Onko rata-autoilu muka kriisissä?

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by TRF:
Männä viikonloppuna pääsin taivasteleen kunnollista tehtaan rakentamaa BTCC kilpuria ja täytyy sanoa että Sport 2000 -luokan autot ovatkin edullisia laitteita. BTCC:n moottorin hinnalla saa esim. Carlin Motorsportin rakentaman ihka uuden BMW:n. Tämän tutkimuksen kohteena olevan BTCC auton arvo oli yli 5 Mmk! Osien hinta oli sitä luokkaa mitä olin kuvitellut Ykkösten osien maksavan.
Puhutko nyt ns. uuden säännön BTCC kalustosta vai vanhoista SuperTouring -autoista, mistä esimerkkeinä LMS:n SS-Audit ?
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Kyllä kyseessä oli uuden säännön auto. Yksityis- ja tehdasteameilla lienee erilaiset säännöt?
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
No niin nyttenhän tässä on keskusteltu onko rata-autoilu kriisissä jo tovin ja todettu että harrastajamäärien mukaan näyttää hyvältä.

Mutta ongelma onkin siinä että vain todella vannoutuneet harrastajat seuraavat lajia ja pelkkä lehtien ja satunnaisten Tv kuvausten näyttäminen ei riitä...verrataan vaikka Jääkiekko,Jalkapallo,Pesis,Koripallo,Käsipallo jossa harrastajia suunnilleen sama määrä ja rahaakin palaa samoissa suhteissa.

Sponsorit loistaa poissaolollaan isossa mittakaavassa siitä syystä että yksinkertaisesti näkyvyys on huono ...miksi?

Syy siihen on että järjestään radat ovat niin pitkän matkan takana että radoille ei väkeä pääse julkisten kulkuneuvojen kera.
Joku voi vähätellä tätä asiaa mutta puhtaasti liiketaloudellisessa mielessä tämä on kaikkein tärkein seikka jotta näkyvyyttä tulisi....kisoihin ei tarvita lentonäytöksiä Suomessa,ei sambatyttöjä eikä muuta ns rihkamaa (no ehkä varikkotytöt silti ovat kivoja...)
Sörnäinen on toistaiseksi ollut ainoa tapahtuma jossa yleisömäärät ovat olleet sellaisia mitä pitikin ja siellähän ei ollut autoista poikkeavaa toimintaa sen enempää kuin Sport2000 tourissa.

Siitä kiitos Roopelle Camaro cupin "tappamisesta" pyyhkeitä...

Kuitenkin kansaa kävi siitä syystä että rata oli sijainniltaan keskeinen ja toi myös pelimerkkejä muuallekkin (mm itse olin ravintolassa töissä sinä lauantiana 97 kun Thunder oli ja tehtiin kaikkien aikojen myyntiennätys...)
Jopa Keimola on taloudellisen kannattavuuden mielessä rajatapaus puhumattakaan muista radoistamme.
Eli jos jotain rataa täytyy Suomeen tehdä niin sen on oltava jotta se olisi taloudellisesti toimiva alle 20km sätellä ja julkisten liikenneyhteyksien päässä sellaisessa kaupungissa jolla hotellikapasitettia myös on.( Hki ,Tku ja Tre..)
Kerhoradoillahan me periaatteessa ajamme nykyään..otetaan huomioon sijainnit,ratojen leveydet pituudet ja puitteet.

Nytten voi joku sanoa että ei voi rakentaa enään asutusten lähelle ratoja mutta höpön höpön...esim turun lentokentän alueella on valmis suunnitelma ollut jo vuosia mutta siihen viherpiiperöt sai Natura alueen...no nytten kokonaan ympärille suunnitellaan teollisuusaluetta ja tämä Natura alue jää siihen keskellä...kornia eikä totta...
Toinen vastaava melualue jossa Natura alue vieressä on Keimola...
eli tässä jo kaksi ehdotusta jotka olisi toteuttamiskelpoisia lievin muunnoksin edellytyksenä että tälläkään kertaa yhteiskuntaa ei pyydetä apuun...Turkuhan oli hankeessaan mukana jo suunnitelulla.

Jos rataa sijainniltaan tai muuten ei saada ihanteelliseksi rata ajautuu ennemin tai myöhemmin taloudellisten ongelmian takia lööppeihin (kuten on käynyt niin Keimolalla,Alastarolla ja Motoparkilla) ja sehän ei ole parasta mainosta Autourheilulle Suomessa vai ONKO?

Toinen vaihoehto on sitten nämä muut radat jotka on jääneet enemmän kesken eli Kemora ja Jurva kun rahat loppui suunnilleen radan asvaltin jälkeen...

PS olemmekos liian optimisteja ja innokkaita lajimme suhteen jotta ajattelemme laput silmillä...


:confused:
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Olet kyllä oikealla suunnalla näillä ajatuksillasi. Hauska piirre, todennäköisesti ei edes harvinainen: Kun hankin ekan nelkun, kaikki tutut kyseli, että missäs näillä ajellaan, ei kai tarvitse mennä ihan ulkomaille koittamaan?
Ja nämä kysyjät eivät olleet mitään 12v viherpipertäjätyttöjä, vaan aikuisia miehiä! Miten lienee tilanne muussa kansanosassa? No, tilanne lienee hieman parantunut 90-luvun keskivaiheilta, mutta kuinka paljon?
Joten hieman keskeisempi sijainti voisi olla poikaa.
 

nokia 1610 eli Petri Leskinen

Well-known member
Liittynyt
29.11.2000
Viestit
94
Sijainti
HML
Originally posted by SpeedKing:
Olet kyllä oikealla suunnalla näillä ajatuksillasi. Hauska piirre, todennäköisesti ei edes harvinainen: Kun hankin ekan nelkun, kaikki tutut kyseli, että missäs näillä ajellaan, ei kai tarvitse mennä ihan ulkomaille koittamaan?
Ja nämä kysyjät eivät olleet mitään 12v viherpipertäjätyttöjä, vaan aikuisia miehiä! Miten lienee tilanne muussa kansanosassa? No, tilanne lienee hieman parantunut 90-luvun keskivaiheilta, mutta kuinka paljon?
Joten hieman keskeisempi sijainti voisi olla poikaa.
Eikö muuten Ahvenisto ole keskeisellä sijainnilla suomessa.
Tietoja Ahvenistosta saa www.angelfire.com/sports/ahvenisto/
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mitä Kemoraan tulee, niin ei se niin pahasti ole kesken jäänyt kuin Alastaro, jos suunnitelmia verrataan. Toki suunnitelmia on tiettävästi ollut aikoinaan vielä yhdelle lisälenkille, mutta lama tuli eteen... Mut Alastarostahan piti tulla kansainväliset mitat täyttävä rata... joten siellä ne suunnitelmat on jääneet pahasti puolitiehen...

Ratojen syntyhistoria taitaa myös olla piikkasen erilainen. Toinen on tehty pitkälti kerhojen varoin ja toinen enemmän yhteiskunnan... Kun viimein Kemoralle saatiin 90-luvun alussa "kunnostusrahaa" rekkakisoja varten, niin varsinkin pääkaupunkiseudulla nousi hirveä meteli.

Pitäis myös muistaa, et rekkakisat meni Alastarolle "luovutuksella", ei siksi että siellä olisi parempi rata. Ei ollut mitään järkeä järjestää tappiota tekeviä kisoja. Saldona oli kuitenkin järjestysvuosilta paljon kiitosta kilpailijoilta ja parhaan kilpailun palkinto.


-Nämä mielipiteet ei ole missään tekemisissä paikallisen seuran mielipiteiden kanssa, vaan ovat katsojan mielipiteitä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Zep:
Mut Alastarostahan piti tulla kansainväliset mitat täyttävä rata... joten siellä ne suunnitelmat on jääneet pahasti puolitiehen...

Ratojen syntyhistoria taitaa myös olla piikkasen erilainen. Toinen on tehty pitkälti kerhojen varoin ja toinen enemmän yhteiskunnan...
No eipä siihen Alastaroonkaan ole hirveän paljon - tai ainakaan riittävästi ! - yhteiskunnan varoja saatu. Siitä kai aiottiin tehdä oikein bisnes. Olenpa itsekin "höynäytetty" ja ostanut radan osakkeen. Se sijoitus on konkursseihin kadonnut jo 8 vuotta sitten.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jamppa Maijala: Tuolla mun sivuilla on pieni kuva siitä Roopen JPS Mussesta. Kuumeisesti oon julistetta etsinyt, mutta ilmeisesti on hukkunut ajan saatossa.

personal.inet.fi/surf/mpuumala
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:

Ratojen syntyhistoria taitaa myös olla piikkasen erilainen. Toinen on tehty pitkälti kerhojen varoin ja toinen enemmän yhteiskunnan... Kun viimein Kemoralle saatiin 90-luvun alussa "kunnostusrahaa" rekkakisoja varten, niin varsinkin pääkaupunkiseudulla nousi hirveä meteli.

Muistelen lukeneeni jostakin että Tuisku olis toiminut Kemoran radan "kummisetänä" ja mahdollisesti jopa taloudellisestikin edesauttanut radan pykäämistä...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuisku oli Jurvan kummisetä, etelä-pohjalainen kun on. Kemoran isinä voidaan kait pitää Dahlbackan Kallea ja Lumppion Erkkiä. Tässä järjestyksessä.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by nokia 1610:
Eikö muuten Ahvenisto ole keskeisellä sijainnilla suomessa.
Tietoja Ahvenistosta saa www.angelfire.com/sports/ahvenisto/
En laske hämeenlinnaa alueeksi jossa riittävät yhteydet esmes Lentokenttä,julkinen liikenne,Hotellikapasitetti taikka radan koko ja sen katsomotilat....rata on ollut ns kerhotasoinen nostalgiarata jo vuodesta 1970 jonka jälkeen kansainvälisiä urheiluautokisoja siellä ole ajettu...
Hämeenlinna ikävä kyllä vaikka on lähellä Helsinkiä on kauempana kuin Keimola...
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by A Salmenautio:
Moi vaan.
Minä en kyllä ymmärrä näitä kommentteja "sikariportaan" luokasta (S2K).
Jokaisella, jolla on jonkunlaisia edellytyksiä menestyä kyseisessä luokassa, on erittäin tervetullut luokkaan.
Se, että riittävätkö rahkeet rahoituksen hankkimiseen, siinä kohtaa kyllä toivoisin nostamaan katseen peiliin.
En usko, että kovinkaan moni S2K -kuskeista ajaa omalla rahalla.
Kenellekään ei tulla tarjoamaan valmista kuskin paikkaa. Pohjatyö on tehtävä ihan itse tai joku, joka rahoitusta hankkii.
Itse olen ollut alusta lähtien hankkimassa rahoitusta, ja voin sanoa, että helpolla ei ole päässyt. Siinä menee kyllä kaikki mahdollinen vapaa-aika.


Terveisin,
Arto
no jos ei omat rahat riitä ja aika omasta työstä jää yli jotta saisi rahoituksen niin siinä on se sikariportaan ja tavallisen pulliaisen ero...Sport2000 auto maksaa kuitenkin useita satoja tuhansia rahat on heitettävä kasaan noin 6kk sisällä ennen kauden alkua ja sen rahan perässä on oltava mahis juostakkin eli esmes työajalla tehdyt puhelut jo auttaa...puhumattakaan "yhdistetyt" työneuvottelut....
Sanoppas yksikin joka ilman suhteita saa kasaan autoon vaadittavat rahat...mekatsut ja muut löytyy kyllä vapaa-ehtoistyöllä minullekkin...
Siis s2k EI OLE tavallisen pulliaisen luokka mutta esim SS voi olla koska kilpailukykyisen auton saa halvemmalla jos tietää mistä tehdään.

Siinä ollaan kyllä oikeassa että S2Kssa ei aja noviisit eli ratataustaa on vuosia takana ja se jo mahdollistaa kaiketi sen että sponsseja löytyy kun on aikaisempaa suhdetoimintaa ja näyttöä takana...
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Zep:
Mitä Kemoraan tulee, niin ei se niin pahasti ole kesken jäänyt kuin Alastaro, jos suunnitelmia verrataan. Toki suunnitelmia on tiettävästi ollut aikoinaan vielä yhdelle lisälenkille, mutta lama tuli eteen... Mut Alastarostahan piti tulla kansainväliset mitat täyttävä rata... joten siellä ne suunnitelmat on jääneet pahasti puolitiehen...

Vs.
Niinhän piti tulla lisäsuunntelmat Keimolalle ja Ahvenistolleekkin....ruotsissa hommat tehtiin alusta asti loppuun asti (Anderstorp ja Mantorp)ja siellä on ajettu F1 kisojakin...


Ratojen syntyhistoria taitaa myös olla piikkasen erilainen. Toinen on tehty pitkälti kerhojen varoin ja toinen enemmän yhteiskunnan... Kun viimein Kemoralle saatiin 90-luvun alussa "kunnostusrahaa" rekkakisoja varten, niin varsinkin pääkaupunkiseudulla nousi hirveä meteli.

Vs.
Kemora tehtiin vain siksi ilman yhteiskunnan varoja että sille yhteiskunta ei nähnyt alunperinkään liiketaloudellisia edellytyksiä vaikka rata sinänsä hieno onkin...550 km ajomatka rokottaa kyllä...

Pitäis myös muistaa, et rekkakisat meni Alastarolle "luovutuksella", ei siksi että siellä olisi parempi rata. Ei ollut mitään järkeä järjestää tappiota tekeviä kisoja. Saldona oli kuitenkin järjestysvuosilta paljon kiitosta kilpailijoilta ja parhaan kilpailun palkinto.

Vs.
Alastarohan sai tukea aikooinaan myös siksi että turun kaupunki sai pestyä kätensä sotkusta joka Saramäestä ja Artukaisen tuhoamisesta tuli...Artukaisesta Kiitos Ketosille jotka ovat olleet jopa AKKn hallituksissa nuorempina ja ajoivatkin kilpaa mutta ahneus vei voiton....
Sääli mm Sadan Auton ajoille...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Zep:
Saloonit on tuolloin 15 vuotta sitten ollut REIPPAASTI parempi kuin mitkään tämän päivän Sport 2000:set. Luokan lama alkoi vasta kymmenene vuotta sitten...
Tämä Zepin mielipide jostain joululta jäi silloin mietityttämään ja lupailin jo silloin kaivaa tilastoja asiasta esille. Nyt tuossa lopulta oli joutoa pääsiäisenä selailla vanhojen käsiohjelmien pinoa. Lähes kaikki ovat säästyneet jopa muutoissa joten tässä hieman katsojan kannalta CamaroCupin/Special/Super Saloonien tapahtumia Ahveniston kisoissa, taitaa seassa olla jokin Alastaroltakin:

5.5.84 Camaro Cup lähtölistalla 10, startissa 7, maalissa 4. Voittaja Olli Virtanen. Ei tapahtumia.

11.8.84 R5 –2000ccm lista,startti ja maali – aina 5. Voitto NG Wiikille. Ei tapahtumia (12.8 Camaro Cupiin
listalla 11 lähtijää, meikä töissä taas kerran)

5.5.85 SS Scandinavian Cup Listalla13, startissa 11, maalissa 10, Jokke Kallio voittaja

8.6.85 SS SM, lähtölistalla 16+2 jälki-ilmoittautunutta, startissa 14, maaliin 9. Voittaja Helge Snabb.. Mielenkiintoista on että täällä joskus Don Viton toimesta kädettömäksi ratakuskiksi tuomittu Saku Vierimaa oli toinen, perässään Jokke Kallio, Nils Gustav Wiik ja Roope Lappalainen. Leo Kinnunen (joka haastatteluissa on muistellut pysyneensä pois kilpailupaikoilta koko 80-luvun) keskeytti hitaalla Saabilla 7.kierroksella. Poikkeuksellisen värikäs lähtö SS-luokkaan.

11.8.85 SS Scandinavian Cup, listalla 19+2, maaliin tuli 12 ja Peter Sanden voitti. Ei tapahtumia.

3.5.86 SS SM, listalla 8, startissa ja maalissa 6, tylsääkin tylsempi jonoajelu ja Roope Lappalainen voitti.

14.6.86 SS kansallinen (yhdistetty A-ryhmän –1600 ja +2000 luokkien kanssa) 2 autoa ja Erkki Kainu nopeampi häviten A:n parhaille, lähdön vei Mika Arpiainen Bemulla

9.8.86 SS SM. Listalla 7+1, startissa 8, maalissa 6. Taas voiton vei Roope mutta 3kk takaiseen verrattuna oli jopa taistelua Snabbin kanssa, lähtösuoralla Onni Kreivi ja NGWiik tekivät kalliin kasan.

10.8.86 SS PM. Listalla 12+6 (Suomesta 7+1), startissa 16 (ja toisella kerralla 14), maaliin selvisi 10. Peter Sanden voitti mutta lehtiin pääsi Roope Lappalaisen törkeä ajo Bächin kylkeen varikkosuoralla, muitakin tapahtumia oli mm saksalaisen Woltersin ja Pekka Korkeakosken toimesta. Kreiviltäkin hieno ajo.

3.5.87 SS+Light SM. Listalla 9(lightejä3), lähdössä 6(2) ja maaliin 4(1). Päivän ainoa lähtö joka ei ole kirvoittanut kommentteja käsiohjelmaan eli tylsäätylsää. Jari Koiranen voitti ja Lightin ainokainen Hannu Lappalainen jäi yli kierroksen kahdeksan rundin kisassa.

6.6.87 SS+Light SM. Lista 9 (3Light), startti 7(2) ja ruutulipulle 3(1). Järkyttävää öljynlevitystä ja onnetonta ”kisailua”, jonka vei Helge Snabb.

7.6.87 SS PM. Listalla 17+1 (Suomesta 9), 15 lähti ja 13 maaliin (5 suomalaista). Taas meni voitto Peter Sandenille. Kilpailunjohtaja ja Pace Car kuski Roope Lappalainen hölmöilivät kunnolla, eivät ehtineet Sandenin eteen ja pistivät letkan väärästä kohdasta poikki. Korjailuyrityskin meni pieleen. No tuli ainakin show’ta kun muuten ei olis ollut ohituksia.

8.8.87 SS. Lista 6+1, lähtö 5 ja maaliin 4. Ei, ohtiuksia, ei taistelua ja Juhani Pakari cruisaili voittoon.

8.5.88 SS SM. Täydellisen tapahtumaköyhässä kisassa Juhani Pakari vei voiton, maaliin selvisi peräti kaksi muutakin autoa ja yksi jäi matkalle. Lähtölistalla komeili peräti 5 kilpailijaa.

5.6.88 SS PM. Listalla 16+1 (Suomestakin peräti 10), startissa 11 (6) ja maaliin kesti 6 (3). Romuja radalla –kisa, voiton vei Snabb. Teknisten vikojen oli sentään vähän väriä kun Stefan Peterson ja Stefan Petterson Capreilla taistelivat viimeisestä sijasta. Ja onnistuvatpa Ingvar Sand ja NG Wiikin ohittamaan toisiaan.

14.8.88 SS SM. Listalla 7+1, 7 lähti ja sateessa vailla taisteluja hissutteli maaliin 4 kiesiä NG Wiikin johdolla. Tämä päivä oli Mika Salon suurta näytöstä, oli aivan suvereeni niin Formula Fordin kuin Fiat Uno Turbon ratissa.

14.5.89 SS SM. Lähtölistalla oli 9 nimeä mutta kisat jäivät kesken Pauli Jokisen kuolonkolarin myötä.

4.6.89 SS SM. Lista ja startti 8 (eli kerrankin kaikki ilmoittautuneet tulivat myös viivalle !!!), John K Westman vei kisan jossa ei ollut taisteluja ollenkaan, viisi muutakin näki ruutulipun.

5.5.91 SS. Listalla 8, startissa 7 ja koneita poksui, vain kolme maaliin. Yrjö Aalto voitti ja aikaerot olis voinut mitata allakalla.

1.6.91 SS+1300ccm. Lista lupasi 15 kilpailijaa, 9 tuli lähtöön ja 6 selvis maaliin. Yrjö Aalto taas voittaja ja viideskin jäi jo yli kierroksen, olihan murtolukufiiu hieno itsetehty auto mutta mitään kilpa-autoilua tällainen näytösajo ei ollut.

10.8.91 SS+1300ccm. Listalla 9, startissa 7 ja maaliin 6. Yrjö Aalto mokas lähdön täysin ja vasta 4. kierroksella nousi keulaan ja ajoi voittoon. Muuten hohhoijaa…

28.6.92 SS+1300, yhteislähtö A-ryhmän +2000ccm kanssa. Lista 7, startti 5, maali 4. A-ryhmän V8:lla Risto Buri nopein, kolmas oli nopein SS:läinen Olli Virtanen

28.6.92 Päivän toisessa lähdössä peräti 6 lähtijää mutta vain 3 selvis maaliin. Tulokset samat, alkuvaiheissa oli jopa taistelua Rune Hagströmin ja Seppo Tuunasen välillä.

20.6.93 Super ja Touring Saloon, yhteislähtö. Listalla 8 superia ja 22 touringia, startissa 28 mukana. Vettä tuli ja tuloksen sen mukaisia: 1.Ilkka Jutila Stilettolla, 2. Markku J Fingeroos 2-litraisella A-ryhmän Kadettilla ja sitten M3-armada Tuisku Urpiala, John K Westman ja Esko Leppäniemi. Sekava kisa, monet jäivät Jämsän Äijälle kierroksen tai kaksi, mutta olihan muutakin katseltavaa kuin jonossa ajoa.

20.6.93 Toiseen lähtöön kykeni 22 kilpailijaa. Kuivalla voiton vei Tuisku A-ryhmäläisellä, Rune Hagström Camarolla toinen. Nyt sit mentiin jonossa.

22.8.93 SS. Listalla 11+1, startissa 11, maalissa 6. Schroderus Vettellä voitti. Tylsä kisa. Olin paikalla kaverin kanssa joka oli tehty sokerista ja kun alkoi sataa lähdettiin himaan.

26.5.96 SS. Listalla 16+3, 14 lähti ja maaliin 11. Ei ohituksia, Pertti Kuismanen cruisaili voittoon.

26.5.96 Kaveri oli sitä mieltä että näin tylsä luokka voidaan seurata kaljateltasta (Sport2000 tarjos sen verran taistelua jo ekassa lähdössään että silloin ei voinut olla kaljateltassa). No, nähtiin sentään tuopin äärestäkin radalle jossa Kuismanen keskytti, Virtanen ja Kaarna kolaroivat ja lipuista piittaamaton Honkanen veti vielä samaan kasaan. Tulokset arvottiin sitten jostain generaattorista.

17.5.97 Listalla 13+1, start 9 ja 7 tuloksiin. Kuismanen suvereeni, viimeisestä sijasta taistelua Mannisen ja Komin toimesta ja jopa yksi ohitus………

18.5.97 Kuin edellisenä päivänä mutta vain 6 maaliin eikä edes sitä ensimmäistä ohitusta. Sport2000 ja Formula Ford sentään antoivat vastinetta pääsylipuille. Kaveri muisti viimevuodesta että tän lähdön aikana hän voi tarjota oluet, jotain hyvää SS:kin.

16.5.98 Lähtölistalla huimat 24 nimeä mutta vain 9 startissa. Jopa 8 kesti maaliin asti ja Ruohorinne vei voiton. Kisassa ei tapahtumia, tylsää jonoajelua pitkin välein.

17.5.98 Viivalle tuli 4 autoa enemmän kuin eilen mutta olivat vipusia ja vain 7 kesti maaliin. Tylsä kisa jonka voitti Kämäräinen.

23.5.99 26:sta etukäteisilmoittautuneesta 14 oli lähtölistalla ja 9 startissa. Kaikki ajoivat kisassa vailla taisteluja maaliin Mikko Lempisen voittaessa.

13.5.00 Listalla 13, startissa 9 ja kaikki taaskin kestivät maaliin Urpialan voittaessa. Kolmossijasta käytiin jopa taistelua Kyllösen ja Virtasen toimesta.

13.5.00 Toiseen lähtöön tuli kymmeneskin kilpailija. 9 maaliin, Ruohorinne voitti ja tapahtumia ei ollut.

No siltä on SS näyttänyt säilyneitten käsiohjelmien valossa. Suomalaiskansallisesti paras vuosi on ollut kai siis 1985, PM on pelastanut muutama muuna vuonna. 1993 saatiin näyttäviä lähtöjä iskemällä viivalle yhtä aikaa kaikkea mahdollista kalustoa – mutta se ei kai muuten ole järkevää ??
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kait se aika sitten kultaa muistot. Taikka sitten Ahvenistolla on ollut huonommat kisat... :)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
BTW, jos sulla on viitsimystä, taikka jotain, niin otan kyllä mielellään vastaan sivuilleni historiikkejä... taikka jotain.

Sinänsä ikäviä muistoja toi mieleen Erkki Kainun nimi tuloslistoilla... Mies ajoi kotikutoisella kovaa miljoonapelejä vastaan. Harmi, että elämä päättyi niinkuin päättyi. Tutuksi miehen tekee se, että kuului isännän nuoruuden tuttuihin...
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Ihan hienoa, että jollakin on kaikista kisoista jopa muistiinpanot. Itselläni on vain muistikuvia (ja valokuvia). Omasta mielestäni nuo alkuajan (-84-88) SS-kapinat olivat todella mielenkiintoisia niin kaluston kuin tapahtumien suhteen. Suomen radoille saatiin erikoisia runko/moottori yhdistelmiä, joista Suomen aiempien sääntöjen mukaan ei voitu edes uneksiakaan. Samalla osallistujia oli mm. Ruotsista ja Tanskasta. Olisi ihan kiva vaihtaa muistikuvia tuon ajan kilpailuista...
Omasta mielestäni A-ryhmä oli kovatasoisin juuri ajanjaksolla -83-89, jolloin panostusta oli niin maahantuojilla kuin myös yksityisillä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Periaatteessa mulla on jonkinlaiset muistiinpanot kaikista autokisoista joissa olen käynyt. Joskus tosi sade tai pakkanen on haitannut kynien toimintaa... Viina ei oo juurikaan haitannut koska olen itte ollut yli 95% kuski.

Eniten harmittaa luonnollisesti se että oikeastaan kaikki vuotta 1982 vanhempi materiaali tuhoutui yhdessä muutossa. Riihimäkirallit 66-79, Camaro Cup 81, Jyskälöitä, Apparaa 70-luvulta, Hyrylän maastoajoja ennen jokkiksen tuloa.... Argh.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ettelbruck:
Mielenkiintoista on että täällä joskus Don Viton toimesta kädettömäksi ratakuskiksi tuomittu Saku Vierimaa oli toinen, perässään Jokke Kallio, Nils Gustav Wiik ja Roope Lappalainen. Leo Kinnunen (joka haastatteluissa on muistellut pysyneensä pois kilpailupaikoilta koko 80-luvun) keskeytti hitaalla Saabilla 7.kierroksella.
Otetaan sen verran takas, etten ole SV:tä koskaan livenä radalla nähnyt mutta soraränneissä kylläkin. Rata-autoiluedesottamuksistaan joudun tukeutumaan muutaman kanssakilpailijan kommentteihin ja viimeisten vuosien aikana näkemieni rallisprinttien valossa ne kommentit tuntuvat edelleen varsin uskottavilta.
Sitä Leksan Saabia ei (tietääkseni) monessakaan kisassa viivalla nähty. Projekti oli enemmän tai vähemmän susi.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Don Vito:
viimeisten vuosien aikana näkemieni rallisprinttien valossa ne kommentit tuntuvat edelleen varsin uskottavilta.
Joo, eihän Saku enää oo kuin ennen mutta kyllähän ne vuodet kaikkia kuluttaa. Onhan vuodesta 85 jo - herrajjumalasentäs - 16v. Eli silloin siitetyt äpärälapset jättää jo rippikoulua väliin.
 
Ylös