Pelottaako yöllä?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
KnowHow sanoi:
Tästähän on hyvinkin paljon juttua. Suosittelen esimerkiksi professori Antti Eskolan kirjaa Tiedän ja Uskon. Eskolahan kirjoittaa hyvin rohkeasti siitä kuinka paha kävi hänen huoneessaan. Saman tunnustuksen teki jokin aika sitten entinen piispa, en muista nimeä, mutta hänkin uskalsi asiasta puhua vasta jäätyään eläkkeelle piispan virasta.
Eihän tommosia uskalla lukee (eikä ainakaan tunnustaa lukeneensa), rupeen vielä huomaamattani hihhuliks :nope:

Knoukka

Well-known member
OoPee sanoi:
Eihän tommosia uskalla lukee (eikä ainakaan tunnustaa lukeneensa), rupeen vielä huomaamattani hihhuliks :nope:
Mä tunnen hyvin kaksi ufotutkijaa, sanon ufotutkijaa, koska molemmat ovat luonnontieteellisen tutkijakoulutuksen saaneita täysijärkisiä ja erittäin älykkäitä ihmisiä. Eläkkeellä molemmat, biologi ja fyysikko, fyysikko tutkijaprofessorin virasta ja biologi potkittiin aikanaan pois yliopistolta koska oli ns. toisinajattelija. Oli sattumoisin vielä oikeassa. :D Leipäuransa tekikin filosofian ja kielitieteen puolella.

Molempien ufo-kiinnostus alkoi omasta kokemuksesta. Molempien kokemukset olen kuullut, moneen kertaan ja hyvin tarkkaan. Voin sanoa että tapaukset eivät anna minkäänlaista tulkinnanvaraa. Olen kysellyt ja tentannut. Ihmetellyt ihmettelemästä päästyäni. Molemmilla, toisistaan riippumatta, kokemukset muuttivat kyseisten herrojen maailmankuvan täydellisesti. Aiemmista ufoihin täysin skeptisesti suhtautuvista tuli yhden kokemuksen seurauksena alan harrastajia. Kumpikin näistä tutuistani on tunnettuja ja arvostettuja ihmisiä. Biologi ehkä lahjakkain ihminen mihin olen koskaan saanut luvan tutustua (mikä ei kyllä yhtään lisää uskottavuutta, päinvastoin nerojen ajatuksenkulku on useastikin kaikkea muuta meille maallikoille kuin luotettavaa ja helppolukuista...).

Sanon vielä että itse en usko ufoihin siinä mielessä mitä normaalisti tarkoitetaan. Silti hihhulin leima ei sovi kaikkiin kokemuksiin, toki juhan af granneihin ja rauni-leena luukasiin se leima on just oikea.

Sanoisin vielä, että vaikka uskon tieteen tekemiseen, tunnen sitä ja olen sen ehdoton puolustaja niin emme voi olettaa että maailma toimisi kaikkialla ja aina rationaalisesti, vaikka tieteen metodein sitä siihen kaapuun yritämme kovasti pukeakin.

Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Vielä tuosta pahan kokemuksesta. Se on unihalvauksissa yleinen, kulttuurista ja uskonnosta riippumaton kokemus. Samoin kuin kuoleman jälkeiset, liki aina hyvän kokemukset.

Näitä molempia, jälkimmäisistähän on toki tutkimuksia, pitäisi mun mielestä tutkia monitieteellisesti: psykologian, fysiologian, fysiikan, tietoisuus-, kulttuurin- ja uskonnontutkimuksen moninaisin välinein. Pyrkiä selvittämään kokemusten yhteisiä ja eroavaisia piirteitä. Ei pitäisi sulkea a priori mitään syytä pois.

Mistäpä sen tietää, vaikka pahan kokemuksessa olisikin kyseessä todellinen paha?

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
KnowHow sanoi:
Sanon vielä että itse en usko ufoihin siinä mielessä mitä normaalisti tarkoitetaan.
Tarkoitat ilmeisesti sitä, että uskot että jotain selittämättömiä lentäviä esineitä ja havaintoja niistä on olemassa mutta et usko, että ne ovat vieraista maailmasta tulleita ufomiehiä vaan selitys on täysin looginen mutta meidän tieteemme ei vielä riitä siihen?
Jos, niin uskon itse samallalailla.
Mun on pakkokin uskoa, koska olen ufoksi laskettavan ilmiön itse lapsena nähnyt, kuten koko muukin perheemme ja myös mökkinaapurit. Mutta esim. meidän perheessämme ei hetkeäkään ole oletettu että kyseessä olisi avaruusalus. Tällä hetkellä itse uskon, että asia todennäköisesti liittyy johonkin sellaisen fysiikan ilmiöön joka teoreettisesti ehkä jo tunnetaan tai oletetaan olevan mahdollista mutta jota ei pystytä kokeellisesti osoittamaan todeksi.
Eli tuo tapahtui keskellä kirkasta päivää, jolloin metsänreunan yläpuolella näkyi jokusen hetken ajan mitä ilmeisemmin metallinen pallo, jossa oli sellainen kehä ympärillä ja sen kehän yläpuolella oli aukkoja, kuin ikkuna-aukkoja. Edit: Se esine ei lähtenyt siitä mihinkään niin että se olisi lähtenyt liikkelle, vaan se vain katosi yhtäkkiä.
Faija heti silloin vannotti, että tästä ei saa puhua kenellekään. Selitti samaan syssyyn, että se oli säähavaintopallo. Noh, jopa kakarana tajusin tuossa ristiriidan: Jos isäni olisi mielestään nähnyt säähavaintopallon, niin miksi tuosta ei saisi kertoa kenellekään.
Olen myös funtsinut sitä, että asia ehkäpä liittyi jotenkin viereisellä järvellä, hieman havainnosta etelään sijaitsevaan puolustusvoimien salaiseen(?) kesämökiksi naamioituun rakennelmaan. Salaiseksi epäilen siksi, että a) se on naamioitu tavalliseksi kesämökiksi b) siviiliasuun pukeutunut majuriksi esittäytynyt henkilö ajoi meidät pois sieltä ja kyseli tarkkaan mitä siellä näimme ja mitä kuvittelimme siellä olevan. c) Kertoi, että jos vielä lähestymme rakennelmaa, joudumme tekemisiin Supon kanssa. Myöhemmin sain käsiini tietoja, jotka varmistivat että ko. järvellä on/oli puolustusvoimien tutka-asema ja puolustusvoimissa palvellut henkilö vahvisti sijainnin olevan "ei yleisessä tiedossa".
Saattaapi olla siellä vieläkin ja mulla on aavistus, että ainakin nimi. ITG saattaa tietää mitä aluetta tarkoitetaan ja ehkä jopa tietää kyseisen tutka-aseman. ITG: Se on siis viereisellä järvellä, suurinpiirtein eteläkaakkoon siitä järvestä josta meillä on joskus ollut puhetta.

Viimeksi muokattu:

NeitiP

Well-known member
Sijainti
Oulu-city
VJR sanoi:
Päikkäreillä moista on sattunut. Yöllä ei ikinä.

Noista oli joskus juttua jossain - oiskohan ollu merkityksettömien ilmoitusten toikissa - ei ollutkaan niinkään vaan enämpi noista lucid hommeleista (tuolla)
Olen huomannut (myös aamulla). Vaikka kuinka yrittää potkia ylös niin ei tapahdu mitään.

Knoukka

Well-known member
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tarkoitat ilmeisesti sitä, että uskot että jotain selittämättömiä lentäviä esineitä ja havaintoja niistä on olemassa mutta et usko, että ne ovat vieraista maailmasta tulleita ufomiehiä vaan selitys on täysin looginen mutta meidän tieteemme ei vielä riitä siihen?
Uskon että suuri osa kokemuksista on aitoja, mutta mun on todella vaikea uskoa että ne olisivat vieraiden sivilisaatioiden aiheuttamia.

Tosin olen noilta kahdelta mainitsemaltani tutulta kuullut niin vakuuttavat kertomukset, että vielä vaikeampi mun on uskoa että kyseessä olisivat olleet pelkät aidot mutta jollain tavoin harhaiset kokemukset.

Eikä kummassakaan missään nimessä voinut olla kyse jostain tuntemattomasta luonnon ilmiöstä.

Jotenkin mulla on vaan sellanen kutina, että jos (ja kun jos olisi aikaa tällä telluksella äärettömiin) tänne joku kaukainen sivilisaatio tulisi vierailemaan niin ne tulis kyllä niin näyttävästi, ettei jäis kellekään epäselväksi että nyt tuli harvinaisia vieraita!

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Runar ja Kyllikki sanoi:
Peesailen tätä. Pätee mulla ensisijaisesti kaikkiin selittämättä jääneisiin ilmiöihin maalla, merellä ja ilmassa. Kuten tähän unihalvaukseen myös. Turha siihen on tässä vaiheessa itseään Luciferia sotkea. Aivojen toiminnasta tunnetaan lopulta aika vähän..

Knoukka

Well-known member
Ylen Sankia Priha sanoi:
Peesailen tätä. Pätee mulla ensisijaisesti kaikkiin selittämättä jääneisiin ilmiöihin maalla, merellä ja ilmassa. Kuten tähän unihalvaukseen myös. Turha siihen on tässä vaiheessa itseään Luciferia sotkea. Aivojen toiminnasta tunnetaan lopulta aika vähän..
Samoin Luciferin... :D

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
KnowHow sanoi:
Jotenkin mulla on vaan sellanen kutina, että jos (ja kun jos olisi aikaa tällä telluksella äärettömiin) tänne joku kaukainen sivilisaatio tulisi vierailemaan niin ne tulis kyllä niin näyttävästi, ettei jäis kellekään epäselväksi että nyt tuli harvinaisia vieraita!
Nojaa.. itsehän en kyllä tulisi isosti ja komeasti saman tien. Kyllä perinpohjainen tiedustelu olisi ensin, että kannattaako tänne tulla, miten telluslaiset mahdollisesti suhtautuvat moisiin vieraisiin ja, totta kai, minkälainen iskukyky Telluksella on jos diplomatia menee vituiksi (lue: "sotilaallinen tiedustelu")

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
KnowHow sanoi:
Samoin Luciferin... :D
Aivot todistettavasti suurimmalta osalta ihmisiä löytyy.. Luciferista taas on vain huhupuheita. Laittaisin toivoni kyllä enämpi aivoihin. :rolleyes:

Knoukka

Well-known member
Ylen Sankia Priha sanoi:
Aivot todistettavasti suurimmalta osalta ihmisiä löytyy.. Luciferista taas on vain huhupuheita. Laittaisin toivoni kyllä enämpi aivoihin. :rolleyes:
Maalasin vähän pirua seinälle... :wink:

Mutta aivojen ja tietoisuuden toiminnasta - vuorovaikuksesta - tiedetään luvattoman vähän. Sanoisin, että jos tietoisuus on valtava ja monimutkainen talo niin me kurkitaan vasta talon pimeään eteiseen- avaimenreiän läpi.

Mua on esimerkiksi aina kiinnostanut kysymys siitä, että miten harhainen, täysin mielikuvituksellinen ja ei millään tavoin materiaaliseen maailmaan yhtenevä, ajatus voi synnyttää intention ja toiminnan kautta aineellisia seuraamuksia?

Tässä on mun nähdäkseni periaatteellinen filosofinen ero ekvivalenssin ja ei-ekvivalenssin ajatuksen välillä. Edellinen kun on loogisesti (ei ontologisesti eikä kai epistemologisestikaan) palautettavissa aineellisiin (lue aivo- ja aisti-ilmiöihin (sähköisiin ja kemiallisiin)) ilmiöihin, jälkimmäinen ei.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
KnowHow sanoi:
Maalasin vähän pirua seinälle... :wink:

Mutta aivojen ja tietoisuuden toiminnasta - vuorovaikuksesta - tiedetään luvattoman vähän. Sanoisin, että jos tietoisuus on valtava ja monimutkainen talo niin me kurkitaan vasta talon pimeään eteiseen- avaimenreiän läpi.

Mua on esimerkiksi aina kiinnostanut kysymys siitä, että miten harhainen, täysin mielikuvituksellinen ja ei millään tavoin materiaaliseen maailmaan yhtenevä, ajatus voi synnyttää intention ja toiminnan kautta aineellisia seuraamuksia?

Tässä on mun nähdäkseni periaatteellinen filosofinen ero ekvivalenssin ja ei-ekvivalenssin ajatuksen välillä. Edellinen kun on loogisesti (ei ontologisesti eikä kai epistemologisestikaan) palautettavissa aineellisiin (lue aivo- ja aisti-ilmiöihin (sähköisiin ja kemiallisiin)) ilmiöihin, jälkimmäinen ei.
Samaan aikaan Teboilin baarissa: ..... ;) :D

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Runar ja Kyllikki sanoi:
Eli tuo tapahtui keskellä kirkasta päivää, jolloin metsänreunan yläpuolella näkyi jokusen hetken ajan mitä ilmeisemmin metallinen pallo, jossa oli sellainen kehä ympärillä ja sen kehän yläpuolella oli aukkoja, kuin ikkuna-aukkoja. Edit: Se esine ei lähtenyt siitä mihinkään niin että se olisi lähtenyt liikkelle, vaan se vain katosi yhtäkkiä.
Jaa juu tää oli se TWMFV-264b prototyy.. eiku..

Ei mitään.. ei yhtään mitään!

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Ei nyt ihan välttämättä liity unihalvaukseen, mutta joskus öisin herään siihen että puren hampaitani aivan perskeleesti yhteen. Ei oo kiva tunne lain' vaikka kuinka koittaa saada sitä puremista loppumaan ni jotenki on naamasta lihakset niin krampissa ettei saa suuta auki. Sitten hetkenpäästä tajuaa ja herää kunnolla niin jo helpottaa.

Knoukka

Well-known member
Jr- sanoi:
Ei nyt ihan välttämättä liity unihalvaukseen, mutta joskus öisin herään siihen että puren hampaitani aivan perskeleesti yhteen. Ei oo kiva tunne lain' vaikka kuinka koittaa saada sitä puremista loppumaan ni jotenki on naamasta lihakset niin krampissa ettei saa suuta auki. Sitten hetkenpäästä tajuaa ja herää kunnolla niin jo helpottaa.
Mä saan kans noita puremiskohtauksia, mutta mulle ne tulee foorumia lukiessa.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Runar ja Kyllikki sanoi:
Mun on pakkokin uskoa, koska olen ufoksi laskettavan ilmiön itse lapsena nähnyt, kuten koko muukin perheemme ja myös mökkinaapurit. Mutta esim. meidän perheessämme ei hetkeäkään ole oletettu että kyseessä olisi avaruusalus. Tällä hetkellä itse uskon, että asia todennäköisesti liittyy johonkin sellaisen fysiikan ilmiöön joka teoreettisesti ehkä jo tunnetaan tai oletetaan olevan mahdollista mutta jota ei pystytä kokeellisesti osoittamaan todeksi.
Faija heti silloin vannotti, että tästä ei saa puhua kenellekään. Selitti samaan syssyyn, että se oli säähavaintopallo. Noh, jopa kakarana tajusin tuossa ristiriidan: Jos isäni olisi mielestään nähnyt säähavaintopallon, niin miksi tuosta ei saisi kertoa kenellekään.
Olen myös funtsinut sitä, että asia ehkäpä liittyi jotenkin viereisellä järvellä, hieman havainnosta etelään sijaitsevaan puolustusvoimien salaiseen(?) kesämökiksi naamioituun rakennelmaan. Salaiseksi epäilen siksi, että a) se on naamioitu tavalliseksi kesämökiksi b) siviiliasuun pukeutunut majuriksi esittäytynyt henkilö ajoi meidät pois sieltä ja kyseli tarkkaan mitä siellä näimme ja mitä kuvittelimme siellä olevan. c) Kertoi, että jos vielä lähestymme rakennelmaa, joudumme tekemisiin Supon kanssa. Myöhemmin sain käsiini tietoja, jotka varmistivat että ko. järvellä on/oli puolustusvoimien tutka-asema ja puolustusvoimissa palvellut henkilö vahvisti sijainnin olevan "ei yleisessä tiedossa".
Saattaapi olla siellä vieläkin ja mulla on aavistus, että ainakin nimi. ITG saattaa tietää mitä aluetta tarkoitetaan ja ehkä jopa tietää kyseisen tutka-aseman. ITG: Se on siis viereisellä järvellä, suurinpiirtein eteläkaakkoon siitä järvestä josta meillä on joskus ollut puhetta.

Alueesta mulla on hajuja, varsinkin, jos tuolle järvelle, josta meillä on ehkä ollut puhetta, kuljetaan kahden riikinkukon (tms). välistä. Palaan asiaa, kuhan varmistat, notta puhumme samasta järvestä...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ylen Sankia Priha sanoi:
Turha siihen on tässä vaiheessa itseään Luciferia sotkea.
Joo siis en minäkään usko, että tuohon unihalvaukseen mitään sen ihmeempää yliluonnollisuutta liity, mutta kaikkine noine todennäköisesti puhtaasti omien aivojen luomine efekteineen varmasti kuitenkin helvetin pelottava kokemus. Silti olis mieleniintoista kuulla/lukea mitä järjellistä selitystä noille kaikille äänille, kuville ja tunteeseen pahan läsnäolosta tarjotaan. Tai no ehkäpä tuolta edellä linkkaamastani gradusta jotain löytyiskin, en vaan ole jaksanut vielä perehtyä.