Tänään ois tarkoitus viedä Auto Union aika lähelle loppua - jos ei sinne astikin! Runko, moottori ja voimansiirto, jousitukset on nyt kasattu. pienessä mittakaavassa kun malli on, niin olipa ilman pinsettejä aika maistiainen kasata esim. jousitus tukivarsineen. Viitisenkymmentä osaa on noissa yhteensä, moottorissa vaihteistossa ja näiden apulaitteissa kuutisentoista, lisäks sitten vetarit jne.
Nasta malli ehdottomasti, harmittaa että tullut tehtyä niin nopeasti; erinomainen malli älyttömän tarkkaan duuniinkin. Suotta epäilin pientä mittakaavaa epätarkaksi. Aiheesta tosin epäilin itseäni samasta!
Kohtalaisesti on osat istuneet, en sovitellut osia lainkaan ennenkuin maalasin ne, ja sittenkin vedin liimalla kiinni toisiinsa about suoraan. Yhtäkään osaa en ole hionut tms. Enkä edes korjausmaalannut, sen takia osat nyt rungossa että vois vähän "simpsiä" kunhan tulee valosampaa. Sit kun saa maalia vähän pahimpiin paikkoihin, niin sit koripellit kiinni jne. Pitäis vissiin naksia kuvia tästä matkan varrelta.... Ai niin, ne osien sopivuudet; Osat on suoria, valuissa on hyvin pienetkin yksityiskohdat tulleet esiin. Valusaumoja on jonkinverran, ja jonkinverran osissa on ollut erikokoisia. Lisäksi joissain osissa on "ohjaintappeja" joilla voisi kuvitella saavansa osan oikeaan paikkaan ja suoraan. Oikeassa elämässä nämä tapit on lähinnä ansoja muistuttavia ärsykkeitä, joille olisi varmaan ihan hyvä antaa kirurgin veistä sitämukaan kun niitä eteen tulee.
Toimiiko muuten "dremelin" kierrosluvunsäätimenä sisävalojen himmennin? Yks sellainen löytyis, ja ainakin omassa päässä ei nää mitään estettä - paitsi sen että moottori ei kestä "alijännitteellä" pyörittelyä, mutta takuuta on jäljellä vielä roimasti. Toi Fermi nimittäin sulattaa muovia kohtalaisen tehokkaasti pienimmälläkin nopeudella surautellessa. Tiedä sit että miten alas se vauhti pitäis saada, kokeilenpahan etes.
Toinen (eli kolmas) juttu on pieni vinkki rakenteluun - tämä oli periaatteessa FCMA:n foorumilla, mutta mielessäni jatkojalostin; Piirrä paperille haluamasi "takakontti-teksti", ja vaikkapa ihan 1:1. Parhaiten toteutus onnistunee "wanhanaikaisilla" teksteillä, joissa koko teksti on yhtä puuta, kaunokirjaimin. Laskeskele tekstin mitat tarvittavaan mittakaavaan. Tee tämä teksti peilikuvana - kandee olla tarkkana, aika pienet mittakaava erheet näyttää hassuilta. (tyyliin 1:1 maailmassa 50cm korkeat TOYOTA-kirjaimet) Sitten tuleekin mielikuvitusta vaativa osuus. Kaiverra esimerkiksi vuolukivilaattaan (näitähän on jokapojalla....
) tämä teksti. Toinen vaihtoehto saattaisi olla metallit jne - pääasia että valumassan saa irti. Seuraavaksi siis teet liimasta ja valutangoista töhnän jonka vedät lastalla kaiverrukseen. (kitti käy myös) Kaiverruksesta kannattanee tehdä pari helposti katkaistavaa sivuhaaraa johonkin suuntaan, joihin voi sitten liimata käsittelyä ja irroitusta helpottamaan valutangon mutkan tms. Anna mäiskeen kuivua. Ja jos saat tekstin/logon/merkinnän jotenkin poies kaiverruksesta, niin avot!
Kaivertaa voi toki myös koittaa muovillekin (puu tuskin käy, liian syistä) ja laittaa kaiverrukseen sitten pohjalle foliota - ei harmainta aavistusta miten folion saa tasaisesti pohjalle ilmen repeilyjä. Periaatteessa kivelle tehtäessä on mahdollista tehdä teksti tinallakin - kuumentaa tinaa riittävästi ja valaa sen pohjalle, kokeneemmalta juottajalta pitäisi ainakin onnistua.
Jollain näistä konsteista olisi tarkoitus tehdä johonkin autoon avokin nimi, pieni yksityiskohta jolla saa "ostettua" lisää aikaa mallien rakenteluun...