Paperimiehet päivän lakkoon, tulos -10 milj. €

Vesku

Maatalousneuvos
Eksyin Metsäteollisuuden sivuille, mm syitä vaatimuksiin...

http://www.forestindustries.fi/files/kampanja2005/pdf/Tuottavuus090205.pdf

Kyllähän tuo 41 000 egee vuodessa keskimäärin paperimiehille aika kovalta kuulostaa... On tietysti vuorolisiä yms extraa.
Toisaalta siitä menee hyvät verot yhteiskunnan käyttöön ja metsäteollisuuden rahat on pääosin ulkomailta.
Pahin tilanne koko kansantalouden kannalta on juuri tuo, että tehtaita aletaan laittamaan kiinni. Jos ei edes korjausinvestointeja kotimaahan tehdä...??

Tässä puuntuottajana on pidettävä "kieli keskellä" suuta...
:dunno:

Tolerantti

Well-known member
Paperiteollisuus ei tule katoamaan Suomesta tämän lakon seurauksena. Sen sijaan joidenkin vanhempien tuotantolaitosten tai koneiden lopetus tullee vastaan aiemmin kuin muutoin olisi tullut. Näin käy etenkin silloin, kun jossakin muualla on kone, joka voi tuottaa samaa paperilaatua paremmalla katteella.

On totta, että Suomeen ei ole rakennettu uutta paperikonetta vuosikymmeneen. Toisaalta pitää muistaa, että kunnossapito- ja kehitysinvestointeja on tehty koko ajan ja tehdään edelleen.

Sellutehtaat ja niiden perään paperikoneet tehdään sinne, missä on raaka-ainetta saatavilla. Suomen hakkuut eivät riitä ruokkimaan nykyisiäkään koneita. Puuta tuodaan ulkoa, pääosin Venäjältä, vajaa 20 milj. m3 vuodessa, kun kotimaiset hakkuut ovat n. 60 milj. m3.

Edellämainittu selittää sen, miksi Suomessa ei ole uusinvestointeja. Samalla se selittää mittavat investoinnit Kiinaan, Kauko-Itään ja Etelä-Amerikkaan. Siellä on puuta, toki ajan oloon myös asiakkaita. Venäjällekin tullaan investoimaan, kunhan maan poliittiset olot vakiintuvat. Venäjälle tehdään nyt sahoja, mutta paperitehdas olisi kaksi dekadia kalliimpana investointina edelleen liian riskialtis globaalille jättiyrityksellekin.

Yksi nyanssi on sekin, että läntiset maat ovat saavuttaneet paperinkulutuksen maksimin per capita.

Miksi tehdas pysyy raaka-aineen luona? Puhun nyt nimenomaan neitseellisen kuidun laitoksista, kierrätyskuitutehtaat ovat asia erikseen. Yksittäisen puukuidun kuljettaminen pyöreänä pölkkynä maksaa 100 rahaa, hakkeena 90 rahaa, mutta sellupaalina enää 35 rahaa ja paperina 30 rahaa. Luvut ovat suurpiirteisiä, mutta suuntaa-antavia.

Palkkakustannus taitaa olla 10 %:n luokkaa paperitehtaan kokonaiskustannuksista. Kun markkina on erittäin kilpailtu, ovat katteet pieniä. Silloin nipistys pienestäkin piirakan siivusta on merkittävä laitoksen kannattavuuden kannalta.

Kaiketi merkittävä syy ta- puolen taisteluhaluun on myöskin kyllästyminen paperiliiton liian suureen valtaan tuotantolaitoksilla. En oikein tiedä muuta teollisuudenalaa, missä tt- puoli pääsisi päättämään, milloin tehdas seisoo, ketä otetaan töihin, mitä toimintoja voidaan ulkoistaa jne.. Tähän halutaan saada loppu.

Hetki on ta- puolen kannalta ilmeisen hyvä. Oletettavasti paperia on tuotettu varastoon ennen kamppailun alkua. Tuotantoa on myöskin siirretty muihin maihin, siis niiden laatujen osalta, joissa siirto väliaikaisesti onnistuu. Kaiketi teollisuus on katsonut myös suhdanteen olevan suotuisa; voidaan alentaa tuotantoa ilman, että jäisi pysyviä markkinavaurioita.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Paperityöntekijöillä on sellanenkin lisä, kuin "Saunalisä" jos on lauantaina työvuoro, niin pitäähän menetetty saunavuoro hyvittää rahassa :nope:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Onhan niitä hämärälisiä, lauantailisiä, menetetyn ruuan lisä yms.

JOISTA MULLA EI OLE MITÄÄN:jaska: :jaska: :D

Mutta esim. mun siskolle ja veljelle maksetaan siitä että eivät saa vapaa-aikana työpaikkaruokailua itsellään:rolleyes: :nope: (laivalla töissä)

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Vesku sanoi:
Tässä puuntuottajana on pidettävä "kieli keskellä" suuta...
:dunno:
Kenen känttyä syöt, sen lauluja laulat;)

Mulla ei ole oikein mitään sitä vastaan että joku saa parempaa palkkaa kuin toiset. Eikä se aina mene työn vaativuuden tai raskauden mukaan.

Itse olen tehnyt kaikenlaisia hommia, muurarin hanslankarina, postipoikana, siivoojana, raksalla, autonsiirtoa, autonhuoltoa, huolintaa, myyntiä, kirjanpitoa,....

Yhteistä noissa kaikissa on se ettei ole päässyt rikastumaan.:thumbup:

Mutta mitäpä sitä taivaaseen mukaan edes saisi:rolleyes:

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Jones sanoi:

Esim. OAJ on vähän väliä turpa vääränä vinkumassa Akavan tuella korotuksia. Ei siinä mitään, ovathan he palkkansa ansainneet mutta kyllä on moni muukin tässä maassa.
OAJ:n nautasakki on niin nynnyä porukka, etteivät ne uskalla ajaa opettajille kunnon palkkoja:nope: Palkkojen pitäisi nousta ainakin 10-20%, niin porukka olisi tyytyväinen! Ei muuta kuin suurten kaupunkien koulut lakkoon ja päiväkodit kans, niin alkais palkat nousemaan, MUTTA KUN EI:mad_old: Taaskin tuli joku 2 ja risat palkkaa lisää:nope:

Ei muuta kun opettajaksi vaan nuoriso:D :frown:

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
jaska sanoi:
Paperityöntekijöillä on sellanenkin lisä, kuin "Saunalisä" jos on lauantaina työvuoro, niin pitäähän menetetty saunavuoro hyvittää rahassa :nope:
Eks toi pitäis tulla jokaiselle päivälle, koska onhan niitä saunapäiviä muulloinkin.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Tolerantti sanoi:

Edellämainittu selittää sen, miksi Suomessa ei ole uusinvestointeja. Samalla se selittää mittavat investoinnit Kiinaan, Kauko-Itään ja Etelä-Amerikkaan. Siellä on puuta, toki ajan oloon myös asiakkaita. Venäjällekin tullaan investoimaan, kunhan maan poliittiset olot vakiintuvat. Venäjälle tehdään nyt sahoja, mutta paperitehdas olisi kaksi dekadia kalliimpana investointina edelleen liian riskialtis globaalille jättiyrityksellekin.
Ongelma Venäjällä on noiden lisäksi vielä se, ettei sieltä oikein saa tuotua tarpeeksi puuta tehtaisiin, koska tiestö ja muu infra on siinä kunnossa missä on.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
jaska sanoi:
Minulla on yhdessä tililapussa tuo eriteltynäkin :thumbup: Tosin luulisin, että saunalisä on jo poistunut jonkun toisen sovittelun myötä. Olosuhdelisiä maksettaneen edelleen.

Archie

Well-known member
jaska sanoi:
No jos muistetaan bussilakko:
AKT: 70 osa-aikasta haluaa täyspäiväiseen
työnantajat: 0 haluaa

Totuus (=toteutuma): 1

Niin kertoo kumpaa kannattaa kuunnella enemmän :)
Onko tuo suhde varmasti aina noinpäin? Jos ei, niin mistä sen tietää?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Sam sanoi:
Minulla on yhdessä tililapussa tuo eriteltynäkin :thumbup: Tosin luulisin, että saunalisä on jo poistunut jonkun toisen sovittelun myötä. Olosuhdelisiä maksettaneen edelleen.
ainakin tänään IS/IL (en muista kumpi) puhui tuosta.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
jaska sanoi:
Ei, mutta otin tuoreimman esimerkin. Kai sekin jotain kertoo.
Mahdatkohan tietää tuon lakon alkamisen perimmäistä syytä? Ja on myös muistettava, että tässä oli kyseessä laiton lakko mitä työntekijät vastustivat. Rikkureiden määrä oli todella suuri, samoin kuin liitosta lähtevien.

Törni

Well-known member
Willer sanoi:
Vai pudotetaanko hoitajien palkkoja, jotta lääkäreille ei tulisi pahamieli?
Koita nyt hyvä mies päättää mitä haluat. Aikaisemmin olit täysin eri mieltä :yuck:

ettelbruck

Well-known member
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kyllähän "saunalisät" ja muut ovat hyvin vähäisiä ahneuden esimerkkejä kun lukee esim tämän päivän Hesaria ja sen uutisia Fordin johtokunnan päätöksistä.

Päättivät kerralla korottaa vuosipalkkionsa kolminkertaiseksi, nyt siis 200000 USD vuodessa (ja se on kaiketi vain "kokouspalkkio" kun onhan heillä osakkeita yms yhtiöltä).

Tämähän on oiva kiitos kun ajattelee Fordin viime aikojen saavutuksia:
-markkinaosuus on pudonnut, japsit vieneet
-tuotto on romahtanut
-luottokelpoisuus on pudonnut lähes roskalainaluokkaan

jjv

Arschloch
Eipä tässä työttömänä paperityöntekijänä kovin innoissaan ole voinut katsoa tota lakkopelleilyä. Missään nimessä kaikki paperityöntekijät eivät ole paperiliiton vaatimusten takana. Homman nimi vaan on se, että työntekijöitten keski-ikä on monissa tehtaissa yli 50-vuotta ja ne 60- ja 70-luvulla töihin tulleet asioista myös päättävät. He ovat reilun kolmenkymmenen vuoden aikana joutuneet luopumaan monista saavutetuista eduista ja nyt heistä tuntuu, että viedään viimeisetkin. Esimerkiksi noita pyhäseisokkeja oli ennen viisi (joulu, uusivuosi, pääsiäinen, vappu ja juhannus) nyt ollaan kahta viimeistäkin poistamassa. Porukasta löytyy vielä pelottavan paljon 70-luvun kapinahenkisiä, jotka eivät ajattele asioita pitkällä tähtäimellä. Ja miksi ajattelisivatkaan, kun jäävät kohta eläkkeelle.
Sen sijaan alle nelikymppiset työntekijät ovat ihan valmiita myöntymään moniin työnantajan vaatimuksiin. Paperiliitto muuttuukin tulevaisuudessa yhteistyökykyisemmäksi, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle.

Itse asiassa noista pyhäseisokkien poistamisesta tehtiin galluppia Paperiliitto-lehdessä viime vuonna ja enemmistö oli poistamisen puolesta, mutta kun työnantaja vaati, että seisokkeja on porrastettava niin monen mieli muuttui. Eli työnantajallakin on neuvottelutaktiikassa parannettavaa. Paperimiehiä täytyy lähestyä hiljaa varovaisesti sopua hieroen niin voi jotain saada aikaiseksikin.

Noiden sairaslomien runsaus on ongelma ainakin sillä tehtaalla missä minä olen ollut ja mihin olen lähiviikkoina palaamassa. Ongelmana eivät ole kuitenkaan päivän parin veepeet vaan pitkät, useiden kuukausien mittaiset poissaolot. Tai siis ne ovat ongelma työnantajalle...ei minulle, joka niitä tuuraan. Nekin sairaslomat johtuvat työntekijöitten suuresta keski-iästä ja huonoista elintavoista (vuorotyökin tietysti vaikuttaa). En usko, että hirveitä säästöjä saataisiin noilla työnantajan karenssivaatimuksilla, josta he huhujen mukaan ovat jo luopuneet.

Tuo ulkoistaminen on asia, joka on jo muilla aloilla tapahtunut ja tulee paperiteollisuudessakin lisääntymään. Em. tehtaassa on ulkoistettu ainoastaan ruokalan toiminta. Kunnossapitomiehet, sähkömiehet, siivoojat, vartijat ja kiinteistönhoitajat ovat omia. Mutta esimerkiksi Nokian pehmopaperitehtaalla on tietääkseni kaikki edellämainitut alat ulkoistettu. Ulkoistaminen vaan on paperiliitolle kipeä asia, kun sitä myötä häviäisi kolmannes liiton jäsenistä.

Noista lisistä...saunalisä on yhtä kuin lauantaityölisä. En muista määrää. Pyhätyöstä saa 100% palkan. Olosuhdelisä on joillakin. Itselläni se oli viime vuonna 0,75euroa/tunti johtuen vaarallisista kemikaaleista. Iltavuorolisä oli viime vuonna 0,98 ja yövuorolisä 1,81. Sitten maksettiin jotain henkilökohtaista lisää, jonka syystä mulla ei ole tietoa, mutta pääasia että maksetaan. Se oli itselläni 0,75. Sen lisäksi maksetaan tehdaskohtaista tuntipalkkaa ja kokeneimmille työntekijöille työpistekohtaista urakkapalkkaa. Tuolla koneella missä itse olin se oli 18,96euroa/työvuoro. Noista palkoista liikkuu kauheita legendoja ja keskipalkan suuruus johtuu siitä, että ikälisät ovat suuria ja suurin osa äijistä on ollut samassa firmassa yli 30 vuotta.

Joka tapauksessa uskon ja toivon, että huomenna klo 18 lakon ja työsulun uhkat poistuvat.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
jjv:n tekstiin on helppo yhtyä oman kokemuksen perusteella. Nyt kun olen täysin toisella alalla, niin ei nuo paperiliiton alaiset liksat tunnu niiiiiiin kamalan isolta ;)

Itse huomasin paljon ulkoistusta ja väen vähentämistä jo 90-luvun alussa. Vakituista porukkaa vähennettiin ja urakkaluontoiset seisokkihommat ym. siirtyivät alihankkijoille. Ilmeisesti myös tehdaskohtaisia käytännön eroja on huomattavan paljon, varsinkin työpaikan ilmapiirissä.

Archie

Well-known member
Törni sanoi:
Koita nyt hyvä mies päättää mitä haluat. Aikaisemmin olit täysin eri mieltä :yuck:
Ei se ollut mielipide, vaan kysymys sulle.

Törni

Well-known member
Willer sanoi:
Ei se ollut mielipide, vaan kysymys sulle.
No voi hyvää päivää, vastaa sinä nyt ensin niihin minun aiemmin esittämiini kysymyksiin ennen kuin rupeat viskomaan omia. Keskustelusta ei tule hevon vittua jos kaikki vain kyselevät eikä kukaan vastaa :yuck: