eltsussa aikanaan mukana sekä autoja että moottoripyöriä ja paljon katsojia. Miten vaan mahtaa sopia AKK:n pirtaan.
Roadsport-luokka on jo olemassa, miksi pyörä pitäisi keksiä toiseen kertaan ?? Ja mitä kaksipyöräisiin tulee, niin ne on Moottoriliiton reviiriä ja AKK:n suunnitelmat ottaa prätkätkin "suojaansa" onneksi tyrmättiin ML:n toimesta.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Don Vito:

Vaan kun Sport2000 on huomattavasti kalliimpi luokka harrastaa kuin SuperSaloon. Sporteissa auton pitää olla uusi kun SS:ään kelpaa vanhempikin auto. Lisäksi kukaan ei KÄSKE käyttämään mitään tähtitieteellisen kallista tekniikkaa, vaan omalla järkeilyllä ja "insinööritaidolla" voidaan päästä varsin pitkälle.
Tosi että supereissa omilla taidoilla voi säästää. Mutta sinunkin mainitsemat f1 moottorit(tosi vahjoja kylläkin)ei kuulostaa hankintana halvoilta. Kyllä sport 2 miljoonaakin käy kukkaron päälle mutta suoranainen kustannusten vertailu mielestäni vaikeaa. Miljoonien etu on se että mainosmarkka kuitenkin helpommassa kuin muilla.
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
Moottoriliiton ja AKK:n yhteistyö eli molempia sisältävien kisojen toteutus yhdessä ei ainakaan n. 7 vuotta sitten olisi ollut mahdottomuus. Itse olin v. 1993 suunnittelemassa Espoon Muuralaan katuratakisoja työnimeltään "Uudet Eläintarhan ajot". Rata oli tarkastettu sekä pyörille että autoille. Moottoriliitto ja AKK olivat molemmat antaneet luvan kisojen järjestämiseen. Tarkoitus oli ajattaa kaksi pyörien ja kaksi autojen lähtöä. Kisat jäivät järjestämättä sen vuoksi, että valitusmenettelyyn kului aikaa niin paljon, että päätöksen saamisen jälkeen olisi ollut vajaa kaksi kuukautta junailla koko juttu sponsoreineen päivineen. Se oli mahdotonta ja ajot hautautuivat. Sitten muut työt veivät ajan ja uusintayritys jäi tekemättä. Ajatus tosin kutkuttaisi vieläkin.
Muuten don Vito, en ollut pyörää uudelleen keksimässä, vaan tarkoitin juuri roadsport luokkaa, jonka virallinen nimi oli päässyt unohtumaan. Ja vielä Sport 2000 luokan kuluista. Itse rahaa keränneenä ja kokeneena voin todeta, että rahaa saa palamaan mielin määrin, mutta vähemmälläkin pärjää ainakin jos "harrastaa" kilpa-autoilua. Palkintopallille ei ainakaan kuivalla kelillä taida päästä kovin halvalla, uudet autot maksavat 600.000 - 1.000.000 mk. Esimerkkinä edullisesta ajamisesta voin mainita vaikka Pasi Lähteenmäen. Hän rakensi ensimmäisen autonsa Saksasta hankkimistaan uusista osista, kaverit virittivät ja talkootyötä tehtiin. Koko kauden kulut autonhankintakuluineen taisivat jäädä alle 250.000 mk:n. Jos auton olisi syksyllä myynyt, olisi kauden hinnaksi tullut n. 70.000 mk. Pasin autoa on sen jälkeen jatkuvasti kehitetty ja jatkokuluista en tiedä. Autolla on taidettu ajaa joka vuosi palkintopallisijoituksia. Jos siis auton ostaa ja myy suunnilleen järkevästi, ovat kauden kulut alle 100.000,- / vuosi. Onko se paljon vai vähän on suhteellinen juttu. SS:ssa ei taida ko. summa riittää ainakaan, jos havittelee edes joskus palkintopallipaikoille.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Muuten don Vito, en ollut pyörää uudelleen keksimässä, vaan tarkoitin juuri roadsport luokkaa, jonka virallinen nimi oli päässyt unohtumaan.


Ei se ollutkaan mitenkään nimenomaisesti sinulle tarkoitettu kuittaus - enemmänkin kommentti siihen rallin F-ryhmää muistuttavaan joidenkin mietintämyssyssä olevaan uuteen rataluokka-ajatukseen...

Ja vielä Sport 2000 luokan kuluista. Itse rahaa keränneenä ja kokeneena voin todeta, että rahaa saa palamaan mielin määrin, mutta vähemmälläkin pärjää ainakin jos "harrastaa" kilpa-autoilua. Palkintopallille ei ainakaan kuivalla kelillä taida päästä kovin halvalla, uudet autot maksavat 600.000 - 1.000.000 mk. Esimerkkinä edullisesta ajamisesta voin mainita vaikka Pasi Lähteenmäen. Hän rakensi ensimmäisen autonsa Saksasta hankkimistaan uusista osista, kaverit virittivät ja talkootyötä tehtiin. Koko kauden kulut autonhankintakuluineen taisivat jäädä alle 250.000 mk:n. Jos auton olisi syksyllä myynyt, olisi kauden hinnaksi tullut n. 70.000 mk. Pasin autoa on sen jälkeen jatkuvasti kehitetty ja jatkokuluista en tiedä. Autolla on taidettu ajaa joka vuosi palkintopallisijoituksia. Jos siis auton ostaa ja myy suunnilleen järkevästi, ovat kauden kulut alle 100.000,- / vuosi. Onko se paljon vai vähän on suhteellinen juttu. SS:ssa ei taida ko. summa riittää ainakaan, jos havittelee edes joskus palkintopallipaikoille.
Ei varmaankaan riitä, mutta toisaalta SS:ssä voi löytää itsensä syksyllä yllättävänkin hyvältä sijoitukselta lopputaulukossa tuolla 250.000 - 500.000 panostuksella. Vastaavasti tuolla summalla ei saa LMS:ltä tai Tino's Garagelta autoa alleen kuin ehkä yhteen kisaan.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Don Vito:
Ei varmaankaan riitä, mutta toisaalta SS:ssä voi löytää itsensä syksyllä yllättävänkin hyvältä sijoitukselta lopputaulukossa tuolla 250.000 - 500.000 panostuksella. Vastaavasti tuolla summalla ei saa LMS:ltä tai Tino's Garagelta autoa alleen kuin ehkä yhteen kisaan.
Taitaa olaa niin että vuokraushinnat kärkiautoista on se superi tai sport 2 miljoonaa pyörii smoissa luvuissa per viikonloppu n.70 000,-. Minin taas vois saada kun yhen nollan puottaa pois.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Ei rata-autoilu ole minkäänlaisessa kriisissä. AKK hoitaa asiat vähintäänkin HYVÄllä arvosanalla, onhan ensi kaudellakin AKK itse järjestänyt jopa televisioinnin kilpailuilleen. Autoja on monta, kilpailut ovat tasaväkisiä ja näyttäviä, voiko muuta toivoakkaan? Uusia kuskeja tulee koko ajan Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen innoittamina. AKKlla on jopa tulevaisuuden suunnitelmia lajin kehittämiseksi ja mainonna parantamiseksi, hyvänä esimerkkinä mielestäni on nämä AKKn valmennusryhmät. Uskokaan pois, asiat ovat hyvässä jamassa rata-autoilussa, vaikka tottakai ihmisluontoon kuuluu aina paremman ja paremman haluisuus. AKK jatkaa edelleenkin loistavaa työtä lajinsa parissa, joten minkäänlaista valittamista ei pitäis olla. Uskokaa pois, minulla on aivan tarpeeksi kokemuksia paljon AKK:ta epäpätevämmästä lajiliitosta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Davidian:
Ei rata-autoilu ole minkäänlaisessa kriisissä. AKK hoitaa asiat vähintäänkin HYVÄllä arvosanalla, onhan ensi kaudellakin AKK itse järjestänyt jopa televisioinnin kilpailuilleen. Autoja on monta, kilpailut ovat tasaväkisiä ja näyttäviä, voiko muuta toivoakkaan? Uusia kuskeja tulee koko ajan Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen innoittamina. AKKlla on jopa tulevaisuuden suunnitelmia lajin kehittämiseksi ja mainonna parantamiseksi, hyvänä esimerkkinä mielestäni on nämä AKKn valmennusryhmät. Uskokaan pois, asiat ovat hyvässä jamassa rata-autoilussa, vaikka tottakai ihmisluontoon kuuluu aina paremman ja paremman haluisuus. AKK jatkaa edelleenkin loistavaa työtä lajinsa parissa, joten minkäänlaista valittamista ei pitäis olla. Uskokaa pois, minulla on aivan tarpeeksi kokemuksia paljon AKK:ta epäpätevämmästä lajiliitosta.
Noh Maijalan Jamppa varmaan kertookin kohta meille kuinka hyvin esim. Mini1000:t tai ylipäätään muut kuin S2miljoonaa pääsivät hyötymään tästä AKK:n _hyvästä_ asian hoidosta mm. medianäkyvyyden osalta. Tai joku joka on mukana jossin FFord tiimissä voisi kertoa kuinka paljon AKK:n sarjamaksulle sai ns. katetta. Jopa kärkipään F3-tiimeistä on kuulunut napinaa, että AKK kerää hyvin rahaa sarjamaksuilla, mutta tiimit eivät juurikaan niistä rahoista hyödy. Mediajulkisuudenkin joutuu itse hankkimaan koska AKK panostaa vain S2K:hon. Käytännössä F3:ta vain MotorUp team ja Väisänen Group ovat sitä medianäkyvyyttä saaneet - muilla on ollut aika heikkoa.
Asetelma S2K vastaan muut on pitkälti AKK:n aikaansaannosta: TV-aikaa kotimaiselle moottoriurheilulle on saatavilla rajallisesti, ja kaikki ne minuutit mitä siitä uhrattaisiin F3:lle, SuperSalooneille, FFordeille tai merkkiluokille olisivat tietenkin pois Sport2K:lta.
Muutama vuosi sitten, kun Nelonen näytti Rata-SM viikonlopuista koosteen seuraavana viikonloppuna, tiedustelin tätä kuvauspolitiikkaa sieltä, ja herra ohjelmapäällikkö (vai kuka lie) totes, ettei heillä olisi mitään sitä vastaan, jos muitakin luokkia näytettäisiin, mutta ohjelman sponsorilta/tuottajalta oli saatu selkeät ohjeet, että pitää keskittyä vain S2K-luokkaan... Tuorein esimerkki tästä keskittymisestä oli viime kesän Truck EM Alastarolla. AKK:n tiedottamisen varassa olemaan joutuneet saivat helposti sen käsityksen, että tapahtuman pääasia olivat S2K:t ja että kuorma-autot olivat siellä ikään kuin täytteenä - siis kun asiaa tarkastellaan palstamillimetrien ja tv-ajan jakautumisen valossa.
 

Jokke

Member
Liittynyt
19.12.2000
Viestit
10
Sijainti
Kotka
Tuonpa lusikkani soppaan Formula Fordien suunnalta. Viime kauden SM-sarjamaksusta saivat vastinetta rahoilleen vain kaksi kärkikuljettajaa, Jussi Pinomäki ja Sami Liljedahl. Näkyvyyttä tuli aika mukavasti, eikä valittamista liene. Sen sijaan kaikki muut, jopa sarjan kolmonen Mikko Heino, jäivät paitsioon. Tosin Jussilla ja Samilla oli kummallakin oma pressivastaava, joka tiedotti heti kun kuljettajan saavutukset antoivat aihetta.
Ensi kausi näyttää todella huonolta. Fordit ovat AKK:n puolesta täysin huutolaissakkia. Edes kilpailupaikat eivät ole selvillä. Tähän aikaan vuodesta kuitenkin hankitaan suurimmat markat ja on aika noloa mennä esittelemään firmojen toimitusjohtajille ensi vuoden kalenteria SM:n osalta, kun ei edes tiedä missä ajetaan. Sponsorien kannalta ainoastaan Ahvenisto ja Alastaro ovat kiinnostavia. Muut radat ovat pakkopullaa, eikä niille vieraita saa tulemaan edes tilausbussilla. Tämän voi todeta Sport 2000 Tourin kilpailupaikoista.
Ihmetyttää miten AKK on kaupallisuuden huumassaan unohtanut itse urheilun ja miten siinä edistytään. Formula Ford on nuorien kuljettajien koulutusluokka ja pakollinen, jos aikoo formulauralla eteenpäin. Tai ylipäätään, jos aikoo autourheilussa ulkomailla menestyä. Montako kuskia Sport 2000 luokasta jatkaa uraansa ulkomailla. Useimmilla ei ole tarkoituskaan. - Tästä aiheesta voisin kirjoittaa paljonkin, mutta jätetään seuraaviin kertoihin.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Jokke:
Edes kilpailupaikat eivät ole selvillä. Tähän aikaan vuodesta kuitenkin hankitaan suurimmat markat ja on aika noloa mennä esittelemään firmojen toimitusjohtajille ensi vuoden kalenteria SM:n osalta, kun ei edes tiedä missä ajetaan. Sponsorien kannalta ainoastaan Ahvenisto ja Alastaro ovat kiinnostavia. Muut radat ovat pakkopullaa, eikä niille vieraita saa tulemaan edes tilausbussilla.
Tämä tilanne on tuttu Miniläisillekin. Olen todella pahoillani tunnen tuon tunteen. Eipä kyllä aikaisimmilta vuosilta tullut kyllä meille mitään sääliä. Nyt varmaan ymmärrätte mistä meidän suurimmat valitukset tuli. Ei ole nolompaa kuin tietämättömyys. Kilpailupaikat kyllä olisi tiedettävä etukäteen eikä viikkoa ennen. Muistakaa kiittää Team Botnia kun he pystyvät jo tässä vaiheessa sanomaan ja saattaa kyllä vielä käydä niinkin että he pitävät teille kolmannenkin viikonlopun. Tämän hetkisistä järjestäjistä he ovat ainoat jotka pitävät sanansa. Minit kiitti heitä muisto pytyllä viime kauden lopuksi parhaimmiten hoidetuista kisoista.
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
JOKKE:
Ihmetyttää miten AKK on kaupallisuuden huumassaan unohtanut itse urheilun ja miten siinä edistytään. Formula Ford on nuorien kuljettajien koulutusluokka ja pakollinen, jos aikoo formulauralla eteenpäin. Tai ylipäätään, jos aikoo autourheilussa ulkomailla menestyä.

Onko todella niin että te Fordi porukka olette sitä mieltä että luokkanne on välttämätön ponnahduslauta jos mielii mailmalle. Millä ihmeen perusteella näin on? Mitä tekemistä fordilla on niiden autojen kanssa missä todelliset kyvyt erottuvat. En myönnä että näin olisi ollut edes aiemmin, sillä poikkeuksetta kujettajat on siirtyneet ykkösiin muista luokista kuin fordeista.

Eli mitä järkeä on hukata vuotta tai useampaa "sinnepäin" käyttäytyvissä autoissa. Samalla panostuksella voi ajaa siipiautoa ja todella opiia säätämäään ja ajamaan sen tyyppistä kilpa-autoa, jolla joskus toivon mukaan tulee ajamaan ylemmissä luokissa. Viittaan siis SM tai PM F3 -luokkaan. En ymmärrä mitä sellaista saa fordista mitä ei saa F3 -luokasta.

Nyt voi joku sanoa että kansallisen tason kolmosilla ei ole arvostusta eikä siitä nousta esim. Englantiin. Mahtaako fordeilla olla sitä sen enempää, tuskin. Jos taas mielii jatkaa englannin ford -sarjojen kautta, miksei sitäkin aikaa käyttäisi kilpa-autoiluun ja yrittäisi menestystä esim.Saksan F3 sarjasta. Kustannukset suurinpiirtein samat. Väitän että voitti kumman sarjan tahansa, avautuu ovet eteenpäin aivan varmasti. Kustannukset ovat olleet suunnilleen samat, -eli järjettömät, mutta toisessa luokassa on oppinut muutaki kuin sivulluisua.

AKK:sta sen verran että diktaattoriasema joka sillä on, takaa sen että tilanne ei tule helpottumaan, -ainakaan.
 
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
15
Ihmetyttää miten AKK on kaupallisuuden huumassaan unohtanut itse urheilun ja miten siinä edistytään. Formula Ford on nuorien kuljettajien koulutusluokka ja pakollinen, jos aikoo formulauralla eteenpäin. Tai ylipäätään, jos aikoo autourheilussa ulkomailla menestyä. Montako kuskia Sport 2000 luokasta jatkaa uraansa ulkomailla. Useimmilla ei ole tarkoituskaan. - Tästä aiheesta voisin kirjoittaa paljonkin, mutta jätetään seuraaviin kertoihin. [/B][/QUOTE]

Moikka.
Itse olen hieman eri mieltä näistä asioista.
Formula Fordeissahan moottorit muuttuivat muutamia vuosia sitten. Se ei johtunut Suomen AKK:sta. Jos vanhalla kalustolla olisi jatkettu, olisi ollut entistä vaikeampi lähteä kavereiden ulkomaille historic-kalustolla. Sääntömuutokset varmaan vaikuttivat osaltaan osallistujamääriin FF-luokassa.
Toisaalta viime aikoina hyviä kuskeja on siirtynyt ulkomaisille radoille ajamatta metriäkään FF-kalustolla eli suoraan kartingista (Räikkönen taisi tehdä juuri näin).
Tänä päivänä näkyvyys käy käsi kädessä rahoituksen/rahoittajien kanssa. Turha haikailla entisaikoihin, että näkyvyyttä saadaan pelkästä innostuksesta luokkaa/lajia kohtaan. Tämähän on tilanne lähes kaikissa urheilumuodoissa.
Heitänpä esimerkin: mitä luulette, kumpaa luokkaa tai autoja Ford mainostaisi /haluaisi mainostavan, Formula-Fordia vai S2K Ford Focusta?
Kyse on siitä, minkä vastineen mainostaja saa sijoittamilleen rahoilleen.
Ohjelma-ajat menevät myös tämän periaatteen mukaisesti, piti sitten siitä tai ei.

Miksi pitäisi olla yksi ja ainoa tavoite lähteä ajamaan ulkomaille? Aina en ymmärrä tätä päähänpinttymää. Jos et aja ulkomailla, et saa kuskina arvostusta...!?
Eikö voisi hyväksyä sitä tosiasiaa, että joillekin autourheilu on harrastus enemmän tai vähemmän ja itse nauttii sen tekemisestä.
Olen itsekin ajanut ulkomailla, mutta voihan sitä kuskina olla muitakin tavoitteita kuin ura ulkomailla.
Minusta mielenkiintoista on se, että jokunen kaveri lähtee/pääsee ulkomaille ajamaan, hyvä näin.
Meidän "vanhojen" ukkojen tehtävänä täällä on taas antaa niille jonkinmoinen vastus Suomen radoilla.
Onhan se kiva lähteä ulkomaille kokeilemaan omaa vauhtia ulkomaisiin kilpakumppaneihin, mutta harva tekee tai ylipäänsä pääsee tekemään sitä leipätyökseen.
Hyvää Joulua ja terveisin,
Arto
 

Jokke

Member
Liittynyt
19.12.2000
Viestit
10
Sijainti
Kotka
Ykkösiin on FFordeista vielä pitkä matka ja väliin tarvitaan siipiformulaluokkia. Ennen siipien vaikutusta kuski tarvitsee taidon säätää autoa jousituksen, iskunvaimennuksen ja pyöränkulmien avulla balanssia unohtamatta. Ne oppii FFordilla. Autoa voi säätää helposti. Sillä saa hyvän takapuolituntuman tehtyihin muutoksiin. Slickseillä varustettua Zetec FFordia ei ajeta sivuluisussa vaan juuri pidon rajoilla. Ajajan kyvyt erottuvat kyllä jo tässä vaiheessa. Samalla voi päättää jääkö harrastamaan autourheilua vai onko eväitä uralla eteenpäin.
Ykkösiin pääse harva, mutta on muitakin luokkia - myös formuloiden ulkopuolella. Silti mielestäni FFord antaa erinomaiset valmiudet autonhallintaan ja säätämiseen. Voi myös testata taitonsa ja tasonsa ulkomailla omalla autolla. Säännöt kun ovat samat joka maassa. Räikkösen ja Buttonin tapaukset ovat asia erikseen. Molemmat ovat erinomaisia lahjakkuuksia, mutta ilman kovan tason manageria, rahaa ja myös hyvää onnea he eivät olisi päässeet niin pitkälle. Puhun nyt enemmänkin "tavallisemmasta" n 16-22 vuotiaasta nuorukaisesta, joka on tai ei ole harrastanut kartingia.
Moottorinvaihto Kentistä Zeteciin oli oikea vaihtoehto ja aiheutti autokatoa. Tähän vaiheeseen olisi tarvittu AKK:lta enemmän panosta. Maahantuojan rahat menivät tosiaan S2K Focukseen. Jostain syystä Ruotsissa on harkittu toisin. Siellä moottorinvaihtoon liittyy mittava SBF:n tuki ja maahantuojan kruunut. Tulosta näyttää tulevan, sillä ensi vuoden Ruotsin sarjaan (ajetaan STCC kisoissa) odotellaan täyttä 30 autoa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jokke:
Moottorinvaihto Kentistä Zeteciin oli oikea vaihtoehto ja aiheutti autokatoa. Tähän vaiheeseen olisi tarvittu AKK:lta enemmän panosta. Maahantuojan rahat menivät tosiaan S2K Focukseen. Jostain syystä Ruotsissa on harkittu toisin. Siellä moottorinvaihtoon liittyy mittava SBF:n tuki ja maahantuojan kruunut. Tulosta näyttää tulevan, sillä ensi vuoden Ruotsin sarjaan (ajetaan STCC kisoissa) odotellaan täyttä 30 autoa.
Eikös se mennyt jotenkin silleen, että Fordin pääkonttorilta ilmoitettiin, että Zetec-moottoreihin on pakko siirtyä jos meinaa ajaa Formula Fordia. Formula Ford kun on kaiketi (melkein) vastaava tavaramerkki kuin Formula 1. Ja mm. Brandsin FF festivaaleille ei olis enää ollut kenttiläisellä mitään asiaa. Nythän vanhat kenttiläiset pörrää omaksi ilokseen HRF:n kisoissa.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Mielestäni Arton ajatukset on hyvät. Tarviiko mennä ulkomaille ajamaan saadakseen kannuksia? Itse en ole käynyt kuin kerran Ruotsissa ja se oli mielenkiintoista koettavaa(todeta että ollaan autosäädöissä heitä edellä).Kai se luulo on että ruoho on vihreämpää aidan tuolla puolen. Eipä kannata hakea edes kaikkea tietoa itse enään ulkomailta koska samaa tietoa jakaa asioille vihkiytyneet Teamit. Kyllä usein pientä korvausta vastaan mutta mieluummin maksan itse asiasta Suomeen kuin lähden opiskelemaan huonon kielitaitoni kanssa ulkomaille.Esim. Mineihin olevaa tietoutta Suomessa on todella paljon josta syystä ei ole käynyt mielessäkään kysellä sitä muualta. samassa tulee sekin että tutustuu toisiin rata hörhöihin ja joskus jopa saa antaa apua toiseenkin suuntaan.
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
Terve taas!
Pitkät löpinät karkasivat jonnekin, mutta yritän uudelleen. Jokke, puhut täyttä asiaa formula fordeista. Mukaan vain jo 16-vuotiaana ja missään et saa niin hyvää perusopetusta niin halvalla kuin siellä. F3:kin on paljon helpompi saada huippusäätöihin, kun osaa säätää auton ensin kohdalleen "ilman siipiä" ja sitten siipien kanssa. Jos haluaa ammattilaiseksi ulkomaille, tie on helppo. 1) Ole tosi lahjakas auton säätäjä ja kuski 2) hanki kassillinen omia tai toisten rahoja (aluksi 2 milj mk) ja osta paikka keskitason saksalaisesta tai englantilaisesta F3 teamista ja opettele radat ja kisatyyli 3) hanki seuraavaksi vuodeksi 4 milj mk ja osta paikka huipputallista (jos saat) 4) voita sarjasi 5) hommaa manageri joka etsii helvetisti lisää rahaa ja osta paikka F3000;sta tai rupusakin F1:stä. Jos rahaa jää yli saatat saada jo palkkaakin. 6) menesty odotuksia paremmin, niin hyvällä tuurilla joku hankkii puolestasi rahaa tallille ja sinut palkataan ajamaan, hurraa olet ammattilainen! Mikä on opetus: aja täällä niin pitkälle kuin lahjasi ja raharesurssisi riittävät ja nauti siitä. Yhtä kansainvälistä huippukuskia kohti on 1000 hyvää kansalliselle tasolle jäävää ratinpyörittäjää, joten kaikkea ei kannata laittaa ammattilaiseksi pääsemisen varaan.
Ulkomailla on pakko käväistä, jos haluat mainetta ja kunniaa kilpa-autoilijana. Kahdeskymmenes sija Saksan F3 sarjassa saa enemmän tilaa lehdissä kuin voitto kotimaassa. Niin hullu tämä maailma vain on. Haaveilla kannattaa aina, mutta kotimaassa ajaminenkin on tosi kivaa. Ajajataso meillä on ainakin yhtä korkea kuin missä tahansa ulkomailla ellei sitten korkeampikin. ´Kannattaa lähteä amatöörinä, hoitaa asiansa ammattimaisesti ja katsoa kuinka käy.Niin teki minua lähellä oleva poppookin ja on tullut kokemusta, on tullut turpiin ja on tullut mukavasti menestystäkin. Vähintäänkin on paljon muisteltavaa, kun aikanaan kiikkuu eläkeläisenä keinutuolissaan.
 

Jokke

Member
Liittynyt
19.12.2000
Viestit
10
Sijainti
Kotka
Don Vito: Kent moottorilla ajetaan paljon nk. klubikisoja Englannissa ja muuallakin, mutta viralliset mestaruussarjat ajetaan Zetecillä. Ford suosii sitä, kun niitä löytyy uusien Fordien nokalta.

Selvennämpä ajatuksiani, kun pidin FFordia välttämättömänä koulutusluokkana ja kritisoin AKK:ta urheilun unohtamisesta.- Nyt AKK teoillaan suorastaan kehoittaa ratakuskia käyttämään seuraavaa urakehitystä: Kartingia alle 10 vuotiaasta, kahlaa Suomen luokat läpi, 14-15 vuotiaana PM-kisoihin, 16-18 v EM- ja MM-kisoihin ulkomaille niin pitkälle kuin mahdollista. Rahaa palaa satoja tuhansia. 20 ikävuoden kynnyksellä voit ostaa tallipaikan noilla iikhaan oikein tietämillä summilla ja ajaa niin kauan kuin rahat riittävät tai sitten lopettaa. Joka tapauksessa rahat on joskus loppu.

Esittäisin toisen vaihtoehdon (en siis ainoaa oikeaa), joka sopii niillekin joilla rahaa on rajoitetusti.Tähän tarvitaan kotimaista kotimaankin urheilullisiin asioihin paneutuvaa kattojärjestöä. - Ensin ajetaan kartingia (ei kuitenkaan välttämätöntä). 16 vuotiaana siirrytään kartingin jälkeen (eli kesken) FFordiin tai ensin esim. Mineihin. Se kun on vielä halvempaa. FFord kehittää kuitenkin paljon enemmän ja sillä voi käydä tsekkaamassa oma taso ulkomailla, joita löytyy lähempääkin kuin Saksasta ja Englannista. 20 vuotiaana ei ole vielä miljoonia mennyt ja voi itse harkita, onko lahjoja ja muita eväitä jatkaa ammattilaiseksi ulkomailla vai harrastaa Suomessa.
AKK ei tätä kotimaista reittiä arvosta ja se näkyy teoissa (tai tekemättä jättämisessä). Valmennusryhmissäkin ratapuolella on vain näitä ulkomaan reitin kartingkuskeja. On kohtalokasta jättää FFordit pois valtakunnan ykköskilpailuista. Nuoret haluavat ajaa arvostetuissa kisoissa. Sponssirahaakin on helpompi saada, kun pystyy tarjoamaan näkyvyyttä. Tämä kotimainen reitti tuo mielestäni paljon leveämmän rintaman uusia kuskeja kaikkiin rataluokkiin. Panostus FFordiin koituu rata-autoilun hyväksi.
 
Ylös