Originally posted by Zep:
Saloonit on tuolloin 15 vuotta sitten ollut REIPPAASTI parempi kuin mitkään tämän päivän Sport 2000:set. Luokan lama alkoi vasta kymmenene vuotta sitten...
Tämä Zepin mielipide jostain joululta jäi silloin mietityttämään ja lupailin jo silloin kaivaa tilastoja asiasta esille. Nyt tuossa lopulta oli joutoa pääsiäisenä selailla vanhojen käsiohjelmien pinoa. Lähes kaikki ovat säästyneet jopa muutoissa joten tässä hieman katsojan kannalta CamaroCupin/Special/Super Saloonien tapahtumia Ahveniston kisoissa, taitaa seassa olla jokin Alastaroltakin:
5.5.84 Camaro Cup lähtölistalla 10, startissa 7, maalissa 4. Voittaja Olli Virtanen. Ei tapahtumia.
11.8.84 R5 –2000ccm lista,startti ja maali – aina 5. Voitto NG Wiikille. Ei tapahtumia (12.8 Camaro Cupiin
listalla 11 lähtijää, meikä töissä taas kerran)
5.5.85 SS Scandinavian Cup Listalla13, startissa 11, maalissa 10, Jokke Kallio voittaja
8.6.85 SS SM, lähtölistalla 16+2 jälki-ilmoittautunutta, startissa 14, maaliin 9. Voittaja Helge Snabb.. Mielenkiintoista on että täällä joskus Don Viton toimesta kädettömäksi ratakuskiksi tuomittu Saku Vierimaa oli toinen, perässään Jokke Kallio, Nils Gustav Wiik ja Roope Lappalainen. Leo Kinnunen (joka haastatteluissa on muistellut pysyneensä pois kilpailupaikoilta koko 80-luvun) keskeytti hitaalla Saabilla 7.kierroksella. Poikkeuksellisen värikäs lähtö SS-luokkaan.
11.8.85 SS Scandinavian Cup, listalla 19+2, maaliin tuli 12 ja Peter Sanden voitti. Ei tapahtumia.
3.5.86 SS SM, listalla 8, startissa ja maalissa 6, tylsääkin tylsempi jonoajelu ja Roope Lappalainen voitti.
14.6.86 SS kansallinen (yhdistetty A-ryhmän –1600 ja +2000 luokkien kanssa) 2 autoa ja Erkki Kainu nopeampi häviten A:n parhaille, lähdön vei Mika Arpiainen Bemulla
9.8.86 SS SM. Listalla 7+1, startissa 8, maalissa 6. Taas voiton vei Roope mutta 3kk takaiseen verrattuna oli jopa taistelua Snabbin kanssa, lähtösuoralla Onni Kreivi ja NGWiik tekivät kalliin kasan.
10.8.86 SS PM. Listalla 12+6 (Suomesta 7+1), startissa 16 (ja toisella kerralla 14), maaliin selvisi 10. Peter Sanden voitti mutta lehtiin pääsi Roope Lappalaisen törkeä ajo Bächin kylkeen varikkosuoralla, muitakin tapahtumia oli mm saksalaisen Woltersin ja Pekka Korkeakosken toimesta. Kreiviltäkin hieno ajo.
3.5.87 SS+Light SM. Listalla 9(lightejä3), lähdössä 6(2) ja maaliin 4(1). Päivän ainoa lähtö joka ei ole kirvoittanut kommentteja käsiohjelmaan eli tylsäätylsää. Jari Koiranen voitti ja Lightin ainokainen Hannu Lappalainen jäi yli kierroksen kahdeksan rundin kisassa.
6.6.87 SS+Light SM. Lista 9 (3Light), startti 7(2) ja ruutulipulle 3(1). Järkyttävää öljynlevitystä ja onnetonta ”kisailua”, jonka vei Helge Snabb.
7.6.87 SS PM. Listalla 17+1 (Suomesta 9), 15 lähti ja 13 maaliin (5 suomalaista). Taas meni voitto Peter Sandenille. Kilpailunjohtaja ja Pace Car kuski Roope Lappalainen hölmöilivät kunnolla, eivät ehtineet Sandenin eteen ja pistivät letkan väärästä kohdasta poikki. Korjailuyrityskin meni pieleen. No tuli ainakin show’ta kun muuten ei olis ollut ohituksia.
8.8.87 SS. Lista 6+1, lähtö 5 ja maaliin 4. Ei, ohtiuksia, ei taistelua ja Juhani Pakari cruisaili voittoon.
8.5.88 SS SM. Täydellisen tapahtumaköyhässä kisassa Juhani Pakari vei voiton, maaliin selvisi peräti kaksi muutakin autoa ja yksi jäi matkalle. Lähtölistalla komeili peräti 5 kilpailijaa.
5.6.88 SS PM. Listalla 16+1 (Suomestakin peräti 10), startissa 11 (6) ja maaliin kesti 6 (3). Romuja radalla –kisa, voiton vei Snabb. Teknisten vikojen oli sentään vähän väriä kun Stefan Peterson ja Stefan Petterson Capreilla taistelivat viimeisestä sijasta. Ja onnistuvatpa Ingvar Sand ja NG Wiikin ohittamaan toisiaan.
14.8.88 SS SM. Listalla 7+1, 7 lähti ja sateessa vailla taisteluja hissutteli maaliin 4 kiesiä NG Wiikin johdolla. Tämä päivä oli Mika Salon suurta näytöstä, oli aivan suvereeni niin Formula Fordin kuin Fiat Uno Turbon ratissa.
14.5.89 SS SM. Lähtölistalla oli 9 nimeä mutta kisat jäivät kesken Pauli Jokisen kuolonkolarin myötä.
4.6.89 SS SM. Lista ja startti 8 (eli kerrankin kaikki ilmoittautuneet tulivat myös viivalle !!!), John K Westman vei kisan jossa ei ollut taisteluja ollenkaan, viisi muutakin näki ruutulipun.
5.5.91 SS. Listalla 8, startissa 7 ja koneita poksui, vain kolme maaliin. Yrjö Aalto voitti ja aikaerot olis voinut mitata allakalla.
1.6.91 SS+1300ccm. Lista lupasi 15 kilpailijaa, 9 tuli lähtöön ja 6 selvis maaliin. Yrjö Aalto taas voittaja ja viideskin jäi jo yli kierroksen, olihan murtolukufiiu hieno itsetehty auto mutta mitään kilpa-autoilua tällainen näytösajo ei ollut.
10.8.91 SS+1300ccm. Listalla 9, startissa 7 ja maaliin 6. Yrjö Aalto mokas lähdön täysin ja vasta 4. kierroksella nousi keulaan ja ajoi voittoon. Muuten hohhoijaa…
28.6.92 SS+1300, yhteislähtö A-ryhmän +2000ccm kanssa. Lista 7, startti 5, maali 4. A-ryhmän V8:lla Risto Buri nopein, kolmas oli nopein SS:läinen Olli Virtanen
28.6.92 Päivän toisessa lähdössä peräti 6 lähtijää mutta vain 3 selvis maaliin. Tulokset samat, alkuvaiheissa oli jopa taistelua Rune Hagströmin ja Seppo Tuunasen välillä.
20.6.93 Super ja Touring Saloon, yhteislähtö. Listalla 8 superia ja 22 touringia, startissa 28 mukana. Vettä tuli ja tuloksen sen mukaisia: 1.Ilkka Jutila Stilettolla, 2. Markku J Fingeroos 2-litraisella A-ryhmän Kadettilla ja sitten M3-armada Tuisku Urpiala, John K Westman ja Esko Leppäniemi. Sekava kisa, monet jäivät Jämsän Äijälle kierroksen tai kaksi, mutta olihan muutakin katseltavaa kuin jonossa ajoa.
20.6.93 Toiseen lähtöön kykeni 22 kilpailijaa. Kuivalla voiton vei Tuisku A-ryhmäläisellä, Rune Hagström Camarolla toinen. Nyt sit mentiin jonossa.
22.8.93 SS. Listalla 11+1, startissa 11, maalissa 6. Schroderus Vettellä voitti. Tylsä kisa. Olin paikalla kaverin kanssa joka oli tehty sokerista ja kun alkoi sataa lähdettiin himaan.
26.5.96 SS. Listalla 16+3, 14 lähti ja maaliin 11. Ei ohituksia, Pertti Kuismanen cruisaili voittoon.
26.5.96 Kaveri oli sitä mieltä että näin tylsä luokka voidaan seurata kaljateltasta (Sport2000 tarjos sen verran taistelua jo ekassa lähdössään että silloin ei voinut olla kaljateltassa). No, nähtiin sentään tuopin äärestäkin radalle jossa Kuismanen keskytti, Virtanen ja Kaarna kolaroivat ja lipuista piittaamaton Honkanen veti vielä samaan kasaan. Tulokset arvottiin sitten jostain generaattorista.
17.5.97 Listalla 13+1, start 9 ja 7 tuloksiin. Kuismanen suvereeni, viimeisestä sijasta taistelua Mannisen ja Komin toimesta ja jopa yksi ohitus………
18.5.97 Kuin edellisenä päivänä mutta vain 6 maaliin eikä edes sitä ensimmäistä ohitusta. Sport2000 ja Formula Ford sentään antoivat vastinetta pääsylipuille. Kaveri muisti viimevuodesta että tän lähdön aikana hän voi tarjota oluet, jotain hyvää SS:kin.
16.5.98 Lähtölistalla huimat 24 nimeä mutta vain 9 startissa. Jopa 8 kesti maaliin asti ja Ruohorinne vei voiton. Kisassa ei tapahtumia, tylsää jonoajelua pitkin välein.
17.5.98 Viivalle tuli 4 autoa enemmän kuin eilen mutta olivat vipusia ja vain 7 kesti maaliin. Tylsä kisa jonka voitti Kämäräinen.
23.5.99 26:sta etukäteisilmoittautuneesta 14 oli lähtölistalla ja 9 startissa. Kaikki ajoivat kisassa vailla taisteluja maaliin Mikko Lempisen voittaessa.
13.5.00 Listalla 13, startissa 9 ja kaikki taaskin kestivät maaliin Urpialan voittaessa. Kolmossijasta käytiin jopa taistelua Kyllösen ja Virtasen toimesta.
13.5.00 Toiseen lähtöön tuli kymmeneskin kilpailija. 9 maaliin, Ruohorinne voitti ja tapahtumia ei ollut.
No siltä on SS näyttänyt säilyneitten käsiohjelmien valossa. Suomalaiskansallisesti paras vuosi on ollut kai siis 1985, PM on pelastanut muutama muuna vuonna. 1993 saatiin näyttäviä lähtöjä iskemällä viivalle yhtä aikaa kaikkea mahdollista kalustoa – mutta se ei kai muuten ole järkevää ??