Pistejärjestelmä

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Atlaksen foorumilla on ollut esillä järjestelmä, joka on mielestäni klassisen kaunis, kaikessa yksinkertaisuudessaan. Maailmanmestaruuden voittaa se, jolla on eniten voittoja. Jos voitot ovat tasan, ratkaisee kakkostilojen lukumäärä, jos ne ovat tasan, ratkaisee kolmostilojen lukumäärä jne.

Tähän täytyy vain lisätä sellainen sääntö, että tietty määrä kakkostiloja = yksi ykköstila, tietty määrä kolmostiloja = yksi kakkostila jne. Tosin voi olla, että tällaista sääntöä jouduttaisiin käyttämään todella harvoin.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
jamminen sanoi:
Tähän täytyy vain lisätä sellainen sääntö, että tietty määrä kakkostiloja = yksi ykköstila, tietty määrä kolmostiloja = yksi kakkostila jne. Tosin voi olla, että tällaista sääntöä jouduttaisiin käyttämään todella harvoin.
Olet keksinyt uudestaan pistejärjestelmän.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Onhan tämä ennenkin postattu, mutta postataan uudestaan.

20 - 15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 ja 1 lopuille, joille annetaan sijoitus.

Aika-ajojen kolme nopeinta: 3 - 2 - 1, nopein kierros: 1, eniten johtokierroksia: 1.

Idea? Keskikastiinkin tulee jotain säpinää, aika-ajojen merkitys kasvaa suuremmaksi, kärki jyrkkenee aavistuksen - varsinkin jos voittaja pystyy napsimaan muitakin pisteitä, nopeimmasta kierroksesta voisi antaa pisteen, kun se ei olisi niin merkitsevä. Säälipisteet suomalaisesta tuurista.

Tällä systeemillä yhden auton ajattaminen tuskin toisi tallimestaruutta.

Jyrkempi versio voisi olla 20 - 12 - 10 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 - 1 - 1. Ehkä pitäisin siitä näin tarkemmin ajateltuna jopa aavistuksen enemmän, vaikka tässä yhden auton tallimestaruuteen olisi aavistuksen liian suuri mahdollisuus.

Ai niin, unohdin kokonaan, että tallimestaruutta ajatellen väriä saataisiin siitä, että kustakin kisasta hyväksyttäisiin vain toisen kuljettajan pisteet tallimestaruuspisteisiin. Kummaltakin kuljettajalta pitäisi huomioida vähintään esim. 40 % kauden kisoista. Siinäpä olisi aika mielenkiintoista optimointia havaittavissa kauden lopun lähetessä.
 
Viimeksi muokattu:

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
McHaka sanoi:
Onhan tämä ennenkin postattu, mutta postataan uudestaan.

20 - 15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 ja 1 lopuille, joille annetaan sijoitus.

Aika-ajojen kolme nopeinta: 3 - 2 - 1, nopein kierros: 1, eniten johtokierroksia: 1.

Idea? Keskikastiinkin tulee jotain säpinää, aika-ajojen merkitys kasvaa suuremmaksi, kärki jyrkkenee aavistuksen - varsinkin jos voittaja pystyy napsimaan muitakin pisteitä, nopeimmasta kierroksesta voisi antaa pisteen, kun se ei olisi niin merkitsevä. Säälipisteet suomalaisesta tuurista.

Tällä systeemillä yhden auton ajattaminen tuskin toisi tallimestaruutta.

Jyrkempi versio voisi olla 20 - 12 - 10 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 - 1 - 1. Ehkä pitäisin siitä näin tarkemmin ajateltuna jopa aavistuksen enemmän, vaikka tässä yhden auton tallimestaruuteen olisi aavistuksen liian suuri mahdollisuus.

Ai niin, unohdin kokonaan, että tallimestaruutta ajatellen väriä saataisiin siitä, että kustakin kisasta hyväksyttäisiin vain toisen kuljettajan pisteet tallimestaruuspisteisiin. Kummaltakin kuljettajalta pitäisi huomioida vähintään esim. 40 % kauden kisoista. Siinäpä olisi aika mielenkiintoista optimointia havaittavissa kauden lopun lähetessä.
Jos kääntäisit ton saman Englanniks ja lähettisit FIA:lle:alppu: :D :thumbup: :ahem:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Mulle paras pistejärjestelmä on aina ollut CART-sarjan TOP12: 20-16-14-12-10-8-6-5-4-3-2-1 +1 piste paalusta ja nopeimmasta kierroksesta.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Hurmurisija sanoi:
Olet keksinyt uudestaan pistejärjestelmän.
Itseasiassa en ole.
Ensiksi selvitän, miksi tuo lisäys pitää olla. Vertaa jamppaa, joka on voittanut yhden kerran ja tullut lopuissa kisoissa kolmanneksi, ja jamppaa joka on tullut joka kisassa toiseksi. Selvästi jälkimmäinen on ollut kauden aikana parempi, vaikka voittoja on vähemmän.

Sitten tähän hankalampaan kysymykseen, eli mitä eroa tällä olisi mihin tahansa pistejärjestelmään.

Pistejärjestelmässä on mahdollisesti niin, että kolmas sija + neljäs sija = voitto. Asianomaisessa järjestelmässä näin ei ole. Jos jamppa voittaa kisan, ja keskeyttää kaksi, se on parempi kuin toinen jamppa joka tulee kerran kolmanneksi, kerran neljänneksi, ja vaikkapa kerran viidenneksi - näin lokaalisesti tarkasteltuna. Kauden lopussa nuo sijoitukset olisivat kuitenkin arvossaan, jos tämä ensiksi mainittu jamppa tasaisikin voitot myöhemmin.

Tämä ero johtaa siihen, että on kannattavampaa jahdata parempaa sijoitusta, kuin tyytyä nykyiseen - noin yleistettynä.

Otetaan vielä patologinen esimerkki siitä, että kyseessä ei ole pistejärjestelmä. Viiden kisan kausi, jamppa A:n sijoitukset:
3,3,1,1
Jamppa B:n sijoitukset:
1,1,2,2

Viimeisessä kisassa A johtaa, B toinen. Nykyisen pistejärjestelmän mukaan B voittaa kauden ajamalla toiseksi. Asianomaisen järjestelmän mukaan A voittaa kauden voittamalla viimeisen kilpailun.
(ELLEI sitten sovita että kaksi kakkostilaa vastaa yhtä voittoa)

Siitä voidaan sitten keskustella, onko se oikeudenmukaista, että sijoitukset 3,3,1,1,1 voittaa sijoitukset 1,1,2,2,2, aika hankala kysymys, ymmärrän kyllä argumentteja puoleen jos toiseenkin, mutta tämän järjestelmän puolesta voitto menee oikeaan osoitteeseen, sillä hän voitti kilpailijansa useammassa kisassa kuin päinvastoin.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Tuo sijoitusten perusteella kuskien järjestykseen laitto on erinomainen idea!

Mielestäni nämä säännöt olisivat hyvät: Paras sijoitus ja sen määrä ratkaisee, tasatilanteessa yhtä alempien sijojen määrä jne. Kolme kappaletta jotakin sijaa vastaa yhtä kappaletta sitä parempaa. Yksi "aito" sija on kuitenkin parempi kuin kolme pienempää.

Tässä tämän kauden tulokset järjestelmän mukaan. Suluissa oikea sijoitus kauden lopputuloksissa

1. Alonso: 7 voittoa, 7 kakkossijaa = 2 "voittoa" lisää (1.)
2. M. Schumacher: 7 voittoa, 4 kakkossijaa = 1 "voitto" lisää (2.)
3. Massa: 2 voittoa, 3 kakkossijaa = 1 "voitto" lisää (3.)
4. Fisichella: 1x1., 4x3. (4.)
5. Button: 1x1., 2x3. (6.)
6. Räikkönen: 2x2. (5.)
7. Montoya: 1x2., 1x3. (8.)
8. De la Rosa: 1x2., 2x5. (11.)
9. R. Schumacher: 1x3., 1x4., 1x6. (10.)
10. Heidfeld: 1x3., 1x4., 3x7. (9.)
11. Coulthard: 1x3., 1x5. (13.)
12. Kubica: 1x3., 2x9. (16.)
13. Barrichello: 2x4. (7.)
14. Trulli: 1x4., 2x6. (12.)
15. Webber: 2x6. (14.)
16. Villeneuve: 1x6. (15.)
17. Rosberg: 2x7. (17.)
18. Klien: 2x8. (18.)
19. Liuzzi: 1x8. (19.)
20. Speed: 1x9., 2x10. (tästä alaspäin jäivät oikeasti pisteittä)
21. Monteiro: 1x9., 1x12.
22. Albers: 1x10., 1x11.
23. Sato: 1x10., 1x12.
24. Doornbos: 2x12.
25. Ide: 1x13.
26. Yamamoto: 2x16., 1x17.
27. Montagny: 2x16., 1x18.

Tämän järjestelmän hyvät puolet:

- voitosta tulee todella, todella arvostettu
- keskeytys ei ole katastrofi
-> kannustaa ajamaan riskillä
- lisää ohituksia tai ainakin niiden yrityksiä
- peräpään kuskien keskenkin kilpailua (ei enää joka kerta nollatulosta, vaan esim. kymmenes sija voi olla hyvä)
- tasainen tilanne: monessa tapauksessa yksi onnistuminen nostaa sijoitusta

Huonot puolet:

- tasaiset puurtajat kärsivät
- kärkikuskeilla halu luovuttaa, jos ajavat huonolla sijalla, eikä toivoa palkintokorokkeelle ole
- mestaruus saattaa ratketa aikaisin (yksi vahva kuski, monta haastajaa, joiden voitot jakautuvat)
- suosii ehkä ykköskuskiajattelua
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Vielä tallipisteet tällä tyylillä:

1. Ferrari: 9 voittoa (2.)
2. Renault: 8 voittoa (1.)
3. Honda: 1 voitto(4.)
4. McLaren: 4x2. (3.)
5. BMW: 2x3. (5.)
6. Toyota: 1x3., 1x4. (6.)
7. Red Bull: 1x3., 1x5. (7.)
8. Williams: 2x6. (8.)
9. Toro Rosso: 1x8. (9.)
10. Midland: 1x9. (-)
11. Super Aguri: 1x10. (-)
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
jamminen sanoi:
Itseasiassa en ole.
Nimenomaan olet keksinyt pistejärjestelmän silloin, kun päätät, että tietty määrä sijoituksia vastaa pykälää parempaa sijoitusta. Esimerkkiesi mukaiset pistejärjestelmät ovat vain hyvin jyrkkiä.

Otetaan vielä patologinen esimerkki siitä, että kyseessä ei ole pistejärjestelmä. Viiden kisan kausi, jamppa A:n sijoitukset:
3,3,1,1
Jamppa B:n sijoitukset:
1,1,2,2

Viimeisessä kisassa A johtaa, B toinen. Nykyisen pistejärjestelmän mukaan B voittaa kauden ajamalla toiseksi. Asianomaisen järjestelmän mukaan A voittaa kauden voittamalla viimeisen kilpailun.
(ELLEI sitten sovita että kaksi kakkostilaa vastaa yhtä voittoa)
Jos lasketaan pelkästään voittoja ja voittojen ollessa tasan kakkostiloja jne. kyseessä ei ole pistejärjestelmä. Muuten olet kuvannut kuitenkin ihan tavallisen pistejärjestelmän.

Jos sovitaan, että ykköstila on pisteen arvoinen ja kaksi kakkostilaa vastaa voittoa, voidaan kakkostilalle määrittää suoraan puolen pisteen arvo. Jos sovitaan vielä, että kaksi kolmostilaa vastaa kakkossijaa, saadaan kolmossijalle neljännespisteen arvo.

Esimerkkikautesi pisteet:
0,25 + 0,25 + 1,0 + 1,0 = 2,5.
1,0 + 1,0 + 0,5 + 0,5 = 3,0.

Ensimmäisen kuljettajan voittaessa ja toisen päätyessä kakkoseksi kauden loppupisteet ovat 3,5 vs. 3,5, jolloin ensimmäinen kuljettaja voittaa, koska on saavuttanut kauden aikana enemmän voittoja.

Mikä tässä nyt oli hankalaa?

Mutta, mitenkä maistuisi sellainen järjestelmä, jossa kuljettajien välillä pidettäisiin sovellettua ELO-rankingia, malliin tennis ja muutama muu laji? Yhdestä GP:stä voittajalle merkittäisiin voitto kaikista muista kanssakilpailijoista. Kakkoselle tulisi häviö voittajaa ja voitto muita kilpailijoita kohtaan. Myös tasapeli tunnetaan, koska autot voivat tulla yhtä aikaa maaliin tai sitten molemmat voidaan laskea keskeyttäneeksi.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
mmjj sanoi:
Tuo sijoitusten perusteella kuskien järjestykseen laitto on erinomainen idea!

Mielestäni nämä säännöt olisivat hyvät: Paras sijoitus ja sen määrä ratkaisee, tasatilanteessa yhtä alempien sijojen määrä jne. Kolme kappaletta jotakin sijaa vastaa yhtä kappaletta sitä parempaa. Yksi "aito" sija on kuitenkin parempi kuin kolme pienempää.

Tässä tämän kauden tulokset järjestelmän mukaan. Suluissa oikea sijoitus kauden lopputuloksissa

1. Alonso: 7 voittoa, 7 kakkossijaa = 2 "voittoa" lisää (1.)
2. M. Schumacher: 7 voittoa, 4 kakkossijaa = 1 "voitto" lisää (2.)
3. Massa: 2 voittoa, 3 kakkossijaa = 1 "voitto" lisää (3.)
4. Fisichella: 1x1., 4x3. (4.)
5. Button: 1x1., 2x3. (6.)
6. Räikkönen: 2x2. (5.)
7. Montoya: 1x2., 1x3. (8.)
8. De la Rosa: 1x2., 2x5. (11.)
9. R. Schumacher: 1x3., 1x4., 1x6. (10.)
10. Heidfeld: 1x3., 1x4., 3x7. (9.)
11. Coulthard: 1x3., 1x5. (13.)
12. Kubica: 1x3., 2x9. (16.)
13. Barrichello: 2x4. (7.)
14. Trulli: 1x4., 2x6. (12.)
15. Webber: 2x6. (14.)
16. Villeneuve: 1x6. (15.)
17. Rosberg: 2x7. (17.)
18. Klien: 2x8. (18.)
19. Liuzzi: 1x8. (19.)
20. Speed: 1x9., 2x10. (tästä alaspäin jäivät oikeasti pisteittä)
21. Monteiro: 1x9., 1x12.
22. Albers: 1x10., 1x11.
23. Sato: 1x10., 1x12.
24. Doornbos: 2x12.
25. Ide: 1x13.
26. Yamamoto: 2x16., 1x17.
27. Montagny: 2x16., 1x18.

Tämän järjestelmän hyvät puolet:

- voitosta tulee todella, todella arvostettu
- keskeytys ei ole katastrofi
-> kannustaa ajamaan riskillä
- lisää ohituksia tai ainakin niiden yrityksiä
- peräpään kuskien keskenkin kilpailua (ei enää joka kerta nollatulosta, vaan esim. kymmenes sija voi olla hyvä)
- tasainen tilanne: monessa tapauksessa yksi onnistuminen nostaa sijoitusta

Huonot puolet:

- tasaiset puurtajat kärsivät
- kärkikuskeilla halu luovuttaa, jos ajavat huonolla sijalla, eikä toivoa palkintokorokkeelle ole
- mestaruus saattaa ratketa aikaisin (yksi vahva kuski, monta haastajaa, joiden voitot jakautuvat)
- suosii ehkä ykköskuskiajattelua
Hauksa pistejärjestelmä, mutta itse en kuitenkaan lähtisi tuolle linjalle. Korostaa liiaksi tuurin merkitystä, jos yksi tuurivoitto kolarikisassa on parempi kuin kymmenen kakkossijaa normaaleissa kisoissa. Etenkin häntäpäässä tuurin merkitys korostuu, kun kauden paras sijoitus riippuu lähinnä edelläolijoiden keskeytyksistä. Itse pikemminkin jatkaisin nykyistä pistesysteemiä taaemmaksi, samalla korostaen voiton merkitystä.

esim top-10:

10-7-5-4-3-2½-2-1½-1-½
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Lonso_567 sanoi:
Hauksa pistejärjestelmä, mutta itse en kuitenkaan lähtisi tuolle linjalle. Korostaa liiaksi tuurin merkitystä, jos yksi tuurivoitto kolarikisassa on parempi kuin kymmenen kakkossijaa normaaleissa kisoissa. Etenkin häntäpäässä tuurin merkitys korostuu, kun kauden paras sijoitus riippuu lähinnä edelläolijoiden keskeytyksistä. Itse pikemminkin jatkaisin nykyistä pistesysteemiä taaemmaksi, samalla korostaen voiton merkitystä.

esim top-10:

10-7-5-4-3-2½-2-1½-1-½
Itse tykästynyt vanhaan DTM-pistelaskuun: 20-15-12-10-8-6-4-3-2-1.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Lonso_567 sanoi:
Hauksa pistejärjestelmä, mutta itse en kuitenkaan lähtisi tuolle linjalle. Korostaa liiaksi tuurin merkitystä, jos yksi tuurivoitto kolarikisassa on parempi kuin kymmenen kakkossijaa normaaleissa kisoissa.
Et tainnut lukea koko viestiäni. Kymmenen kakkossijaa olisi kolmen voiton arvoinen (3 kakkossijaa = 1 ykkössija).
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
mmjj sanoi:
Et tainnut lukea koko viestiäni. Kymmenen kakkossijaa olisi kolmen voiton arvoinen (3 kakkossijaa = 1 ykkössija).
Miksei vaikka 2 kakkossijaa tai 3 kolmossijaa?;)

edit: Tosin silloin tuosta tulisi pistejärjestelmä..
100
50
33
25
20 jne...
 

Alain Prost

Well-known member
Liittynyt
18.8.2002
Viestit
48
Nykyinen järjestelmä on hyvä, parempi kuin korvaajaksi esitetyt. Kahdeksan kuljettajaa on juuri oikea määrä pisteiden saajaksi: keskikastillakin on mahdollisuuksia taistella pinnoista, mutta toisaalta niitä ei jaeta jokaiselle kuin sosiaalitoimistossa. Joten jonkinlainen pisteille pääsyn arvostus säilyy.

Ainoa pieni epäkohta on se että voittoa voisi arvostaa hieman enemmän. Kauhean suuria mullistuksia sen takia ei kuitenkaan ole syytä tehdä.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
12 pistettä voitosta ois aika hyvä mun mielestä, muut vois mennä sit nykysen pistejärjestelmän mukaan :alppu:
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
mmjj sanoi:
Et tainnut lukea koko viestiäni. Kymmenen kakkossijaa olisi kolmen voiton arvoinen (3 kakkossijaa = 1 ykkössija).
Luin liian nopeasti. Alku vaikutti liian selvältä että paras sijoitus ratkaisee.

Tarkoitit kai, että arvo(sija X) = 3*arvo(sija X-1)? Sillonhan se on ihan vaan pistejärjestelmä:

voitto 10 pistettä
2.sija 10/3 pistettä
3.sija 10/3^2 pistettä
4.sija 10/3^3 pistettä
jne...

Voisi olla ihan mielenkiintoinen, mutta siltikin liian progressiivinen mielestäni. En laittais missään tapauksessa, että voitto on parempi kuin 2 kakkossijaa jne...
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Vaikka voittoa arvotettaisiin enemmän, niin kärjessä ajavien kuljettajien nopeutta se ei lisäisi. Jos kärkiauto on kierroksella kymmenyksen nopeampi kuin toisena tuleva, niin sitä ei voi ohittaa. Ei vaikka kakkosena ajava kuinka tahtoisi. Voittoa korostava järjestelmä siis vain vähentäisi jännitystä ja johtaisi nopeammin maailmanmestaruuden ratkeamiseen.

Tasaisessa pistejärjestelmässä on se hyöty, että kuljettajien taidot tulevat paremmin esiin, koska pisteitä kannattaa tavoitella kärjen takanakin. Tällöin auton vaikutus vähenee edes vähän erityisesti silloin jos pisteet menevät ristiin ja tasaisia autoja on paljon.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tästä voisi kait tehdä kohta pollin: "Mikä olisi hyvä pisteprogressio?"
,90
,85
,80
,75
,70
,65
,60
,55
,50 jne...
 
Ylös