Tää otsikkohan oli: Onko rata-autoilu muka kriisissä? Ja täällä vaan kinastellaan auton säätämisestä.
Eihän rata-autoilu missään kriisissä tällä hetkellä ole. Olen ollut hommassa mukana 15 vuotta. Kymmenen ensimmäistä vuotta se oli kriisissä, viisi viimeistä on ollut hyvää nousukautta. Se ei tarkoita sitä, etteikö asioita voitaisi vielä parantaa.
Nyt ollaan siinä tilanteessa, että rata-autoilu ja erityisesti sen kärkiluokka (joka nyt on Sport2000) pitäisi jotenkin nostaa suuren yleisön tietoisuuteen. Miten se tehdään, se onkin jo vaikeampi kysymys. Ainakin kuljettajien pitäisi unohtaa turhat ujostelut ja tuoda itseään esille joka paikassa. Automaahantuojat pitäisi saada aktiivisesti mukaan touhuun. Heillä on mahdollisuus vaikuttaa mediaan. Autojen maahantuojat käyttävät mainontaan Suomessa yli 300 miljoonaa markkaa vuodessa.
SM-kisojen yhteyteen kävisi hyvin jokin uusi merkkiluokka. Kaikki kunnia Mineille, olen itsekin sieltä aloittanut, mutta mielestäni luokka, johon maahantuoja olisi vahvasti sitoutunut, olisi hyvä juttu rata-autoilulle kaiken kaikkiaan.
Jos tuohon autojen säätämishommaankin sanoisin sanani:
Mitähän varten F1-teamit testaavat ja säätävät autojaan koko vuoden ajan. On ne onnettomia tunareita kun eivät saa niitä millään säätöihin.
Kertokaahan minullekin mistä tietää milloin auto on optimisäädöissä. Minulla ei ole koskaan ollut mitään huippuautoa, tuollaisia omalla porukalla tehtyjä rimpuloita vaan. Aina vaikka autoa on saatu nopeammaksi, niin siinä tuntuu kuitenkin olevan vielä parantamisen varaa. Säädöthän ovat aina kompromissi. Jollain muutoksella voi parantua nopeat mutkat, toisella muutoksella hitaat, jollain jarrutus, jollain mutkaan sisään meno, jollain ulos kiihdytys jne. Välillä säätö parantaa autoa välillä huonontaa ja sitten palataan takaisinpäin.
Autoja (ainakin minun) myös kehitetään jatkuvasti. Jokin uusi alustan osa voi muuttaa säädöt ihan erilaisiksi. Esimerkiksi liian jäykillä jousilla on korjattu korin liiallista kallistelua. Kun kallistelu on saatu kuriin jollain viisaammalla keinolla, voidaan vaihtaa löysemmät jouset, jotka taas vaativat erilaiset pyöränkulmat jne. Säätäminen on siis loppumaton urakka.
Miksi ei sitten säädetä kotona ennen kisaviikonloppua. Tietysti perussäädöt tehdään kotona ainakin aikaisempien kyseisen radan kokemusten ja muistiipanojen perusteella. Ajamaan ei harrastajateamit välttämättä juuri ehdi kilpailujen välillä. Aika menee edellisen kilpailun vaurioiden korjaamiseen ja uusien osien kehittelyyn jos aikaa jää.
Olli Helminen