Onko rata-autoilu muka kriisissä?

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Nukutkos Don Vito koskaan? Löytyyköhän netistä tuosta Mustangista kuvaa? Vois olla että sen jälkeen muisikin alkais pelaamaan auton osalta.


------------------
Nämä asiat ovat Maijalan Jampan mielipiteitä
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
Nukutkos Don Vito koskaan? Löytyyköhän netistä tuosta Mustangista kuvaa? Vois olla että sen jälkeen muisikin alkais pelaamaan auton osalta.

Varmaan siitä jostain kuva löytyy...Kaivat vaan esiin 80-luvun puolen välin VM:n vuosikertoja ja kattelet juttuja Kemora500:sta niin luulis tärppäävän. Itselläni ei oo 80-lukulaisia kuin joitain hajanumeroita arkistoituna.
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
Eikös ne Kemora 500 kilpailut ajettu 80-luvun lopussa. Itse olin siellä ajamassa 1989 eikä niitä kai kovin monena vuonna sitä ennen ajettu. Silloin 89 Lappalaisen kaverina oli joku tummaihoinen mies Ameriikasta, nimeä en muista. Muistaakseni Lappalainen ei kylläkään päästänyt kisassa kaveria rattiin, vaan ajoi itse koko kisan.

------------------
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Olli Helminen:
Eikös ne Kemora 500 kilpailut ajettu 80-luvun lopussa. Itse olin siellä ajamassa 1989 eikä niitä kai kovin monena vuonna sitä ennen ajettu.
Mulla ois sellainen mielikuva, että kaikenkaikkiaan olis ollut kolmena vuonna tuo tapahtuma, joista Roope ois ollu mukana ainakin kahdesti "hianolla Ameriikan autolla". Kemoran kirjeenvaihtajallamme voi tietysti olla parempia ja autenttisia muistikuvia ko.tapahtumista...
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Varokaa mitä puhutte täälllä, Lappalainen voi pian tulla ja lyödä käsilaukulla!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Pitää välillä yrittää täältä anoppilastakin kirjoittaa...

Lappalainen teki aikoinaan sopimuksen viidestä kisasta. Hänenhän idea kait oli. Mut en kyllä nyt sitten muista, miten monta niitä ajettiin. Kun tosiaan tuo "siivooja" putsasi kaikki arkistot.
Oliko 87 sitten ensimmäinen vuosi ja viimeinen...? Tais olla niin et Roope ajoi tolla Mussella sitten sen viimeisen kisan. Ja yksin tosiaan. Semmonen kutina itellä ois, et olisin ollu jotain 13 ikäinen tuohon aikaan, eli oisko viimein kisa sit ajettu 91? Vaiko myöhemmin?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Laitetaan vaikka tähän topikkiin.

Nyt olis SS-porukalla varmaan paras tilaisuus moneen vuoteen saada kisoihinsa kansainvälistä meininkiä ja huippukuskeja. Sekä Järvilehto, että Palttala ajavat SS-luokan sääntöihin sopivilla autoilla, Jykällä V8 M3 ja Palttalalla GT2 Porsche? Voi toki olla vaikee saada Jykää tuottamaan uutta Bemarii amerikasta, ellei pojilla sitten ois Euroopassa testiautoa... Ja onhan Suomessakin Salmenautiolla M3 GT?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
Laitetaan vaikka tähän topikkiin.

Nyt olis SS-porukalla varmaan paras tilaisuus moneen vuoteen saada kisoihinsa kansainvälistä meininkiä ja huippukuskeja. Sekä Järvilehto, että Palttala ajavat SS-luokan sääntöihin sopivilla autoilla, Jykällä V8 M3 ja Palttalalla GT2 Porsche? Voi toki olla vaikee saada Jykää tuottamaan uutta Bemarii amerikasta, ellei pojilla sitten ois Euroopassa testiautoa... Ja onhan Suomessakin Salmenautiolla M3 GT?

Onhan noita... Eihän mikään estäisi vaikka Marko Jokista tuomasta RC-Citroeniaan viivalle tai noita mainitsemiasi, mutta realistisesti ajateltuna mikä olisi se porkkana millä heidät saisi mukaan ? Etenkin JJ:n mukaan saaminen voisi olla melkoisen vaikeaa. Helpompaa vois olla jopa Leksan ja Roopen houkuttelu vieraileviksi tähdiksi...
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Don Vito:

Onhan noita... Eihän mikään estäisi vaikka Marko Jokista tuomasta RC-Citroeniaan viivalle tai noita mainitsemiasi, mutta realistisesti ajateltuna mikä olisi se porkkana millä heidät saisi mukaan ? Etenkin JJ:n mukaan saaminen voisi olla melkoisen vaikeaa. Helpompaa vois olla jopa Leksan ja Roopen houkuttelu vieraileviksi tähdiksi...

No johan pomppasi....kyllä Leksan saaminen ratin taakse radalle tyssä kahteen asiaan ihan realistisestikkin....eka on terveys kun silmät ei pelaa enään ja toinen on saakos mies AKKsta lisenssin ihan noin vaan...rataleimaa hän tuskin suostuu ajamaan ...
Tuo että Leksa saadaan vivalle on utopistisempaa kuin itseni tuleminen viivalle... :)

Miksei sekin idea että JJ tulisi ajamaan tai Palttala ois ihan jees mutta tänä kautena tuksin vasta sitten kun uusi tuleminen koittaa ja mullakin alla se seuraava SS-projekti ;)
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Olli Helminen:
Eikös ne Kemora 500 kilpailut ajettu 80-luvun lopussa. Itse olin siellä ajamassa 1989 eikä niitä kai kovin monena vuonna sitä ennen ajettu. Silloin 89 Lappalaisen kaverina oli joku tummaihoinen mies Ameriikasta, nimeä en muista. Muistaakseni Lappalainen ei kylläkään päästänyt kisassa kaveria rattiin, vaan ajoi itse koko kisan.

Olikohan Wally T.Ribbs....jos oli olis Roopen kannattanut itse pysyä varikolla...
Ainakin Juan Manuel Fangio Jr. oli Kemora 500:a mutta hän on latino.

:D
 

Riccardo

New member
Liittynyt
1.4.2001
Viestit
1
Sijainti
ESPOO
Nythän on niin, että kotimainen rata-autoilu todellakin on-ei kriisissä.

Jaa, jäi epäselväksi. Kotimaisena luokkana meillä on kyllä uudehko, näyttäväkin Sport -luokka ja Formula 3: kin on mukana. Ihan hyvä.

Uraa rakentaville kuskeille tilanne on kuitenkin lohduton. Ne kuskit (esim. Räikkönen), jotka ovat itsensä viimeaikoina lyöneet läpi, ovat tehneet sen täysin omin avuin ja ulkomaisten ratasarjojen kautta.
Suomen rata-autoilu ei ole heitä "tuottanut".

Kansainvälinen ura rakennetaan lähes poikkeuksetta formulaluokkien kautta, olivat sitten kyseessä formula-, vakio- tai urheiluautot. Vanha totuus: Kuka osaa ajaa formulalla kovaa hallitsee kaikki autot, pätee edelleen!

Sportit ovat kallis harrastajaluokka (hieno kyllä!)johtamatta mihinkään. Suomen F3 -luokkallakin näyttää olevan huonotasoisin kausi koko historiansa (mukaanlukien F4 -vuodet)edessänsä. Poissa on ilmeisesti lähes koko kärkikaarti: Joonas Salmimäki, Tero Simonen, Arto Laitinen, Marko Nevalainen....Jos tätä sarjaa ei voita heittämällä jo ensimmäisenä vuotena, eivät lahjat takuulla riitä kansainvälisille areenoille. Näin on. :eek:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Riccardo:
Nythän on niin, että kotimainen rata-autoilu todellakin on-ei kriisissä.

Jaa, jäi epäselväksi. Kotimaisena luokkana meillä on kyllä uudehko, näyttäväkin Sport -luokka ja Formula 3: kin on mukana. Ihan hyvä.

Uraa rakentaville kuskeille tilanne on kuitenkin lohduton. Ne kuskit (esim. Räikkönen), jotka ovat itsensä viimeaikoina lyöneet läpi, ovat tehneet sen täysin omin avuin ja ulkomaisten ratasarjojen kautta.
Suomen rata-autoilu ei ole heitä "tuottanut".

Katsotaan nyt sitten mitä "Lempo" tekee ensi kaudella. Eli mikäli ovi DTM-Audiin aukeaa, niin kyllähän hänen voidaan sanoa olevan kotimaisten rata-sarjojen tuote. Sitten Rasse Ruokonen - hyvin pitkälle ovet englantiin aukesivat S2K-menestyksen kautta ja nyt ollaan jo BTCC sarjassa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin ja tästä päästään taas siihen, että "ulkomaisia" tähtiä pitäis saada kilpaileen Suomen sarjoissa. Ajatelkaas miten paljon avais silmiä ulkomailla, jos vaikka Rasse Ruokonen, Lempinen tai Palttala tulis vieraileen ulkomaisen tiimin kalustolla Suomeen ja joutuiskin taisteleen kunnolla voittaakseen... Mikä tekee ulkomaisesta sarjasta arvostetun? Se, että siellä kilpailee tunnettuja tiimejä ja kuskeja, jotka joutuvat tappelemaan menestyksestä. Jos ja kun (toinen otsikko) julistetaan Sport 2000 kova tasoiseksi, niin hankkikaa vertailupohjaa. -Minä kyllä uskon, että Suomen S2K on kova tasoinen, jos vertaillaan vastaavaa SAMOIN säännöin ajettavaa luokkaa.
 

mikar

New member
Liittynyt
4.4.2001
Viestit
1
S2K kustannukset ovat todellakin karaneet käsistä joten ei ole ihme että kuskit ovat keski-ikäisiä
liikkeenharjoittjia, tuskinpa tavallisilla "mattimeikäläisillä" on mahdollista harrastaa ko. sarjaa.
Toisaalta on tietysti hyvä että pyrimme sopeuttamaan oma sarja säännöiltään keskieuroppalaisiin sarjoihin,
mutta tulisi kuitenkin tunnustaa se tosiasia että täällä liikkuvat markkamäärät ovat kuitenkin huomattavasti
pienempiä kuin euroopassa.
Kuskien ikäjakaumasta ja henkilökohtaisista suhteista johtuen valtaosa yleisöstä on kytköksissä johonkin
kuskiin ja nämä henkilöt ovat valitetavan harvoin "tavallisia tallaajia". Todennäköisesti jos ko. laji
olisi kustannuksiltaan kuhtuullista niin myös "naapurin ville" pääsisi mukaan ja toisi tullessaan "koko kylän"
kannustamaan. Nyt lajia pidetään nimenomaan sikariportaan harrastuksena ja sehän ei silloin "tavallisia tallaajia"
kiinnosta.
Todennäköisesti suuremman suosion vastaisuudessa tulee saamaan Endurance-luokat jossa autojen hinnat ovat 1/10
S2K -hinnoista. Odotan pelonsekaisella jännityksellä milloin AKK kieltää em. seikoista johtuen koko Endurance-lajin
harrastamisen erilaisilla sanktioilla.
 

A Salmenautio

Member
Liittynyt
21.2.2001
Viestit
9
Originally posted by mikar:
S2K kustannukset ovat todellakin karaneet käsistä joten ei ole ihme että kuskit ovat keski-ikäisiä
liikkeenharjoittjia, tuskinpa tavallisilla "mattimeikäläisillä" on mahdollista harrastaa ko. sarjaa.
Toisaalta on tietysti hyvä että pyrimme sopeuttamaan oma sarja säännöiltään keskieuroppalaisiin sarjoihin,
mutta tulisi kuitenkin tunnustaa se tosiasia että täällä liikkuvat markkamäärät ovat kuitenkin huomattavasti
pienempiä kuin euroopassa.
Kuskien ikäjakaumasta ja henkilökohtaisista suhteista johtuen valtaosa yleisöstä on kytköksissä johonkin
kuskiin ja nämä henkilöt ovat valitetavan harvoin "tavallisia tallaajia". Todennäköisesti jos ko. laji
olisi kustannuksiltaan kuhtuullista niin myös "naapurin ville" pääsisi mukaan ja toisi tullessaan "koko kylän"
kannustamaan. Nyt lajia pidetään nimenomaan sikariportaan harrastuksena ja sehän ei silloin "tavallisia tallaajia"
kiinnosta.
Todennäköisesti suuremman suosion vastaisuudessa tulee saamaan Endurance-luokat jossa autojen hinnat ovat 1/10
S2K -hinnoista. Odotan pelonsekaisella jännityksellä milloin AKK kieltää em. seikoista johtuen koko Endurance-lajin
harrastamisen erilaisilla sanktioilla.
Moi vaan.
Minä en kyllä ymmärrä näitä kommentteja "sikariportaan" luokasta (S2K).
Jokaisella, jolla on jonkunlaisia edellytyksiä menestyä kyseisessä luokassa, on erittäin tervetullut luokkaan.
Se, että riittävätkö rahkeet rahoituksen hankkimiseen, siinä kohtaa kyllä toivoisin nostamaan katseen peiliin.
En usko, että kovinkaan moni S2K -kuskeista ajaa omalla rahalla.
Kenellekään ei tulla tarjoamaan valmista kuskin paikkaa. Pohjatyö on tehtävä ihan itse tai joku, joka rahoitusta hankkii.
Itse olen ollut alusta lähtien hankkimassa rahoitusta, ja voin sanoa, että helpolla ei ole päässyt. Siinä menee kyllä kaikki mahdollinen vapaa-aika.
Toivoisin, että DonVito ei enää toistaisi itseään yhtään enempää. Jos Sinun mielestäsi autot ovat kauppakasseja, pistä silmät kiinni.
Jonkun kokemuksen omaavana periaatteessa molemmista luokista (tosin vain A-ryhmäläisistä), olen eri mieltä kanssasi.
Täällä liikkuu varmaan paljon ihmisiä, jotka haluavat ihan oikeatakin tietoa luokasta/luokista.
Eikö mieluummin etsittäsi positiivisia puolia kummastakin luokasta.
Negatiivisella asenteella ei valitettavasti pitkälle pötkitä. Se asenne nimittäin asettuu ennemmin tai myöhemmin itseään vastaan.
Terveisin,
Arto
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by A Salmenautio:
Moi vaan.
Minä en kyllä ymmärrä näitä kommentteja "sikariportaan" luokasta (S2K).
Jokaisella, jolla on jonkunlaisia edellytyksiä menestyä kyseisessä luokassa, on erittäin tervetullut luokkaan.

mitä mikar:n kommenttiin tulee, niin en voi olla kuin samaa mieltä hänen kanssaan. Tosiasia on, että ihan pienellä investoinnilla ei edes S2K-skaboihin pääse mukaan saati sitten voi kuvitella pärjäävänsä edes keskimääräisesti. Tokihan kaikki autourheiluharrastus maksaa, mutta kuten mikar totesi, niin Endurance tai jopa Roadsport ovat oleellisesti halvempia luokkia _harrastaa_. Ihan kokonaan toinen juttu on se, kuinka moni Sportti-tiimi ottaa touhunsa harrastuksen kannalta ja kuinka monelle se on silkkaa bisnestä...

Toivoisin, että DonVito ei enää toistaisi itseään yhtään enempää. Jos Sinun mielestäsi autot ovat kauppakasseja, pistä silmät kiinni.

Terveisin,
Arto
Hah. Ei mun tartte pistää silmiä kiinni, kun AKK suuressa erinomaisuudessan jakoi luokat kahtia vieläpä s.e. Sporteilla ja Saluunoilla ei ole ensimmäistäkään yhteistä kisaviikonloppua. Näin ollen vältyn vallan helposti näkemästä näitä "kauppakasseja" :D
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Mikarille toteaisin Salmenaution kommentin jatkeeksi, että "sikariporras" on ikähaarukassa n. 20 - 50 v ja koostuu mm. yrittäjistä(pien-), autoasentajista, myyjistä, opiskelijoista, myyntipäälliköistä ja oli joukossa yksi virolainen lääkärikin. Siis kaikenlaista joukkoa, joiden yhteisenä nimittäjänä voidaan pitää sitkeätä ja määrätietoista työtä, jolla homma saadaan rahopitetuksi joko omalla työllä ja omin varoin tai kovalla työllä ja markkinointiyhteistyöllä sponsoreiden kanssa. Siis jos mukaan tulo ei onnistu, syy löytynee joko palavan ajamishalun puutteesta tai osaamattomuudesta sponsoriyhteistyössä tai molemmista. Kuskeja ei kannata kadehtia kuin korkeintaan heidän kyvystään hoitaa asioitaan tehokkaasti.
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Riccardollekin kommentti: Kansainvälisen uran aukeamiselle ei Suomessa pärjääminen merkitse juuri mitään, ehkä kotimaiset sponssit saadaan vähän helpommin mukaan. Mutta mutta, ei myöskään menestyminen ulkomailla pienemmissä formula- tai koppiautoluokissa merkitse yleensä mitään. Räikkönen on todella ainukainen esimerkki ja pahaa pelkaan että myös siksi jää. Ura ammattilaisena edellyttää aluksi kassillista riihikuivaa rahaa ja hyvää menestystä sen avulla Saksan tai Englannin F 3:sissa tai BTCC:ssä tai uudessa EM sarjassa sen kovimmissa lähdöissä. Senkin jälkeen jonkun on raahattava rahaa tallien pyörittäjille. Jos menestyksellä tarkoitetaan sitä, että ajamalla ansaitsee leipänsä ja vielä leveähkösti, niin tarvitaan ison alkupääoman lisäksi osaamista ja todella hyvää tuuria. Moni on käynyt kokeilemassa ja pärjännytkin hyvin sarjoissaan, mutta ura ammattilaisena ei silti ole auennut. Nuorien kuljettajien tulisi alusta alkaen tiedostaa, että kovin heppoisin rahallisin tai taidollisin eväin maailmalta saa vain kokemusta ja hatutusta. Joskus sekin on ihan hyvä lopputulos elämän oppimisen kannalta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tottahan kilpa-autoilu maksaa maltaita ja aina on ollut niin, että joku rahakas hemmo ajaa itse ilman menestystä ja joku lahjakkaampi katsoo varikolta. Tässä ei ole kai mitään ihmeellistä. Kolikon toisena puolena on se, että kyllä kilpa-autoiluun panostava ja lahjakas kaveri saa tukea aina jossain määrin, niin että etenee urallaan. Voittajiahan halutaan aina tukea. Tietysti jos ei ole kovin lahjakas eikä jaksa panostaa lajiin, niin ei kai sitä ulkopuolista tukea voi vaatia.

Mitä Sport2000 luokkaan tulee, niin minusta se on kyllä ehdoton piristys verrattuna 90-luvun alun kalustoon. Paljon autoja ja kovaa kilpailua. Mutta jos verrataan esim. 80-luvun puolenvälin kalustoon ja verrataan sitä siihen millä maailmalla ajettiin niin havaitaan kyllä, että kotimainen rata-autoilu on taantunut. Silloinen kalusto vastasti EM-tason laitteita. Se, että kalusto on taanutunut jossain määrin ei ole yksin kotimainen ongelma. Euroopan ratasarjat ovat eläneet murroksessa oikeastaan aina. Yksiselitteisiä sääntöjä, mantereenlaajuista sarjaa ja kaikenlaista jatkuvuutta(Jatkuvuudeksi ei lasketa sitä, että BMW voittaa aina!)on puuttunut aina. 90-luvulla autonvalmistajien mielenkiinto katosi yleismaailmallisiin A- ja N-ryhmän sääntöihin. Haluttiin jotain omaa. Saksassa pitkälti ison A-ryhmän kalusto muuttui järjettömän kalliiksi DTM:ksi. Alkuajan DTM-kalustoa vastaavaa isoa A:ta ajettiin Suomessakin(BMW M3 ja Sierra Cosworth). Loppuajan calibroita ja alfoja ei kellään ole varaa ajattaa(ei ollut varaan FIAT:lla tai GM:lläkään!). Englannista lähti toinen suuntaus liikkeelle 90-luvun alussa. kehitettiin BTCC, joka perustui pikku A:n sääntöihin. Autot oli hitaampia ja enemmän vakioita. Sarja levisi lähes kaikkiin euroopan maihin. Esim. Ruotsissakin on/oli erittäin kovatasoinen STCC. Autoja oli siellä mukana n. 20 ja kisa oli kovaa. Nyt tämäkin on sarjan kalleuden takia hyytymässä. Kun kilpailu kovenee niin rahaakin palaa enemmän.
Itse näkisin rata-autoilun ongelmaksi valmistajien kiinnostuksen puutteen. FIA ei ole ollut halukas missään vaiheessa selkeisiin ja kauaskantoisiin sääntöihin tai promootioon. Päinvastoin. Tuntuu siltä, että FIA on mielellään tuhonnut hyviä luokkia pikkumaisilla säännöillä ja sääntötulkinnoilla. Nykyään valmistajilla ei ole tuotannossa kalustoa, josta saisi verrattaen helposti nopeaa ja näyttävää(paitsi BMW:llä).
Mielestäni FIA on tehnyt ratkaisevia virheitä parissa kohtaa. 80-luvun lopulla olisi pitänyt muuttaa sääntöjä WRC tai NASCAR tyylisiksi(WRC tai NASCAR auton hinta on 1-3 mmk, eli varmastikin kohtuullinen erittäin näyttävästä kalustosta). Eli kaikille yhteinen sapluuna ilman mitään typeriä 5000 auton luokittelurajoja. Tärkeintä, että kaikilla valmistajilla olisi mahdollisuus olla mukana. Autot eivät olisi kovin vakioita, muuten kuin ulkonäöltä, jos kohta kovin eksoottinen tekniikka voisi olla kiellettyä. Kulku puoli olisi kuitenkin kovaa. silloin yleisön kiinnostus säilyisi ja lajiin kannattaisi panostaa.
Miksi sitten tällaista asiaa höpisen kotimaisen rata-autoilun otsikon alla? No siksi vaan, että kyllä meikäläisetkin joutuu elämään ainakin tässä asiassa muun maailman tahdissa. Eli minun mielestä tämä "kotimaisen rata-autoilun kriisi" ei ole täysin itse tehtyä tai ainutlaatuista. Hankala sitä todella näyttävää kalustoa on tänne hankkia, kun sitä ei ole juuri missään muuallakaan.
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Männä viikonloppuna pääsin taivasteleen kunnollista tehtaan rakentamaa BTCC kilpuria ja täytyy sanoa että Sport 2000 -luokan autot ovatkin edullisia laitteita. BTCC:n moottorin hinnalla saa esim. Carly Motorsportin rakentaman ihka uuden BMW:n. Tämän tutkimuksen kohteena olevan BTCC auton arvo oli yli 5 Mmk! Osien hinta oli sitä luokkaa mitä olin kuvitellut Ykkösten osien maksavan.

[ 06-04-2001: Message edited by: TRF ]
 
Ylös