Pelottaako yöllä?

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Il Tempo Gigante sanoi:
Alueesta mulla on hajuja, varsinkin, jos tuolle järvelle, josta meillä on ehkä ollut puhetta, kuljetaan kahden riikinkukon (tms). välistä. Palaan asiaa, kuhan varmistat, notta puhumme samasta järvestä...
Jep, kahden riikinkukon välistä ja kun se nimenomainen tie kuljetaan loppuun asti, se johtaa juurikin kyseisella huvilalle, jossa havainto on tehty.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Helteestä huolimatta nukuin hyvin enkä vastoin kaikkia odotuksia kokenutkaan unihalvausta :eek:

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
KnowHow sanoi:
Mistäpä sen tietää, vaikka pahan kokemuksessa olisikin kyseessä todellinen paha?
Niinpä. Mä en ainakaan aio kokeilla onko se :D

Vaikka tietää, että toi kaikki tapahtuu vain aivoissa, niin hemmetin pelottavaa se on. Se pahan kokemus on niin vahva.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Jr- sanoi:
Ei nyt ihan välttämättä liity unihalvaukseen, mutta joskus öisin herään siihen että puren hampaitani aivan perskeleesti yhteen. Ei oo kiva tunne lain' vaikka kuinka koittaa saada sitä puremista loppumaan ni jotenki on naamasta lihakset niin krampissa ettei saa suuta auki. Sitten hetkenpäästä tajuaa ja herää kunnolla niin jo helpottaa.
Mä olen pari kertaa huomannut itselläni aivan samaa. Pari kertaa olen alahampailla jurskutellut kovasti yläkeskihampaita, niin kovaa että herätessä ensimmäinen ajatus on ollut "hyvä ettei menneet poikki". Sen verta kovaa painetta tuntui ja naksahtelua.

Normaaliakin puremista tapahtuu ja silloinkin olen huolissani hampaiden kiilteestä, mutta ainakaan hammaslääkäri ei ole maininnut hampaiden purupinnoissa mitään ihmeellistä - sen sijaan ienrajassa kuulemma on aina jotain mähmää. :idea:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tossa gradussa sivulta 17 alkaen puhutaan siitä, mitä koehenkilöt ovat aistineet unihalvauksen aikana.

Muutama sitaatti:

"Pelko ei johtunut niinkään siitä, että olin halvaantunut, vaan siitä että tuntui että jokin tai joku hirveän paha oli lähelläni. - Nainenm 30 v"

"Olen nähnyt tumman hahmon kerran ja pelkäsin niin, että luulin että itse pelko tappaa minut. - Mies, 26 v"

"...askelten ääni epäinhimillisellä voimakkuudella ja nopeudella portaissa makuuhuoneeseeni, sitten kuulin oven pamahtavan auki ja raskaan hengityksen lähestyvän sänkyäni. - Mies, 28 v"

"Tämä on kaikkein pelottavin mahdollinen kokemus minkä pystyn kuvittelemaan ja ennen kuin tiesin että kyseessä on unihalvaus, mietin joskus jopa itsemurhaa. En voinnut käsittää mitä minulle oli tapahtumassa. - Mies, 32 v"

"Tämä on irrationaalisin pelko mitä voi olla. - Mies, 32 v"

"En ikinä unohda ensimmäistä kertaa, kun se sattui. Heräsin unesta ja näin savumaisen hahmon seisovan sängyn päädyssä. Tiesin, että olin täysin hereillä ja juuri siksi se oli kamalampaa kuin mikään painajainen. En ole koskaan pelännyt niin paljon. Luulin ensin, että se oli aave tai paha henki. Luulin tulevani hulluksi. - Nainen, 26 v."

Kuulostaa kertakaikkiaan piristävältä kokemukselta :eek!: Mä luulen, että niiden, jotka tuosta kärsivät, ei hirveesti tartto kattoa kauhuleffoja :nope:

Viimeksi muokattu:

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
OoPee sanoi:
Tossa gradussa sivulta 17 alkaen puhutaan siitä, mitä koehenkilöt ovat aistineet unihalvauksen aikana.
Joo, lueskelin itsekin tuon läpi. Sivuilla 17-18 kuvataan jokseenkin hyvin niitä tuntemuksia. "Moni kertoi, ettei ollut koskaan ennen ensimmäistä episodiaan kokenut vastaavaa kauhua."

Joku nainen kertoi myös, että ei vaan uskalla antaa sen kohtauksen tulla ja mennä. Sama mulla. Tiedän, että jotain käsittämättömän pahaa tapahtuu, jos en taistele vastaan. Tai no, tiedänhän mä, että ei siinä mitään tapahtuisi... mutta.... en vaan voi ottaa riskiä :eek:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Heräsin unesta ja näin savumaisen hahmon seisovan sängyn päädyssä. Tiesin, että olin täysin hereillä ja juuri siksi se oli kamalampaa kuin mikään painajainen.
Mullakin on ollut joskus ilmeisesti tuollainen unihalvaus. (yo. kertomus vastaa lähinnä omia kokemuksiani) Siitä on kyllä aikaa eli tämä tapahtui kun olin nuori pieru. Jotain parikymmpinen...En ole koskaan kertonut kellekään. Muistelen, että epäilin aamulla herättyäni, että faijani olisi seisonut siinä sängyn päädyssä yöllä.

Näen kyllä yhä edelleen paljon unia ja tiedän (ja olen kuullut muilta :( ) olevani hyvin levoton nukkuessani. Olen kerran (yksin) nukkuessani hajoittanut jopa sängyn viereisen seinän (oli heikkoa tekoa..;) ) nyrkillä lyöden tai potkaisemalla. Jotain mörköjä tai terroristeja varmaan kuritin...näin joskus dokumentin jossa jotkut henkilöt unessa teloivat vieruskumppaneitaan.

Ja vastaus toikin kysymykseen: En pelänyt nukkumista (yöllä), ennen kuin luin tämän toikin. Kiitti V****ti. :mad:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Juskanen sanoi:
Joku nainen kertoi myös, että ei vaan uskalla antaa sen kohtauksen tulla ja mennä. Sama mulla. Tiedän, että jotain käsittämättömän pahaa tapahtuu, jos en taistele vastaan. Tai no, tiedänhän mä, että ei siinä mitään tapahtuisi... mutta.... en vaan voi ottaa riskiä :eek:
"En tiedä mitä unihalvaus on, mutta en millään voi uskoa, että sen pitäisi vain antaa tapahtua. Mistä voisin olla varma, etten kohtaa vaikka pahantahtoisia henkiolentoja? - Mies, 28 v"

Kaikkenensa unihalvaus on kieltämättä jollaintapaa äärimmäinen mielenkiintoinen asia ja herättää myös tiettyä uteliaisuutta tyyliin: "saattais olla kokeilemisen arvoista, mutta ehkäpä sittenkin parempi skipata" :rolleyes:

Tuolla gradussa mainittiin myös unihalvaukseen liittyvistä hengitysvaikeuksista, joten en sitten tiedä vaikka noi mullakin about kerran vuodessa juuri nukahtamisvaiheessa ilmenevät "jumalauta, mä en pysty hengittämään" kokemukset (siis nimenmaan siitä on kyse että en kykene hengittämään eikä siitä, että hengitän, mutta en saa tarpeeksi happea), olis juuri tuota, mutta saan riuhdottua itteni samantien tuosta eroon (työläänoloinen fiilis tosin), ja se on nimenomana juuri semmosta paniikinomaista riuhtomista (sekuntti tahi pari kuitenkin vain onneksi), mitä tossa joutuu tekemään, ei välttämättä miellyttävä kokemus tuokaan, olkootkin ettei siihen liity minkäänlaisia hallusinaatioita. Toi tapahtuu kaikki helvetin nopeesti, mutta jotenkin mulla on semmonen käsitys, että juuri sillä hetkellä, ennenkuin saan repäistyä itseni siihen kuntoon, että osaan taas hengittää, olisin muutenkin liikuntakyvytön. Ennenkuin tästä nyt luin, en olisi osannut yhdistää tuota millääntavoin unihalvaukseen, etenkään kun en tiennyt moista olevankaan. Voi tietysti olla, ettei se edes liity siihen millääntavoin vaan on jotain muuta, mutta tuo nyt tuntuis itsestäni loogiselta vaihtoehdolta.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
OoPee sanoi:
Tuolla gradussa mainittiin myös unihalvaukseen liittyvistä hengitysvaikeuksista, joten en sitten tiedä vaikka noi mullakin about kerran vuodessa juuri nukahtamisvaiheessa ilmenevät "jumalauta, mä en pysty hengittämään" kokemukset (siis nimenmaan siitä on kyse että en kykene hengittämään eikä siitä, että hengitän, mutta en saa tarpeeksi happea), olis juuri tuota, mutta saan riuhdottua itteni samantien tuosta eroon (työläänoloinen fiilis tosin), ja se on nimenomana juuri semmosta paniikinomaista riuhtomista (sekuntti tahi pari kuitenkin vain onneksi), mitä tossa joutuu tekemään, ei välttämättä miellyttävä kokemus tuokaan, olkootkin ettei siihen liity minkäänlaisia hallusinaatioita. Toi tapahtuu kaikki helvetin nopeesti, mutta jotenkin mulla on semmonen käsitys, että juuri sillä hetkellä, ennenkuin saan repäistyä itseni siihen kuntoon, että osaan taas hengittää, olisin muutenkin liikuntakyvytön. Ennenkuin tästä nyt luin, en olisi osannut yhdistää tuota millääntavoin unihalvaukseen, etenkään kun en tiennyt moista olevankaan. Voi tietysti olla, ettei se edes liity siihen millääntavoin vaan on jotain muuta, mutta tuo nyt tuntuis itsestäni loogiselta vaihtoehdolta.
Mitä olen lukenut noista unihalvausten syistä, niin voisi hyvinkin olla samaa juttua. Eli aivot menevät jo siihen REM-unen tilaan, jossa hengitys muuttuu automaattiseksi eikä ole enää tietoisesti kontrolloitavissa, mutta tajunta on täysin hereillä vielä kuitenkin?

Nyt kun aloin miettiä tätä asiaa, niin tajusin, että viimeisen vuoden aikana mulla ei ole ollut kuin pari lievää unihalvausta, jotka olen pystynyt pysäyttämään melko alkuvaiheessa. Sen sijaan on alkanut tulla enemmän valveunia. Tiedostan olevani jonkinlaisessa horroksessa sängyllä, ja näen unikuvia. Siis näen henkilöitä ja juttelen heidän kanssaan, asioita sattuu ja tapahtuu. Olenpa harrastanut miellyttävää valveuniseksiäkin vieressä kirjaa lukevan henkilön kanssa tiedostaen kyllä kaiken olevan unta. Tuo tila on rentouttava ja rauhallinen, eikä siihen liity minkäänlaista pelkoa. Noita saisi olla enemmänkin minun puolesta :)

Pitänee kai mainita, että kärsin ajoittain melko pahoistakin nukkumisvaikeuksista. Unettomuus ja stressi selvästikin lisäävät näiden outojen uniepisodien määrää. Ehkä noi johtuu jotenkin siitä, että fyysisesti on aivan loppu, mutta kun ei vaan saa nukuttua, niin aivot sitten toimivat vähän jännästi.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Juskanen sanoi:
Mitä olen lukenut noista unihalvausten syistä, niin voisi hyvinkin olla samaa juttua. Eli aivot menevät jo siihen REM-unen tilaan, jossa hengitys muuttuu automaattiseksi eikä ole enää tietoisesti kontrolloitavissa, mutta tajunta on täysin hereillä vielä kuitenkin?
Saattais olla, mahdollisesti mä tuossa vaiheessa oikeesti siis hengitänkin, mutta tietoisuus väittää toista eli että en hengitä enkä pysty sitä itse enää kontrolloimaan. Veemäinen tunne jokatapauksessa :nope:

Siis tarkennuksena, mä olen tuossa vaiheessa juuri nukahtamaisillaan, mutta yhtäkkiä toi hengittämättömyyden tunne riuhtaisee takaisin hereille.

Joskus on sitten kans näitä putoamisen tunne -fiiliksiä, eli juuri sillä hetkellä kun olen nukahtamaisillani kuvittelen putoavani ja säpsähdän (siis ihan fyysisestikkin) takaisin valvetilaan. Tuo ei ole välttämättä mitenkään erityisen epämiellyttävää, tapahtuu kuitenkin paljon useammin (muutaman kerran vuodessa, ehkei nyt ihan kerran kuukaudessa kuitenkaan) kuin noita hengitysjutskia. Lienee tosin melko yleistä tuo?

Noita saisi olla enemmänkin minun puolesta :)
Entäs sen kirjaa lukevan puolesta? :D

Pitänee kai mainita, että kärsin ajoittain melko pahoistakin nukkumisvaikeuksista. Unettomuus ja stressi selvästikin lisäävät näiden outojen uniepisodien määrää. Ehkä noi johtuu jotenkin siitä, että fyysisesti on aivan loppu, mutta kun ei vaan saa nukuttua, niin aivot sitten toimivat vähän jännästi.
Itse kuulun niihin onnellisiin, joilla lähtee yleensä taju parissa minuutissa sen jälkeen, kun olen lyönnyt pään tyynyyn, on erittäin harvinaista että pyriskelen sängyssä pidempään hereillä toivoen unen joskus tulevan.

Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Juskanen sanoi:

Nyt kun aloin miettiä tätä asiaa, niin tajusin, että viimeisen vuoden aikana mulla ei ole ollut kuin pari lievää unihalvausta, jotka olen pystynyt pysäyttämään melko alkuvaiheessa. Sen sijaan on alkanut tulla enemmän valveunia. Tiedostan olevani jonkinlaisessa horroksessa sängyllä, ja näen unikuvia. Siis näen henkilöitä ja juttelen heidän kanssaan, asioita sattuu ja tapahtuu. Olenpa harrastanut miellyttävää valveuniseksiäkin vieressä kirjaa lukevan henkilön kanssa tiedostaen kyllä kaiken olevan unta. Tuo tila on rentouttava ja rauhallinen, eikä siihen liity minkäänlaista pelkoa. Noita saisi olla enemmänkin minun puolesta :)
Samoja kokemuksia. Mun kaikki valveunet ovat olleet aina pelkästään mukavia ja positiivisia kokemuksia. Kun siitä herää, niin on tosi pirteä ja hyväntuulinen. Valitettavasti mulla on noita unihalvauksia ollut monikymmenkertaiset määrät valveuniin verrattuna.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Mulla toi unensaamisen helppous liittyy aivan suorassa suhteessa omaan elämäntilanteeseen. Silloin kun menee hyvin ja on aidosti onnellinen niin taju lähtee heti kun pään laittaa tyynyyn, mutta sitten kun menee vähän heikommin niin unen saaminen tuottaa vaikeuksia. Tosin ei enää niin paljon, kuin mitä nuorempana kun koneen ääressä tuli valvottua melkein aamuun saakka.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Runar ja Kyllikki sanoi:
Jep, kahden riikinkukon välistä ja kun se nimenomainen tie kuljetaan loppuun asti, se johtaa juurikin kyseisella huvilalle, jossa havainto on tehty.
Tämä alkaa mennä jopa mielenkiintoiseksi. Mulle ei tuottanut ongelmaa selvittää järveä, jonka rannoilta sanot kertomasi havainnon tehdyn. Käyn sillointällöin kyseisen järven rannoilla harrastukseni takia.

Järvi, jonka rannalla kerroit mahdollisen huvilaksi naamioidun tutka-aseman olevan, jää kyllä arvoitukseksi. Plarasin netistä Michelin-karttaa mainitulta alueelta, mutta vaihtoehtoja on liikaa.

Mutta, kunta, jonka alueella tuo järvi ja ehkä myös mainitsemasi tutkajutska sijaitsevat, ei jäänyt epäselväksi. Ja nyt päästään aiheeseen...

Muistan ajalta, kun olin keskenkasvuinen, kerrottavan kyseisen kunnan alueella olevan jopa ohjussiiloja ja aidattuja puolustusvoimien alueita, sekä muitakin huhuja, joita en enää muista.

Mainitusta tutka-asemasta en ole ikinä ennen kuullut, mutta pidän sitä hyvinkin mahdollisena, jos otan huomioon muut huhut saman kunnan alueelta...

Yksi huhujen kohde oli 'riikinkukkoristeyksestä' n. 6 - 7 km etelään olevan risteyksen vaiheille louhittu luola, jonka lännenpuolella oleva suuaukko näkyy valtatielle.

Toivottavasti et vedätä mua millään masterpläänillä tässä asiassa. Moon ihan tosissani.

Törni

Well-known member
Musta tuntuu, että mä olen aika halvaantunut aina lauantain ja sunnuntain välisinä öinä. Ei mitään havaintoa miksi halvaus osuu aina tuohon samaan ajankohtaan. En kuitenkaan osaa pelätä sitä koska en muista siitä mitään :alppu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Il Tempo Gigante sanoi:
Tämä alkaa mennä jopa mielenkiintoiseksi. Mulle ei tuottanut ongelmaa selvittää järveä, jonka rannoilta sanot kertomasi havainnon tehdyn. Käyn sillointällöin kyseisen järven rannoilla harrastukseni takia.

Järvi, jonka rannalla kerroit mahdollisen huvilaksi naamioidun tutka-aseman olevan, jää kyllä arvoitukseksi. Plarasin netistä Michelin-karttaa mainitulta alueelta, mutta vaihtoehtoja on liikaa.

Mutta, kunta, jonka alueella tuo järvi ja ehkä myös mainitsemasi tutkajutska sijaitsevat, ei jäänyt epäselväksi. Ja nyt päästään aiheeseen...

Muistan ajalta, kun olin keskenkasvuinen, kerrottavan kyseisen kunnan alueella olevan jopa ohjussiiloja ja aidattuja puolustusvoimien alueita, sekä muitakin huhuja, joita en enää muista.

Mainitusta tutka-asemasta en ole ikinä ennen kuullut, mutta pidän sitä hyvinkin mahdollisena, jos otan huomioon muut huhut saman kunnan alueelta...

Yksi huhujen kohde oli 'riikinkukkoristeyksestä' n. 6 - 7 km etelään olevan risteyksen vaiheille louhittu luola, jonka lännenpuolella oleva suuaukko näkyy valtatielle.

Toivottavasti et vedätä mua millään masterpläänillä tässä asiassa. Moon ihan tosissani.
Samoja huhuja olen kuullut ja uskon ainakin osan juontavan tuosta mainitsemastani kesämökiksi naamioidusta systeemistä, joka siis kiistatta on olemassa. Se teräsovinen luola sitävastoin on mun tietääkseni joku TVH:n varasto tms. väitti siinä melkein vieressä asunut tuttuni. Huhujen mukaanhan siellä oli kertojasta riippuen mm. ainakin puolustusvoimain ydinsodan jälkeen tarvittavaa materiaalia, joku johtokeskus ja ydinsuoja yms.
Sen toisen järven saatat löytää kartasta (on kyllä tavattoman pieni. Erittäin kalaisia muuten) kun seuraat em. järven eteläpäästä lähtevää ojaa vajaan kilometrin verran. Sen ojan yli menee ns. Tapiontien silta ja ojan varrella oli myös nyttemmin palanut hylätty talo.

offtopikkia: Kun olet käynyt ko. järvellä, niin oletko mennyt ko. tien loppuun asti? Jos olet, niin se siellä oleva, nykyisin valtion luonnonsuojelualueeseen kuuluva huvila on siis meitin entinen. Siellä on herra JV:kin käynyt aikanaan useemmankin kerran. Siinä niemenkärjessä olevassa hirsisaunassa nukuttiin.
Mökin laudat ovat peräisin Kodiksamissa sijaitsevasta metsästä ja ne on sahautettu Lapissa sijaitsevalla sahalla, en muista enää tarkemmin missä. Lapista ne laudat kuljetettiin Aimo M:n traktorilla talviaikaan jään yli tuonne (silloin ei vielä ollut tietä) Se tie sinne on muuten siitä ns. "morokalliosta" eteenpäin meitin rakennuttama ja meitin omistamalle tiepohjalle rakennettu.
Jos em. mökkiä ei ois vapaaehtoisesti maakauppojen kautta annettu valtiolle luonnonsuojelutarkoituksiin, ois ois ukaasin mukaan mennyt pakko-otolla. Kun se vapaaehtoisilla vaihtokaupoilla annettiin, niin siitä tuli voittoa todella hyvin. Valtio pääsi eroon testamentilla vastaanottamastaan arvo-omaisuudesta, jota se ei saanut myydä ja me saatiin maatila, jonka myymällä sai em. mökin arvon moninkertaisena jo pelkistä pelloista. Joskus näinkin päin kun valtion kanssa asioidaan.

Ne masterpläänit nyt lähinnä ovat sättijuttuja ja ihmetyttää että patriot ylipäätään otti sellaiset esille.

Auttaskohan tämä osittaiskuva em. järvestä hahmottamaan sen sijainnin. Luoteessa oleva nimennokka on siis em. mökin sijaintipaikka ja tuo kaakossa oleva hädintuskin näkyvä pikkujärvi on se toinen järvi.