Onko rata-autoilu muka kriisissä?

Harri

New member
Liittynyt
21.12.2000
Viestit
1
Sijainti
Oulu
Originally posted by Jokke:
Don Vito: Kent moottorilla ajetaan paljon nk. klubikisoja Englannissa ja muuallakin, mutta viralliset mestaruussarjat ajetaan Zetecillä. Ford suosii sitä, kun niitä löytyy uusien Fordien nokalta.

Selvennämpä ajatuksiani, kun pidin FFordia välttämättömänä koulutusluokkana ja kritisoin AKK:ta urheilun unohtamisesta.- Nyt AKK teoillaan suorastaan kehoittaa ratakuskia käyttämään seuraavaa urakehitystä: Kartingia alle 10 vuotiaasta, kahlaa Suomen luokat läpi, 14-15 vuotiaana PM-kisoihin, 16-18 v EM- ja MM-kisoihin ulkomaille niin pitkälle kuin mahdollista. Rahaa palaa satoja tuhansia. 20 ikävuoden kynnyksellä voit ostaa tallipaikan noilla iikhaan oikein tietämillä summilla ja ajaa niin kauan kuin rahat riittävät tai sitten lopettaa. Joka tapauksessa rahat on joskus loppu.

Esittäisin toisen vaihtoehdon (en siis ainoaa oikeaa), joka sopii niillekin joilla rahaa on rajoitetusti.Tähän tarvitaan kotimaista kotimaankin urheilullisiin asioihin paneutuvaa kattojärjestöä. - Ensin ajetaan kartingia (ei kuitenkaan välttämätöntä). 16 vuotiaana siirrytään kartingin jälkeen (eli kesken) FFordiin tai ensin esim. Mineihin. Se kun on vielä halvempaa. FFord kehittää kuitenkin paljon enemmän ja sillä voi käydä tsekkaamassa oma taso ulkomailla, joita löytyy lähempääkin kuin Saksasta ja Englannista. 20 vuotiaana ei ole vielä miljoonia mennyt ja voi itse harkita, onko lahjoja ja muita eväitä jatkaa ammattilaiseksi ulkomailla vai harrastaa Suomessa.
AKK ei tätä kotimaista reittiä arvosta ja se näkyy teoissa (tai tekemättä jättämisessä). Valmennusryhmissäkin ratapuolella on vain näitä ulkomaan reitin kartingkuskeja. On kohtalokasta jättää FFordit pois valtakunnan ykköskilpailuista. Nuoret haluavat ajaa arvostetuissa kisoissa. Sponssirahaakin on helpompi saada, kun pystyy tarjoamaan näkyvyyttä. Tämä kotimainen reitti tuo mielestäni paljon leveämmän rintaman uusia kuskeja kaikkiin rataluokkiin. Panostus FFordiin koituu rata-autoilun hyväksi.
Aivan, on täysin totta, että perinteisen ja kansainvälisen luokan "tuhoaminen" ei ole kovinkaan viisas päätös. Kyllä FFordit on tie tulevaisuuteen. Ei silti on AKK tehnyt viime vuosina paljon hyviäkin päätöksiä ja nostanut suomalaisen rata-autoilun tasoa kovasti.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by kik:
AKKlla on varmasti aivan hyvä selitys FF:n siirtämisestä cuppikisojen puolelle. Luokkaahan ei ole missään tapauksessa tuhottu vaan siirretty kilpailulähdöt eri ajankohtiin SM-pääluokkien kanssa.


Nähtäväksi sitten jää miten paljon tämä siirto "pois näkösältä" elvyttää Formula Fordeja... Oma epäilykseni on, että käytännössä tällä päätöksellä lausuttiin FF:n muistosanat. Osalle kuskeista (luokasta riippumatta) kun on tärkeintä saada ajaa nimenomaan SM:stä ja median edustajien seurannan alla. Tällaiset kuljettajat varmaan keksivät itselleen muuta tekemistä ja jäljelle jäävät vain ne, jotka harrastavat kilvan ajoa ihan vaan rakkaudesta lajiin.

Kyllähän se on selvää, että F on ollut huomattavasti värittömämpää katseltavaa kuin esim. super saloon. Toisissa otsikoissa kysellään, millä saataisiin väkeä katsomoihin. Ei varmasti aikanakaan FF:a SM-päälähdöissä ajattamalla. Ei ihmisiä kiinnosta 5-8 auton lähdöt.
No ainahan voi vähemmän kiinnostavien lähtöjen ajaksi parkkeerata itsensä johonkin VIP-/kaljatelttaan...
Jos luokkaan joskus saadaan kunnolla ajajia, tullaan se välitömnästi siirtämään takaisin omalle paikalleen. AKK on antanut aika paljon aikaa ko. luokalle elpyä moottorivaihdoksessa koetusta "shokista" mutta siltikään FF ei jaksa kantaa. Mielestäni AKK teki tässä viisaan päätöksen. Super saloonien siirtäminenkin oli huomattavasti kyseenalaisempaa kuin FF:n.
Itse asiassa koko rata-luokkien jako kahteen kastiin oli virhe jo alun perin. Jos jossakin luokassa oli liian vähän väkeä, niin niiden lähtöjä olis voinut yhdistellä sopivasti sen sijaan että karkoitettiin merkkiluokat yms. "toisarvoiset" luokat ajelemaan lähinnä keskenään ilman minkäänlaista vastinetta AKK:lle maksetuille lisenssi- ja sarjamaksuille. Niinkuin Maijalan Jamppa totes, niin Suomessa olisi suuri tilaus "uudelle AKK:lle" jossa kuljettajienkin mielipiteillä olisi jotain painoarvoa toisin kuin nyk. organisaatiossa - joka tuntuu elävän lähinnä omaa elämäänsä. Nyt kun Roobertin Helsinki Thunder on sekin AKK:n talutusnuorassa, niin odottaa sopii, että siitäkin tulee vain yksi uusi S2K näyteikkuna, johon hommataan täyteluokaksi joku DTM tjsp...
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Eikä suomen ratojen tilannetta helpota sekään että kisat viedään pois kahdelta suomessa jo olevalta radalta. Kyllä rataa rakentaneet talkootyöläset on kärmeissään.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by kik:
Super saloonien paluu tuntuisi olevan taas parin vuoden kuluttua aika selviö, koska sekaan kaivataan voimakkaampaakin kalustoa.
IMO se on kaukana selviöstä, jos uusia yrittäjiä ei ilmaannu sekaan paikkaamaan poistumia. Autoja ei nytkään ollut yhtään likkaa, ja kun niistäkin ainakin neljä on ensivuonna joukosta pois, niin ei ne AKK:n miellyttämisen edellytykset siitä ainakaan parane.
olevassa... Radat sijaitsevat todella ongelmallisissa paikoissa, kaikki kaukana pääkaupunkiseudulta (tietysti lukuunottamatta apparaa).
Sitten meillä on Kemora ja Alastaro, radat on ihan jees mutta kaikki oheispalvelut ja järjestelyt ontuu pahasti. Ratavarikot on mitä sattuu ja yleisölle ei ole tiloja/katselupaikkoja juuri ollenkaan.
Paremmat edellytykset yleisölle on Alastarolla kuin Affenistolla. Vastahan sinne saatiin kunnon katsomot. Ja Kemorallakin on oikein hieno katettu katsomo. Myös yleisöjuottolat toimii Alastarolla ja Kemoralla oikein hyvin (jos joku niitä yleensä kaipaa...) Botniaring on jonkinlainen ongelma, koska ravintolan kapasiteetti on auttamattoman pieni ja katsomot on lähinnä drive-in tyylisiä. Motoparkkiinhan ei tunnetusti SM-kisoja ole vähään aikaan saatu, joten sillä ei kai niin väliä olekaan.

Sinnekin puolelle pitäisi saada rahaa. Kuitenkin suurin osa yleisöstä lähtee hakemaan kisaviikonlopusta kunnon tunnelmaa (glamouria?), leipää ja sirkushuveja niin kuin sanotaan.
Kemora Midnight Sun Truckrace'ssa oli niitä sirkushuveja aikanaan "riittävästi". Matti Nykänen ja joitain muita julkkiksia ajamassa jokkisautoilla, joiden perään oli kiinnitetty jonkinlainen asuntovaunun silhuetti... Kansa kaiketi piti sitä hauskana, mutta ainakaan minä en kaipaa moista pelleilyä vähääkään. Samaan kastiin menee tämä Robertin Opel Corsa Bussiness class, missä kaiken maailman Lindat on ajavinaan kilpaa... YAK !!

AKK:sta vielä. Kyllähän sen ovat kaikki tienneet, että kattojärjestömme toiminta perstuu täysin ns. kovakaulusmiesten tahtoon. Rallipuolella,jos mahdollista, tyytymättömyys on vielä suurempaa.
kik[/B][/QUOTE]

Totta turiset ja odotankin koska pata kiehuu yli. Sprinttimiehet eivät ainakaan tykkää uusista säännöistä ja rallin SM:n medianäkyvyys ei tyydytä autokauppiaita ja potentiaalisia sponsoreita...
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Don Vito:
Totta turiset ja odotankin koska pata kiehuu yli. Sprinttimiehet eivät ainakaan tykkää uusista säännöistä ja rallin SM:n medianäkyvyys ei tyydytä autokauppiaita ja potentiaalisia sponsoreita...

Onkohan kiehuminen alkanut saavuttaa kattilan reunoja, korkeareunaisen?


------------------
Nämä asiat ovat Maijalan Jampan mielipiteitä
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Keskustelu on saavuttanut jo rallin-sm sarjan, en tiedä miten paljon sponsoreita häiritsee rallin-sm sarjan mahdollinen näkymättömyys, mutta todellisuudessa Suomessa ajaa ensikautena ennätysmäärä WRC-autoja, sekä luultavasti maailman ehdoton N-ryhmän kärki noilla Mitsuillaan, eikä noita kaikkia autoja ilman sponsoreita makseta...

SM-rata-autoiluun palatakseni:

Miten AKK hoitaa suhteita kuskeihin ja talleihin?

Järjestääkö se palavereja ennen kautta, suorittaako kyselyjä, vieraileeko joku yhteyshenkilö talven aikana tiimeissä, kysyykö mielipiteitä? Otetaanko kuskien, teamien, järjestäjien yms. mielipiteitä huomioon, toimiiko tiedoitus AKK:n suunnalta teameihin?


[This message has been edited by miika (edited 22-12-2000).]
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by miika:


Järjestääkö se palavereja ennen kautta, suorittaako kyselyjä, vieraileeko joku yhteyshenkilö talven aikana tiimeissä, kysyykö mielipiteitä? Otetaanko kuskien, teamien, järjestäjien yms. mielipiteitä huomioon, toimiiko tiedoitus AKK:n suunnalta teameihin?


[This message has been edited by miika (edited 22-12-2000).]
Toivottavasti viestini ymmärretään minun viesteikseni eikä järjestön jossa ajan.
Mini luokassa on omat yhdyshenkilöt Akk:lle jotta kanssakäymiset sujuisi(ottavat yhteyttä myös sieltä) Sitäpä en ainakaan ole kokennut itse että suoraan minulle meidän team:n vetäjänä olisi otettu yhteyttä vaikka olisi ollut suotavaa. Kuskien mielipiteitä kuunnellaan mutta en tiedä kuinka kaikkia edes pystyisivät toteuttamaan. Mielenkiintoinen ajatus jos kattojärjestöstä kaytäisiin teamien talleilla edes ns.luokan voimahahmojen. En ainakaan ole kokennut enkä kuullut asian tiimoilta tästä syystä käyneen koskaan. Kisa järjestäjien puolelta en osaa kertoa mitään.
Voisivathan itse kertoa sieltäpäin toiminta-ajatuksistaan ja tavoistaan. Tietysti sitä tietoa saa Akk:n sivuilta mutta tällöin kansanomaisesti jutustellen sen voisi ehkä omaksua paremmin.


------------------
Nämä asiat ovat Maijalan Jampan mielipiteitä
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
KUULUUKO AKK, KUUNTELEN?
AKK järjestää pari kertaa vuodessa ,kilpailukauden alkupuolella ja sen jälkeen, ainakin sport 2000 luokan kilpailijoille tarkoitetun yhteisen keskustelutilaisuuden. Ne eivät oikein toimi ja vika ei ole pelkästään AKK:n. Kilpailijat itsekin ovat perin passiivisia ja aika eripuraisiakin. Minusta osallistumattomuus vie oikeuden rutista jälkikäteen asioista. Kun luokia kehitetään, enemmistö ajajista/teameista vastustaa kaikkia uusia ajatuksia, ne kuulemme lisäävät kuluja. Siis AKK:n ainoa keino on yrittää kuunnella ja toimia sen jälkeen parhaansa mukaan uudistuksia tehden.
Totta on, että AKK:n edustajien ja kilpasilijoiden välillä voisi olla enemmänkin vuorovaikutusta=juttelua. Silloin kentän ääni ja ainakin sen edelläkävijöiden mielipiteet olisivat AKK:n tiedossa ennen päätöksiä.
Ja sitten vielä se perustotuus näkyvyyden ja yleisön mielenkiinnon kannalta: Vain yksi luokka voi olla pääluokka ja muut sitä tukevia. Kaikille ei voi kumartaa ilman että samalla pyllistää jollekin. Sport 2000 on Suomessa pääluokaksi valittu ja se on hyväksyttävä ja hyvä juttu.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ilkhaa:
Ja sitten vielä se perustotuus näkyvyyden ja yleisön mielenkiinnon kannalta: Vain yksi luokka voi olla pääluokka ja muut sitä tukevia. Kaikille ei voi kumartaa ilman että samalla pyllistää jollekin. Sport 2000 on Suomessa pääluokaksi valittu ja se on hyväksyttävä ja hyvä juttu.
Ei pidä paikkaansa. Kaikille SM-tittelistä ajaville luokille on mahdollista taata suunnilleen samanlainen näkyvyys mediassa jos vain siihen olisi haluja. Merkkiluokat on sitten asia erikseen, koska ne onkin määritelty lähinnä harrastustoiminnaksi. SM-kilpailut on AKK:n itsensäkin taholta määritelty "huippu-urheiluksi". Nyt on vain kyse siitä löytyykö asioista vastuussa olevilta todellisia haluja asian toteuttamiseen. IMHO ei näytä löytyvän. Mitään hyvää ei asioiden nykytilasta voi löytää kuin korkeintaan ne henkilöt, jotka pääsevät tästä "suosituimmuusasemasta" hyötymään.

Muutamia vuosia sitten neljä pääluokkaa, eli Isot ja pienet A- ja N-ryhmäläiset, saivat kokolailla tasapuolisen kohtelun. Tosin Iso N-ryhmä tiputti itse itsensä pois pelistä, kun autoja ei ollut pääsääntöisesti viivalla kuin muutama, ja niistäkin vain kahdella oli mitään mahdollisuuksia (Burin Audi ja Kuusijärven Skyline). Nyt ei tasapuolisuudesta ole tietoakaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mielestäni on silkkaa tyhmyyttä, ettei kaikilla Suomen radoilla ajeta SM-osakilpailuja. Ihan turha edes kenenkään uneksia F1-radasta, kun ei nykyisillekkään hyville radoille riitä kilpailuja. Vaikken paikalliseen UA:han kuulukkaan on kyllä Kemoran historian aikana huomannu miten on usein lähes sorrettu pohjoisuuden takia. Joskus tuntuu, että joidenkin kilpailijoidenkin pakko saada sanottuu jotain kriittistä, ja vieläpä lehdistölle saakka. Tästä saatiin hyvä esimerkki viime kesänä, kun eräs Suomen RR:n kärkikuskeista veti nurin syyttäen radan pintaa... ei sitten viittinyt enään korjata lehdistölle asti, että oli oikeesti ajanut käärmeen päälle...
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
VIELÄ KERRAN PÄÄ- JA TUKILUOKISTA
Maailmalla ajetaan AINA joku luokka päälähtönä, jota muut tukevat. Saksassa DTM:ää tukee F3 ja Porsche super cup ym. Englannissa Super Touring lähtöjä monet arvostetut luokat mm F3 (?) jne. Tämä on ainoa oikea metodi markkinoida rata-autoilua. Se ei tarkoita muiden luokkien väheksymistä (vrt Saksa). Pääluokka saa eniten medianäkyvyyttä, mutta muutkin siinä rinnalla aika paljon. Sama markkinointimetodi toimii henkilötasalla. Joitakin nostetaan ylivertaisiksi ajajiksi yli muiden, vaikka menestys on yhtä paljon tai enemmänkin kiinni kalustosta. Esim. F1 ja Schumacher tai Häkkinen. Kansa haluaa tähtiä ja jos niitä ei ole niin niitä tehdään. Ja sekin on parempi kuin ei mitään.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ilkhaa:
VIELÄ KERRAN PÄÄ- JA TUKILUOKISTA
Maailmalla ajetaan AINA joku luokka päälähtönä, jota muut tukevat.
Ja tämä nähtiin viime kesänä Alastarolla: Sport2000:n SM oli (kansallisella) medianäkyvyydellä mitattuna se päälähtö ja Truck EM se täytelähtö. Eurosportilla ei taidettu ihan hirveesti hehkuttaa noista Sport2miljoonista Truck EM lähetyksen yhteydessä.

Tuo on tällä hetkellä vallitseva käytäntö, mutta en kyllä sanoisi, että se olisi ainoa oikea tie. Ja mitä tulee kilpailijamääriin yms. niin olen vakaasti sitä mieltä, että nykytilanne (kaikkine hyvine ja huonoine puolineen) on AKK:n linjavalintojen seuraus - ei todellakaan SYY.
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
Pieni kommentti KIK:ille 23.12 tekstiin:
Totesit, että F3 on vaatimustasoltaan täysin erilainen muihin SM luokkiin verrattuna. Tämä ei pidä paikkaansa. Jos haluat ajaa kärjessä esim. sport 2000:ssa, auto pitää osata säätää todella tarkasti optimiin sekä radan että kuljettajan ajotavan mukaisesti. Ja ihan sama juttu on F3:ssa, Formula fordissa jne.eli kaikissa luokissa, joissa moottoritehot ovat hyvin lähellä toisiaan. Siivillä säätäminen saattaa tuntua jopa aluksi helpommalta, kun pitoa saa lisää eteen tai taakse vain siipeä kääntämällä. Käytännössä se tapahtuu kuitenkin yleensä suoranopeuden kustannuksella eli ei suoraviivaisesti kannata. Säätämisen merkityksen voi todeta esim. siitä, että sport 2000 SM voitettiin n. 210 hv tehoisella VW:llä, kun parhaista BMW:eistä puserrettiin 15 hv enemmän. Palttalan/ Ullakon ajamasta Hondasta irtosi kuuleman mukaan 228 hv. Ero lopputuloksissa syntyi osin kuskin ajotaidosta ja suurelta osin kuskin taidosta säätää autoa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Oletko Don Vito varma ettei noilla rekkanupeilla ole jotain TV-sopimuksia jotka estävät kansallisten TV-kanavien sooloilut ?

Koska Truck EM:llä tuntuu olevan noita diilejä ainakin satellittikanaville vois hyvinkin olettaa että haluavat kasan rahaa jos jokin suomalainen kanava näyttää heidän kisaansa.

Ellet tiedä asian olevan toisin tuo ininä pelkkien Sport2000:n näyttämiseltä alkaa jo kuulostaa turhalta jankkaamiselta.

Salooneilla on ollut 15v aikaa näyttää että saavat näyttäviä lähtöjä aikaiseksi. Jos tätä lupausta ei yhtenäkään vuonna ole pidetty niin aina itse katsomolippuni ostaneena voin väittää että maksavaa katsojaa on petetty.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ettelbruck:


Salooneilla on ollut 15v aikaa näyttää että saavat näyttäviä lähtöjä aikaiseksi. Jos tätä lupausta ei yhtenäkään vuonna ole pidetty niin aina itse katsomolippuni ostaneena voin väittää että maksavaa katsojaa on petetty.
Se on sitten varmaan saatanan hyvä ettei sun ja Kik:n tartte toistaiseks kattella SuperSalooneja radalla/sietää niitä varikolla. Taitaa vaan kovasti harmittaa kun joudutte Minejä sietämään eliittikisoissanne.

Vaikka Salooneja olis vain kolme autoa radalla, niin niistä saa mielenkiintoisemman kisan kuin kolmestaKYMMENESTÄ Sport2miljoonasta...Jos mä haluun nähdä 300-sarjan Bemuja ja Golffeja, niin ei tartte sitävarten vaivautua radan varteen - niitä näkee jo lähimmällä parkkipaikalla ihan riittävästi tai menee täällä Mansessa tuohon Hämeenkadun varteen ihmetteleen neljän ruuhkaa. Se vetää kummasti vertoja mielenkiintoisuudessaan S2k:lle.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Saloonit on tuolloin 15 vuotta sitten ollut REIPPAASTI parempi kuin mitkään tämän päivän Sport 2000:set. Luokan lama alkoi vasta kymmenene vuotta sitten...
Sport 2000 on sinänsä hieno luokka,(paljon autoja) mutta jopa entisessä N-ryhmässä oli mielenkiintoisempia autoja. Mitäs nykyisin on... hienosti vinkuvat Bemarit ja LMS:n tehdasmaiset Golffit. Muut onkin sitten harmaata massaa. Se on yleensäkin kumma kun sieltä maalaamosta tuntuu löytyvän vain yhtä väriä. Valkoista. Laittakaapas joku pikkasen räväkämpää maalia pintaan, niin auto erottuu massasta ja sponssit tykkää. Samanlainen meininki vaan ku Pakarilla aikoinaan. Kun mies osti Bob Lappalaisen Camaron tuli samalla autollekin elopainoo lisää, laitettiin vähän helmiäsväriä ja lakkaa päälle...

2000 jengin kannattais ruveta pukkaamaan pikkasen kansainvälistä kisailua. Mitä muita ulkomaalaisia luokassa on ajanut kuin virolaisia??? Laittakaahan vaikka kisalle pituutta tuollaiset 500 mailia kuskinvaihdoin ja kisapaikaks Kemora...
Eiköhän saksalaisiakin sais mukaan?

Hyvät Joulut kaikille!!

[This message has been edited by Zep (edited 24-12-2000).]
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by kik:
Toisaalta, nyt kannattaa alkaa sitten panostamaan sinne supereiden puolelle ja unohtaa kokonaan SM-kisat, kun ei niissä olekaan mitään mikä voisi sinua kiinnostaa. Ei tule niin paha mieli.
kik
Aikaa on käytössä rajallinen määrä, joten S2K viikonloput jäävät väkisinkin "tärkeysjärjestyksessä" sinne häntäpäähän. Ja vielä pienemmäksi prioritetti laskee, jos vaikka sattuis duunipaikan vaihdoksen myötä ilmaantuvan aikaa ja rahaa kilpa-autoiluun uhrattavaksi kerrankin samanaikaisesti...

HRF:lle täytyy antaa suuri tunnustus siitä, että ovat antaneet vanhoille pienen SS:n autojen omistajille ainakin tilaisuuden ulkoiluttaa kalustoaan. Loppu on sitten kiinni kuskeista itsestään. Toivottavasti tieto asiasta leviää mahdollisimman monen kuljettajan korviin.

Supereihin on panostettu ja panostetaan jatkossakin siinä määrin kun tarpeelliseksi katsotaan. Mutta vaatimus 30 autosta viivalle ja vielä s.e. kaikki mahtuisivat vaikkapa 15 kierroksen kisassa samalle kierrokselle on totaalisen epärealistinen - itse asiassa taitavat molemmat kohdat jo yksinään olla epärealistisia. Ensi kaudella on ainakin alkukaudesta odotettavissa hieman tasaväkisempiä kisoja, kun Kyllösellä menee väkisinkin muutama kisa Audin metkujen opetteluun (eroa Camaroon on kuitenkin aika paljon ajokäytöksessä) eikä Lempinen ja ex-Frank Biela ST Audikaan taida olla enää maisemissa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
Saloonit on tuolloin 15 vuotta sitten ollut REIPPAASTI parempi kuin mitkään tämän päivän Sport 2000:set. Luokan lama alkoi vasta kymmenene vuotta sitten...


IMHO on ne sitä vieläkin



Se on yleensäkin kumma kun sieltä maalaamosta tuntuu löytyvän vain yhtä väriä. Valkoista. Laittakaapas joku pikkasen räväkämpää maalia pintaan, niin auto erottuu massasta ja sponssit tykkää.
Joensuun Esan Megane on tosi nätti värjäykseltään !! Mutta ei S2K:n mielenkiintoisuusaste siitä maalauksesta oleellisesti parane. Kauppakasseja ne on silti. Olis kiva tietää miten nuo Roadsport A:n pari Asconaa ja BMW:tä pärjäis Sportteja vastaan jos saisivat ajaa myöskin rataslickseillä...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin se on jännä miten SS:iä ei tietyissä piireissä arvosteta. Kisoja on kuitenkin nähty Kemoralla aika paljon ja aina tullut vähän muiltakin kyseltyy mikä luokka on paras... kyllä suurin osa on odottanut Supereita. Niissä on kuitenkin toisenlaista magiaa. Ei se tarvi mikään ääni olla, vaan se tunne, että noissa autoissa on voimaa... Luokat on niin erinlaisia katsottavia: Sporteissa saat seurata kilpailua jos sitä on , ja yleensä siinä luokassa on sitä eniten, mutta jos jostain syystä kilpailua ei synny on se tylsin luokka. F3:ssa taas viehättää se mahtava "pysähtyvyys". Menkäähän Kemoralla pääkatsomoon ja seuratkaa oikein miten myöhään kaverit jättää jarrutuksen suolenkiltä vanhan radan karusellimutkiin tultaessa! Supereissa taasen... Kuvittele et Ruohorinteen nelivetoinen Audi sutii sadekelillä koko pääsuoran, jolla kuitenkin pikkasen on mittaa...!!
En oo Ahvenistolla ja Alastarolla vielä kisaa onnistunut näkemään, mut ehkä näillä radoilla Sportit tai F3:set eivät ole yhtä näyttäviä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
Menkäähän Kemoralla pääkatsomoon ja seuratkaa oikein miten myöhään kaverit jättää jarrutuksen suolenkiltä vanhan radan karusellimutkiin tultaessa! Supereissa taasen... Kuvittele et Ruohorinteen nelivetoinen Audi sutii sadekelillä koko pääsuoran, jolla kuitenkin pikkasen on mittaa...!!
Viime kesänä Ruohis luisteli likimain hantaaki sladissa Botniaringin maalisuoran päästä päähän ja kaikki neljä pyörää hakkas "joutilasta". Se ei tietenkään ole nopein tapa edetä, mutta pitäähän kansalle olla sirkushuveja

Ja mitä tulee niihin metrisiin liekkeihin, mistä taannoin mainitsit, niin tuntuu olevan BMW:n "tyyppivika". Nääs kun Tuiskun Z3 ja Ollin M1 tahtoo kans vähintään kerran kisassa grillata takana tulijoiden keulaa. Viimeksi Alastarolla Roslundin kisa päättyi alkuunsa, kun Audi imas M1:n putkesta liekit konehuoneeseen...



En oo Ahvenistolla ja Alastarolla vielä kisaa onnistunut näkemään, mut ehkä näillä radoilla Sportit tai F3:set eivät ole yhtä näyttäviä?
No sanottakoon sen verran puolustukseksi tälle miljoonaluokalle, että Ahveniston kapealla "ampumahiihtoradalla" ne saavat kyllä jonkinlaisen kilpailun aikaan. Takakulmaan ei tarvi isoa tööttiä antaa, kun jo kaiteet kutsuu. Ja kun autoja on radan täydeltä ja optimaalinen ajolinja varsin kapea useassa kohdin, niin niitä kontakteja syntyy ihan ilman Lempistäkin
 
Ylös