JAMPPA
Ajotyylejä on monenlaisia. Tietyissä ratkaisuvaiheissa kaikki peittelevät, toiset enemmän toiset vähemmän. Säännötkin sen sallivat kunhan radalla ei sentään mutkia ajetta tai tahallaan kiilata. Lempinen taisi reilu vuosi sitten joutua pikemminkin yli- kuin alirangaistuksi. Olin Ahvenistolla aitiopaikalla katsomassa Lempisen ja Sarlinin törmäystä. Myöhemmin analysoin tapahtuman vielä moneen kertaan videolta. Lempisen auto alkoi hyytyä ja hän taittoi tavallista aikaisemmin pääsuoran jälkeen hevosenkenkään estääkseen Sarlinin ohituksen jarrutuksessa. Sinänsä sallittua paitsi, että Sarlin oli ehtinyt työntää keulansa Lampisen audin sisäpuolelle, minkä jälkeen ei enää olisi saanut ajaa valittua linjaa. Autot kolahtivat yhteen, Sarlin lisäksi kaiteeseen ja Lempinen pyörähti 180 astetta. Arviointivirhe oli Lempisen ja hän sen tunnustikin. Autot jäivät törmäyspaikalle kuitenkin lähinnä sen vuoksi, että yhteen kolahtamisesta suuttunut Sarlin pamautti vielä vauhdilla suoraan muutaman metrin päässä olevan Lempisen keulaan, jolloin molemmilta hajosivat jäähdyttäjät. Kun nopeuta on ennenjarrutusta n 200 km/h arviointivirhe on mahdollista melkein kelle tahansa, vaikkakaan ei sääntöjen mukaan sallittua. Sarlin nosti asiasta kauhean metelin ja ripusteli telttaansa puisia ristejä, joissa roikkui audin tunnuksia. Ilmeisesti tästäm syystä Lempistä rangaistiin heti sulkemalla hänet seuraavasta lähdöstä ja vielä seuraavan kilpailuviikonlopun ensimmäisestä lähdöstä. Rangaistus oli ankarin vuosikausiin radalla ajosta annettu. Vrt. Salmenaution yhden erän hylkääminen Alastarolla kolarissa, johon jäi 6 autoa (videolta näytti kyllä siinäkin tapahtumien alkuunpanija olleen pikemminkin Virtasen Tapsa kuin Salmenautio. Salmenautio ei nostanut kaasua, vaikka ympärillä alkoi tapahtua. Hylkääminen oli mielestäni liian ankara tuomio Salmenautiolle. Onneksi se ei vaikuttanut SM lopputulokseen. Kyllä näissä rangaistuksissa on helppo olla katsomossa viisas, kun radalla sattuu. Muuten Lempisen aiemmilla kolareilla ei ollut AKK:n rangaistuksen perusteiden mukaan mitään merkitystä kilpailukieltoa mätkäistäessä. Lempistä syytettiin myös 1999 Vetelissä kolarista Esa Schroderuksenferrarin kanssa. Tarkka videoanalyysi kertoi kuitenkin, että kolari käynnistyi sen jälkeen, kun Schroderus vaihtoi ajolinjaa vaikka Lempinen oli jo ehtinyt osin varikkosuoralla rinnalle. Toimenpide joka siinä vaiheessa oli jo kielletty, kuten Lempiseltä myöhemmin Ahvenistolla. Siitä annettiin Lempiselle turha varoitus. Jos radalla pitää ajaa niin, että koskaan kukaan ei koske keneneenkään, menee ajo neiteilyksi ja katsojat katoavat takuuvarmasti. Siis tilkka kovuutta sallittakoon. Rangaistuksena helpon hylkäämisen sisasta aikasakkoja ainakin tahattomissa tapauksissa.