Parasta kalaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Formulanomi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Parasta kalaa?

• Äänestäjiä yhteensä
    42
- Paistettu ahven
- Kuha
- Graavilohi tai -siika
- Savustettu siika

Muikku on hyvää harvakseltaan, mutta ei oikein mene alas, jos viikottain joutuisi sitä syödä.

Silli ei mene alas ollenkaan - tai siis menee, mutta tulee pikapikaa takaisin ylös ja samalla tulee jotain muutakin. :yuck:

Niin, ainakin kahdesti viikossa pyrin syömään kalaa. Lauantai on vakkari kalapäivä.

Viimeksi muokattu:
On aivan tolkuton määrä hyvejä kaloja. Kuha on varsin makoisa ja kiiskestä tulee erinomainen keitto.

Lohi. Muunrotuisia kaloja en tosin pystykään syömään, jostain syystä saan allergiareaktion ei-lohensukuisista kaloista (säilykkeitä lukuunottamatta).

Kuhafileet leivitettyinä pannulla tai lohi uunissa omassa rasvassaan muhisemassa. En osaa päättää muuta kuin et sitruunalohkoa kun puristaa kumpasenkin päälle niin vau. Pikkupalaselle käy lasimestarinsillit ja muut sillit, uudet perunat varsinkin samaan haarukkaan, mutta kokoruokana se on kuha tai lohi ihan parhautta. Lopulta varmaankin lohi sitten.

Muikku!! Tietysti. Kuhakin on hyvää, ja ahven. Ja savustettuna kaikki kalat. Lohi on vähä niinku jauheliha. Arkievästä, mutta kyllä siitäkin maittavaa saa.

Jaskattu on kun kuha ei hävetä. Lapsuuden ekoja muistoja Mummun kuhakeitto

Savustettu siika on parasta, joten jouduin valitsemaan viimeisen vaihtoehdon. Jos ette ole vielä kokeilleet savustettua siikaa, kannattaa ehdottomasti maistaa :thumbup:

[OT]Mitä on 'jaskaus'? Olen törmännyt tähän termiin täällä usein, esimerikiksi puhutaan pollin jaskaamisesta. Entä liittyykö tämä termi nimimerkki jaskaan?[/OT]

[OT]Mitä on 'jaskaus'? Olen törmännyt tähän termiin täällä usein, esimerikiksi puhutaan pollin jaskaamisesta. Entä liittyykö tämä termi nimimerkki jaskaan?[/OT]

Hyvä kysymys. Näin olen sen rivienvälistä lukenut myös. Mut kun vasta 01/07 palstalle saavuin, niin enpä tiedä minäkään, enkä nyt helvetissä ala lukemaan vanhoja viestejä. 'Vanhemmat' saa selvittää.

Terminaattori liittyy juurikin nimimerkki jaskaan. Varhemmin hän laati polleja ahkerasti akuuteista asioista. Kiireessä tahtoi aina, oikeastaan poikkeuksetta, käydä niin, että pollin kysymyksenasettelu oli puutteellinen, vaihtoehdot kummallisia tahi puutteellisia tai pollaus meni muuten vituralleen.

Niinpä nimimerkki on saanut "kunnian" edustaa pieleen mennyttä pollausta. Jaskattu polli. Tai vähintään yksi vastausvaihtoehto on "jaska", joka edustaa kaikkia muita mahdollisia mielipiteitä tai jolla ilmaistaan, että koko asetelma on mennyt laatijalta sekaisin.

Nyttemmin jaska ei pollaile niin ahkerasti, ja jos pollauttaa, niin laatu on parempi. Mutta maine elää sitkeästi, suorastaan kunniakkaasti!:thumbup:

Kuopiossa kannattaa käydä syömässä Ravintola Sammossa talon tapaan paistettuja pikkumuikkuja kera muusin. Ehkäpä Suomen parhaita.:thumbup:

Paraskaan sashimi, vaikka suuri ystävä oonkin, ei pääse mulla lähellekään suomalaista vastapyydettyä, vastasavustettua, siikaa. Madesoppa/-muhennos on jaetulla ykkössijalla. Kaikki aivan tajutonta tavaraa.

Itsekseen kolmantena kiiskikeitto.

Seuraavaks tulee paistetut ahven ja kuha. Samalla viivalla muikku.

Ulkomaisia kalaherkkuja en jaksa lähteä miettimään. Kaikkea hyvää on.