Pelikone

• Viestiketjun aloittaja Zep
  • Aloituspäivämäärä

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kimitys sanoi:
Nyt on kone tilattu e-bugista, palvelukokemus ihan ok ja homma on ainakin toimi ihan hyvin omalla kohdalla. Vähän oli säätöä mutta ei ainakaan mua haitannut.
Koneenkin sain just itse kasattua :eek!: :eek!:
Tätä ei ollut aikaisemmín tullut tehtyä, joten pikkasen jännitti kun paino nappia :)
Kiitos muuten Rusinalle kokoonpanosta, tä vehje on tosi hiljainen!:thumbup:
MUTTA, mun monitori alkoi köhisemään kun äsken ensimmäisen kerran käynnistin koneen...todella hämärää. Onko jollain jotain ideoita mistä mahtaa johtua? Muuten ainakin BIOSsiin oon päässyt ja lämmöt (CPU 24C ja System 47C) on ihan kohdallaan. Ehkä jopa kaikki toimii?!:eek:

EDIT: monitorin rahina loppui n. 10 min päästä käynnistyksestä... todellä hämärä ilmiö mutta hyvä näin

Muuten, mitä mahtaa muistikorttien dual channel mode tarkoittaa? Emolevyn ohjekirjassa sanottiin että pitäis pistää samanvärisiin muistipaikkoihin muistikortit jos haluaa tätä toimintoa hyödyntää. Itse pistin vain vieretysten kortit enkä miettinyt sen enempää. Onko tästä toiminnosta jotain hyötyäkin?
http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architecture

"Dual-channel architecture DDR/DDR2 SDRAM describes a motherboard technology that effectively doubles data through output from RAM to the memory controller. Dual channel-enabled memory controllers utilize two 64-bit data channels, resulting in a total bandwidth of 128-bits, to move data from RAM to the CPU."

Eli pistä ne palikat nyt ihmeessä "oikeisiin" paikkoihin, kyllä tuosta jonkun verran on hyötyä.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Jep.. vaihda vain! Hyöty ei ole iso, mutta mielestäni sen arvoinen, että voisi avata sivupellin ja räknätä toisen kammoista 'oikeaan' paikkaan..ja sulkea sivupellin.

Kimitys

Well-known member
Jep, kyllähän vaihdan nuo muistikortit vielä, nyt vaan on sonicciin kiinnitetyn tuuletin noiden muistikorttien päällä eli täytyy se irroittaa ekaks. Sen takia hieman enemmän vaivaa hommassa.

Oli muuten aika mielenkiintoista pistää tota jäähdytintä kiinni... varsinkin kun ei ollut aikaisemmin tehnyt hommaa. Alussa emolevy oli hieman epätasaisessa kohdassa ja toi jäähy liukui prossan päällä (sen tahnan ja jäähyn painon takia) ennen kuin ruuvasin sen kiinni... vähän pisti miettimään kuseeko koko homma kun ei oo tosiaan mitään kokemusta hommasta. Mut ainakin CPUn lämpö on todella alhainen, et luulis homman toimivan.

Niin ja monitori rähisee edelleen, tosin n. vartti kun se on ollut päällä niin se loppuu. Tosin voi olla että tä ei oo uus ilmiö, vanha kone kun piti sen verran ääntä että en oo välttämättä kuullut aikaisemmin. Mut todella hämärää joka tapauksessa. Monitori on siis ViewSonicin 22 tuumainen litteä, ollut ihan hyvä kyllä.

Niin ja Gigabyten cdllä tuli sellaiset ohjelmat kuin Easytune 5, jolla mm. kellottaa windowsista ja säätää tuulettimia, Vtune josta näkee miten systeemi toimii (lämpötilat yms) sekä @bios jonka avulla voi windowsista päivittää biossin. Todella käteviä ainakin kun en oo aikaisemmin törmännyt vastaaviin. GPU:n lämpätila sen mukaan on 60 astetta, onkohan tämä ok? Ei ole kuitenkaan muuta ku windows pyörimässä taustalla... en oo vielä rasitustestejä ehtinyt tekee.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kimitys sanoi:
Jep, kyllähän vaihdan nuo muistikortit vielä, nyt vaan on sonicciin kiinnitetyn tuuletin noiden muistikorttien päällä eli täytyy se irroittaa ekaks. Sen takia hieman enemmän vaivaa hommassa.

Oli muuten aika mielenkiintoista pistää tota jäähdytintä kiinni... varsinkin kun ei ollut aikaisemmin tehnyt hommaa. Alussa emolevy oli hieman epätasaisessa kohdassa ja toi jäähy liukui prossan päällä (sen tahnan ja jäähyn painon takia) ennen kuin ruuvasin sen kiinni... vähän pisti miettimään kuseeko koko homma kun ei oo tosiaan mitään kokemusta hommasta. Mut ainakin CPUn lämpö on todella alhainen, et luulis homman toimivan.
Jos lämmöt passaa, niin eiköhän toi ihan hyvin menny. Sen tahnakerroksenhan tulee olla todellakin hemmetin ohut, joten ei siitä ihan helpolla hankaannu veke niin, että se häiritsis, enämpi tuossa on se riski, että saa sen tahnan levitettyä jonnekin, mihin se ei missääntapauksessa kuulu.

Niin ja monitori rähisee edelleen, tosin n. vartti kun se on ollut päällä niin se loppuu. Tosin voi olla että tä ei oo uus ilmiö, vanha kone kun piti sen verran ääntä että en oo välttämättä kuullut aikaisemmin. Mut todella hämärää joka tapauksessa. Monitori on siis ViewSonicin 22 tuumainen litteä, ollut ihan hyvä kyllä.
Pitääkö köpeliä vaikka irrottaisit monitorin johdon? Siis ei virtajohtoa. Tietenkään :rolleyes:

Kimitys

Well-known member
OoPee sanoi:
Jos lämmöt passaa, niin eiköhän toi ihan hyvin menny. Sen tahnakerroksenhan tulee olla todellakin hemmetin ohut, joten ei siitä ihan helpolla hankaannu veke niin, että se häiritsis, enämpi tuossa on se riski, että saa sen tahnan levitettyä jonnekin, mihin se ei missääntapauksessa kuulu.

Pitääkö köpeliä vaikka irrottaisit monitorin johdon? Siis ei virtajohtoa. Tietenkään :rolleyes:
Se on muuten just tosta kiinni, kun irroitin kaapelin niin pärinä loppui. Ja kun kytkin kiinni niin alkoi uudestaan, tosin vain muutamaksi sekuniksi. Tuntuu et jos monitori on "lämmin" niin sit ei rahise niin kauan aikaa ku jos kylmiltään käynnistää koneen.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Kimitys sanoi:
Kuten meille loputtomia kertoja armeijassa toitotettiin: Kerralla kuntoon ;)..

GPU:n lämpätila sen mukaan on 60 astetta, onkohan tämä ok? Ei ole kuitenkaan muuta ku windows pyörimässä taustalla... en oo vielä rasitustestejä ehtinyt tekee.
On normaalit lämmöt.. siinä n. 60 asteen tasolla pyörineet idlet ja ei pidä huolestua jos load-lämmöt nousee 80 asteeseen.

Geforce 8800GTX:llä n. 3-5 astetta tuosta ylöspäin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kimitys sanoi:
Se on muuten just tosta kiinni, kun irroitin kaapelin niin pärinä loppui. Ja kun kytkin kiinni niin alkoi uudestaan, tosin vain muutamaksi sekuniksi. Tuntuu et jos monitori on "lämmin" niin sit ei rahise niin kauan aikaa ku jos kylmiltään käynnistää koneen.
Eli jostain syystä vga-signaali saa ton sun monitoris pitämään köpeliä.

Onko tossa monitorissa digitaalinen liitäntä vaiko pelkkä analoginen? Jos kummatkin, niin kumpaa käytät?

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Kimitys sanoi:
Nyt on kone tilattu e-bugista, palvelukokemus ihan ok ja homma on ainakin toimi ihan hyvin omalla kohdalla.
Olen tilannut useita kertoja Saksasta itselle ja tutuille ja pari kertaa on ollut hieman säätämistä, tosin nuokin päättyivät Erittäin positiivisesti:
-E-Bug:n varastosaldo-järjestelmä Bugasi ja yhdelle näytönohjaimelle näytti vihreää statusta, vaikka heillä ei edes ollut tiedossa koska saavat tuota varastoo. Tuli ilmoitus ja tarjosivat hieman kalliimpaa ja parempaa mallia sen alkuperäisen tuotteen hinnalla. Mielestäni ihan reilua ;)

-Mindfactorysta tuli ylimääräinen virtalähde, 80€ arvoinen! Eivätkä kyselleet tuon perään ja kuititkin löytyy.

Sain nimittäin takuuhuollosta tuollaisen samanlaisen virtalähteen ja sen mukana ei tullut takaisin kuittia ja kyselin tuosta sähköpostilla ensin ja sitten heidän forumillaan. Forumilla ohjeistettiin samantien, että tuon kuitin kopion saa printattua oman käyttäjätilihallinnan kautta.

Sitten 20 minuuttia sähköpostini lähetyksestä tuli viesti, että ovat lähettäneet minulle tuon kyseisen virtalähteen :D, uuden kuitin kanssa!

Kimitys

Well-known member
Rusina sanoi:
Kuten meille loputtomia kertoja armeijassa toitotettiin: Kerralla kuntoon ;)..

Hei mä oon tyytyväinen ettei mennyt kerralla vituiks kun oli muuntenkin vähän arpomista... Kaapelit oli vähän siellä sun täällä ja jäähyn kiinnittäminen oli aikamoinen shöy. Miten muuten oot kiinnittänyt sun sonicin? Tai lähinnä siihen tulevan tuulettimen. Sullahan tais olla samanlainen. Mulla on vain yhdellä ruuvilla kiinni tuuletin jäähyssä, koska kiinnitin ei toimi poikittaisessa suunnassa (reiät ei mee kohdalleen...). Kyllä se tossa pysyy, ei siinä mitään. MIetin vaan että oonko pistänyt koko jäähyn "väärinpäin". Sinänsä tolla ei kyllä pitäis olla mitään väliä.

E-bugista:
Ainoa "ongelma" joka mulla oli´liittyi myös heidän varastosaldoihin. Eli näytettiin että tray prossua olis mutta sitten ilmoitettiin että ei ole ja pitäis korvata se boxedilla joka olis maksanut kympin enemmän. No kysyin saanko tämän samaan hintaan ja mun kohdalla ilmoitti että ei saa ja pitäis lähettää rahat (joka nyt olis ollut ihan sama) mut olis taas mennyt muutama päivä lisää tilisiirtojen jne takia. No ajattelin että kautta bätmänin boolssien tämä ei käy ja mussutin jotain muistaakseni huonosta palvelusta jne asiakaspalveluun. Meni tunti ja oli jostain löytynyt tray prossu :D Ja tunti tästä niin oli koko paketti lähetetty:thumbup: :thumbup:
:thumbup:

Kimitys

Well-known member
OoPee sanoi:
Eli jostain syystä vga-signaali saa ton sun monitoris pitämään köpeliä.

Onko tossa monitorissa digitaalinen liitäntä vaiko pelkkä analoginen? Jos kummatkin, niin kumpaa käytät?
Kyllä mulla on tossa digitaalisessa liitännässä toi monitori. Mut tosiaan hämärää tässä on se, että se rahina loppuu suhteellisen pian siitä kun on käynnistänyt monitorin. N. 15 min. Voi olla kyllä että monitori on pitänyt samanlaista ääntä jo aikaisemmin mutta nyt vasta huomaan sen kun kone on niin hiljainen. Oliskohan kaapelissa sitten vika?

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Kimitys sanoi:
Hei mä oon tyytyväinen ettei mennyt kerralla vituiks kun oli muuntenkin vähän arpomista... Kaapelit oli vähän siellä sun täällä ja jäähyn kiinnittäminen oli aikamoinen shöy. Miten muuten oot kiinnittänyt sun sonicin? Tai lähinnä siihen tulevan tuulettimen. Sullahan tais olla samanlainen. Mulla on vain yhdellä ruuvilla kiinni tuuletin jäähyssä, koska kiinnitin ei toimi poikittaisessa suunnassa (reiät ei mee kohdalleen...). Kyllä se tossa pysyy, ei siinä mitään. MIetin vaan että oonko pistänyt koko jäähyn "väärinpäin". Sinänsä tolla ei kyllä pitäis olla mitään väliä.
Hassua, koska tuon pitäisi saada melkein mitenpäin tahansa kiinni;)

http://img219.imageshack.us/img219/3049/dscn52681xv.jpg
Hieman tohon tyyliin, MUTTA minulla tuo tuuletin on tuolla vastakkaisella puolella, missä on muistikammat.

http://www.silenthardware.de/forum/uploads/post-3062-1118353012_thumb.jpg
Tässä on yksi vaihtoehtoinen kiinnitystapa

Yksi variaatio lisää
http://img372.imageshack.us/img372/3324/cpu21tj.jpg

Ja viimeiseksi Sonic Tower asennettuna kuten minullakin:
http://www.kirikoo.net/images/14Anonyme-20061125-191420.jpg
------------
Kannasta kuva:
http://www1.oc.cn/img/2005/0510/thermalking/sonic-tower-1.jpg

Eli tuo edessä(ja takana) oleva kuvassa vaakatasossa oleva metallilevy kiinnitetään emolevyyn muistikampojen suuntaisesti.
E-bugista:
Ainoa "ongelma" joka mulla oli´liittyi myös heidän varastosaldoihin. Eli näytettiin että tray prossua olis mutta sitten ilmoitettiin että ei ole ja pitäis korvata se boxedilla joka olis maksanut kympin enemmän. No kysyin saanko tämän samaan hintaan ja mun kohdalla ilmoitti että ei saa ja pitäis lähettää rahat (joka nyt olis ollut ihan sama) mut olis taas mennyt muutama päivä lisää tilisiirtojen jne takia. No ajattelin että kautta bätmänin boolssien tämä ei käy ja mussutin jotain muistaakseni huonosta palvelusta jne asiakaspalveluun. Meni tunti ja oli jostain löytynyt tray prossu :D Ja tunti tästä niin oli koko paketti lähetetty:thumbup: :thumbup:
:thumbup:
Tjahas..tulihan se prossu sellaisessa sinertävässä pienessä pehmustetussa pahvilaatikossa? Silloin se olisi tray-mallinen oikeasti, eikä boxed-pakkauksesta irtirevitty ;)..ei sillä, että tuolla olisi jotain väliä.

Mulle ei tosiaan yritetty sanoa, ettei tuo käy.. suoraan vain tarjosivat tuollaista korvaavaa tuotetta.

Viimeksi muokattu:

Kimitys

Well-known member
Rusina sanoi:
Hassua, koska tuon pitäisi saada melkein mitenpäin tahansa kiinni;)

http://img219.imageshack.us/img219/3049/dscn52681xv.jpg
Hieman tohon tyyliin, MUTTA minulla tuo tuuletin on tuolla vastakkaisella puolella, missä on muistikammat.

http://www.silenthardware.de/forum/uploads/post-3062-1118353012_thumb.jpg
Tässä on yksi vaihtoehtoinen kiinnitystapa

Yksi variaatio lisää
http://img372.imageshack.us/img372/3324/cpu21tj.jpg

Ja viimeiseksi Sonic Tower asennettuna kuten minullakin:
http://www.kirikoo.net/images/14Anonyme-20061125-191420.jpg
------------
Kannasta kuva:
http://www1.oc.cn/img/2005/0510/thermalking/sonic-tower-1.jpg

Eli tuo edessä(ja takana) oleva kuvassa vaakatasossa oleva metallilevy kiinnitetään emolevyyn muistikampojen suuntaisesti.

Tjahas..tulihan se prossu sellaisessa sinertävässä pienessä pehmustetussa pahvilaatikossa? Silloin se olisi tray-mallinen oikeasti, eikä boxed-pakkauksesta irtirevitty ;)..ei sillä, että tuolla olisi jotain väliä.

Mulle ei tosiaan yritetty sanoa, ettei tuo käy.. suoraan vain tarjosivat tuollaista korvaavaa tuotetta.

Toi prossu tuli sellaisessa läpikuultavassa muovilätyskässä :D Vähän ihmettelin että onko tä nyt oikeesti se tyyli millä nämä lähetetään...

Piti laittaa omasta sonicista kuva tähän, mutta saako tähän liitettyä sitä jotenkin:confused:
No joo, mut mulla tosiaan oon toisinpäin toi jäähy ku mitä noissa kuvissa on. Mulla on noi tornit siis vaakatasossa!!!
:yuck:
No mut homma toimii ainakin vielä. Ja kun katoin äsken ohjeita uudestaan niin en tajua miten oon kattonut ton väärinpäin. Kun silloin mietin "tarkkaan" että just näin se menee... Toisaalta en kyl näe mitään syytä miks ei vois toimia myös näin päin.

Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Kimitys sanoi:
Toi prossu tuli sellaisessa läpikuultavassa muovilätyskässä :D Vähän ihmettelin että onko tä nyt oikeesti se tyyli millä nämä lähetetään...

Piti laittaa omasta sonicista kuva tähän, mutta saako tähän liitettyä sitä jotenkin:confused:
No joo, mut mulla tosiaan oon toisinpäin toi jäähy ku mitä noissa kuvissa on. Mulla on noi tornit siis vaakatasossa!!!
:yuck:
No mut homma toimii ainakin vielä. Ja kun katoin äsken ohjeita uudestaan niin en tajua miten oon kattonut ton väärinpäin. Kun silloin mietin "tarkkaan" että just näin se menee... Toisaalta en kyl näe mitään syytä miks ei vois toimia myös näin päin.
Juu, no nämä osat eivät ole niitä kaikkein herkimpiä kuitenkaan..yllättävän joustavaa materiaalia..ettei tarvitse nyt niin älytöntä pakkaamista.

Noh..kuten ilmaisinkin jo, niin nämä toimivat melkein miten vain; Tuon Sonic:n voi pistää pariin eri asentoon kiinni emolevyyn, ja tuulettimenkin voi pistää jopa viiteen eri paikkaan.

Kimitys

Well-known member
Rusina sanoi:
Juu, no nämä osat eivät ole niitä kaikkein herkimpiä kuitenkaan..yllättävän joustavaa materiaalia..ettei tarvitse nyt niin älytöntä pakkaamista.

Noh..kuten ilmaisinkin jo, niin nämä toimivat melkein miten vain; Tuon Sonic:n voi pistää pariin eri asentoon kiinni emolevyyn, ja tuulettimenkin voi pistää jopa viiteen eri paikkaan.
Joo olihan se muoviläpyskä kuitenkin kovamuovia, et ei se rikki olisi mennyt muuta kuin vasaralla. Mutta oli ihan hauskaa löytää se kaapeleiden yms joukosta.

Sonic näyttää tossa toimivan joten siinä saa myös olla. Ainoa vaan et jos tuuletin ei pysy tuolla yhdellä ruuvilla kiinni niin sit täytyy vaihtaa toiselle sivulle- tälläkään ei nyt varmasti oo hirveästi merkitystä kun näköjään jäähdytys pelaa. Idle lämmöt prossulla on 20-25 astetta.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kimitys sanoi:
Kyllä mulla on tossa digitaalisessa liitännässä toi monitori. Mut tosiaan hämärää tässä on se, että se rahina loppuu suhteellisen pian siitä kun on käynnistänyt monitorin. N. 15 min. Voi olla kyllä että monitori on pitänyt samanlaista ääntä jo aikaisemmin mutta nyt vasta huomaan sen kun kone on niin hiljainen. Oliskohan kaapelissa sitten vika?
Tai ehkäpä sittenkin monitorissa? Vaikeaa sanoa. Kokeile niitä monitorin asetuksia, mutta tuskin tuo köpeli niillä lähtee.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Kimitys sanoi:
Joo olihan se muoviläpyskä kuitenkin kovamuovia, et ei se rikki olisi mennyt muuta kuin vasaralla. Mutta oli ihan hauskaa löytää se kaapeleiden yms joukosta.

Sonic näyttää tossa toimivan joten siinä saa myös olla. Ainoa vaan et jos tuuletin ei pysy tuolla yhdellä ruuvilla kiinni niin sit täytyy vaihtaa toiselle sivulle- tälläkään ei nyt varmasti oo hirveästi merkitystä kun näköjään jäähdytys pelaa. Idle lämmöt prossulla on 20-25 astetta.
Edelleen epäilen, että prossusi toimii idlessäkin lämpimämpänä kuin 20-25 astetta. Kuitenkin tuo on huoneenlämpötila..Joko olet testannut esim. Core tempillä? Testaa myös load-lämpöjä ajamalla samalla esim. Prime95-ohjelmaa

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Eikös noissa core-lämpötiloissa saattanut esiintyä 15 asteen lämpötilaeroja riippuen hieman siitä, että millä ohjelmalla lämpötiloja katsoo.

Hiljattain tuli hieman yritettyä tuota asiaa tutkia, mutta en jaksanut lukea netistä kuin vähän alusta ja mieleen jäi lähinnä se, että Core temp -ohjelman eri versioidenkin (0.94 vs. 0.95 ?) välillä esiintyi tarkalleen 15 asteen ero. Johonkin parametrin (tjunc ?) arvoon tuo liittyi?

Puuh, turha postaus ->

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Wilpuri sanoi:
Eikös noissa core-lämpötiloissa saattanut esiintyä 15 asteen lämpötilaeroja riippuen hieman siitä, että millä ohjelmalla lämpötiloja katsoo.

Hiljattain tuli hieman yritettyä tuota asiaa tutkia, mutta en jaksanut lukea netistä kuin vähän alusta ja mieleen jäi lähinnä se, että Core temp -ohjelman eri versioidenkin (0.94 vs. 0.95 ?) välillä esiintyi tarkalleen 15 asteen ero. Johonkin parametrin (tjunc ?) arvoon tuo liittyi?

Puuh, turha postaus ->
Mitä tästä opimme? Pitää katsoa useammalla kuin yhdellä ohjelmalla noita lämpöjä ja katsoa niistä se 'punainenlanka'

Kimitys

Well-known member
testasin core tempillä, juuri noilla kahdella eri versiolla ja niissä tosiaan on se 15 asteen heitto. Version 0.95 mukaan lämmöt on vajaassa 45 asteessa idlenä ja kun ajoin prime95 niin lämmöt oli n. 60 asteessa. Versiolla 0.94 nuo molemmat lämmöt on sen 15 astetta alhaisemmat.

Kellotuksesta;
Muutin vaiheittain CPU host freq 333 Mhz:iin ja kerroin on siis 9, eli kellotaajuudeksi tuli n. 3 Ghz. Pienten buuttausongelmien jälkeen katoin että asetukset on BIOSssissa edelleen samat. Mutta Windowsissa CPU-Z ohjelma näyttää, että core speed on 1200 Mhz :yuck:
(6*200)! Ja voltitkin on ihan eri (1,325 vs. 1,2) kuin BIOsissa... :( jostain syystä toi BIOSsin kautta kellottaminen ei toteudu oikeesti. Ajoin SUperPi:n ja 8M asetuksella ja se kesti 5min 34 sek, eli sama kuin kellottamaton e4300 muropaketin testeissä.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Rusina sanoi:
Mitä tästä opimme? Pitää katsoa useammalla kuin yhdellä ohjelmalla noita lämpöjä ja katsoa niistä se 'punainenlanka'

Rusina: Nyt kun sain sellasen koneen, jolla uskallan sitten ihan viimisen päälle suorittaa ylikellotuskokeiluja, niin miten se tapahtuu tuon 2,6-gigaisen Northwoodin kanssa? Ainakaan biosissa ei ollut mitään mahiksia säätää mitään prosuun liittyvää.