Onko rata-autoilu muka kriisissä?

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by kik:

Toinen (tämä nyt on huono esimerkki mutta kumminkin) esimerkki. Kun hiukan iäkkäämpi formulakuljettaja ei enää menesty siipiautoilla, hän siirtyy (ainakin usein tapahtuu näin) koppiautojen puolelle kisaamaan, jossa hän vieläpä yleensä menestyy useita vuosia.
kik
Tuohon tarttee puuttua: Kumpa asia oliskin noin, että FF ja F3 kuskit olisivat kauttaaltaan nuoria, eteenpäin pyrkiviä "huimapäitä" mutta kun ainakin vielä vuosi sitten (99) joukossa oli useita hyvän matkaa yli 3-kymppisiä "lupauksia" ja Fordien ikäpresidentti oli syntynyt '49 ja F4:n '43 !!!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ilkhaa:
Rangaistus oli ankarin vuosikausiin radalla ajosta annettu. Vrt. Salmenaution yhden erän hylkääminen Alastarolla kolarissa, johon jäi 6 autoa (videolta näytti kyllä siinäkin tapahtumien alkuunpanija olleen pikemminkin Virtasen Tapsa kuin Salmenautio.
Noh Alastarolla '99 Tuisku spinnas omia aikojaan Hietamäen Markun eteen seurauksella että Make latas ovesta sisään => Markku diskattiin siitä lähdöstä, Tuisku pääsi päänsilityksellä...


Lempistä syytettiin myös 1999 Vetelissä kolarista Esa Schroderuksenferrarin kanssa. Tarkka videoanalyysi kertoi kuitenkin, että kolari käynnistyi sen jälkeen, kun Schroderus vaihtoi ajolinjaa vaikka Lempinen oli jo ehtinyt osin varikkosuoralla rinnalle.
Itse asiassa Lempinen pujahti Hirsimökin mutkaan jarrutettaessa Esan ohi, mutta koska Ferrarin suoranopeus oli selkeästi suurempi kuin Audilla, Esa olis varikkosuoralla ampunut jälleen ohi jos tilaa olis annettu. Lemppari vaan ei antanut vaan peitti ensin ohitusyrityksen tornin puolelta ja heti perään siirtyi taas Esan eteen kun tämä yritti ohi kaiteen puolelta. Siinä vaiheessa etäisyys ja nopeusero oli jo sen verran suuri, että törmäys oli väistämätön. Asiasta toimitettiin jopa kuvamateriaalia AKK:lle, mutta sillä kertaa Lemppari pääsi pälkähästä vain varoituksella. Jos siinä ei ollut kyse peittelystä, niin mikä sitten on peittelyä ??

Rangaistuksena helpon hylkäämisen sisasta aikasakkoja ainakin tahattomissa tapauksissa.
No ainakin tuossa Kemoran tapauksessa tahattomuus oli kohtalaisen kaukana tilanteesta. Aikasakkoja voidaan harkita niissä tilanteissa jossa mitään isompaa härdelliä ei tapahdu, mutta tuollaisista tilanteista pitäisi selkeästi antaa "penalttia" - tai sitten muuttaa selkeästi säännöt s.e. ohitusyritykset saa estää keinoja kaihtamatta.
 
Liittynyt
26.12.2000
Viestit
16
Sijainti
Kiuruvesi
Kuismasen ajamiin kierrosaikoihin on parannusta saatu lisäksi Ahvenistolla. Kuismasen paras aika-ajo tulos siellä 1.19.5 ja kauden -99 syyskilpailun paaluaika 1.19.09.

Onhan se kuulemma kovemminkin Ahvenistolla ajanut harjoituksissa leveämmillä renkailla. Näistä nyt ei aina tiedä...
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by kik:
Usein vain on niin, että edellisen päivän testitulokset eivät paljoa auta kun rata on esim. muiden luokkien jäljiltä puhdistunut (ekat kisat) ja toiseksi sää voi olla täysin eri. Ainakaan F3:n säädöt eivät siedä 10 asteen lämpötilamuutosta säilymällä täysin sopivina. Harvemmin voidaan mennä vanhoilla säädöillä suoraan radalle olemalla vielä nopeita.

Tarkoitan, että jos auton säädöt ovat aivan päin p:tä, on auton säätäminen harjoituksien aikana huippunopeaksi äärimmäisen vaikeaa.

kik
Täytyypä ihmetellä miksi niitä hyviksi havaittuja säätöjä pitäisi mennä muuttelemaan vaikka rata vähän puhistuisikin, onhan pidot ja suoranopeudet silloin täsmälleen samat verrattuna muihin kuin edellisenäkin päivänä. 10 asteen lämpötilanmuutoskin on niin pientä, että en usko sen vaikuttavan säätöihin kuin ehkäpä rengaspaineiden osalta, ilmahan tuppaa lämmetessään laajenemaan ja ilman kosteuden muuttuessa (lämpimässä ilmassa on enemmän kosteutta kuin kylmässä) ehkäpä jonkin sortin suuttimen vaihtoa (vai käyttääksne enää kaasarikoneita ollenkaan?). Nämä on tosin vain omia päättelyitä, koskaan en ole rata-autoa (kilpakäyttöön tarkoitettua) päässyt edes testaamaan, enkä näin ollen säätämään, mutta kilpavenettä olen säätänyt enemmän kuin tarpeeksi. Samat perusfysiikan lait ne molemmissa pätee, vaikkakin nosteet pitävätkin olla päinvastaisia veneissä ja autoissa
.

Tietenkin, jos perustyötä ei ole tehty, ei ole mitään mahdollisuuksia saada kalustoa enään tosinopeaksi harjoitusten aikana. Kaikki testaaminen on tehtävä testeissä ja kisapaikalla vain pitää tehdä ne muutamat tarvittavat hienosäädöt, eikä käydä testaamaan mitään uutta osaa, varsinkin jos haluaa tosissaan taistella voitosta. Mutta aina ei aika riitä testaamiseen, kun joskus muutosten tekemisessä meneekin se kaksi päivää suunniteltua pidempään.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Niijoo,
sakki tuntuu valittavan täällä, ettei Formula Fordeilta jne... näe näyttäviä lähtöjä niiden autojen vähyyden takia. Sehän ongelma on helposti ratkaistu: radat lyhyemmiksi! Tottakai jos autoja on 10 ja kierroksen pituus on jotain >4 km pakosti näyttävyys häviää kun kummiskin ne autot kierrosten saatossa leviää pitkille välimatkoille toisistaan. Lyhyellä radalla tulisi kierroksella ohitukset yleisimmiksi ==> kansa näkee edes jonkinsortin ohituksia, ja kierroksella ohituksessa se riski myös mahdollistaa kakkosen ohittavan ykkösen hitaamman varvaus tilanteessa ==> kansa tykkää.

Ongelma vain on mistä ne lyhyemmät radat saadaan
. Ei taida Ahvenistoltakaan löytyä jotain lyhyempää "junnu" lenkkiä?
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Autoa säädetään lähes poikkeuksetta aina. Vaikka kuljettaja on ajenut uuden rataennätyksen, ei auto ole ollut täydellinen. Jos auto ei ole täydellinen sitä on säädettävä. Jos ei tiedä mitä sille pitäisi tehdä (eli ollaan jo hyvin lähellä), on säätäjän / päätöksentekijän ammattitaidossa vikaa. Ainoa tilanne jolloin säätäminen on järkevää jättää tekemättä, on warmupin ja kilpailun väli, olettaen että ollaan selkeästi kärjessä tai sää ei ole oleellisesti muuttunut ja näin pakottanut muuttamaan säätöjä. Sään lisäksi Lähtöpaikka pakottaa tekemään muutoksia säätöihin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Davidian:

Ongelma vain on mistä ne lyhyemmät radat saadaan
. Ei taida Ahvenistoltakaan löytyä jotain lyhyempää "junnu" lenkkiä?
Kemorassa on mahdollista ajattaa "lyhyttäkin" rataa - muualla ei taida käytännössä olla vaitoehtoisia reittejä
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by TRF:
Autoa säädetään lähes poikkeuksetta aina. Vaikka kuljettaja on ajenut uuden rataennätyksen, ei auto ole ollut täydellinen. Jos auto ei ole täydellinen sitä on säädettävä. Jos ei tiedä mitä sille pitäisi tehdä (eli ollaan jo hyvin lähellä), on säätäjän / päätöksentekijän ammattitaidossa vikaa. Ainoa tilanne jolloin säätäminen on järkevää jättää tekemättä, on warmupin ja kilpailun väli, olettaen että ollaan selkeästi kärjessä tai sää ei ole oleellisesti muuttunut ja näin pakottanut muuttamaan säätöjä. Sään lisäksi Lähtöpaikka pakottaa tekemään muutoksia säätöihin.
Joskushan se rajakin tulee vastaan. Mitä järkeä on käydä säätämään optimisäädöissä olevaa kalustoa? Sehän on vain hukkaan heitettyä aikaa, turhaa työtä. Ei ne olosuhteet niin paljon muutu (nojjoo, sateen sattuessa kyllä) että pitäisi mennä muuttamaan säätöjä vauhdin tippumisen pelossa. Armoton säätäminen kisapaikalla kertoo vain huonosta kisaan valmistautumisesta. Ja miten muka riittää aikaa koko ajan säätää sitä autoa, kun pitäisi aina muutokset kokeillakkin? Kun siinä tauolla meet mettään säädöissä, niin sitten ei välttämättä keretäkkään laittaa enää optimaalisempia kehiin.
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
Tosiasia vain on, että kärkikuljettajat ja teamit säätävät autoaan jokaikisessä vapaassa harjoituksessa ja testissä ja warm upissa ennen varsinaista kisalähtöä. Ainoa poikkeus voi olla, jos olet jo varmasti joukon nopein radalla ja siloinkin saatetaan kokeilla löytyisikö vielä joku jippo hioa sekunnin kymmenys pois kierrosajasta.
 

hewland

Well-known member
Liittynyt
8.11.2000
Viestit
56
Sijainti
salo finland
ompa viisaat nyt liikkeellä, tuskin maltan odottaa taas huomisia kommentteja. näitä on kiva lukea. JATKAKAA.

-------------------------------------
e emmä tiedä tai kyl mä tiedän,mut mitä välii sil on.
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Tulit kommentoimaan niin tyrehty kaikki keskustelu... Ilonpilaaja.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by ilkhaa:
Tosiasia vain on, että kärkikuljettajat ja teamit säätävät autoaan jokaikisessä vapaassa harjoituksessa ja testissä ja warm upissa ennen varsinaista kisalähtöä. Ainoa poikkeus voi olla, jos olet jo varmasti joukon nopein radalla ja siloinkin saatetaan kokeilla löytyisikö vielä joku jippo hioa sekunnin kymmenys pois kierrosajasta.
Kertokaa nyt vihdoinkin, mitä järkeä on tehdä turhaa työtä ja käydä muuttamaan niitä optimisäätöjä?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Mutta väkisinhän jossain vaiheessa tullaan tilanteeseen, missä tehty muutos johtaa vain huonompaan lopputulokseen. Täydellisyyteenhän ei päästä, mutta liki täydellistäkin on äärettömän vaikea muuttaa paremmaksi, yleensä suunta onkin juuri päinvastainen. On siis jossain tapauksessa syytä olla tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen.
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
Tää otsikkohan oli: Onko rata-autoilu muka kriisissä? Ja täällä vaan kinastellaan auton säätämisestä.

Eihän rata-autoilu missään kriisissä tällä hetkellä ole. Olen ollut hommassa mukana 15 vuotta. Kymmenen ensimmäistä vuotta se oli kriisissä, viisi viimeistä on ollut hyvää nousukautta. Se ei tarkoita sitä, etteikö asioita voitaisi vielä parantaa.

Nyt ollaan siinä tilanteessa, että rata-autoilu ja erityisesti sen kärkiluokka (joka nyt on Sport2000) pitäisi jotenkin nostaa suuren yleisön tietoisuuteen. Miten se tehdään, se onkin jo vaikeampi kysymys. Ainakin kuljettajien pitäisi unohtaa turhat ujostelut ja tuoda itseään esille joka paikassa. Automaahantuojat pitäisi saada aktiivisesti mukaan touhuun. Heillä on mahdollisuus vaikuttaa mediaan. Autojen maahantuojat käyttävät mainontaan Suomessa yli 300 miljoonaa markkaa vuodessa.

SM-kisojen yhteyteen kävisi hyvin jokin uusi merkkiluokka. Kaikki kunnia Mineille, olen itsekin sieltä aloittanut, mutta mielestäni luokka, johon maahantuoja olisi vahvasti sitoutunut, olisi hyvä juttu rata-autoilulle kaiken kaikkiaan.

Jos tuohon autojen säätämishommaankin sanoisin sanani:
Mitähän varten F1-teamit testaavat ja säätävät autojaan koko vuoden ajan. On ne onnettomia tunareita kun eivät saa niitä millään säätöihin.
Kertokaahan minullekin mistä tietää milloin auto on optimisäädöissä. Minulla ei ole koskaan ollut mitään huippuautoa, tuollaisia omalla porukalla tehtyjä rimpuloita vaan. Aina vaikka autoa on saatu nopeammaksi, niin siinä tuntuu kuitenkin olevan vielä parantamisen varaa. Säädöthän ovat aina kompromissi. Jollain muutoksella voi parantua nopeat mutkat, toisella muutoksella hitaat, jollain jarrutus, jollain mutkaan sisään meno, jollain ulos kiihdytys jne. Välillä säätö parantaa autoa välillä huonontaa ja sitten palataan takaisinpäin.

Autoja (ainakin minun) myös kehitetään jatkuvasti. Jokin uusi alustan osa voi muuttaa säädöt ihan erilaisiksi. Esimerkiksi liian jäykillä jousilla on korjattu korin liiallista kallistelua. Kun kallistelu on saatu kuriin jollain viisaammalla keinolla, voidaan vaihtaa löysemmät jouset, jotka taas vaativat erilaiset pyöränkulmat jne. Säätäminen on siis loppumaton urakka.

Miksi ei sitten säädetä kotona ennen kisaviikonloppua. Tietysti perussäädöt tehdään kotona ainakin aikaisempien kyseisen radan kokemusten ja muistiipanojen perusteella. Ajamaan ei harrastajateamit välttämättä juuri ehdi kilpailujen välillä. Aika menee edellisen kilpailun vaurioiden korjaamiseen ja uusien osien kehittelyyn jos aikaa jää.

Olli Helminen
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Viitaten Ollin esitykseen kotimaisen rata-autoilun tuomisesta ylseiöä lähemmäs. Mainitsin jo toisessa topicissa tämän, mutta sanon sen vielä (viimeisen kerran, älkää hermostuko). Onko mahdollista saada veikkausta mukaan? Kotimaiset lähdöt mukaan vedonlyöntiin, niin saadaan suurempaa massaa huomaamaan laji, sekä tulosten ja kertoimien mukana lisää näkyvyyttä mediassa. Tätä kautta varmaan muunkinlainen uutisointi paranee ja taas mennään eteenpäin.

Itse en ole ollut tekemisissä rata-autoilun parissa, joten en tunne systeemiä, enkä tiedä onko tällaisesta vaihtoehdosta jo neuvoteltu. Toin vain mielestäni kokeilemisen arvoisen ajatukseni esille.
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
Vuonna 96 ja 97 liikkui huhuja, että Sport 2000:set olisivat tulleet mukaan johonkin vedonlyöntiin, mutta eihän ne koskaan tulleet. Kertokaa joku, jos tiedätte oliko ne vaan huhuja vai käytiinkö oikein neuvotteluja asiasta.

Vedonlyönti varmasti lisäisi suuren yleisön kiinnostusta asiaan. Kannatetaan!

Olli Helminen
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Helmisen Olli:
Säätäminen kisapaikalla ja auton kehittäminen eivät liity mitenkään samaan asiaan. Tottakai se auto joudutaan säätämään uudestaan jokaisen uuden osan jälkeen, mutta ei kai siihen autoon nyt kisapaikalla uusia osia käydä kokeilemaan ja kehittelemään? F1 teamitkin säätävät autojaan testeissä koko juuri sen takia että he saavat aina jotain uutta osaa kokeiltavaksi. Kyllä se raja tulee vastaan joskus niillä tietyillä osilla, mielellään jo ennen kisaviikonloppua. Jos et ole saanut niitä säätöjä aikaiseksi ennen kisaviikonloppua, niin oma moka. Sanoisin, että optimisäätöjen raja on siinä, milloin alkaa kierrosajat huononemaan muutosten jälkeen. Onko silloin muka järkeä muuttaa niitä säätöjä?

TRF, annatkos jonkinsortin perustetta väitteellesi? Väitätkö muka että jos sulla on aikaa vaikkapa Ahvenistolla säätää autoa täysin samoilla osilla vaikka vuosi, niin et saa sitä autoa optimisäätöihin?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Olli Helminen:
Automaahantuojat pitäisi saada aktiivisesti mukaan touhuun. Heillä on mahdollisuus vaikuttaa mediaan. Autojen maahantuojat käyttävät mainontaan Suomessa yli 300 miljoonaa markkaa vuodessa.
SM-kisojen yhteyteen kävisi hyvin jokin uusi merkkiluokka. Kaikki kunnia Mineille, olen itsekin sieltä aloittanut, mutta mielestäni luokka, johon maahantuoja olisi vahvasti sitoutunut, olisi hyvä juttu rata-autoilulle kaiken kaikkiaan.


Eikös Saabit aikanaan lähteneet nimenomaan Ukin tehtaan/maahantuojan aloitteesta ? Vaan on vuosien varrella kovasti hiipunut senkin luokan "mainosarvo". Samoin Sporteissa oli enemmänkin virallisia maahantuoja-tiimejä alkuunsa, mutta siltä osin on kiinnostus siinäkin luokassa hiipunut...


Säädöthän ovat aina kompromissi. Jollain muutoksella voi parantua nopeat mutkat, toisella muutoksella hitaat, jollain jarrutus, jollain mutkaan sisään meno, jollain ulos kiihdytys jne. Välillä säätö parantaa autoa välillä huonontaa ja sitten palataan takaisinpäin.

Kämäräisen Jari kokeili "Lanciassa" viime kesänä GY:n (tai Pirellin) uusia vyörenkaita vanhojen Avonin rättien tilalla ja vaikutus oli huima: kierrosaika kuulemma hidastui useammalla sekunnilla. Johtopäätös: ei kun takas vanhaan konseptiin. Samoin Virtasen Olli vaihtoi uusiin vyörenkaisiin ja sen jälkeen säädöt oli myös totaalisesti lepikossa ja niitä sitten yritettiin hieroa likimain koko kausi edes suunnilleen kohdalleen. On se auton nopeaksi saaminen sen verran oma taiteenlajinsa, että kokemusta tarvitaan aikapaljon ennenkuin tietää edes osapuilleen mitä mikin säätö vaikuttaa ajokäytökseen.

Miksi ei sitten säädetä kotona ennen kisaviikonloppua. Tietysti perussäädöt tehdään kotona ainakin aikaisempien kyseisen radan kokemusten ja muistiipanojen perusteella. Ajamaan ei harrastajateamit välttämättä juuri ehdi kilpailujen välillä. Aika menee edellisen kilpailun vaurioiden korjaamiseen ja uusien osien kehittelyyn jos aikaa jää.

Rata-aika maksaa rahaa ja vastaavasti siviilityöt eivät etenkään perheellisillä mahdollista kovinkaan aktiivista ylimääräistä testaamista. Hyvä kun edes kisaviikonloput saa "lomaa".
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
TRF, annatkos jonkinsortin perustetta väitteellesi? Väitätkö muka että jos sulla on aikaa vaikkapa Ahvenistolla säätää autoa täysin samoilla osilla vaikka vuosi, niin et saa sitä autoa optimisäätöihin?

Minulla ei ole koskaan ollut aikaa säätää autoa koko vuotta Ahvenistolle, eikä millekkään muullekkaan radalle. Vaikka olisikin, en usko että saavuttaisin niitä.

Kahdelle radalle on ajettu luokan voimassa olevat rataennätykset säädöillä joihin olen päässyt osaltani vaikuttamaan. Kummallakaan radalla ei auto ollut täydellinen.

Ei säädettäessä hukkaan mennä kuin toheloimalla. Säädöt on tosin hyvin pieniä kun ollan riittävän lähellä.
 
Ylös