Pistejärjestelmä

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Näyttää toikilta minne vain ladotaan omat ehdotukset

Pisteet kuten ennenkin, mutta 8 parasta tallia palkittaisiin samalla kaavalla:alppu:
Talli jonka kuskit saisivat eniten pisteitä, saisi 10 pistettä, toiseksi eniten 8 ja jos alle 8 tallia päässyt pisteille, niin annettaisiin pisteitä tallille joitten kuski sijalla 9. jne.

Tähän malliin:
Australia
McLaren 10
Williams 8
BMW 6
Renault 5
Toro Rosso 4
Ferrari 3
(6 eri tallin kuskeja vain pääsi lopputuloksiin)

Malesia
BMW 10
Ferrari 8
McLaren 6
Toyota 5
Red Bull 4
Renault 3
Honda 2
Force India 1

Bahrain
Ferrari 10
BMW 8
McLaren 6
Toyota 5
Red Bull 4
Williams 3
Renault 2
Honda 1

Espanja
Ferrari 10
McLaren 8
BMW 6
Red Bull 5
Honda 4
Williams 3
Toyota 2
Force India 1

Yhteensä:
Ferrari 31
McLaren 30
BMW 30
Williams 14
Red Bull 13
Toyota 12
Renault 10
Honda 7
Toro Rosso 4
Force India 2
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Eihän tossa nyt ole mitään järkeä.

Parempi olisi seuraava systeemi:

1. 1p
2. 3p
3. 5p
4. 6p
5. 7p
6. 8p
7. 9p
8. 10p

Maaliin, ei pisteille: 11p
Keskeytys: 13p

Eli siis: se kuljettaja, jolla vähiten pinnoja kauden päättyessä on maailmanmestari. Tällöin myös keskeytyksille ja maaliinpääsyille saadaan merkitystä ja kaikki edes yrittävät päästä maalilinjan (tai yli 90% kisasta) yli, jotta pistepussi ei liikaa lihoaisi. Ihannetulos olisi tältä kaudelta 18 pistettä, huonoin tulos taas olisi 234 pinnaa. Kimi Räikkösen viime vuoden MM-pistesaalis olisi näyttänyt tältä tällä järjestelmällä:

1, 5, 5, 13, 10, 7, 6, 1, 1, 13, 3, 3, 5, 1, 5, 1, 1 = 81

Vertailun vuoksi Hamiltonin pisteet:

5, 3, 3, 3, 3, 1, 1, 5, 5, 11, 1, 7, 3, 6, 1, 13, 9 = 80

Alonso:

3, 1, 7, 5, 1, 9, 3, 9, 3, 1, 6, 5, 1, 5, 13, 3, 5 = 80

Hieman erinäköisiä MM-tilanteita, vähiten pisteitä kerännyt voittaa mestaruuden.

E: heti tuli kämmi laskuissa, korjattu
E2: Tasatilanteessa eniten isoimpia pistesaaliita kerännyt häviää mestaruuden. Tässä tilanteessa mennään tasan 1-1 eli seuraavaksi ratkaisee se, kumpi on selviytynyt eniten maaliin ilman pisteitä. Hamiltonilla näitä tapauksia on 1 ja Alonsolla 0, joten Fernando on mestari.

Tämän kauden tilastot tähän loppuun:
Kimi: 10, 1, 3, 1 = 15
Hami: 1, 7, 11, 5 = 24
Kubi: 13, 3, 5, 6 = 27
Massa: 13, 13, 1, 3 = 30
Heidi: 3, 8, 6, 11 = 28
Heikki: 7, 5, 7, 13 = 32

Järjestys olisi siis Kimi, Hami, Kubi, Heidi, Massa ja Heikki.

Lisää edittiä....

Tallien puolella huonommin sijoittuneen kuskin pistesaalis kerrotaan paremmin ajaneen kuskin saaliin kanssa. Eli esimerkiksi Ferrarin kaksoisvoitossa Massan 3p * Kimin 1p = 3p. Tämän kauden tallitilanne olisi tällainen:

Ferrari: 13*10=130 + 13*1=13 + 1*3=3 + 1*3=3 : =149p
BMW: 13*3=39 + 8*3=24 + 6*5=30 + 11*3=33 : =126p
McLaren: 7*1=7 + 7*5=35 + 11*7=77 + 13*5=65 : =184p

Reilu peli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Eddie Rickenbacker sanoi:
Eihän tossa nyt ole mitään järkeä.

Parempi olisi seuraava systeemi:

1. 1p
2. 3p
3. 5p
4. 6p
5. 7p
6. 8p
7. 9p
8. 10p

Maaliin, ei pisteille: 11p
Keskeytys: 13p

Eli siis: se kuljettaja, jolla vähiten pinnoja kauden päättyessä on maailmanmestari. Tällöin myös keskeytyksille ja maaliinpääsyille saadaan merkitystä ja kaikki edes yrittävät päästä maalilinjan (tai yli 90% kisasta) yli, jotta pistepussi ei liikaa lihoaisi. Ihannetulos olisi tältä kaudelta 18 pistettä, huonoin tulos taas olisi 216 pinnaa. Kimi Räikkösen viime vuoden MM-pistesaalis olisi näyttänyt tältä tällä järjestelmällä:

1, 5, 5, 13, 10, 7, 6, 1, 1, 13, 3, 3, 5, 1, 5, 1, 1 = 81

Vertailun vuoksi Hamiltonin pisteet:

5, 3, 3, 3, 3, 1, 1, 5, 5, 11, 1, 7, 3, 6, 1, 13, 9 = 80

Alonso:

3, 1, 7, 5, 1, 9, 3, 9, 3, 1, 6, 5, 1, 5, 13, 3, 5 = 80

Hieman erinäköisiä MM-tilanteita, vähiten pisteitä kerännyt voittaa mestaruuden.

E: heti tuli kämmi laskuissa, korjattu
E2: Tasatilanteessa eniten isoimpia pistesaaliita kerännyt häviää mestaruuden. Tässä tilanteessa mennään tasan 1-1 eli seuraavaksi ratkaisee se, kumpi on selviytynyt eniten maaliin ilman pisteitä. Hamiltonilla näitä tapauksia on 1 ja Alonsolla 0, joten Fernando on mestari.

Tämän kauden tilastot tähän loppuun:
Kimi: 10, 1, 3, 1 = 15
Hami: 1, 7, 11, 5 = 24
Kubi: 13, 3, 5, 6 = 27
Massa: 13, 13, 1, 3 = 30
Heidi: 3, 8, 6, 11 = 28
Heikki: 7, 5, 7, 13 = 32

Järjestys olisi siis Kimi, Hami, Kubi, Heidi, Massa ja Heikki.

Lisää edittiä....

Tallien puolella huonommin sijoittuneen kuskin pistesaalis kerrotaan paremmin ajaneen kuskin saaliin kanssa. Eli esimerkiksi Ferrarin kaksoisvoitossa Massan 3p * Kimin 1p = 3p. Tämän kauden tallitilanne olisi tällainen:

Ferrari: 13*10=130 + 13*1=13 + 1*3=3 + 1*3=3 : =149p
BMW: 13*3=39 + 8*3=24 + 6*5=30 + 11*3=33 : =126p
McLaren: 7*1=7 + 7*5=35 + 11*7=77 + 13*5=65 : =184p

Reilu peli.
Ei millään pahalla, mutta oletko ajatellut ottaa yhteyttä ammattiauttajaan?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Eddie Rickenbacker sanoi:
Eihän tossa nyt ole mitään järkeä.

Parempi olisi seuraava systeemi:

1. 1p
2. 3p
3. 5p
4. 6p
5. 7p
6. 8p
7. 9p
8. 10p

Maaliin, ei pisteille: 11p
Keskeytys: 13p

Eli siis: se kuljettaja, jolla vähiten pinnoja kauden päättyessä on maailmanmestari. Tällöin myös keskeytyksille ja maaliinpääsyille saadaan merkitystä ja kaikki edes yrittävät päästä maalilinjan (tai yli 90% kisasta) yli, jotta pistepussi ei liikaa lihoaisi. Ihannetulos olisi tältä kaudelta 18 pistettä, huonoin tulos taas olisi 234 pinnaa. Kimi Räikkösen viime vuoden MM-pistesaalis olisi näyttänyt tältä tällä järjestelmällä:

1, 5, 5, 13, 10, 7, 6, 1, 1, 13, 3, 3, 5, 1, 5, 1, 1 = 81

Vertailun vuoksi Hamiltonin pisteet:

5, 3, 3, 3, 3, 1, 1, 5, 5, 11, 1, 7, 3, 6, 1, 13, 9 = 80

Alonso:

3, 1, 7, 5, 1, 9, 3, 9, 3, 1, 6, 5, 1, 5, 13, 3, 5 = 80

Hieman erinäköisiä MM-tilanteita, vähiten pisteitä kerännyt voittaa mestaruuden.

E: heti tuli kämmi laskuissa, korjattu
E2: Tasatilanteessa eniten isoimpia pistesaaliita kerännyt häviää mestaruuden. Tässä tilanteessa mennään tasan 1-1 eli seuraavaksi ratkaisee se, kumpi on selviytynyt eniten maaliin ilman pisteitä. Hamiltonilla näitä tapauksia on 1 ja Alonsolla 0, joten Fernando on mestari.

Tämän kauden tilastot tähän loppuun:
Kimi: 10, 1, 3, 1 = 15
Hami: 1, 7, 11, 5 = 24
Kubi: 13, 3, 5, 6 = 27
Massa: 13, 13, 1, 3 = 30
Heidi: 3, 8, 6, 11 = 28
Heikki: 7, 5, 7, 13 = 32

Järjestys olisi siis Kimi, Hami, Kubi, Heidi, Massa ja Heikki.

Lisää edittiä....

Tallien puolella huonommin sijoittuneen kuskin pistesaalis kerrotaan paremmin ajaneen kuskin saaliin kanssa. Eli esimerkiksi Ferrarin kaksoisvoitossa Massan 3p * Kimin 1p = 3p. Tämän kauden tallitilanne olisi tällainen:

Ferrari: 13*10=130 + 13*1=13 + 1*3=3 + 1*3=3 : =149p
BMW: 13*3=39 + 8*3=24 + 6*5=30 + 11*3=33 : =126p
McLaren: 7*1=7 + 7*5=35 + 11*7=77 + 13*5=65 : =184p

Reilu peli.
Winkelhock taisi olla viime vuoden maailmanmestari ton kaavan mukaan. :ahem: Vai...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Eddie Rickenbacker sanoi:
Eihän tossa nyt ole mitään järkeä...

...Reilu peli.
Ei ensimmäisellä lukemiskerralla saanut oikein tolkkua tuosta systeemistä eli siinä mielessä ainakin sopisi hyvin yhteen muiden F1-sääntöjen kanssa.

Ja pikku vihje kirjoittajille: niitä lainauksia pystyy editoimaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Pistejärjestelmä ja kaikki mestaruudet uusiks. Voittajalle tuplapisteet muille pisteet sen mukaan mitä on autoja mukana. Jos on kymmen autoa, niin pisteet seuraavasti:

1. 20 pistettä
2. 9 pistettä
3. 8
4. 7
5. 6
6. 5
7. 4
8. 3
9. 2
10. 1

Keskeyttäneille ei pisteitä. Näin voitosta olisi hyötyä ja kaikki saisivat edes pisteitä, ja sitä kautta hieman TV-rahoja Bernien lompsasta :)
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Eddie Rickenbacker sanoi:
Eihän tossa nyt ole mitään järkeä.
Miksei olisi? Tuolla systeemilläsi kannattaisi uuden tallin tulla mukaan yhteen ainoaan kisaan, niin valmistajien mestaruus olisi taattu.
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
kouvotsvoni sanoi:
Miksei olisi? Tuolla systeemilläsi kannattaisi uuden tallin tulla mukaan yhteen ainoaan kisaan, niin valmistajien mestaruus olisi taattu.
Näiden suurten ja hienojen uusien pistesysteemien kehittelyyn menee oma aikansa. Tuo ehdotukseni nyt oli aika häthätää kyhätty mutta lisätään: Tallien puolella tulee olla ajettuna 100% koko kauden kisoista, muuten ei osallistu tallien MM-sarjaan eikä saa pisteitä. Jos talli saa vaikka kilpailukiellon johonkin kisaan niin thats it. Kuljettajien kohdalla vähän eri, sillä 14 parasta kisaa lasketaan lopputuloksiin. Tämä sallisi 18GP:n kaudella neljän osakisan skippaamisen loukkaantumisen takia. Tässä systeemissä olisi toki se ikävä puoli, että tasaisuudella ei välttämättä ole niin suurta roolia MM-taistelussa kuin ennen. Joten toivottavasti tämä selvisi nyt täysin kaikille.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Misa1 sanoi:
Pistejärjestelmä ja kaikki mestaruudet uusiks. Voittajalle tuplapisteet muille pisteet sen mukaan mitä on autoja mukana. Jos on kymmen autoa, niin pisteet seuraavasti:

1. 20 pistettä
2. 9 pistettä
3. 8
4. 7
5. 6
6. 5
7. 4
8. 3
9. 2
10. 1

Keskeyttäneille ei pisteitä. Näin voitosta olisi hyötyä ja kaikki saisivat edes pisteitä, ja sitä kautta hieman TV-rahoja Bernien lompsasta :)
Tämä on kyllä kanssa aika hauska:) Minusta ainakaan esim. kakkossijasta ei pitäisi palkita mojovasti jos jotkut ihan muut kuskit suorittavat monen auton kolarin ja keskeyttävät...
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
En tiedä onko joku jo saman kommentin laittanut, mutta eri vuosien pistejärjestelmien vertailu on turhaa. Tämä johtuu siitä, että aina kulloinenkin pistejärjestelmä vaikuttaa myös tallien ja kuskien kisataktiikoihin. Kisataktiikat taas vaikuttavat suoraan lopputuloksiin ja lopputulokset saatuihin pisteisiin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Archie sanoi:
En tiedä onko joku jo saman kommentin laittanut, mutta eri vuosien pistejärjestelmien vertailu on turhaa. Tämä johtuu siitä, että aina kulloinenkin pistejärjestelmä vaikuttaa myös tallien ja kuskien kisataktiikoihin. Kisataktiikat taas vaikuttavat suoraan lopputuloksiin ja lopputulokset saatuihin pisteisiin.
Turhaahan se. Jos nykyinen pistejärjestelmä olisi ollut ennenkin käytössä, niin takuulla olisi tullut vähemmän keskeytyksiä, kun ei kannattaisi niin riskillä vetää tehoja tappiin jne.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tuosta Eddien hörhöilystä mietin lähinnä, että mikä järki kerätä pienimmät pisteet, kun pisteet kääntämällä saadaan järkevänkin oloinen pistetaulukko?

1. 12p
2. 10p
3. 8p
4. 7p
5. 6p
6. 5p
7. 4p
8. 3p

Maaliin, ei pisteille: 2p
Keskeytys: 0p
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kyllähän tää olis IMO paras: 12,8,6,5,4,3,2,1, jos 4:n ero on liikaa, niin sitten 11,8,6... toisaalta myös kolmannen ja neljännen välillä sais olla 2 pistettä, koska onhan se ero, että pääseekö kolmen sakkiin, vai onko vasta neljäs. Eli ehkä 13,9,7,5,4,3,2,1. Aika ajoista vois antaa ainakin paalupaikasta pisteitä, ehkä myös muista sijoista. Myös kilpailun nopeimmasta kierroksesta vois antaa.

Tietysti tossa on se ongelma, että jos joku talli on ylivoimainen jossain vaiheessa kautta, niin saavat hirveitä pistemääriä, jos tekevät "hattutempun" useammassa kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Misa1 sanoi:
Pistejärjestelmä ja kaikki mestaruudet uusiks. Voittajalle tuplapisteet muille pisteet sen mukaan mitä on autoja mukana.
1. 20 pistettä
2. 9 pistettä
3. 8
jne...
Täähän on vallan jännä oivallus! :ahem:
Tarkoitit ilmeisesti "mukana olevilla autoilla" maaliin päässeitä?

Cmoney tuolla jo kommentoikin tätä.
Eli jos tulee paljon keskeytyksiä niin siitä heikoille kuskeille/autoille aiheutunut "onni" ei kuitenkaan palkitse korostuneesti ko. kilpailijaa.

Ajatellaan harvinaista kisaa, jossa vain 4 autoa pääsee maaliin:

1 Kubica ...... 8 (10)
2 Coulthard .. 3 (8)
3 Glock ........ 2 (6)
4 Bourdais .... 1 (5)

Nykysäännöin pisteitä kuskeille olisi tullut suluissa ilmoitettu määrä ja myös keskeyttäneitä olisi palkittu kivalla pistepotilla.
Ongelma on se, että myös kisan voitosta saa kisoissa eri määrän pisteitä sen perusteella kuinka muut keskeyttävät. Tämä ei ole hyvä juttu.
Jos kaikki 22 tulisivat maaliin saisi voittaja käsittämättömät 44 pojoa.
Se ei olisi reilua sitä kohtaan joka seuraavassa kisassa saisi vastaavasta suorituksesta vaikkapa 14 pistettä koska suuri osa muista kilpailijoista on keskeyttänyt.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
PuoliPöhkö sanoi:
Ongelma on se, että myös kisan voitosta saa kisoissa eri määrän pisteitä sen perusteella kuinka muut keskeyttävät. Tämä ei ole hyvä juttu.
Misa1:n esimerkin voi tulkita myös niin, että voittaja saisi tuplapisteet nykysysteemiin verrattuna, eli 20.
Ground Effect sanoi:
Kyllähän tää olis IMO paras: 12,8,6,5,4,3,2,1,
Tuosta kun napsaisee pari pistesijaa pois, saa matemaattiselta kannalta loogisen systeemin:

12-6-4-3-2-1

Voitto on kahden kakkossijan, kolmen kolmossijan, neljän nelossijan, kuuden viitossijan ja 12 kuutossijan arvoinen.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Osa porukasta haluaa palkita keskikastin häntäpäätäkin pisteillä,
jotta sielläkin riittäisi motivaatiota kisata lopputuloksesta ja sponsorit saisivat myös näkyvämpää osaa keskinkertaisestakin tuloksesta -> hyvä lajille ja heikomienkin tallien rahoitukselle.

Osa taas haluaisi pitäytyä vanhassa 6 parhaan palkitsemisessa.
Mulla on jäänyt vähän epäselväksi, että mitä oikeaa etua tällä saavutetaan?
Paitsi tietysti perinne - mutta mä en laske sitä eduksi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Se oli kyllä minusta jees siinä vanhassa että hopea- ja pronssisija yhteensä vastasivat voittoa pistemäärältään. Kaksi kakkossijaa mielestäni jo ansaitseekin paremmat pisteet kuin voitto ja keskeytys/0 pistettä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
PuoliPöhkö sanoi:
Osa porukasta haluaa palkita keskikastin häntäpäätäkin pisteillä,
jotta sielläkin riittäisi motivaatiota kisata lopputuloksesta ja sponsorit saisivat myös näkyvämpää osaa keskinkertaisestakin tuloksesta -> hyvä lajille ja heikomienkin tallien rahoitukselle.

Osa taas haluaisi pitäytyä vanhassa 6 parhaan palkitsemisessa.
Mulla on jäänyt vähän epäselväksi, että mitä oikeaa etua tällä saavutetaan?
Paitsi tietysti perinne - mutta mä en laske sitä eduksi.
Vaikka tuossa esitinkin vain kuusi parasta palkitsevan pistesysteemin, en missään tapauksessa kannata sitä. Omasta puolestani pisteitä tulisi jakaa kahdeksalle tai kymmenelle parhaalle ehkä jopa kahdelletoista. Keskikastissa on usein tasaisempaa taistelua kuin kärjessä, joten jäännössijojen merkityksen korostamisen pitäisi ainakin periaatteessa lisätä kilpailua ja siten ohituksia. Nykysäännöillä sille on muutenkin enemmän tilausta, kun maaliinpäässeitä on aiempaa enemmän.

Kärkisijojen suhteen en usko voiton merkityksen kasvattamiseen. Niillä, joilla on mahdollisuus voittaa on ihan riittävästi voitontahtoa ilman, että siitä palkittaisiin nykyistä enemmän. Voiton korostaminen vain vie sarjasta jännitystä, koska yleensä jokin talli on suht selvästi niskan päällä, eikä todellista taistelua tallikavereiden kesken nykyisin nähdä varikkokäyntien jälkeen.

-Edit- Vaikka mikä tahansa muutos pistesysteemiin sotkee pisteiden vertailun, en silti haluaisi nostaa voitosta annettavaa pistemäärää. Tein 80-luvulla omaa ranking-pisteytystä, jossa kärkikymmenikkö sai pisteitä systeemillä 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Se palkitsee tasaisuutta (jota arvostan), mutta ei välttämättä kannusta ohituksiin, koska etu on vähäinen. Se toimi kyllä hienosti omalla tavallaan rankinginä, mutta todellisessa elämässä ajettiin todellisen pisteytyksen mukaan, joten tuollaisen pisteytyksen vaikutus kisoihin on arvoitus.
 
Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Black Leopard sanoi:
Ei ole vanhan 10-6-4-3-2-1 systeemin voittanutta :ahem:
Onhan! Jaetaan pisteitä 8 parhaalle entiseen malliin korostamalla voiton merkitystä. 12-8-6-5-4-3-2-1! :ahem:
 
Ylös