Davidian
Well-known member
Ai meinaatko trf, ettei koskaan tuu kattoa vastaan säädettäessä? Että kunhan on aikaa vain säätää niin aina paranee aika kunnes radan kiertämiseen menee nolla sekunttia?
Ei kai nyt ihan noinkaan, mutta kuskin taidot niin ajamisen kuin ruuvaamisenkin suhteen kehittyvät, samoin kehittyy tekniikka (mm. renkaat ja alustan osat). Ne kaikki vaikuttavat s.e. rata voidaan kiertää nopeammin (vaikka sitten vain 0.01 sekuntia per lap) kuin siihen asti ko.kuljettaja on sen ko. ajopelillä tehnyt.Originally posted by Davidian:
Ai meinaatko trf, ettei koskaan tuu kattoa vastaan säädettäessä? Että kunhan on aikaa vain säätää niin aina paranee aika kunnes radan kiertämiseen menee nolla sekunttia?
Kuten jo aikaisemmin sanottua, kyse oli vain säätämisestä, eikä kehitystyötä. Tottakai vauhtia tulee lisää kun sitä kalustoa kehitetään, mutta nyt ei ollutkaan kyse siitä. Vain siitä, saako säätämällä vauhtia lisää loputtomasti. Mun mielestä ei.Originally posted by Don Vito:
Ei kai nyt ihan noinkaan, mutta kuskin taidot niin ajamisen kuin ruuvaamisenkin suhteen kehittyvät, samoin kehittyy tekniikka (mm. renkaat ja alustan osat). Ne kaikki vaikuttavat s.e. rata voidaan kiertää nopeammin (vaikka sitten vain 0.01 sekuntia per lap) kuin siihen asti ko.kuljettaja on sen ko. ajopelillä tehnyt.
Originally posted by Davidian:
Kuten jo aikaisemmin sanottua, kyse oli vain säätämisestä, eikä kehitystyötä. Tottakai vauhtia tulee lisää kun sitä kalustoa kehitetään, mutta nyt ei ollutkaan kyse siitä. Vain siitä, saako säätämällä vauhtia lisää loputtomasti. Mun mielestä ei.
Joskus siitä säätämisestä on ihan oikeesti apua, joskus se apu voi olla lähinnä psykologista... Säädetään jos tuntuu tarpeelliselta. (on se tarve sitten todellinen tai kuviteltu
Jos tarkkoja ollaan, alunperin oli kyse siitä, säädetäänkö sitä kalustoa koko ajan kisapaikalla. Mun mielestä ei. Ei oo mitään järkeä tuhlata kallisarvoista aikaa turhaan säätämiseen.
Originally posted by Mika Airaksinen:
Kuismasen ajamiin kierrosaikoihin on parannusta saatu lisäksi Ahvenistolla. Kuismasen paras aika-ajo tulos siellä 1.19.5 ja kauden -99 syyskilpailun paaluaika 1.19.09.
Onhan se kuulemma kovemminkin Ahvenistolla ajanut harjoituksissa leveämmillä renkailla. Näistä nyt ei aina tiedä...
Kuikelon paras _virallinen_ kellotus on 1:19.44 syksyltä'99. Hyvänä kakkosena on Ruohis 1:19.70 keväällä'00. Ja kolmantena Kämäräinen 1:19.98 syksyllä'00. 97 ja taaksepäin mulla ei ole tiedossa yksittäisiä kierrosaikoja, mutta kisan keskinopeudella mitaten Kuismanen pitäis vielä rataennätystä Affenistolla ja Alastarolla.Originally posted by Mad-Mike:
Tuo affeniston aika on ajettu kolme sekkaa alle tuonkin ajan mitä Kuismanen on parhaimillaan päässyt IMSA audillaan erään kuikelon ajamana STW Audilla....
Originally posted by Davidian:
Niijoo,
sakki tuntuu valittavan täällä, ettei Formula Fordeilta jne... näe näyttäviä lähtöjä niiden autojen vähyyden takia. Sehän ongelma on helposti ratkaistu: radat lyhyemmiksi! Tottakai jos autoja on 10 ja kierroksen pituus on jotain >4 km pakosti näyttävyys häviää kun kummiskin ne autot kierrosten saatossa leviää pitkille välimatkoille toisistaan. Lyhyellä radalla tulisi kierroksella ohitukset yleisimmiksi ==> kansa näkee edes jonkinsortin ohituksia, ja kierroksella ohituksessa se riski myös mahdollistaa kakkosen ohittavan ykkösen hitaamman varvaus tilanteessa ==> kansa tykkää.
Ongelma vain on mistä ne lyhyemmät radat saadaan. Ei taida Ahvenistoltakaan löytyä jotain lyhyempää "junnu" lenkkiä?
Testeissä "Kuikelo" on voinut ajaa vaikka takaperin ja ilman käsiä - sillä ei ole mitään merkitystä. Vain virallisesti noteeratut ajat lasketaan. Kemorassa muuten suurin nopeuskellotus on Kuismasen "mikroautolla" (Formula E Super Kart) tempaisema 257 km/h. Siinä riittänee muille purtavaa vähäksi aikaa.Originally posted by Mad-Mike:
Ihan vinkkinä testeissä ollaan menty Sekuntteja alle noiden aikojen jos kerron kuinka paljon tuskin täällä uskotaan mutta oli 99 kuikelolla myös välillä kisoissakin sellaisia renkaita alla mitä muut ei saa edes rahalla.
Olet oikeassa - mulla oli dokumentteihin eksynyt näemmä pieni painovihreOriginally posted by Mika Airaksinen:
Toistetaan tässä nyt se nopein virallinen aika-ajoissa ajettu kierrosaika Ahvenistolla. Syksyllä -99 Kämäräisen paaluaika oli 1.19.098. Tämä on minun tietääkseni nopein aika-ajoissa ajettu aika siellä.
Noista kun ei vaan ole olemassa kuin korkeintaan käsivaralla kellotetut ajat ja nekin kaikkea muuta kuin viralliset, niin niitä on paha noteerata. Olis kiva tietää millaisia aikoja Robert Lappalainen & Scott Pruett takoi TransAm Mercuryllä Kemoralla aikanaan. Virallisessa kisaselostuksessa hehkutettiin että "Lappalaisen ja IMSA GTO-mestari Scott Pruetin ajama TransAm Ford Merkur XR4Ti veteli sellaisia kierrosaikoja, ettei ennen ole nähtykään...". Sääli vain että leikki loppui 80.kierroksella selvästä johtoasemasta.Onhan sillä radalla ajettu kovempaakin, varsinkin silloin kun testasivat DTM-mersuja siellä. Ajat kuulemma 1.15 ja jotain osia päälle.
Originally posted by ilkhaa:
JAMPPA
Taisit unohtaa, että samalla kierroksella oleville ei sääntöjen mukaan näytetä sinistä lippua. Hitaammasta tulee päästä ajamalla ohi. B]
Eikös alkuperäisissäkin skaboissa saanut ajaa miltei millä kinnerillä hyvänsä. Ainakin tulosluettelossa esiintyy jopa merkkiluokan Saabeja. Ja totta turiset, ettei pelkkä S2K endurance kisa kyllä vedä yleisöä paikalle. Jotta Kemoraan saadaan 10.000 henkeä katsomoihin, niin paikalla tarttee olla kokolailla valovoimaisia tähtiä. Sääli vain että tällä hetkellä ei ole yhtäkään suomalaista maailmalla sopivissa sarjoissa. IMHO Kuismanen < Lappalainen - ainakin mitä valovoimaan tulee. Robert Lappalaisen JPS Mustang oli ainakin suhteessa paljon mielenkiintoisempi peli kuin Kuismasen Audit...Originally posted by Zep:
Harmi ettei kukaan ole ottanut kantaan Kemora 500 with S2K ideaani. Niissähän olis toimivat valotkin vakiona.. tosin se ei olis niin siistiä ilman Salooneja... Mukava nähdä että joukkoomme liittyy koko ajan lisää aktiivisia kuskeja.
Kyllä teoreettisesti on hauska ja ehkä opettavaakin jutustaa aiheesta.Mielestäni sääli kyllä että lujaa autoa vievä Lemppari ei monien ajatuksissa saanut reilun kilpailijan mainetta.Originally posted by ilkhaa:
Lempisen asia sinänsä on loppuun käsitelty, mutta tapausta on hyvä käyttää teoreettisen pohdiskelun lähtökohtana, vai mitä?
Sääli etten ole ollut siihen aikaan aktiivinen rataseuraaja, olisinpa halunnut nähdä tosiaankin ennemmin tuon Mustangin kuin Audin.Originally posted by Don Vito:
Robert Lappalaisen JPS Mustang oli ainakin suhteessa paljon mielenkiintoisempi peli kuin Kuismasen Audit...
Tänä päivänä tuo Musse tai se Scott Pruetin kanssa ajettu Mercury XR ei olis juuri mitään, kun paljon "edistyksellisempiä" vekaita hemmoilla on, mutta siihen aikaan ei vielä ollut paremmasta tietoa. Mulla oli jopa sellainen A2-kokoinen juliste ko.autosta joskus teini-iässä seinälläOriginally posted by Jamppa Maijala:
Sääli etten ole ollut siihen aikaan aktiivinen rataseuraaja, olisinpa halunnut nähdä tosiaankin ennemmin tuon Mustangin kuin Audin.