Pistejärjestelmä

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9221
En kannata lisäpisteitä nopeimmasta kierroksesta. No, yksi piste voisi menetellä, mutta kaksi on ehdottomasti liikaa. Nykysysteemillä kakkonen saisi saman verran pisteitä kuin voittaja, jos nopein kierros olisi kahden pisteen arvoinen.

Nopeimmat kierrokset ovat jakautuneet seuraavasti, kun katsotaan GP2-sääntöjä.


Räikkönen 7
M Schumacher 3
Alonso 3
de la Rosa 1
Montoya 1
Fisichella 1
R Schumacher 1

Räikkönen ajoi lisäksi nopeimman kierroksen Hockenheimilla, mutta koska hän keskeytti sen kilpailun, menisivät piste GP2-säännöllä Alonsolle.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
En ehdottomasti kannata lisäpisteitä nopeimmasta kierroksesta tai paalupaikasta. Nykyinen systeemi on hyvä, tosin voiton ja kakkossijan välinen piste-ero voisi olla pisteen suurempi ja kolmannen ja neljännen sijan välissä voisi olla kaksi pistettä. Mikä tähän sitten sopisi 10-7-5-3-2-1.

Mutta piti saada kahdeksalle autolle pisteitä: 12-9-7-5-4-3-2-1. Eli kyllä paluu kuuden auton pisteytykseen olisi parempi, varsinkin kun autoja on ruudukossa vain 20, tosin saattaa olla 22 ensi vuonna.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Kausia jolloin mestarilla olisi ollut vähemmän voittoja kuin jollain toisella kuskilla ei ole ollut aikoihin. Edes samanverran voittoja mestarilla ja jollain toisella kuskilla (ei siis välttämättä MM-kakkosella) ei ole ollut yli vuosikymmeneen. Eli tänä vuonna on hyvin todennäköistä että listaan saadaan muutos. EDIT: no eipä tullut muutosta, mutta päästiin sentään tasatulokseen pitkästä aikaa.

Tässä kaikki vuodet, mestarin voitot ja kuljettajan jolla on seuraavaksi eniten voittoja:
2005: Alonso (7) - Räikkönen (7)
2004: Schumacher (13) - Barrichello (2)
2003: Schumacher (6) - R.Schumacher (2)/Montoya (2)/Barrichello (2)
2002: Schumacher (11) - Barrichello (4)
2001: Schumacher (9) - R.Schumacher (3)
2000: Schumacher (9) - Häkkinen (4)
1999: Häkkinen (5) - Irvine (4)
1998: Häkkinen (8) - Schumacher (6)
1997: Villeneuve (7) - Schumacher (5)
1996: Hill (8) - Villeneuve (4)
1995: Schumacher (9) - Hill (4)
1994: Schumacher (8) - Hill (6)
1993: Prost (7) - Senna (5)
1992: Mansell (9) - Senna (3)
1991: Senna (7) - Mansell (5)
1990: Senna (6) - Prost (5)
1989: Prost (4) - Senna (6)
1988: Senna (8) - Prost (7)
1987: Piquet (3) - Mansell (6) (myös Prost keräsi kolme voittoa)
1986: Prost (4) - Mansell (5) (myös Piquet keräsi neljä voittoa)
1985: Prost (5) - Alboreto/Senna/Mansell/Rosberg (2)
1984: Lauda (5) - Prost (7)
1983: Piquet (3) - Prost (4) (myös Arnoux keräsi kolme voittoa)
1982: Rosberg (1) - Prost (2)/Lauda/Watson/Pironi/Arnoux (2)
1981: Piquet (3) - Prost (3)
1980: Jones (5) - Piquet (3)
1979: Scheckter (3) - Jones (4) (myös Villeneuve keräsi kolme voittoa)
1978: Andretti (6) - Reutemann (4)
1977: Lauda (3) - Andretti (4) (myös Scheckter ja Hunt keräsivät kolme voittoa)
1976: Hunt (6) - Lauda (5)
1975: Lauda (5) - Fittipaldi (2)
1974: Fittipaldi (3) - Petterson (3)/Reutemann (3)
1973: Stewart (5) - Peterson (4)
1972: Fittipaldi (5) - Stewart (4)
1971: Stewart (6) - Andretti/Ickx/Siffert/Gethin/Cevert (1)
1970: Rindt (5) - Ickx (3)
1969: Stewart (6) - Ickx (2)
1968: G.Hill (3) - Stewart (3)
1967: Hulme (2) - Clark (4) (myös Brabham keräsi kaksi voittoa)
1966: Brabham (4) - Surtees (2)
1965: Clark (6) - G.Hill (2)
1964: Surtees (2) - Clark (3) (myös Hill ja Gurney keräsivät kaksi voittoa)
1963: Clark (7) - G.Hill (2)
1962: G.Hill (4) - Clark (3)
1961: P.Hill (2) - von Trips/Moss (2)
1960: Brabham (5) - Moss (2)
1959: Brabham (2) - Brooks/Moss (2)
1958: Hawthorn (1) - Moss (4) (Brooks keräsi kolme voittoa)
1957: Fangio (4) - Moss (3)
1956: Fangio (2) - Collins (2)/Moss (2)
1955: Fangio (4) - Trintigant/Sweikert/Moss (1)
1954: Fangio (6) - Vukovich/Gonzalez/Hawthorn (1)
1953: Ascari (5) - Vukovich/Hawthorn/Farina/Fangio (1)
1952: Ascari (6) - Taruffi/Ruttman (1)
1951: Fangio (3) - Ascari (2)
1950: Farina (3) - Fangio (3)

Hawthorn ja Piquet ovat vieneet mestaruudet vaikka joku muu on pystynyt voittamaan kauden aikana kolme kertaa enemmän.
Yhteensä 11 kertaa mestaruus on viety vaikka, voittoja ei ole eniten plakkariin tullutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ma sanoi:
Kausia jolloin mestarilla olisi ollut vähemmän voittoja kuin jollain toisella kuskilla ei ole ollut aikoihin. Edes samanverran voittoja mestarilla ja jollain toisella kuskilla (ei siis välttämättä MM-kakkosella) ei ole ollut yli vuosikymmeneen. Eli tänä vuonna on hyvin todennäköistä että listaan saadaan muutos.[/I]
On muuten sillä tapaa yllättävä lista, että ainakin oman järjenjuoksuni mukaan vuodesta 1991 lähtien pistejärjestelmä on painottanut nimenomaan enemmän tasaisuutta kuin voittoja. Tuota ennenhän tuloksiin laskettiin 11 parasta tulosta, 1991 jälkeen kaikki tulokset.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bobakki sanoi:
On muuten sillä tapaa yllättävä lista, että ainakin oman järjenjuoksuni mukaan vuodesta 1991 lähtien pistejärjestelmä on painottanut nimenomaan enemmän tasaisuutta kuin voittoja. Tuota ennenhän tuloksiin laskettiin 11 parasta tulosta, 1991 jälkeen kaikki tulokset.
Kieltämättä, mutta syy löytyneekin muualta kuin pistejärjestelmästä. Vielä 80-luvulla autot olivat suht tasaisia, nykyisellään voitot ovat menneet lähes aina yhdelle tai kahdelle tallille.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Iacchus sanoi:
McLaren

Malesia, renkaan venttiiliongelma
San Marino, vetoakseliongelma ja keskeytys
Eurooppa, rengasongelma ja keskeytys (ei välttämättä tallin vika)
Kanada, Montoyan diskaus tallin varikkosotkujen avittamana
USA, ei osallistunut tallin päätöksellä
Ranska, moottoririkko harjoituksissa ja lähtöruudun pudotus
Ranska, Montoyan hydrauliikkaongelma ja keskeytys
Iso-Britannia, moottoririkko harjoituksissa ja lähtöruudun pudotus
Saksa, vetoakseliongelma jälleen ja keskeytys
Unkari, Montoyan vetoakseliongelma jälleen ja keskeytys
Italia, moottoririkko harjoituksissa ja lähtöruudun pudotus
Japani, moottoririkko harjoituksissa ja lähtöruudun pudotus
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4902
Sijainti
Vantaa
Vanhalla systeemillä tällaset loppupinnat.

Kuljettajat:

1. Fernando Alonso 115
2. Kimi Räikkönen 99
3. Juan Pablo Montoya 46
4. Michael Schumacher 40
5. Giancarlo Fisichella 38
6. Jarno Trulli 26
7. Rubens Barrichello 23
8. Ralf Schumacher 20
9. Jenson Button 19
10. Nick Heidfeld 18
11. Mark Webber 16
12. David Coulthard 8
13. Alexander Wurz 4
14. Tiago Monteiro 4
15. Jacques Villeneuve 4
16. Felipe Massa 4
17. Narain Karthikeyan 3
18. Pedro De La Rosa 2
19. Christijan Albers 2
20. Chirstian Klien 2
21. Patrick Friesacher 1

Tallit:

1. Renault-Renault 153
2. McLaren-Mercedes 151
3. Ferrari-Ferrari 63
4. Toyota-Toyota 46
5. Williams-BMW 34
6. BAR-Honda 19
7. Red Bull-Cosworth 10
8. Sauber-Ferrari 8
9. Jordan-Toyota 7
10. Minardi-Cosworth 3

:alppu:
 

Ide

Well-known member
Liittynyt
29.7.1999
Viestit
454
Sijainti
Kuopio, Finland
Sellainen pistelaskujärjestelmä olisi hyvä, jossa jonkin verran pisteissä jälkeen jäänyt voisi hyvillä loppukauden otteilla nousta tosissaan taistelemaan mestaruudesta. Nykyinen järjestelmä ei suosi sellaista rutistusta, koska sillä ei voi saavuttaa mestaruutta, vaikka miten hyvin ajaisi. Jos pistejärjestelmä mahdollistaisi eron kuromisen paremmin umpeen, niin kyllähän se todennäköisesti laittaisi kuskit ja tallit yrittämään kovemmin epäonnostimisien jälkeen.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ide sanoi:
Sellainen pistelaskujärjestelmä olisi hyvä, jossa jonkin verran pisteissä jälkeen jäänyt voisi hyvillä loppukauden otteilla nousta tosissaan taistelemaan mestaruudesta. Nykyinen järjestelmä ei suosi sellaista rutistusta, koska sillä ei voi saavuttaa mestaruutta, vaikka miten hyvin ajaisi. Jos pistejärjestelmä mahdollistaisi eron kuromisen paremmin umpeen, niin kyllähän se todennäköisesti laittaisi kuskit ja tallit yrittämään kovemmin epäonnostimisien jälkeen.
Niin, nykyisellä kisamäärällä mestaruuden sinetin hakeminen toki siirtyy kauemmaksi ylivoimaisellakin kuskilla, mutta piste-eron ollessa 20-30+ voiko kukaan vakavasti puhua taistelusta kun pisteitä jaetaan systeemillä:
10-8-6-5-4-3-2-1.

Jos alkukaudesta syystä tai toisesta joutuu antamaan tasoitusta esim, 20 pistettä, kiinnisaaminen on hyvin lähellä mahdotonta, kun se ennen oli mahdollista.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
eikös joissakin lajeissa ole ns. superviikonloppu jossa saa tuplapisteet.

No, F1 on F1 ja turha kikkailu pois.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Black Leopard sanoi:
Niin, nykyisellä kisamäärällä mestaruuden sinetin hakeminen toki siirtyy kauemmaksi ylivoimaisellakin kuskilla, mutta piste-eron ollessa 20-30+ voiko kukaan vakavasti puhua taistelusta kun pisteitä jaetaan systeemillä:
10-8-6-5-4-3-2-1.

Jos alkukaudesta syystä tai toisesta joutuu antamaan tasoitusta esim, 20 pistettä, kiinnisaaminen on hyvin lähellä mahdotonta, kun se ennen oli mahdollista.
Harmi vaan että Schumi teki tuon Kimille kaksi vuotta sitten. :dunno:
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4902
Sijainti
Vantaa
Minusta tämä vanha systeemi oli reilumpi, koska siinä voitto merkitsi enemmän kuin tässä uudessa. Minusta paras systeemi olisi tällainen, että seitsemälle parhaalle pisteitä kaavalla 12-8-6-4-3-2-1. Näin voiton arvo olisi oikea suhteessa kakkossijaan ja ero kolmos ja nelossijan välillä pitäisi kanssa olla suurempi kuin se 1 piste. Koska podiumsijoitus on kuitenkin podiumsijoitus.

:alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ide sanoi:
Sellainen pistelaskujärjestelmä olisi hyvä, jossa jonkin verran pisteissä jälkeen jäänyt voisi hyvillä loppukauden otteilla nousta tosissaan taistelemaan mestaruudesta.
Kisoista jaettava pistemäärä kasvaisi loppua kohti? ;)

Kyllä se kurominen onnistuisi nykysysteemilläkin, jos johdossa oleva talli notkahtaisi. Mutta tasaisen hyvää tallia vastaan ei voi pärjätä vain osakauden rypistyksellä. Eikä pidäkään voida.
 

rei

Well-known member
Liittynyt
9.10.2005
Viestit
99
Olen myös sitä mieltä että voitosta pitäisi antaa hieman enemmän tunnustusta pisteiden muodossa kuin nykyjärjestelmässä.

itse kumminkin ihmettelen (hieman off-topic) kumminkin sitä, kuinka ihmiset kritisoivat Alonsoa (tai oli se sitten ketä tahansa/koska tahansa) siitä, että mies on ajanut kaudella ~10 kisaa ns. "varmistellen".. Väittääkö joku ihan vakavasti ettei itse olisi tehnyt sanoin, jos palkintona siitä kuittaisi maailmanmestaruuden??

En ole myöskään sitä mieltä, että kuljettaijia EI pitäisi rangaista esim. moottorinvaihdosta (koko sääntö on mielestäni hieman arveluttava), mutta kun nyt sellainen sääntö kerran on... Koska sehän nyt vain on niin, että KOKO paketin on kestettävä KOKO kisa (+aika-ajot, harjoitukset). Minun mielestäni tuolla samaisella logiikalla (=tallin/moottorivalmistajan huonous/valmistautumattomuus) pitäsis esim. Minardikuljettajien saada pisteille ejaessaan enemmän pisteitä, koska heillähän on muutenkin scheisset autot, sun muut vermeet (eli miksi niitä kuljettaijia "rangaistaan" siitä että auto on sanallasanottuna paska).. Nojoo, ehkä hieman kärjistettyä, mutta näinkin voisi ajatella :)

Sitten takaisin pistelaskujärjestelmään, oma ehdotukseni olisi jo monesti esille tullut nykyinen järjestelmä, sillä erotuksella, että voitosta mies kuittaisi 11, ellei jopa 12 pistettä.
 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4902
Sijainti
Vantaa
Pannaas vielä kahden edellisen kauden pisteet sillä vanhalla pistelaskujärjestelmällä.

2004

1. Michael Schumacher 142
2. Rubens Barrichello 86
3. Jenson Button 56
4. Juan Pablo Montoya 38
5. Fernando Alonso 35
6. Kimi Räikkönen 30
7. Jarno Trulli 30
8. Takuma Sato 17
9. Ralf Schumacher 12
10. Giancarlo Fisichella 7
11. David Coulthard 7
12. Felipe Massa 5
13. Olivier Panis 2
14. Cristiano Da Matta 1
15. Mark Webber 1
16. Cristian Klien 1

Tallit:

1. Ferrari-Ferrari 228
2. BAR-Honda 73
3. Renault-Renault 65
4. Williams-BMW 50
5. McLaren-Mercedes 37
6. Sauber-Petronas 12
7. Toyota-Toyota 3
8. Jaguar-Ford 2

2003

1. Michael Schumacher 77
2. Kimi Räikkönen 67
3. Juan Pablo Montoya 62
4. Rubens Barrichello 48
5. Ralf Schumacher 41
6. Fernando Alonso 36
7. David Coulthard 33
8. Jarno Trulli 15
9. Giancarlo Fisichella 10
10. Heinz Harald Frentzen 7
11. Jenson Button 6
12. Mark Webber 3
13. Marc Gene 2
14. Olivier Panis 2
15. Nick Heidfeld 2
16. Jacques Villeneuve 2
17. Christiano Da Matta 2
18. Takuma Sato 1

Tallit:

1. Ferrari-Ferrari 125
2. Williams-BMW 105
3. McLaren-Mercedes 100
4. Renault-Renault 51
5. Jordan-Ford 10
6. Sauber-Ferrari 9
7. BAR-Honda 9
8. Toyota-Toyota 4
9. Jaguar-Ford 3

:alppu:
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Ehdotus uudeksi pistejärjestelmäksi:

Kisojen pisteet kerrotaan kilpailun järjestysnumerosta (1., 2., 3., jne.) riippuvalla kertoimella. Esim. ensimmäisessä kisassa pisteet kerrotaan ykkösellä, tokassa kisassa kakkosella, kolmannessa kolmosella jne. ja vikassa kisassa esim. 17:sta, jos kaudella on 17 osakilpailua. Säilyisi ainakin jännitys kaudella loppuun saakka... Ja alkukauden haparoinnilla ei olisi suurta merkitystä.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4902
Sijainti
Vantaa
Kauden 2006 lopulliset pisteet ovat seuraavat.

1. Fernando Alonso 116
2. Michael Schumacher 104
3. Felipe Massa 58
4. Giancarlo Fisichella 43
5. Kimi Räikkönen 41
6. Jenson Button 36
7. Juan Pablo Montoya 16
8. Rubens Barrichello 11
9. Pedro De la Rosa 10
10. Ralf Schumacher 8
11. Nick Heidfeld 7
12. David Coulthard 6
13. Jarno Trulli 5
14. Robert Kubica 4
15. Mark Webber 2
16. Jacques Villeneuve 1

Tallit

1. Ferrari-Ferrari 162
2. Renault-Renault 159
3. McLaren-Mercedes 67
4. Honda-Honda 47
5. Toyota-Toyota 13
6. BMW-Sauber(BMW) 12
7. Red Bull-Ferrari 6
8. Williams-Cosworth 2

Onnittelut Alonsolle kuljettajien mestaruudesta ja Ferrarille valmistajien mestaruudesta!
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Nykyinen 10-8-jne. systeemi on liian loiva, voiton arvo on liian vähäinen.
Vanha 10-6-jne. systeemi jätti liian suuren osan kuskeista pisteittä.
Ehdotukseni on 10-7-5-4-3-2-1.
Pisteillä olon ehdoksi voisi laittaa että pitää pysyä samalla kierroksella voittajan kanssa.

Tai sitten pisteitä jaettaisiin suoraan (kääntäen) suhteessa kilpailun kokonaisaikaan kaikille jotka ovat pysyneet johtajan kanssa samalla kierroksella. Pojat joutuis ajamaan alusta loppuun joka kierroksen täysiä.
 
Ylös