Onko rata-autoilu muka kriisissä?

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Ai meinaatko trf, ettei koskaan tuu kattoa vastaan säädettäessä? Että kunhan on aikaa vain säätää niin aina paranee aika kunnes radan kiertämiseen menee nolla sekunttia?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Davidian:
Ai meinaatko trf, ettei koskaan tuu kattoa vastaan säädettäessä? Että kunhan on aikaa vain säätää niin aina paranee aika kunnes radan kiertämiseen menee nolla sekunttia?
Ei kai nyt ihan noinkaan, mutta kuskin taidot niin ajamisen kuin ruuvaamisenkin suhteen kehittyvät, samoin kehittyy tekniikka (mm. renkaat ja alustan osat). Ne kaikki vaikuttavat s.e. rata voidaan kiertää nopeammin (vaikka sitten vain 0.01 sekuntia per lap) kuin siihen asti ko.kuljettaja on sen ko. ajopelillä tehnyt.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by Don Vito:
Ei kai nyt ihan noinkaan, mutta kuskin taidot niin ajamisen kuin ruuvaamisenkin suhteen kehittyvät, samoin kehittyy tekniikka (mm. renkaat ja alustan osat). Ne kaikki vaikuttavat s.e. rata voidaan kiertää nopeammin (vaikka sitten vain 0.01 sekuntia per lap) kuin siihen asti ko.kuljettaja on sen ko. ajopelillä tehnyt.

Kuten jo aikaisemmin sanottua, kyse oli vain säätämisestä, eikä kehitystyötä. Tottakai vauhtia tulee lisää kun sitä kalustoa kehitetään, mutta nyt ei ollutkaan kyse siitä. Vain siitä, saako säätämällä vauhtia lisää loputtomasti. Mun mielestä ei.

Jos tarkkoja ollaan, alunperin oli kyse siitä, säädetäänkö sitä kalustoa koko ajan kisapaikalla. Mun mielestä ei. Ei oo mitään järkeä tuhlata kallisarvoista aikaa turhaan säätämiseen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Davidian:
Kuten jo aikaisemmin sanottua, kyse oli vain säätämisestä, eikä kehitystyötä. Tottakai vauhtia tulee lisää kun sitä kalustoa kehitetään, mutta nyt ei ollutkaan kyse siitä. Vain siitä, saako säätämällä vauhtia lisää loputtomasti. Mun mielestä ei.

Tiettyyn rajaan asti kyllä. Mutta missä määrin - se on sitten kiinni lähtötilanteesta. Kuskin ja mekaanikkojen taito säätää ne satkut ja kymmenykset pois kierrosajasta kun periaatteessa kehittyy koko ajan. Jokaisella radalla ja jokaisella autolla on kai tietty piste minkä jälkeen se karkaa kintaasta. Ja alkuun säädöillä pyritään eliminoimaan tämän pisteen ylittäminen vahingossa. Kuskin kehittyessä näitä alustan/aerodynamiikan säätöjä voidaan sitten ruuvata lähemmäs limiittiä. Ja mitä lähempänä limiittiä liikutaan, sitä vähemmän se auto antaa anteeksi kuskin mokia ennekuin hänestä tulee matkustaja.
Joillakin kuskeilla se raja, jonka jälkeen pelkillä säädöillä ei enää aikaa paranneta, tulee vastaan pikemmin ja joillakin siihen voi mennä monta kautta.

Jos tarkkoja ollaan, alunperin oli kyse siitä, säädetäänkö sitä kalustoa koko ajan kisapaikalla. Mun mielestä ei. Ei oo mitään järkeä tuhlata kallisarvoista aikaa turhaan säätämiseen.
Joskus siitä säätämisestä on ihan oikeesti apua, joskus se apu voi olla lähinnä psykologista... Säädetään jos tuntuu tarpeelliselta. (on se tarve sitten todellinen tai kuviteltu
)
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
Daavidian:
Kun emme elä missään ihannemaailmassa, vaan ihan reaalitodellisuudessa, niin on myönnettävä, että joskus on uudet osat saatu mukaan vasta kisapaikalle ja vasta siellä tehty auton testaus ja säätö. Onhan siellä ollut perjantaipäivä (vuotta 2000 lukuunottamatta) aikaa ruuvata autoa.

Ja milloin säätö sitten huonontaa autoa. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, joku säätötoimenpide voi parantaa autoa jollain rataosuudella ja huonontaa toisella. Testin jälkeen pitää sitten päättää yritetäänkö eteenpäin näillä säädöillä vai palataanko edelliseen. Ei se aina ole niin helppoa.

Don Vito:
Kyllä Saabit ja Fiatit toivat piristystä rata-autoiluun silloin kun tulivat mukaan. No, silloin mikä tahansa uusi oli piristystä. Ja sehän on luonnollista, että ajan myötä maahantuojan kiinnostus hiipuu. Sitten pitää jatkaa eteenpäin harrastajapohjalla ja talkoohengellä. Tästähän Minit ovat loistava esimerkki.
Se on kyllä rehellisesti myönnettävä, että maahantuojien kiinnostus Sportteihin tuntuu hiipuneen alkuajoista. Mikä siihen sitten auttaisi. Pitäisi varmaan saada aikaan sellainen lumipalloilmiö: lajille lisää julkisuutta, kuljettajia esille, lisää katsojia, sponsorit ja maahantuojat kiinnostuvat enemmän, saadaan lisää julkisuutta, lisää katsojia...

Olli Helminen
Olli Helminen
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Tuo affeniston aika on ajettu kolme sekka alle tuonkin ajan mitä Kuismanen on parhaimillaan päässut IMSa audillaan erään kuikelon ajamana STW audilla....
Mene ja tiedä....
en Vahvista mutta näin olen kuullut varsin läheltä...
affensitolla kun ei voimalla hilluta vaan sopivalla kombinaatiolla ketteryyttä ja voimaa...sekä Kuskia

Originally posted by Mika Airaksinen:
Kuismasen ajamiin kierrosaikoihin on parannusta saatu lisäksi Ahvenistolla. Kuismasen paras aika-ajo tulos siellä 1.19.5 ja kauden -99 syyskilpailun paaluaika 1.19.09.

Onhan se kuulemma kovemminkin Ahvenistolla ajanut harjoituksissa leveämmillä renkailla. Näistä nyt ei aina tiedä...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Mad-Mike:
Tuo affeniston aika on ajettu kolme sekkaa alle tuonkin ajan mitä Kuismanen on parhaimillaan päässyt IMSA audillaan erään kuikelon ajamana STW Audilla....
Kuikelon paras _virallinen_ kellotus on 1:19.44 syksyltä'99. Hyvänä kakkosena on Ruohis 1:19.70 keväällä'00. Ja kolmantena Kämäräinen 1:19.98 syksyllä'00. 97 ja taaksepäin mulla ei ole tiedossa yksittäisiä kierrosaikoja, mutta kisan keskinopeudella mitaten Kuismanen pitäis vielä rataennätystä Affenistolla ja Alastarolla.
Kemorassa paras noteeraus on (kai) Hanskin 1:09,45 syksyllä'99. Millaisiahan kierrosaikoja mm. Bächi ja Roope latoivat tauluun aikanaan Kemora500:ssa ?? Onko "Vetelin kirjeenvaihtajallamme" asiasta tietoa ?
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Ihan vinkkinä testeissä ollaan menty Sekuntteja alle noiden aikojen jos kerron kuinka paljon tuskin täällä uskotaan mutta oli 99 kuikelolla myös välillä kisoissakin sellaisia renkaita alla mitä muut ei saa edes rahalla.
ainakin testeissä ykis sellainen sarja jopa osoittutui toimivaksi....300hv etuvetoisella huikeasti nopeammin kuin "1000" hv neliveto Audi...
Se esitys myös vakuutti erään sakemannin (jo silloin) että Kuikelossa(kin) on työntöä.

Kuikelon paras _virallinen_ kellotus on 1:19.44 syksyltä'99. Hyvänä kakkosena on Ruohis 1:19.70 keväällä'00. Ja kolmantena Kämäräinen 1:19.98 syksyllä'00. 97 ja taaksepäin mulla ei ole tiedossa yksittäisiä kierrosaikoja, mutta kisan keskinopeudella mitaten Kuismanen pitäis vielä rataennätystä Affenistolla ja Alastarolla.
Kemorassa paras noteeraus on (kai) Hanskin 1:09,45 syksyllä'99. Millaisiahan kierrosaikoja mm. Bächi ja Roope latoivat tauluun aikanaan Kemora500:ssa ?? Onko "Vetelin kirjeenvaihtajallamme" asiasta tietoa ?[/B][/QUOTE]
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
no suomessa radat hädin tuskin on 3 km joten turha lyhennellä pisin ja PARAS edeleen ollut Keimola 3300m...myös levein ja läheisin kansainvälisesti...sitä sai pätkittyä miten tahtoi lyhyemmäksi ja jos joku innostuu niin prykaamaan rata pystyyn uudestaan vaan...

Miksi haaveilla uusista kun vanhojakin olisi...

Originally posted by Davidian:
Niijoo,
sakki tuntuu valittavan täällä, ettei Formula Fordeilta jne... näe näyttäviä lähtöjä niiden autojen vähyyden takia. Sehän ongelma on helposti ratkaistu: radat lyhyemmiksi! Tottakai jos autoja on 10 ja kierroksen pituus on jotain >4 km pakosti näyttävyys häviää kun kummiskin ne autot kierrosten saatossa leviää pitkille välimatkoille toisistaan. Lyhyellä radalla tulisi kierroksella ohitukset yleisimmiksi ==> kansa näkee edes jonkinsortin ohituksia, ja kierroksella ohituksessa se riski myös mahdollistaa kakkosen ohittavan ykkösen hitaamman varvaus tilanteessa ==> kansa tykkää.

Ongelma vain on mistä ne lyhyemmät radat saadaan
. Ei taida Ahvenistoltakaan löytyä jotain lyhyempää "junnu" lenkkiä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Mad-Mike:
Ihan vinkkinä testeissä ollaan menty Sekuntteja alle noiden aikojen jos kerron kuinka paljon tuskin täällä uskotaan mutta oli 99 kuikelolla myös välillä kisoissakin sellaisia renkaita alla mitä muut ei saa edes rahalla.
Testeissä "Kuikelo" on voinut ajaa vaikka takaperin ja ilman käsiä - sillä ei ole mitään merkitystä. Vain virallisesti noteeratut ajat lasketaan. Kemorassa muuten suurin nopeuskellotus on Kuismasen "mikroautolla" (Formula E Super Kart) tempaisema 257 km/h. Siinä riittänee muille purtavaa vähäksi aikaa.
 
Liittynyt
26.12.2000
Viestit
16
Sijainti
Kiuruvesi
Toistetaan tässä nyt se nopein virallinen aika-ajoissa ajettu kierrosaika Ahvenistolla. Syksyllä -99 Kämäräisen paaluaika oli 1.19.098. Tämä on minun tietääkseni nopein aika-ajoissa ajettu aika siellä.
Onhan sillä radalla ajettu kovempaakin, varsinkin silloin kun testasivat DTM-mersuja siellä. Ajat kuulemma 1.15 ja jotain osia päälle.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Viimein takaisin, perkel... verkkokortti!
Hyvin sekoitti modemin.

Eipä oo kirjeenvaihtajalla kierrosajoista pahemmin tietoo... Kärkipäässä voi olla myös Palmroth INDY-autollaan. Superien ajoista en tiedä yhtään. Nykyään on varmaan kovempi taso kuin tuollon En edes kuka oli nopein porukasta Lappalainen - Fangio - Ribbs - Pruett, taikka Camaro - Mercury - Musse. Mitä Bächiin tulee, niin autokunnan nopein oli mielestäni selkeästi Nicke Wiik.

Mitä herra jääkiekkoilijaan tulee, niin henk.koht. miehessä on aina pänniny just toi rahoilla mällääminen ja erityisesti tuo IMSA Audi, jossa ei siis ollut nimeksikään IMSAa, taikka nojoo... sitten meillä oli viime kaudella radoilla Brabhami ja Arrows.. Mielestäni kun tuossa Etelä-Afrikan replikassa ei ollut edes oikeeta koria. Kuvat amerikassa kilpailleista Audeista löytyy kyllä kovelevyltäni...

Harmi ettei kukaan ole ottanut kantaan Kemora 500 with S2K ideaani. Niissähän olis toimivat valotkin vakiona.. tosin se ei olis niin siistiä ilman Salooneja... Mukava nähdä että joukkoomme liittyy koko ajan lisää aktiivisia kuskeja.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Mika Airaksinen:
Toistetaan tässä nyt se nopein virallinen aika-ajoissa ajettu kierrosaika Ahvenistolla. Syksyllä -99 Kämäräisen paaluaika oli 1.19.098. Tämä on minun tietääkseni nopein aika-ajoissa ajettu aika siellä.
Olet oikeassa - mulla oli dokumentteihin eksynyt näemmä pieni painovihre

Onhan sillä radalla ajettu kovempaakin, varsinkin silloin kun testasivat DTM-mersuja siellä. Ajat kuulemma 1.15 ja jotain osia päälle.
Noista kun ei vaan ole olemassa kuin korkeintaan käsivaralla kellotetut ajat ja nekin kaikkea muuta kuin viralliset, niin niitä on paha noteerata. Olis kiva tietää millaisia aikoja Robert Lappalainen & Scott Pruett takoi TransAm Mercuryllä Kemoralla aikanaan. Virallisessa kisaselostuksessa hehkutettiin että "Lappalaisen ja IMSA GTO-mestari Scott Pruetin ajama TransAm Ford Merkur XR4Ti veteli sellaisia kierrosaikoja, ettei ennen ole nähtykään...". Sääli vain että leikki loppui 80.kierroksella selvästä johtoasemasta.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Muistaakseni Kemorassa Tero ajoi leko tasan minuuttiin sillä INDY-Formulalla. Tosin väitti, että välitykset oli ihan perseestä, koska olivat saaneet ihan väärä tiedot radasta (menneet mailit ja km't sekaisin?).
Suomen pisin rata muuten on Motopark, 3,5 km ja mielestäni paras. Pääsuoralla on pituutta kun nälkävuodella, siinä F4:lläkin melkein otti nokoset ennen sitä hirvittävää mutkaa siellä alamäessä.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by ilkhaa:
JAMPPA
Taisit unohtaa, että samalla kierroksella oleville ei sääntöjen mukaan näytetä sinistä lippua. Hitaammasta tulee päästä ajamalla ohi. B]

Ote sääntökirjasta:
On kuitenkin tarpeellista näyttää sinistä lippua:

- selvissä estämistapauksissa,
- kun johtavat autot ohittavat hitaampia,
- kun nopea auto huonon lähdön tai ratavarikkokäynnin jälkeen nousee kohti kärkeä.
Siellä on kyllä myös maininta ettei samlla kierroksella olevia välttämättä tarvitse liputtaa mutta eiköhän se ollut tuo eka kohta jonka takia Lempparille liputettiin ja olihan varmaan toimitsijoilla tiedossa ja muistissa aikaisemmin tapahtuneet.
Tästä kai rangaistusten kovuus vaihtelee:
Lippumerkkien noudattamatta jättäminen aiheuttaa kilpailijalle seuraamuksen.

Jos kuljettajana en voi luottaa kanssa kilpailijan noudattavan lippumerkkejä taitaa silloin olla myös muutkin säännöt omien harkintojen päätettävissä?
Tämä liputus asia on vaivanut mutta sainpas sen lopultakin tuotua esille.


------------------
Nämä asiat ovat Maijalan Jampan mielipiteitä
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
JAMPPA

Olet puoliksi oikeassa tuon liputtamisasian suhteen. Samalla kierroksella oleva voidaan liputtaa SELVÄSTÄ estelystä. Se tarkoittaa kiemurtelua tms., ei missään tapauksessa ajolinjan valintaa. Ajolinja saa olla vaikka kuinka sisäreunaa, vaikka se hankaloittaa takanatulevan ohitusta. Suorillakin saa kerran vaihtaa ajolinjaa ilman, että sitä katsotaan kielletyksi peittämiseksi. Lempinen ei ollut ko. kisassa selvästi Sarlinia hitaampi. Audi kulki suoralla vähän Cossua hitaammin, mutta mutkaosuuksilla tilanne oli toisinpäin.

Toimitsijoiden tiedot tai luulot edelliskilpailuista eivät saa vaikuttaa mitenkään liputtamiseen. Joka kisa on ainutkertainen. AKK ilmoitti kilpailukieltoa antaessaan, että rangaistus tuli vain Ahveniston tapahtumista (vaikka sivusta katsoen vähän muulta tuntui).

Sinänsä on keskustelun paikka, mitä kuskin pitäisi tehdä kun esim. sinistä lippua heilutetaan selvästi väärin. Onko kilpailijan luovuttava ansaitsemastaan hyvästä sijoituksesta sen vuoksi, että joku lippumies ei hallitse sääntöjä? Kaipa niitä pitäisi noudattaa, vaikka sieluun kuinka koskisi. En vain ole koskaan nähnyt tai kuullut., että yksikään toimitsija tai kilpailujury olisi jälkeenpäin todennut, että sorry vaan, tuli tehdyksi virhe. Toisaalta sinisen lipun noudattamatta jättämisestä ei suoraan seuraa mitään. Seuraamukset alkavat kai vasta sitten, kun seuraavaa eli mustaa lippua heilutetaan noudattamatta jättämisen seurauksena. Silloin päätöstä ei kai tee vain yksittäinen lippumiesrassu, vaan kilpailun johtaja, jolla on oltava enemmän osaamista kuin lippua heiluttavalla toimitsijalla.

Lempisen asia sinänsä on loppuun käsitelty, mutta tapausta on hyvä käyttää teoreettisen pohdiskelun lähtökohtana, vai mitä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
Harmi ettei kukaan ole ottanut kantaan Kemora 500 with S2K ideaani. Niissähän olis toimivat valotkin vakiona.. tosin se ei olis niin siistiä ilman Salooneja... Mukava nähdä että joukkoomme liittyy koko ajan lisää aktiivisia kuskeja.
Eikös alkuperäisissäkin skaboissa saanut ajaa miltei millä kinnerillä hyvänsä. Ainakin tulosluettelossa esiintyy jopa merkkiluokan Saabeja. Ja totta turiset, ettei pelkkä S2K endurance kisa kyllä vedä yleisöä paikalle. Jotta Kemoraan saadaan 10.000 henkeä katsomoihin, niin paikalla tarttee olla kokolailla valovoimaisia tähtiä. Sääli vain että tällä hetkellä ei ole yhtäkään suomalaista maailmalla sopivissa sarjoissa. IMHO Kuismanen < Lappalainen - ainakin mitä valovoimaan tulee. Robert Lappalaisen JPS Mustang oli ainakin suhteessa paljon mielenkiintoisempi peli kuin Kuismasen Audit...
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by ilkhaa:


Lempisen asia sinänsä on loppuun käsitelty, mutta tapausta on hyvä käyttää teoreettisen pohdiskelun lähtökohtana, vai mitä?
Kyllä teoreettisesti on hauska ja ehkä opettavaakin jutustaa aiheesta.Mielestäni sääli kyllä että lujaa autoa vievä Lemppari ei monien ajatuksissa saanut reilun kilpailijan mainetta.
Mitä liputukseen vielä tulee niin se on kyllä miestä syövää kun liputetaan keltaista lippua ja kaverit menee heti ohi kun hiukan ottaa varovaisemmin. Kerran Alastarolla kun taisteltiin häntäpään sijoituksista ja lähes joka kierros oli jollain kohdin keltainen lippu. Niin aluksi hiljentelin mutta sitten loppua kohden honasin ettei niissä kohdin kannata hiljentää kun kaverit menee ohi jotka juuri mutkissa oli ohitettu. Kävin kisan jälkeen tuomaristolta kysymässä kuinka näin? Vastaukseksi kerrottiin ettei niitä kaikkia keretä rekisteröimään vaan lähinnä ne jotka tapahtuu kärjessä ja tuomariston näkökentällä. Totesinkin että ei kai siinä sitten mitään opinpahan tuonkin ettei tästä lähin hiljennellä keltaisella lipulla.Olen kyllä edelleen tehnyt niin ja myös autollani ajaneille opastanut samaan tyyliin.
Kai nuo noudattamiset koskee niin kärkeä kuin häntäpäätäkin. Ymmärrän kyllä jos tapahtuma on niukin naukin liputusalueella niin ehkä häntäpään autokuntia enään niin tarkkaan kattella.


------------------
Nämä asiat ovat Maijalan Jampan mielipiteitä
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Don Vito:
Robert Lappalaisen JPS Mustang oli ainakin suhteessa paljon mielenkiintoisempi peli kuin Kuismasen Audit...
Sääli etten ole ollut siihen aikaan aktiivinen rataseuraaja, olisinpa halunnut nähdä tosiaankin ennemmin tuon Mustangin kuin Audin.


------------------
Nämä asiat ovat Maijalan Jampan mielipiteitä
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
Sääli etten ole ollut siihen aikaan aktiivinen rataseuraaja, olisinpa halunnut nähdä tosiaankin ennemmin tuon Mustangin kuin Audin.
Tänä päivänä tuo Musse tai se Scott Pruetin kanssa ajettu Mercury XR ei olis juuri mitään, kun paljon "edistyksellisempiä" vekaita hemmoilla on, mutta siihen aikaan ei vielä ollut paremmasta tietoa. Mulla oli jopa sellainen A2-kokoinen juliste ko.autosta joskus teini-iässä seinällä
 
Ylös