Black Leopard sanoi:
Yritä nyt edes jotain muuta kuin pelkkää saivartelua.
Saivartelua ja saivartelua. Vuonna 1989 kyseessä oli täysin eri laji. Jos jollakin olisi heittää faktatietoa esim. McLarenin ja Williamsin budjetista niin mukava olisi kuulla. 20 kilpailuissa nähtyä tallia kuitenkin kertonee jo tarinaa omalta osaltaan.
Ajattelit sitten luoda pistejärjestelmän jossa jokainen sija 1-22 toisi pisteitä?
Ei haittaisi pätkääkään, jos jokainen sijoittunut saisi pisteitä. Lähtöruudukkoon yltämisestä nyt ei vielä pisteitä tarvitse jakaa.
Et sattumalta tullut ajatelleeksi, että mitä enemmän pisteitä jaetaan, sitä vähemmän on merkitystä voitolla ja nopeudella?
Täyttä puppua. Kuinka rautalangasta se pitää vääntää, että pistejärjestelmän voisi uusia ihan täysin. Pisteitä voidaan jakaa sillä tavalla, että ...
Joku nappaa pelkillä jämäsijoilla paremman pistepotin kuin toinen useita kisoja voittanut ja aina täysillä yrittävä!?
... ei päde. Voittajalle voisi myöntää puolestani vaikka 20 pistettä (+ vaikka bonuspisteitä esim. nopeimmista kierroksista ja aika-ajosijoituksista) ja kymmenenneksi sijoittunut kuljettaja voisi saada vaikkai 1 pisteen. No mietipä pääseekö se joka kilpailussa kymmenenneksi tullut sen yhden kilpailun voittaneen kuljettajan ohi, jos kisoja on alle 20? No ei pääse. Eikä kukaan aja ikinä niin, että voittaa kerran, ellei satu heittämään veiviään toisessa kilpailussa, jolloin sijoitus MM-sarjassa - oli se mikä tahansa - ei paljon lohduta.
Oletko myöskään ikinä sattumalta kuullut siitä moottoririurheilun perimmäisestä filosofiasta, että kilpailemassa ollaan ensisijaisesti voittaakseen tai ainakin pääsemässä kaikin mahdollisin sallituin keinoin mahdollisimman korkealle maaliin tullessa?
Kenenkähän keksimä tämä moottoriurheilun perimmäinen filosofia on? Ihanko itse keksit? No ihan sama, onko tämä moottoriurheilun perimmäinen filosofia vai ei, se tukee näkemystäni.
Kysynkin sinulta, miksei juuri tuosta voittamisen yrittämisestä pitäisi palkita? Sinun mielestäsi siitä, että onnistuu nousemaan sijalta 10 sijalle 9 ei kuulu antaa konkreettista palkintoa. Minun mielestäni kuuluu - tai ei se ainakaan ketään haittaisi, jos siitä palkittaisiin.
Totta kai kuskien tulisi taistella korkeammista sijoituksista, mutta nykyään, kun autoa pitää säästää ja ohituspaikat ovat kortilla, ei köyhempien tallien kuljettajien kannata riskeerata tallin rahoja sen takia, että saa yhden pykälän paremman sijoituksen. Jos kyse on pisteistä, joita voi esitellä sponsoreille, tulisi ohittamisesta houkuttelevampaa myös tallille.
Ja mitä tuohon filosofiaan tulee, moottoriurheilussa on sellainenkin kylmä totuus, että kärjen takana tuleville voittaminen ei ole itsestä kiinni. Siinä ei paljon filosofiat auta.
Nykyään pisteitä jaetaan jo kahdeksalle mikä on ehdoton maksimi. Voiton arvoa on syöty tuossakin ehdottomasti liikaa.
Voiton arvoa voi korottaa, vaikka pisteitä jakaisi useammalle kuljettajalle. Olen jälkimmäisessä asiassa ehdottomasti samaa mieltä kanssasi. Vanhan mallin 10-6-4 -järjestelmään sisältyy mielestäni ongelmaksi katsottava seikka, jossa tallimestaruus voidaan voittaa ajattamalla yhtä autoa. Siltä kannalta paljon parempi järjestelmä oli vielä vanhempi 9-6-4. Mielestäni molemmissa on kuitenkin se vika, että pisteitä tulee armotta liian pienelle joukolle.
Yhden kisan ohjuksessa on 100% enemmän urheilullisuutta, kuin tasaisessa köröttelyssä.
Nykyaikana sillä ampuu vain itseään jalkaan. Tai no, ehkä on sellaisiakin sponsoreita, jotka nauttivat siitä kymmenestä sekunnista, kun palavaa autoa näytetään ruudussa. Seuraavaan kisaan onkin kiva startata varmasti jonon hännältä. Ja hajonnut mottihan on tunnetusti ilmainen.
Jos et ymmärtänyt mitä yritin viestiä niin väännetään se vanhojen sananlaskujen muotoon: "Se joka kuuseen kurkottaa, katajaan kapsahtaa." ja "Ei Roomaa rakennettu yhdessä päivässä."
Nykyaikana päätyminen Formuloiden menestystalliksi vaatii pitkäjänteistä työtä ja paljon massia, jota taas saa vain ja ainoastaan siitä, että pitkäjänteinen työ tuo hedelmää.
Piste sinne tai tänne ei huimaa lisäpanosta tuo, kun niitä tulee jokapauksessa.
Tuo se 100% varmuudella enemmän lisäpanosta kuin se, ettei niitä pisteitä jaeta ollenkaan.