Patologiaa

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Oman ammattikuntansa huumori voisi ehkä pysyä siellä ammattikuntansa sisällä - jossa sitä eittämättä tarvitaan. Vai onko tarve sitä niin kova muuallakin lässyttää. Aikoinaan jätin koodausvitsitkin kertomatta, koska eihän niistä kukaan mitään ymmärtänyt. Ja nyt sentään ollaan kuoleman kanssa tekemisissä.

Se että näitä juttuja lässytetään täällä lasken samaan kategoriaan esim. tilanteen kanssa jossa tekee jotain erittäin salaista työtä ja josta sitten ns. muna pystyssä huutelee vaikkapa nettiforumeilla. Pitäähän se hyväksyntä jostain hakea.

Olen samoilla linjoilla hahmojen ITG ja Olga kanssa. Joku roti nyt saatana.
Minä en aloittanut vitsien kertomista, vaan jotkut ihan muut... ja ne on oikeesti parempia kuin ammattilaisten kertomat - esim. majava & patologia oli oikein nerokasta! Niin hienoa, ettei kukaan lääkäri oo semmosta läppää vielä majavan ja padon ja patologian välille mulle ainakaan kertonut!

Itseänikin ärsyttää liiallinen ammattiläppä ja töistä puhuminen porukassa, etenkin jos joku sit tuntee itsensä ulkopuoliseksi kun ei mitään ymmärrä. Mutta patologia on aikamoinen tabu jne, niin halusin vaan vähän herättää keskustelua/ "tehdä tutkimusta" aiheesta.

Mitään "erittäin salaista" en tänne ole laittanut, aika yleisellä tasolla yritän pysyä... paljonkin olisi yksityiskohtaisempaa, mutta pitää jättää kertomatta. Koska vaikka ei mainitse nimeä, mutta puhuu jostain rariteetista (harvinaisuudesta) niin kyllähän henkilöllisyys voi tavallaan olla pääteltävissä jne.
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Korjatkaa jos olen väärässä; a) patologia tutkii menehtyneitä ihmisiä, ei sinällään siis kiduta ketään b) patologien löydösten ansiosta ihmisiä pelastuu päivittäin

Ymmärrän ihmisiä, joilla on rankkoja menetyksiä takanaan mutta eiköhän niistä muistuta lehtien lööpit etc. paljon tehokkaammin kuin tämä ketju täällä, jolta kaiken lisäksi voi pysyä poissa...?
a) tutkitaan joo SAIRAUTEEN menehtyneitä eli tautikuolemia... mutta nykyisin tosiaan enemmän ja enemmän elävien ihmisten näytteitä ja tarkemmin ja tarkemmin

b) kyllä vain, patologi sen lopullisen diagnoosin yleensä vahvistaa - tai sulkee pois vahvan epäilyn tms. Mutta koen kyllä, että meidän työmme on tärkeää ja kohtalokkaita virheitä ei saisi tässä tehdä. Siis elävien ihmisten näytteissä eli luulla syöpää terveeksi tai tervettä syöväksi.

Ja lööpit ovat pahinta kaikesta - oikeesti! Tai ainakin pahempaa kuin tämä ketju. Jos traumatisoituu tästä, niin suosittelen hakemaan ammattiapua.
 

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Koska vaikka ei mainitse nimeä, mutta puhuu jostain rariteetista (harvinaisuudesta) niin kyllähän henkilöllisyys voi tavallaan olla pääteltävissä jne.
"Yks riksulainen, jolla oli aivan järjettömän suuri..."


Eiku enhän mä olekaan vielä kuollut. Mutta siis just tollasta ei kannata sanoa sen jälkeen, kun mä olen heittänyt henkselit seinään. Kaikki tietäis heti, kenestä on kyse.
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Tuli tuolta toisaalta luettua, että myös elävien ihmisten poistettuja elimiä tutkitaan. Totta kai voisi sanoa, vaikka ensimmäinen ajatus itselläkin on, että patologit tutkivat vain menehtyneitä.

Minä veikkaan, että patologit kohtaavat runsaasti ennakkoluuloja työnsä takia. Joka on varsin valitettavaa...
No jee! Nyt ymmärsit asian ytimen! Kiitos sinulle! Siis kaikki, poistetut luomet, ihan mitä vaan mitä laitetaan formaliinipurkkiin tms tulee meille:) (verinäytteet toki menee kliiniselle kemialle, paskanäytteet/infektionäytteet kliiniselle mikrobiologialle jne näin karkeasti yksinkertaistaen) eli solu- ja kudosnäytteet tutkii patologi. Vainajat/ruumiinavaukset eli obduktiot ovat erittäin pieni osa erikoislääkärin työtä, me erikoistuvat niitä koulutuksen takia eniten avaamme.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Kiitos Mity avuntarjouksesta. Enköhän minä pärjää! Halusin tuolla aiemmin vain kertoa oman kantani asiaan, enkä halunnut rajoittaa kenenkään sananvapautta.
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
On jotenkin anonyymia heitellä patologivitsejä ei-patologina ja ihan ok.

Mutta jos oikea patologi alkaa täällä selventämään työpäivänsä kulkua niin voi helvata. Pitääkää sisäpiirijutut sisäpiirijuttuina. Miksi Mity ei voi purkaa nämä kollegoidensa kesken kuten ennen? Onko joku pielessä duunissa?

Olen Olgan kanssa edelleen samaa mieltä. Suora vainajien rienaus niiden kanssa operoivilta on loukkaavaa.
En näe mitään kukkahattuilua tältä osalta.
No en todellakaan mitenkään syvällisesti selittänyt työpäiväni kulkua...enkä ikinä voi sellaista tehdäkään - linnaanhan semmosesta joutuisin. Ja kollegoiden kanssa puhutaan asiat kuten kollegoiden kanssa puhutaan eli ammattislangilla josta maallikko ei ymmärtäisi mitään!

Ja kyllä, joku on pielessä duunissa. Tai ei duunin sisällössä/itse patologiassa. Mutta vanhat tilat, liian kuuma, välillä yli +30C, astma- ja allergiaoireita tulee, rakennusmelua jne... Eli on pielessä - tahtoo ne uudet työtilat ja pian!

Enkä rienaa vainajia, kunnioitan jokaista kuollutta ja asianmukaisesti ne tutkin, konsultoin ja teen tekstit ja päätelmät. Aina. Jos joskus oma psyyke/terveys estää sen, niin on aika mennä jäähylle/lopettaa koko homma. Puoskariksi en ala!
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
"Yks riksulainen, jolla oli aivan järjettömän suuri..."


Eiku enhän mä olekaan vielä kuollut. Mutta siis just tollasta ei kannata sanoa sen jälkeen, kun mä olen heittänyt henkselit seinään. Kaikki tietäis heti, kenestä on kyse.
no sitäpä juuri - eli hyshys!
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Kiitos Mity avuntarjouksesta. Enköhän minä pärjää! Halusin tuolla aiemmin vain kertoa oman kantani asiaan, enkä halunnut rajoittaa kenenkään sananvapautta.
Hyvä jos pärjäät!:) Ja olen monesti (tahtomattani) loukannut potilasta/ihan siivilissäkin toista ihmistä - ei aina vaan voi tietää mikä on kenenkin heikoin lenkki...
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Mun mielestä patologia on jänskää. CSIissä ne kekkaa aina kaikkee tosi jännää kunb ne paloittelee jotain uhria.

Ai niin, mutta ne unet voi mennä, ja tämäkin oli huono edes vitsiksi.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Jalastani peräisin oleva kasvain (tai mikälie) tullee tutkittavaksi lähiaikoina sinne mahtavaan patoloogiseen kammioon!
Että tarkkana nyt siellä niiden veitsien kanssa!

Mikä lie mörkö tehnyt pesänsä tonne noin.
Ehkäpä sekin selviää sitten tuonnempana.
Pikatoimitusta toivotaan. Kiitos.
 

Örfil

Guest
No en todellakaan mitenkään syvällisesti selittänyt työpäiväni kulkua...enkä ikinä voi sellaista tehdäkään - linnaanhan semmosesta joutuisin. Ja kollegoiden kanssa puhutaan asiat kuten kollegoiden kanssa puhutaan eli ammattislangilla josta maallikko ei ymmärtäisi mitään!

Ja kyllä, joku on pielessä duunissa. Tai ei duunin sisällössä/itse patologiassa. Mutta vanhat tilat, liian kuuma, välillä yli +30C, astma- ja allergiaoireita tulee, rakennusmelua jne... Eli on pielessä - tahtoo ne uudet työtilat ja pian!

Enkä rienaa vainajia, kunnioitan jokaista kuollutta ja asianmukaisesti ne tutkin, konsultoin ja teen tekstit ja päätelmät. Aina. Jos joskus oma psyyke/terveys estää sen, niin on aika mennä jäähylle/lopettaa koko homma. Puoskariksi en ala!
Asia selvä :ahem:

Tyydyn vastaukseen.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Jalastani peräisin oleva kasvain (tai mikälie) tullee tutkittavaksi lähiaikoina sinne mahtavaan patoloogiseen kammioon!
Että tarkkana nyt siellä niiden veitsien kanssa!

Mikä lie mörkö tehnyt pesänsä tonne noin.
Ehkäpä sekin selviää sitten tuonnempana.
Pikatoimitusta toivotaan. Kiitos.
Jännitys tiiviistyy.
Istun puoskarin odotusaulassa jalkoineni.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kevennys: Patologit ovat lääkäreitä, joita ei voi päästää leikkaamaan eläviä.
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Mun mielestä patologia on jänskää. CSIissä ne kekkaa aina kaikkee tosi jännää kunb ne paloittelee jotain uhria.

Ai niin, mutta ne unet voi mennä, ja tämäkin oli huono edes vitsiksi.
En oo kattonu sitä CSI:tä, iskä kattoo... Onko siinä muka oikeesti patologeja? Jos ne tutkii rikoksia, luulisin, että kyseessä on oikeuslääkärit.
 
Ylös