Otaksuma: Mitä tapahtuisi jos Suomessa lakkautettaisiin nykyisenlainen armeija?

Jos nykyarmeijamuoto vaihtuisi light-versioon, niin

• Äänestäjiä yhteensä
    22

Tolerantti

Well-known member
Kyllä se henkinen ja fyysinen kunto menee tässä tapauksessa yksiyhteen ja nimenomaan nämä heikkokuntoiset ovat myös huonoimmalla motivaatiolla. Tottakai.. tietävät itsekin, ettei hommasta hengissä selviä.

Mutta olen samaa mieltä tuosta, että fyysinen kunto on suuri ongelma, ei pelkästään maanpuolustuksessa vaan yleensä ihan kaikessa tulevaisuuteen liittyen.
Siinä mielessä tilanne on lohdullinen, että sotilaallinen kriisi tuskin eskaloituu hetkessä, päivässä tai viikoissa. Jos heti toimeen tarttuisimme, niin noin puolen vuoden päästä pääsisimme Venäjälle riittävällä voimalla hyökkäämään. Sama toisinpäin: kriisi kehittyy pitkän aikaa, sitä kypsytellään ja itse sotilaallisen voiman järjestäminen vaatii aikaa, kuukausikaupalla.

Joten, kriisin eskaloituessa olisi aikaa kutsua joukkoja kertausharjoituksiin. Niissä päivitettäisiin sotilaalliset taidot, ja olisi myös mahdollista poistaa sotureiltamme läskit lihasten päältä!:thumbup:

Örfil

Guest
Velvoite päättyisi vasta sitten kun tällainen kuntotesti olisi suoritettu hyväksytysti ja sen jälkeen saisi tehdä mitä haluaa (mennä armeijaan tai olla menemättä).
Noh, tällainenhan ei tietenkään ikinä menisi läpi. :)
Siellähän se kunto nousee, sehän on myös yksi SA:n tavoite.

Eikä kaikkien tarvitse eturintamaan mennä ja olla huippukuntoisia "erikoisjoukkotason" yksilöitä. Ne "töpinän" hommat vaativat yhtä paljon porukkaa sekä muut erikoistehtävät.

Vapaaehtoisuus maanpuolustuksessa ei ole hyvä vaihtoehto. Mieluummin pikkupakko, niin ne hieman syntmälaiskatkin joutuvat suorittamaan sen ja loppujen lopuksi saattaa olla niille parempi vaihtoehto tulevaisuudenkin kannalta että ekan kerran elämässä (oppivelvollisuuden lisäksi) joutuvat pikkupakon eteen. Tositilanteessa kun ei vapaaehtoisia sitten kysellä vaan silloin menee kaikki (paitsi ne thaikkulaan lähtijät ;)), miksi siitä periaatteesta pitäisi luopua jo varusmiespalveluksen suhteen?

Jakkues vähän liikaa korostaa tuota fyysistä huippukuntoa, syy siihen on selvä ;) mutta kyllä siellä vähemmälläkin lähtötason kunnolla selviää.
Ei toki ole pahitteeksi että on hyvä kunto!

jos sillä saa yhdenkin läskiperseen motivoitumaan liikuntaharrastuksissa
KOMP!

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tuosta koulutuksesta. Uskaltaisin väittää, noin kansainvälisiin vertailuihin nojaten, että Suomen armeija on hyvin hyvin koulutettu ja ammattitaitoinen. Myös ammattiarmeijoihin nähden. Varustelu on hetkellä ihan OK, jos kohta rapautuu lähivuosina, mikäli asiasta ei pidetä huolta.
Uskallan väittää, että näin on ja perustan väitteeni upseereiden kanssa käymiini keskusteluihin.

Mihin sun väitteesi perustuu?

Örfil

Guest
Uskallan väittää, että näin on ja perustan väitteeni upseereiden kanssa käymiini keskusteluihin.

Et ole ainoa jolla on kontakteja SA:han, minun saamani viesti on toisenlainen.

En lihonut kuin 21 kiloa armeijassa. Sen verran fyysistä rääkkiä oli siellä.:D
Lienee jonkinasteinen Suomen ennätys. Omaan kokemuspiiriini (oma intti, kavereiden, poikien 3 kpl ja niiden kaverit) ei ole tuollaista ilmestynyt, joku on voinut 4-5 kiloa lihoa intin lopussa, menettyään aluksi saman verran mutta 21 kg vaatii jo totaalista liikunnan laiminlyöntiä ja roskaruuan mättöä.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Puolustusvoimien ylipäällikkö on mulle tuttu mies. Samaa puoluetta kannatettu iät ja ajat. Minä jos joku tiedän armeijasta ja sen tarpeellisuudesta kaiken. Tuttuni on pitänyt mua ajantasalla.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä

Mä peesaan Toleranttia ja perustan väitteeni upseereiden kanssa käymiini keskusteluihin. Suomen varusmiesarmeija vastaa toimintakyvyltään aika lailla ammattiarmeijoidenkin ns. normaaleja joukko-osastoja, varusmiesarmiejan vahvuus on monipuolisuudessa. Ei se kansakunnan kerma hakeudu mosureiksi tavallisiin joukko-osastoihin muualla. Peruskalusto Suomessa on ihan tyydyttävällä tasolla. Erikoisjoukkojen laatu Suomessa on hyvä, mutta määrä varsin pieni.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Siellähän se kunto nousee, sehän on myös yksi SA:n tavoite.
Aika monilla se liikunta loppuu heti armeijan jälkeen, kun ei pakon kautta ole saanut siitä mitään intoa. Näinhän kävi myös minulle. Armeijan jälkeen kunto parani vähän, mutta sitten liikunta jäi ja olin oikeasti todella paskassa kunnossa 3-4 vuotta intin jälkeen.
Lisäksi monella inttiaika jää munkin syömiseen ja pleikkarin pelaamiseen. Sen pystyy todella helpolla tavalla vetämään läpi ja todella moni kyllä sluibailee sen. Sulla on todella vääristynyt käsitys siitä millaista meininkiä siellä intissä oikeasti on. Joo, on siellä fyysisesti kovia harjoituksia, mutta mitäs tapahtuu kun tehdään kuntotasoon nähden aivan liian kova harjoitus? Kyllä. Sairastuvalle pääsee loikoilemaan ja sitten kun sen hiffaa niin kyllä sitä aika helposti tulee "loukkaantumisia". Joku saattaa vaikka tahallaan loukata nilkkansa ettei tarvitse osallistua esim. suojelukoulutukseen.

Kunnon parantamiseksi siis voisi hyvin kehitellä vaihtoehtoisia tapoja (tuo kieliposkella tekemäni heitto ei ollut sellainen). Tällöin voisi tuon tehtävän ottaa pois SA:lta ja voivat keskittää resurssinsa maanpuolustukseen. Kunnon kehittäminen taas jäisi sitten sen alan ammattilaisten käsiin. Tälläinen kansalaisten yleiskunnon parantamisohjelma koskisi myös kaikkia eikä pelkästään miehiä ja vapaaehtoisia naisia. Nythän suurin osa naisista jäävät tämän ulkopuolelle, mikä on kansanterveyden kannalta huono asia.

Jos nyt sitten sota syttyisi ja nähtäisiin, että kansalaisia tarvitaan, niin ehkä sitä koulutettavaa materiaaliakin löytyisi paremmin, jos hyväkuntoisten osuus kansasta olisi isompi (Tolerantin mainitsemalla tavalla). Ja tiedän ettei hyvä kunto tarkoita huippukuntoa ja että hyvää kuntoa on erilaista. Joku pystyy juoksemaan hyvin ja joku toinen jaksaa nostaa ison ja painavan esineen ja siirtää sen pisteestä A pisteeseen B. Joku kolmas voi sitten kyetä molempiin tehtäviin ja juosta painava esine selässään pisteeseen C, heitä ei tarvita niin paljoa.

Viimeksi muokattu:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Lienee jonkinasteinen Suomen ennätys. Omaan kokemuspiiriini (oma intti, kavereiden, poikien 3 kpl ja niiden kaverit) ei ole tuollaista ilmestynyt, joku on voinut 4-5 kiloa lihoa intin lopussa, menettyään aluksi saman verran mutta 21 kg vaatii jo totaalista liikunnan laiminlyöntiä ja roskaruuan mättöä.
Ne, jotka suorittavat intin mallikkaasti eivät niin paljoa edes törmää näihin sluibailijoihin ja tuskin juuri kaveeraavat sellaisten kanssa. Ainoa kontakti on esimiesasemassa oleminen (esim. aliskebana), jolloin tätä sluibailua näkee vähän.. Parhaiten sen todellisuuden näkee itse sairastuvilla ja kaveeraamalla näiden sluibailijoiden kanssa. Kun mut nykäistiin B-mieheksi selkäkipujen takia niin tuli tämäkin puoli nähtyä hyvin.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Ne, jotka suorittavat intin mallikkaasti eivät niin paljoa edes törmää näihin sluibailijoihin ja tuskin juuri kaveeraavat sellaisten kanssa. Ainoa kontakti on esimiesasemassa oleminen (esim. aliskebana), jolloin tätä sluibailua näkee vähän.. Parhaiten sen todellisuuden näkee itse sairastuvilla ja kaveeraamalla näiden sluibailijoiden kanssa. Kun mut nykäistiin B-mieheksi selkäkipujen takia niin tuli tämäkin puoli nähtyä hyvin.
Sluibailijoita on ja on aina ollut kaikissa armeijoissa.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Joku kolmas voi sitten kyetä molempiin tehtäviin ja juosta painava esine (tykki) selässään pisteeseen C, heitä ei tarvita niin paljoa.
Mä en ole koskaan nähnyt tai edes kuullut ihmisestä, joka pystyisi juoksemaan tykki selässään.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Entisiä ehisläisiä nähnyt pari kertaa ja edelleen toisella on hevosen hampaat ja toisella kokovartalopsoriasis.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Sluibailijoita on ja on aina ollut kaikissa armeijoissa.
Se vaan se sluibailijoiden määrä on varmasti paljon suurempi kuin moni kuvittelee ja on kasvanut niistä ajoista, jolloin esim. sinä ja Racer X olitte armeijassa ja varmasti myös mun armeija-ajoistani.

Jo pelkästään huono fyysinen kunto tekee sluibailijaksi. Itsekin olin sluibailija, kun ei kunto kestänyt.

Sitten oli hauska se, että kun kerrankin joku keksi hyvän vedon ottaa sauvakävely mukaan ohjelmaan kevyempänä muotona kunnonkohottamisen aloittamiseksi niin eikös siitäkin patrioottiset tosisotilaat nostaneet metelin. "Ei wwenäjää shwhauvoilla voiteta möhöhöhöhöhöö".
Siinä mielessä ovat oikeassa ettei se asepalvelukseen kuulu, mutta jos alokkaat ovat niin paskassa kunnossa, että rankemmasta liikunnasta hajoaa vain paikat, niin mitäs muutakaan sitä sitten voi. Armeijalle on vähän niinkun väkipakolla tullut tämä rooli kunnonkohottajalla, mutta sen ei pitäisi olla armeijan tehtävä.

Lapset ja nuoret pitäisi saada liikkumaan jo paljon ennen armeijaikää.

Tolerantti

Well-known member
Mä peesaan Toleranttia ja perustan väitteeni upseereiden kanssa käymiini keskusteluihin. Suomen varusmiesarmeija vastaa toimintakyvyltään aika lailla ammattiarmeijoidenkin ns. normaaleja joukko-osastoja, varusmiesarmiejan vahvuus on monipuolisuudessa. Ei se kansakunnan kerma hakeudu mosureiksi tavallisiin joukko-osastoihin muualla. Peruskalusto Suomessa on ihan tyydyttävällä tasolla. Erikoisjoukkojen laatu Suomessa on hyvä, mutta määrä varsin pieni.
Peesaan jps:sää ;). Siis vastauksena Mosselle siitä, että keskustelujensa mukaan Suomella sekä miehistö että kalusto ovat huonoja. Ne upseerit, joiden kanssa olen aiheesta puhunut, ovat olleet esim. Lähi-idässä YK tehtävissä. Siellä ovat voineet tarkkailla eri armeijoiden touhua, niin sotivien joukkojen kuin YK-porukan. Yksi esimerkiksi piti Suomen joukkoja (reserviläisjoukkoja Suomessa siis) parempana kuin Israelin armeijaa, vaikka sitä noin yleisesti pidetään hyvinkin korkealuokkaisena. Vastaava viesti toistuu säännöllisesti, kun kerrotaan syvällisemmin rauhanturvajoukkojen elämästä, vaikkapa Afganistanissa. Suomen reserviläisistä koottu amatöörijoukko on vähintään yhtä hyvä ja menestyksekäs kuin muiden maiden ammattilaisjoukot.

Miksi näin on? Tietysti YK-tehtäviin osallistuu hyvin valikoitu porukka. Mutta sitten suuri sodanajan reserviläisarmeija, miksi sekin on hyvä? Syitä on monia. Suomalaiset osaavat lukea ja kirjoittaa. Osaavat käyttää elektronisia vehkeitä, koska räpeltävät niiden kanssa siviilissäkin. Porukassa on monen alan ammattilaisia, eikä siviiliammattitaito katoa, kun puetaan maastopuku päälle: auto, kuorma-auto, kirves, lapio ja saha pysyvät edelleen käsissä. Osaavat ampua: osuvat suunnilleen sinne, minne tähtäävät. Osaavat ja ymmärtävät toimia ryhmänä. Armeija edustaa ikäluokkien koko kirjoa, kun taas ammattiarmeijoihin tahtoo ajautua penaalin tylsimmät kynät. Jne.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Armeija edustaa ikäluokkien koko kirjoa, kun taas ammattiarmeijoihin tahtoo ajautua penaalin tylsimmät kynät. Jne.
Niin ja jos ajatellaan näitä tylsimpiä kyniä, niin ne jätetään Suomessa penaalin ulkopuolelle, mieleen tulee nyt esimerkkinä vaikkapa Dominic.

Tolerantti

Well-known member
Niin ja jos ajatellaan näitä tylsimpiä kyniä, niin ne jätetään Suomessa penaalin ulkopuolelle, mieleen tulee nyt esimerkkinä vaikkapa Dominic.
Kyl mie ottaisin Dominicin mukaan! Miehellä on luovaa ongelmanratkaisukykyä: esimerkkinä lapion käyttö hätävaatetuksena kylpytynnyritilanteessa.:thumbup: