Tottahan kilpa-autoilu maksaa maltaita ja aina on ollut niin, että joku rahakas hemmo ajaa itse ilman menestystä ja joku lahjakkaampi katsoo varikolta. Tässä ei ole kai mitään ihmeellistä. Kolikon toisena puolena on se, että kyllä kilpa-autoiluun panostava ja lahjakas kaveri saa tukea aina jossain määrin, niin että etenee urallaan. Voittajiahan halutaan aina tukea. Tietysti jos ei ole kovin lahjakas eikä jaksa panostaa lajiin, niin ei kai sitä ulkopuolista tukea voi vaatia.
Mitä Sport2000 luokkaan tulee, niin minusta se on kyllä ehdoton piristys verrattuna 90-luvun alun kalustoon. Paljon autoja ja kovaa kilpailua. Mutta jos verrataan esim. 80-luvun puolenvälin kalustoon ja verrataan sitä siihen millä maailmalla ajettiin niin havaitaan kyllä, että kotimainen rata-autoilu on taantunut. Silloinen kalusto vastasti EM-tason laitteita. Se, että kalusto on taanutunut jossain määrin ei ole yksin kotimainen ongelma. Euroopan ratasarjat ovat eläneet murroksessa oikeastaan aina. Yksiselitteisiä sääntöjä, mantereenlaajuista sarjaa ja kaikenlaista jatkuvuutta(Jatkuvuudeksi ei lasketa sitä, että BMW voittaa aina!)on puuttunut aina. 90-luvulla autonvalmistajien mielenkiinto katosi yleismaailmallisiin A- ja N-ryhmän sääntöihin. Haluttiin jotain omaa. Saksassa pitkälti ison A-ryhmän kalusto muuttui järjettömän kalliiksi DTM:ksi. Alkuajan DTM-kalustoa vastaavaa isoa A:ta ajettiin Suomessakin(BMW M3 ja Sierra Cosworth). Loppuajan calibroita ja alfoja ei kellään ole varaa ajattaa(ei ollut varaan FIAT:lla tai GM:lläkään!). Englannista lähti toinen suuntaus liikkeelle 90-luvun alussa. kehitettiin BTCC, joka perustui pikku A:n sääntöihin. Autot oli hitaampia ja enemmän vakioita. Sarja levisi lähes kaikkiin euroopan maihin. Esim. Ruotsissakin on/oli erittäin kovatasoinen STCC. Autoja oli siellä mukana n. 20 ja kisa oli kovaa. Nyt tämäkin on sarjan kalleuden takia hyytymässä. Kun kilpailu kovenee niin rahaakin palaa enemmän.
Itse näkisin rata-autoilun ongelmaksi valmistajien kiinnostuksen puutteen. FIA ei ole ollut halukas missään vaiheessa selkeisiin ja kauaskantoisiin sääntöihin tai promootioon. Päinvastoin. Tuntuu siltä, että FIA on mielellään tuhonnut hyviä luokkia pikkumaisilla säännöillä ja sääntötulkinnoilla. Nykyään valmistajilla ei ole tuotannossa kalustoa, josta saisi verrattaen helposti nopeaa ja näyttävää(paitsi BMW:llä).
Mielestäni FIA on tehnyt ratkaisevia virheitä parissa kohtaa. 80-luvun lopulla olisi pitänyt muuttaa sääntöjä WRC tai NASCAR tyylisiksi(WRC tai NASCAR auton hinta on 1-3 mmk, eli varmastikin kohtuullinen erittäin näyttävästä kalustosta). Eli kaikille yhteinen sapluuna ilman mitään typeriä 5000 auton luokittelurajoja. Tärkeintä, että kaikilla valmistajilla olisi mahdollisuus olla mukana. Autot eivät olisi kovin vakioita, muuten kuin ulkonäöltä, jos kohta kovin eksoottinen tekniikka voisi olla kiellettyä. Kulku puoli olisi kuitenkin kovaa. silloin yleisön kiinnostus säilyisi ja lajiin kannattaisi panostaa.
Miksi sitten tällaista asiaa höpisen kotimaisen rata-autoilun otsikon alla? No siksi vaan, että kyllä meikäläisetkin joutuu elämään ainakin tässä asiassa muun maailman tahdissa. Eli minun mielestä tämä "kotimaisen rata-autoilun kriisi" ei ole täysin itse tehtyä tai ainutlaatuista. Hankala sitä todella näyttävää kalustoa on tänne hankkia, kun sitä ei ole juuri missään muuallakaan.