Onko rata-autoilu muka kriisissä?

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Don Vito:
Se on sitten varmaan saatanan hyvä ettei sun ja Kik:n tartte toistaiseks kattella SuperSalooneja radalla/sietää niitä varikolla. Taitaa vaan kovasti harmittaa kun joudutte Minejä sietämään eliittikisoissanne.
B]

Ikäväkseni todettava että tällä hetkellä Minit tarjoavat näyttävämmän kilpailun kuin Superit. Toibon hartaasti jotta Supereihin saadaan eloa ja väkeä lisää. Voima se on joka puhuttaa.
Originally posted by kik:

Kuitenkin suurin osa kuskeista ajaa s2k -luokassa B]

Mineissä kylläkin on enemmän kuskeja. Olihan esim. Kemora festivaaleilla Minejä lähtöviivalla 35 kpl ja Miljoonia 31 kpl. Minit on Suomen suurin autoluokka määrällisesti laskien.
Mistäpä kik olet onkinut tiedot noissa viesteissäsi mitä Akk on sopinut eri tahoille? Oletko sisältä?


------------------
Nämä asiat ovat Maijalan Jampan mielipiteitä
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by kik:

Ei, minä en ole mitenkään sidoksissa AKK:n tekemisiin. Pois se minusta.
Eivätkä AKK Sports Oy:n tekemisetkään ole kovin kiinteästi sidoksissa AKK ry:n tekemisiin - tai edes siten että ry:ssä tiedettäisiin mitä OY:ssä on suunniteltu/päätetty. Näin ainakin eräs asioista normaalisti perillä oleva taho antoi ymmärtää Pasilassa tuossa joulun alla....
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
KIK:lle vielä säätämisestä: Koppiautoilla ja F3:lla ovat kaikki muut säätöpaikat samat paitsi juuri ne F3:n etu- ja takasiivet. Siis F3:lla on erinäinen määrä säätövariaatioita enemmän kuin koppiautoilla. Mutta F3:kin on saatava ensiksi tasapainoiseksi kaikilla muilla keinoin ja vasta sitten haetaan lisää pitoa siivillä. Esimerkiksi sport 2000 autossa säädetään seuraavia paikkoja ja asioita: etunurkissa pyörän caster ja camper kulmat, jousen jäykkyys, iskarin jäykkyys ja jousto ylös- ja alaspäin, takanurkissa samat asiat paitsi caster-kulma, joka lienee kaikissa kiinteä. Etu- ja takavakaajan jäykkyys, jarrupalat ja jarrujen balanssi eteen ja taakse, etu-ja takapään korkeus, rengaspaineet pyörän tarkkuudella. Sitten vielä moottorin säädöt kelin ja radan mukaan. Kun vielä kaikki tuntuu vaikuttavan kaikkeen, niin mahdollisuuksia ja variaatioita todella riittää. Osa säädöistä voidaan tehdä erilaisten anturien antamien tietojen perusteella, mutta kaikkein tärkeintä on, että kuljettaja osaa sanoa mitä mikin muutos on vaikuttanut. Ja vielä siten, että sekunttikello kertoo saman asian. Muuten korin jäykkys ei säätötapahtumien määrään paljoakaan vaikuta, se pysyy koko ajan samana niin kopeissa kuin F3:ssakin. Vaikeaa tämä säätäminen on jokatapauksessa kaikille, mutta sitä kautta löytyy kyllä myös menestys.
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
KIK
Edellinen kertomani säätämisestä perustui juuri kilpailijalta saatuihin kommmentteihin, kilpailijalta, jolla on kokemusta molemmista: siipiformuloista ja useistakin vakioautoista. Olet oikeassa, että säätövaihtoehtoja on siipiformuloissa selvästi enemmän. Jos kopeissa on vaikka 10 säätöpaikkaa, jotka kaikki vaikuttavat kaikkeen, niin formuloissa on kaksi enemmän, jolloin säätövariaatioita on satoja enemmän. Se onko säätäminen vaikeampaa vai helpompaa onkin jo toinen juttu. Systemaattisesti ja pala kerrallaan etenemällä tieto ja osaaminen kasvaa, joten kerta kerralta säätäminen on helpompaa (jos kuljettaja osaa sanoa, miten auto käyttäytyy ja kello kertoo samaa). Arvailemalla säätöjä ei saa koskaan kohdalleen. Sama koskee kaikkia autoluokkia, joissa säätömahdollisuuksia ylipäänsä on. Tämän vuoksi koko team on tärkeä, jotta voittoja tai menestystä saavutettaisiin. Poskellaan olevilla säädöillä ja kohdallaan olevilla voi kierrosaika Suomen radoilla vaihdella koppiautoilla samalla kuljettajalla 2-3 sek/kierros. Viimeisten kymmenysten hiominen vie yleensä enemmän aikaa kuin 2-3 edellistä kokonaista sekunttia.
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
KIK
Kyllä ne viimeiset sekunnin kymmenykset ratkaisevat (tietenkin yhdessä huippukuljettajan kanssa). Kaikki kunnia JJ:lle, mutta ei se ihan niin Ahvenistolla mennyt kuin totesit. JJn suunnitelmissa oli ehkä itsekin osallistua sport 2000 kisaan ja testiä ajettiin runsaasti eikä vain paria kierrosta. Ensimmäiset testit ajettiin tiettävästi alipainoisella autolla ja aika ihanneoloissa. Aikojen todellisesta paikkansapitävyydestä ei ole muuta näyttöä kuin lehtien jutut, jotka ovat totta tai sitten eivät. JJ perui osallistumissuunnitelmansa Ahveniston kisaan, koska odotti kutsua USA:aan juuri avauskilpailun ajaksi. JJ ajoi kuitenkin aika paljon testi- ja säätöajoa Arttu Mustoselle (sama BMW)kisaa edeltävällä viikolla. Ajat olivat hyviä, mutta eivät aivan joukon parhaita. Taso sport 2000:ssa on nykyään niin kova, että sen kärkeen on aika vaikea nousta suoraan olipa millainen virtuoosi tahansa. Viiden sakkiin jo onnistuu helpommin. Kuka on lopulta se kaikkein nopein ja paras, jäänee ikuiseksi keskustelun aiheeksi. Kuljettejia ei taideta käytännössä saada ajamaan ja säätämään ristiin toistensa autoja ja sitten vertailutestikierroksille omilla ja toistensa autoilla. Vain näin saataisiin se pelkkä kuskin osuus selväksi. Ehkä se on hyväkin näin. Toiseksi jääville jää aina mahdollisuus selittää, että ero jäi kiinni autoista eikä itsetunto saa naarmuja. Kannattaa vielä yrittää ja toivoa sitä SUURTA voittoa.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Väittäisin, ettei niissä autoissa ole niin paljoa kisapaikalla säätämistä kuin kuskit väittävät. Kuskit vain haluavat antaa kuvan vaikeasta lajista yleisölle aina marmattaessaan säädöistä. Parhaat säädöt etsitään aina testeissä ja sitten kisapaikalla muutetaan niitä vähän radan luonteen mukaisesti. Eihän niissä harjoituksissakaan ole sitä aikaa niin paljon ylimääräistä käydä vääntämään jotain iskunvaimentimien jäykkyyttä jne... Ja sitten pitäisi vielä kokeillakkin niiden toimivuus.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Pahuksen entteri... Meni lähettämään ton viestin ennen kuin olin kaikkia asioitani kirjoitellut.

Niin siitä tiimin merkitykestä.

TIIMIn merkitys on tosi kova moottoriurheilussa. Ilman hyvää tiimiä et voi menestyä, ja se on fakta se. Hyvänä esimerkkinä voisin sanoa tälläisen huhun, jonka kuulin eräältä Sanna Pinolan lähellä viime kaudesta olleelta: Johonkin Ruotsin kisaan ne olivat lähteneet ajamaan PMstä (en muista radan nimeä). No, Sannan autoon oli laitettu puhtaat Ahveniston säädöt. Mutta Ahvenistohan on suht nopea rata, ja kun se äijä piirsi sen Ruottin radan rataprofiilin, niin paljastuikin, että se olikin varsin hidas rata. Sitten tämä hemmo kertoi mulle, että Sanna oli suorilla kaikista nopein, mutta jäi kaikissa jarrutuksissa ja mutkissa. No mistähän tämä olisikaan voinut johtua? Tietenkin niistä hienosäädöistä! (Tietenkin hyvät säädöt ovat hyvät säädöt joka rasalle, kuten edellisessä viestissä mainitsin, mutta se hienosäätö...) Tiimi ei osannut tulkita Sannan 'viestejä' auton käyttäytymisestä oikein, ja eihän sen takia he pystyneet tekemään mitään järkevää säätöä siipikulmille jne...
Luottamus ei pelannut Tiimin ja kuskin välillä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Don Vito:
Se on sitten varmaan saatanan hyvä ettei sun ja Kik:n tartte toistaiseks kattella SuperSalooneja radalla/sietää niitä varikolla. Taitaa vaan kovasti harmittaa kun joudutte Minejä sietämään eliittikisoissanne.

Vaikka Salooneja olis vain kolme autoa radalla, niin niistä saa mielenkiintoisemman kisan kuin kolmestaKYMMENESTÄ Sport2miljoonasta
Nyt Don Vito jäitä hattuun tai alushousuihin jotta rauhoitut.

Mitä tarkoitat eliittikisoilla? Itse tykkään luokista joissa on TAISTELUJA oli se sitten tuo Sport2000 tai nuo Minit (joita kieltämättä on ehtinytkin kaivata), vaikka varmasti Minejä katsellessa tulee ikävä radalle vanhoja suosikkihahmojani Toini Laaksoa tai Seppo Levästä.

Saluunat ovat autoina näyttäviä (tai eivät kaikki mutta muutama)mutta niiden kisat ovat pääsääntöisesti olleet perseestä, ohitukset ovat olleet kovasti kortilla.

Ai niin vielä näistä "eliittikisoista", olen joskus ollut Nurburgringillä katselemassa ADAC Pfalzin (tms alue) klubikisoja ja nähnyt ihan näyttävän KISAN kalustolla joka muistutti suuresti suomlaisia Saluunoja.

Tosin vaikka pidänkin autourheilusta en saa mitään kicksejä autojen katselusta. Jokin M1:kään ei sinänsä säväytä ellei sellaista ole mahdollista hankkia.

Kuinka monta Honda Intergra R:ää näet tunnissa Hämeenkadulla ??

Et vastannut kysymyksiin TV-lähetysoikeuksista.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Zep:
Saloonit on tuolloin 15 vuotta sitten ollut REIPPAASTI parempi kuin mitkään tämän päivän Sport 2000:set. Luokan lama alkoi vasta kymmenene vuotta sitten...
Tähän asiaan onkin syytä palata, kun arkistojeni epäselvyydet ja työkiireet on päihitetty kaivan esille tilastotietoja Saloon kisoista.

Se verran on kuitenkin jäänyt 80-luvulta mieleen ettei silloistenkaan Saluunoiden luotettavuus ollut paras mahdollinen, esim autojen ja moottoripyörien yhteiset kisat Apparalla lopetettin kuin radalla oli aina liiaksi öljyä moottoripyöräluokille kun Saluunat olivat käyneet siellä!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ettelbruck:
Mitä tarkoitat eliittikisoilla? Itse tykkään luokista joissa on TAISTELUJA oli se sitten tuo Sport2000 tai nuo Minit (joita kieltämättä on ehtinytkin kaivata), vaikka varmasti Minejä katsellessa tulee ikävä radalle vanhoja suosikkihahmojani Toini Laaksoa tai Seppo Levästä.
Saluunat ovat autoina näyttäviä (tai eivät kaikki mutta muutama)mutta niiden kisat ovat pääsääntöisesti olleet perseestä, ohitukset ovat olleet kovasti kortilla.

Makuja on monia... Kuten jo moneen kertaan on todettu, on S2K:lla ja SS:lla eroa kuin yöllä ja päivällä. S2K:n leimallinen piirre on autot, joita nähdäkseen ei tartte vaivautua kuin Hämpin varteen neljän ruuhkaan JA oheistoiminnat VIP-telttoineen sun muine epäolennaisuuksineen. SS-tiimeillä ei VIP-telttoja ole näkynyt kuin eräällä Kuismasella (jonka toiminta ja kommentit muutoinkin alkoivat pahemman kerran v..tamaan muita luokan kuskeja) samoin kalusto on sellaista (mukaan lukien Mäkelän Kadetti !!) ettei niitä näe ihan joka toinenkaan päivä katuliikenteessä. Ja kyllä SuperSaluunoissakin käytiin viime vuonna jokaisessa lähdössä kiivaita taisteluja sijoituksista. Mutta koska luokan luonteen mukaisesti kalusto on kaikkea muuta kuin keskenään homogeenista, niin jo aika-ajoissa on paljon pelissä. Kun nyt Ruohorinne ja Lempinen vain sattuivat olemaan kuljettajina selkeästi keskimääräistä osaavampia sekä autot luokan kärkipäätä suorituskyvyltään niin ei liene mitenkään ihmeellistä, että juuri he normaaliolosuhteissa jakoivat voitot keskenään. Lähinnä pakkaa pääsi hämmentämään vain Kämäräinen, ja hänkin autolla, joka periaatteessa oli voimassa olevien sääntöjen vastainen (lähempänä Formulaa kuin oikeaa SS-"koppiautoa")


Ai niin vielä näistä "eliittikisoista", olen joskus ollut Nurburgringillä katselemassa ADAC Pfalzin (tms alue) klubikisoja ja nähnyt ihan näyttävän KISAN kalustolla joka muistutti suuresti suomlaisia Saluunoja.


Kai sitä ruuhkaa radalle saadaan, jos autoja on ruudussa +30 kpl (kuten S2k) mutta IMO touhu muistuttaa silloin enemmän liikenneruuhkaa kuin kilvan ajoa.


Tosin vaikka pidänkin autourheilusta en saa mitään kicksejä autojen katselusta. Jokin M1:kään ei sinänsä säväytä ellei sellaista ole mahdollista hankkia.


Makuja on monia. Itseäni taase ei kiinnosta lainkaan joku VW Golf tai BMW 320 tms. S2K-luokan auto. Ne ovat oivallisia pelejä vaimon kauppakassiksi, mutta ei niillä kilpa-auton kanssa ole mitään tekemistä. Jos on pakko kilpailla N-ryhmään (enemmän ja vähemmän) rakennetulla kalustolla, niin olis edes sitten kunnon autoja. Pari vuotta sitten olin Eestissä seuraamassa paikallista vakioautojen ratakilpailua, ja siellä kalustona oli Lancer Evo4:a, Subaru Impreza, pari Celica GT-Fouria.. (Lacer Evo sentään etäisesti muistuttaa kilpa-autoa)

Et vastannut kysymyksiin TV-lähetysoikeuksista.
Kotimainen media on paljon muutakin kuin TV-lähetysoikeudet. Ja aikaisempina vuosina on kyllä Suomenkin TV:ssä noteerattu kuorkkien EM-osakilpailu asiaankuuluvalla tavalla. Nyt ei noteerattu ja alan lehdistössäkin S2K nousi täyteluokasta lähes päätapahtumaksi.

Saas sitten näkee mitä siitä uudesta AKK:n tuottamasta Ruutulipun korvaavasta "makasiiniohjelmasta" tulee. Positiivinen visio olis että kaikki rataluokat ja muukin suomalainen autourheilu saisi TV-aikaa kiitettävässä määrin. Toisaalta pessimistisesti voi olla aihetta olettaa, että televisiointi keskittyy kesäaikana Sport2000:n kisoihin ja muulloin sitten näytetään Hagströmiä, Lindholmia ja rallivalmennettavia.... Mutta aika hankalaa olis kyllä CreaVideon tuottaman "F1-makasiinin" tasoa alittaa oli sitten tuottajana kuka tahansa. Nelosen Paalupaikka oli erittäin hyvä ohjelma niin pitkään kuin sai ohjelmakartalla olla.
 

Pirelli

Member
Liittynyt
5.2.2000
Viestit
12
Vähään vaan pelkään, ettei kilpailussa ole enää yhtä paljon nähtävää. Olisi luullut, että Ffordit ja Saloonit olisivat mahtuneet samoihin kisoihin, kun nyt palataan takaisin kaksipäiväisiin kilpailuihinkin.

Yleisöllä olisi ollut enemmän nähtävää ja kaikki olisivat olleet tyytyväisiä? Ilmeisesti sitten ei...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
***
Suora lainaus ei tunnu onnistuvan mutta Don Vito kirjoitti:
SS-tiimeillä ei VIP-telttoja ole näkynyt kuin eräällä Kuismasella (jonka toiminta ja kommentit muutoinkin alkoivat pahemman kerran v..tamaan muita luokan kuskeja)
***

Mikä se muuten oli tuossa Kuismasessa joka ahdisti muita Saluunakuskeja??

Käyttihän se tietysti hyväkseen luokan vapaita sääntöjä ja hankki nopean auton - mutta eikö se ole juuri sitä mitä on pidetty Saluunoiden vahvana puolena - ei liikaa rajoituksia ja villejä kulkupelejä.

Kuismanen hankki melkoisesti kuuluisuutta myös Saluunalähdöille. Oliko se vääränlaista mediahuomiota?

Nämä kysymykset kyllä tietoisena siitä että herrasta ei ainakaan muutamalla satunnaisella työmaailman tapaamiskerralla järin miellyttävää kuvaa ole jäänyt...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ettelbruck:

Mikä se muuten oli tuossa Kuismasessa joka ahdisti muita Saluunakuskeja??

Käyttihän se tietysti hyväkseen luokan vapaita sääntöjä ja hankki nopean auton - mutta eikö se ole juuri sitä mitä on pidetty Saluunoiden vahvana puolena - ei liikaa rajoituksia ja villejä kulkupelejä.

Vaikee kommentoida muiden puolesta, mutta luultavasti herran asenne muita kohtaan (Köyhät kyykkyyn), VIP-teltta omine kokkeineen ja sitten se auto, jonka kohdalla AKK joutui muutamassa kohdin venyttämään omia sääntöjään, jotta se saatiin mukaan.
Siihen aikaan ei nelikoita ollut kuin Hietamäellä ja sekin miltei N-ryhmäläinen (ei mitään IMSA-koneita vaan vapari Audin V8 + kapeat renkaat). Kuismasen auto oli kertakaikkiaan aivan liian ylivoimainen ja ainoa jännitettävä oli se, että ehtisikö Kuismanen varvata toiseksi tulevan kierroksella ennen ruutulippua... Ainoa, joka edes hetkittäin pystyi vastaamaan Kuismasen vauhtiin, oli Schroderus F40:llä - jos se sattui pysymään nipussa. Kemorassa Esa jopa tais yhden kerran päästä pääsuoran lopussa olevaan mutkaan vajaan autonmitan edellä kun Kuismanen "nukkui" lähdössä ja turboruuvi oli väännetty pienelle. Kenelläkään muulla ei ollut mitään sanomista siihen vauhtiin. Nyt Kuimanen ei olisi enää ollut mitenkään varma voittaja, sillä Lempinen ja Ruohorinne ja muutama muukin ajoivat ainakin Kemorassa alle Kuismasen aikojen (tai niin Hanski ainakin väitti...)
Ahvenistolla ja Alastarolla ei kaiketi olla vielä päästy niiden aikojen alle.

Kuismanen hankki melkoisesti kuuluisuutta myös Saluunalähdöille. Oliko se vääränlaista mediahuomiota?
Ei kai mediahuomiossa sinällään mitään pahaa ollut, jos herran asenne olis pyörinyt vähän vähemmän oman navan ympärillä: Herätti aika monessa kuskissa kiukkua, kun tämä lataa pokerilla jossain TV-/Lehtihaastattelussa, että kuka tahansa voi ostaa maailmalta auton, jolla kerkiää - ei se vaadi kuin hieman rahaa (n. muutaman miljoonan
)
Vertailun vuoksi esim. Lempinen ei onnistunut suututtamaan kuin Sarliinin Kallen perinpohjaisesti eikä nelikoitakaan vastaan kukaan muu kuin Tuisku kovin suureen ääneen ole purnannut.

Josta onkin hyvä rakentaa (taas) aasinsilta siihen, että ilmeisesti Nicotinell BMW voisi tarvita ulkoiluttajaa ensi kesänä... Henkilön vain täytyy olla sellainen, jolla on luottosuhteet Tuiskuun enemmän kuin hyvät koska ihan kuka tahansa ei sitä autoa alleen saa (kuin ehkä ostamalla sen ISOLLA rahalla)
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Don Vito:

Josta onkin hyvä rakentaa (taas) aasinsilta siihen, että ilmeisesti Nicotinell BMW voisi tarvita ulkoiluttajaa ensi kesänä... Henkilön vain täytyy olla sellainen, jolla on luottosuhteet Tuiskuun enemmän kuin hyvät koska ihan kuka tahansa ei sitä autoa alleen saa (kuin ehkä ostamalla sen ISOLLA rahalla)

Aasinsilloista tulee mieleen että siinähän sitä on sitten kahdenlaisia enteitä Tuiskun auton käyttämisestä. Janina Österholm särki joskus Apparalla M3:n (kytkimestä puhuttiin mutta kuka mahtoi uskoa..) ja siihen aika pitkälti FUTT-tähden ura jäikin. Häkä puolestaan kävi Alastarolla kuittaamassa kerrasta poikki PM:n 1991 Tuiskun M3:lla nopeampien Sierrojen edestä ja ura on sen jälkeenkin kulkenut ihan kivasti.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ettelbruck:
Aasinsilloista tulee mieleen että siinähän sitä on sitten kahdenlaisia enteitä Tuiskun auton käyttämisestä. Janina Österholm särki joskus Apparalla M3:n (kytkimestä puhuttiin mutta kuka mahtoi uskoa..) ja siihen aika pitkälti FUTT-tähden ura jäikin. Häkä puolestaan kävi Alastarolla kuittaamassa kerrasta poikki PM:n 1991 Tuiskun M3:lla nopeampien Sierrojen edestä ja ura on sen jälkeenkin kulkenut ihan kivasti.
Juuh - tuosta Häkkisestä oon kyllä (Tuiskulta itseltään) kuullut kerran jos toisenkin. Näkökulma on yleensä ollut se, että juuri _hänen_ autonsa ansiosta Häkkinen kuittas sen PM-tittelin ja taisipa pärjätä EM-kisoissakin...
. Enivei A-ryhmän M3 löytyy tallista ja sitä on kaupiteltu hintaan jonkun matkaa toista satkua... Jos M3 on mukamas tuon arvoinen, niin mitä mahtaa maksaa Z3, jossa sentään on vähän toisen tasoista tekniikkaa ainakin konehuoneessa.... vanha "Batmobile" ei kuulemma ole kaupan mistään hinnasta - on kuulemma BMW:n tehtaaltakin kyselleet... Niitä tuli aikanaan pohjoismaihin vain kaksi, ja se toinen on museoituna jossain Ruotsissa. Kuskin/omistajan nimenkin oon kuullut, vaan en painanut mieleeni.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Don Vito:
Lempinen ei onnistunut suututtamaan kuin Sarliinin Kallen
Oletko sitä mieltä että Lempparin ajotyylistä kaikki piti paitsi KS? Ahveniston ekan startin Lempparin ollessa ´hakemassa´ renkaita niin mikä oli todellinen syy puuttumiseen? Edellisen vuoden toilailut ja peittelyt. Kumma juttu että tästä asiasta ei esim. Apparalla juontajatkaan puhuneet mitään. Tietääkö tästä vieläkään kaikki asioita seurannetkaan? Rangaistuskin tais olla aika pehmokädellä annettu. Pelättiinkö mahdollisen uran nousun seuraamuksia, enpä tiedä? Samantyylisistä ajolinjoista alkoi kuulua tapahtumien jälkeen muualtakin, tiedä onko se totta? Lemppari kuiteskin vei autoa lujaa vaikka olikin koppiauto. Nämä ´pienet´ kauneusvirheet kun kytkeytyy pois niin eiköhän se siitä.


------------------
Nämä asiat ovat Maijalan Jampan mielipiteitä
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
JAMPPA
Ajotyylejä on monenlaisia. Tietyissä ratkaisuvaiheissa kaikki peittelevät, toiset enemmän toiset vähemmän. Säännötkin sen sallivat kunhan radalla ei sentään mutkia ajetta tai tahallaan kiilata. Lempinen taisi reilu vuosi sitten joutua pikemminkin yli- kuin alirangaistuksi. Olin Ahvenistolla aitiopaikalla katsomassa Lempisen ja Sarlinin törmäystä. Myöhemmin analysoin tapahtuman vielä moneen kertaan videolta. Lempisen auto alkoi hyytyä ja hän taittoi tavallista aikaisemmin pääsuoran jälkeen hevosenkenkään estääkseen Sarlinin ohituksen jarrutuksessa. Sinänsä sallittua paitsi, että Sarlin oli ehtinyt työntää keulansa Lampisen audin sisäpuolelle, minkä jälkeen ei enää olisi saanut ajaa valittua linjaa. Autot kolahtivat yhteen, Sarlin lisäksi kaiteeseen ja Lempinen pyörähti 180 astetta. Arviointivirhe oli Lempisen ja hän sen tunnustikin. Autot jäivät törmäyspaikalle kuitenkin lähinnä sen vuoksi, että yhteen kolahtamisesta suuttunut Sarlin pamautti vielä vauhdilla suoraan muutaman metrin päässä olevan Lempisen keulaan, jolloin molemmilta hajosivat jäähdyttäjät. Kun nopeuta on ennenjarrutusta n 200 km/h arviointivirhe on mahdollista melkein kelle tahansa, vaikkakaan ei sääntöjen mukaan sallittua. Sarlin nosti asiasta kauhean metelin ja ripusteli telttaansa puisia ristejä, joissa roikkui audin tunnuksia. Ilmeisesti tästäm syystä Lempistä rangaistiin heti sulkemalla hänet seuraavasta lähdöstä ja vielä seuraavan kilpailuviikonlopun ensimmäisestä lähdöstä. Rangaistus oli ankarin vuosikausiin radalla ajosta annettu. Vrt. Salmenaution yhden erän hylkääminen Alastarolla kolarissa, johon jäi 6 autoa (videolta näytti kyllä siinäkin tapahtumien alkuunpanija olleen pikemminkin Virtasen Tapsa kuin Salmenautio. Salmenautio ei nostanut kaasua, vaikka ympärillä alkoi tapahtua. Hylkääminen oli mielestäni liian ankara tuomio Salmenautiolle. Onneksi se ei vaikuttanut SM lopputulokseen. Kyllä näissä rangaistuksissa on helppo olla katsomossa viisas, kun radalla sattuu. Muuten Lempisen aiemmilla kolareilla ei ollut AKK:n rangaistuksen perusteiden mukaan mitään merkitystä kilpailukieltoa mätkäistäessä. Lempistä syytettiin myös 1999 Vetelissä kolarista Esa Schroderuksenferrarin kanssa. Tarkka videoanalyysi kertoi kuitenkin, että kolari käynnistyi sen jälkeen, kun Schroderus vaihtoi ajolinjaa vaikka Lempinen oli jo ehtinyt osin varikkosuoralla rinnalle. Toimenpide joka siinä vaiheessa oli jo kielletty, kuten Lempiseltä myöhemmin Ahvenistolla. Siitä annettiin Lempiselle turha varoitus. Jos radalla pitää ajaa niin, että koskaan kukaan ei koske keneneenkään, menee ajo neiteilyksi ja katsojat katoavat takuuvarmasti. Siis tilkka kovuutta sallittakoon. Rangaistuksena helpon hylkäämisen sisasta aikasakkoja ainakin tahattomissa tapauksissa.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by ilkhaa:
JAMPPA
Ajotyylejä on monenlaisia.
Tätä kyseistä Ahveniston tapahtumasta. Lempparille oli liputettu jo edellisessä lippupisteessä nopeamman auton olevan takana ja tämä on se syy josta tyylistä en ainakaan minä tykkää. Kiemurtelua Vetelissäkin tais olla Audilla. Ollaan varmaan Apparalta kateltu samoja nauhoja vai oletko nähnyt minun kuvaamaani?Siinä kyllä itse kontakti jää risukon taakse.


------------------
Nämä asiat ovat Maijalan Jampan mielipiteitä
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
JAMPPA
Taisit unohtaa, että samalla kierroksella oleville ei sääntöjen mukaan näytetä sinistä lippua. Hitaammasta tulee päästä ajamalla ohi. Eri asia on, jos edellä nilkuttaa "vammainen " auto, josta Lempisen tapauksessa ei ollut kyse. Videoiden lisäksi tapuksesta oli Sarlinin kuvasarja, joka kertoi saman kuin näkemäni videokin. Sitäpaitsi seisoin katsomossa juuri tapahtumapaikan kohdalla. Kaikki havaintoni kertovat, että rangaistus oli tapahtuneeseen nähden kohtuuttoman kova.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Oletko sitä mieltä että Lempparin ajotyylistä kaikki piti paitsi KS?
No ei varmasti pitäneet, mutta kukaan muu ei ollut suoranaisesti lynkkaamassa Lempparia siltä seisomalta....
Pari nimeltä mainitsematonta kuljettajaa tosin katsoivat että siinä Kemoran mällissä oli tasapuolisesti syytä molemmissa osapuolissa ja että mahd. kilpailukiellot Lempparille sen pohjalta olisivat ylireagointia.


Ahveniston ekan startin Lempparin ollessa ´hakemassa´ renkaita niin mikä oli todellinen syy puuttumiseen? Edellisen vuoden toilailut ja peittelyt. Kumma juttu että tästä asiasta ei esim. Apparalla juontajatkaan puhuneet mitään. Tietääkö tästä vieläkään kaikki asioita seurannetkaan? Rangaistuskin tais olla aika pehmokädellä annettu. Pelättiinkö mahdollisen uran nousun seuraamuksia, enpä tiedä? Samantyylisistä ajolinjoista alkoi kuulua tapahtumien jälkeen muualtakin, tiedä onko se totta? Lemppari kuiteskin vei autoa lujaa vaikka olikin koppiauto. Nämä ´pienet´ kauneusvirheet kun kytkeytyy pois niin eiköhän se siitä.
Poissaolon syy oli yksinkertaisesti 99 päätöskilpailun ensimmäisessä lähdössä harrastettu "vaarallinen ajo". Josta siitäkään ei ensin meinattu mitään antaa, mutta kun Tuisku kävi omien sanojensa mukaan kertomassa kilpailun tuomaristolle ajajayhdistyksen uhkaavasta lakosta (eli jos Lemppari ajaa, niin aika monen muun autoon tulisi yllättävä sähkövika juuri ennen lähtöön järjestäytymistä), niin sulkivat sitten Lempparin pois viimeisestä lähdöstä ja suosittivat AKK:lle kilpailukiellon määräämistä. Toisaalta olen kuullut, että Ahveniston kisaa LMS:n vieraana ollut Audin edustaja oli kovasti ihmetellyt miksi noin pienestä asiasta nousee täällä hirveä haloo - keskieuroopassa (DTM, DTC, BTCC jne.) ei kuulemma vedetä pienistä kontakteista hernettä nenään... Ja kieltämättä mm. Klaus Ludwigin ajotapa muistuttaa paljon Lempparia etenkin negatiivisessa mielessä.
 
Ylös