Pistejärjestelmä

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
öö ruz sanoi:
vanhalla pistejärjestelmällä mestaruus ei olisi ratkennut vielä.
Ei niin. Ja Kimillä olis vielä ne Montoyan 4 pistettä!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Törni sanoi:
Väännetään nyt sitten oikein rautalangasta.

- -
Oletetaan että yhdellä tallilla on varmatoimisimmat ja nopeimmat autot.
- -
No OK, tämä on vasta makkaran toinen pää. Seuraa toinen ja ratkaiseva kysymys. Kummalla pistejärjestelmällä kaikki muut tallit saavat enemmän pisteitä?
Tässä ei ole ollut mitään epäselvää. Hyvä, että kuitenkin tässä vaiheessa jätit Ferrarin mainitsematta, koska säännöt ovat samat kaikille.

On täysin tunnettu ja tunnustettu tosiasia että nimenomaan Ferrarin ylivoima laukaisi paineet muuttaa tuota pisteytysjärjestelmää.
Kyllä, mutta ei se, että juuri Ferrari oli ylivoimainen tai se, että yleensä jokin talli oli ylivoimainen. Se "varsinainen syy" oli se, että MM-sarja ratkesi liian aikaisin. Tämä vei katsojia (mikä oli toinen "varsinainen syy" - oikeastaan se tärkeämpi - sillä perimmäinen syy tietenkin on raha).

Eihän pistemuutoksella mitenkään kyetä jonkin tallin ylivoimaan vaikuttamaan, mutta MM-sarjan ratkeamiseen kyllä. Eikä esim. McLarenin ylivoima Senna-Prost-kaksintaistelun aikana ollut ongelma, koska MM-sarja ei ratkennut puolivälissä kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Iacchus sanoi:
Tässäpä lista nimenomaan talleista ja heidän toiminnastaan johtuneista tapahtumista.

McLaren

Malesia, renkaan venttiiliongelma
San Marino, vetoakseliongelma ja keskeytys
Eurooppa, rengasongelma ja keskeytys (ei välttämättä tallin vika)
Kanada, Montoyan diskaus tallin varikkosotkujen avittamana
USA, ei osallistunut tallin päätöksellä
Ranska, moottoririkko harjoituksissa ja lähtöruudun pudotus
Ranska, Montoyan hydrauliikkaongelma ja keskeytys
Iso-Britannia, moottoririkko harjoituksissa ja lähtöruudun pudotus
Saksa, vetoakseliongelma jälleen ja keskeytys
Unkari, Montoyan vetoakseliongelma jälleen ja keskeytys
Italia, moottoririkko harjoituksissa ja lähtöruudun pudotus

Renault

Bahrain, Fisichellan moottoririkko ja keskeytys
Monaco, rengasongelmia molemmilla
Kanada, Fisichellan hydrauliikkaongelma ja keskeytys
USA, ei osallistunut tallin päätöksellä

Että vertaa siitä, kumpi on huonompi talli. McLaren voi olla nopeampi, mutta se ei tee tallista kokonaisuutena parempaa.

Sitten voidaan keskustella mielipidetasolla myös siitä, miten järkevää McLarenin toiminta on ollut mm. PR-puolen ja muun tällaisen osalta. Henkilökohtaisesti pidän Renaultin tyyliä avoimenpana. Ron Dennis olisi mm. voinut reilusti myöntää Alonson mestaruuden eikä aloittaa vähättelemällä sitä.
Mielestäni Dennis ei vähätellyt Alonsoa, vaan sanoi että tämä ansaitsi mestaruuden. Vaikkakin mestaruus tuli aika säälittävällä tavalla, jos ajattelee että Alonson tai paremminkin Renaultin vauhti ei riittäny oikeasti tällä kaudella kuin muutaman kisan voittoon kauden alussa. Sitten alkoi hurja varmistelu, joka kesti lähes koko kauden. Mielestäni aika säälittävää tuuletella jotain kolmossijoja, mutta vikahan ei ole Alonson vaan sääntöjen.

Tuskinpa se McLaren niitä venttiileitä rakentaa tai käskee Montoyaa ajamaan punaisia päin varikolla tai Kimiä jarruttamaan rengasta hajalle. Pitää myös ottaa huomioon, että McLaren on useilla radoilla vahvempi paketti, kuin Renault vaikka lähtöruutua olisi jouduttu pudottamaan 10 ruutua.

Renault:
Espanja, Fisichellan etusiipi hajoaa
Kanada, Alonson autossa ongelma
Saksa, Fisichellan jarrut eivät toimi kisassa
Monza, Fisichellan jarrut eivät toimi aika-ajossa
Spa, moottorivaihto Fisichellan autoon

+ Kaikki Renaultin varikkosähellykset Fisichellan kanssa.

Kuten tuosta nyt voi jo päätellä, Renaultin menestys perustuu enemmänkin tuuriin kuin ammattitaitoon. Fisichella on ollut tallille tärkeämpi tekijä kuin voisi kuvitella. Hän itsekkin sanoi, että hänen autoonsa on iskenyt kaikki mahdolliset tekniset viat ja näin Renault on saanut korjattua pahimmat viat autostaan jos autojen viat olisivat jakautuneet tasaisesti kuljettajien kesken, niin silloin Alonsolla tuskin olisi ollut mitään mahdollisuuksia mestaruuteen.

McLaren 34 starttia ja 27 maaliin pääsyä (79,41%) OHO!
Ferrari 34 starttia ja 27 maaliin pääsyä (79,41%)
Renault 34 starttia ja 26 maaliin pääsyä (76.47%)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Kyllä, mutta ei se, että juuri Ferrari oli ylivoimainen tai se, että yleensä jokin talli oli ylivoimainen. Se "varsinainen syy" oli se, että MM-sarja ratkesi liian aikaisin.
Voi herranjestas. Juuri Ferrarin ylivoiman takiahan sarja ratkesi niin aikaisin :D

En ymmärrä alkuunkaan mistä tässä nyt halutaan vääntää. Mutta jatkakaa vääntämistä keskenänne.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
VJR sanoi:
Ai sen kolarin jälkeen?
No joo varmaan sen kolarin jälkeen, mutta ennen sitä selitti radiossa jotain "i'm faster than fisi despite the problem". Taisi olla elektroniikkavika mutta ei ilmeisesti kovinkaan vakava ongelma, ainakaan vielä siinä vaiheessa kisaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Törni sanoi:
Voi herranjestas. Juuri Ferrarin ylivoiman takiahan sarja ratkesi niin aikaisin
Tietenkin, mutta syy pistemuutokseen oli mestaruuden ratkeaminen aikaisin, ei Ferrarin ylivoima, kuten jotkut täällä väittivät. Ne ovat kaksi eri asiaa, vaikka toinen onkin seurausta toisesta.

(Edelleen, pelkkä ylivoima ei riitä, sillä McLarenin ylivoima ei aiheuttanut sääntömuutospaineita.)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Tietenkin, mutta syy pistemuutokseen oli mestaruuden ratkeaminen aikaisin, ei Ferrarin ylivoima, kuten jotkut täällä väittivät. Ne ovat kaksi eri asiaa, vaikka toinen onkin seurausta toisesta.

(Edelleen, pelkkä ylivoima ei riitä, sillä McLarenin ylivoima ei aiheuttanut sääntömuutospaineita.)
Logiikka on rautaista. Homma on vähän sama kuin jos väitettäisiin ettei henkilö A tappanut hekilöä B, vaan B:n tappoi hänen aivoihinsa tunkeutunut luoti. Tämän jälkeen määrättäisiin käyttöön luodinkestävät kypärät ja uskottasiin että muutoksen aiheutti juuri tuo luoti.

Mutta aivan kuinka vaan :wink:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Törni sanoi:
Logiikka on rautaista. Homma on vähän sama kuin jos väitettäisiin ettei henkilö A tappanut hekilöä B, vaan B:n tappoi hänen aivoihinsa tunkeutunut luoti.
Kuolinsyy oli se luoti, ei henkilö A. A on silti murhaaja, mutta se on eri asia kuin kuolinsyy.

Tässä on nyt kyse siitä miksi FIA muutti pisteytystä. Se, että Ferrari oli ylivoimainen ei ollut se syy, tai pisteitä olisi pitänyt muuttaa jo 80-luvulla McLarenin takia.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Kuolinsyy oli se luoti, ei henkilö A. A on silti murhaaja, mutta se on eri asia kuin kuolinsyy.

Tässä on nyt kyse siitä miksi FIA muutti pisteytystä. Se, että Ferrari oli ylivoimainen ei ollut se syy, tai pisteitä olisi pitänyt muuttaa jo 80-luvulla McLarenin takia.
What ever.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Juzo sanoi:
Vaikkakin mestaruus tuli aika säälittävällä tavalla (...). Mielestäni aika säälittävää tuuletella jotain kolmossijoja, mutta vikahan ei ole Alonson vaan sääntöjen.
Sönköti söö. Olisipa mielenkiintoista mennä rinnakkaistodellisuuteen ja katsoa, mitä olisit kommentoinut 2003 jos Räikkönen olisi voittanut maailmanmestaruuden. Se vasta olisikin ollut säälittävää, eikun siis urhoollista, mestarillista taistoa vanhalla, suorituskyvyttömällä autolla ja täysin onnettomilla moottoreilla. Kysynpä vain, että miksi munata koko maailmanmestaruus sellaisten voittojen eteen, joita ei tarvitse ottaa? Siis tarkoitan nimenomaan näitä muutamia viimeisiä kisoja, joissa on ollut ilmeistä ettei se Räikkönen sieltä nouse.

Juzo sanoi:
Tuskinpa se McLaren niitä venttiileitä rakentaa tai käskee Montoyaa ajamaan punaisia päin varikolla tai Kimiä jarruttamaan rengasta hajalle. Pitää myös ottaa huomioon, että McLaren on useilla radoilla vahvempi paketti, kuin Renault vaikka lähtöruutua olisi jouduttu pudottamaan 10 ruutua.
Ehkäpä pitäisi valita moottorivalmistajansa paremmin. Asia on kyllä niin, että Mercedes omistaa tuosta puljusta kohtuullisen suuren osan ja kuuluu McLareniin ihan samalla tavalla kuin vetoakselien sorvaajatkin. Kimin olisivat voineet ottaa varikolle ja yrittää olla pelaamatta piikkipaikan vaihtoa "siististi" varikkokäyntien avulla.

Juzo sanoi:
Kanada, Alonson autossa ongelma
Saksa, Fisichellan jarrut eivät toimi kisassa
Monza, Fisichellan jarrut eivät toimi aika-ajossa
+ Kaikki Renaultin varikkosähellykset Fisichellan kanssa.
Mitä väliä jos on ongelma kun se ei vaikuttanut mihinkään? Olihan Räikkösenkin autossa ohjausongelmia, mutta voitti silti. Renaultin varikkosähellykset kyllä ovat Fisichellan omia mokia. Vaikea uskoa, että se muka johtuisi autosta varsinkin kun Flavion lausunnoista kävi rivien välistä selkeästi ilmi, kenen mokista oli kyse. Jarruongelmista en sitten tiedä, voi olla että ne olivat olemassa tai sitten ei. Omaan listaani lisäsin vain varmat asiat, en tuollaisia, joiden avulla kuljettaja saattaa selitellä omaa huonoa suoritustaan.

Juzo sanoi:
Kuten tuosta nyt voi jo päätellä, Renaultin menestys perustuu enemmänkin tuuriin kuin ammattitaitoon.
:thumbfh: :thumbup: Nopeahuoli puhuu...
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Iacchus sanoi:
Sönköti söö. Olisipa mielenkiintoista mennä rinnakkaistodellisuuteen ja katsoa, mitä olisit kommentoinut 2003 jos Räikkönen olisi voittanut maailmanmestaruuden. Se vasta olisikin ollut säälittävää, eikun siis urhoollista, mestarillista taistoa vanhalla, suorituskyvyttömällä autolla ja täysin onnettomilla moottoreilla. Kysynpä vain, että miksi munata koko maailmanmestaruus sellaisten voittojen eteen, joita ei tarvitse ottaa? Siis tarkoitan nimenomaan näitä muutamia viimeisiä kisoja, joissa on ollut ilmeistä ettei se Räikkönen sieltä nouse.
Niinpä niin, kuten olen useaan otteeseen täällä sanonut, että olisi tavallaan ollut aika typerää jos Räikkönen olisi silloin voittanut mestaruuden kun Schumacher sattui silloin voittamaan kuusi kisaa ja Räikkönen sen yhden. Olisihan se tietysti ollut hienoa jos Kimi olisi voittanut, mutta kyllä Schumacher ja Ferrari ansaisivat silloisen mestaruuden. Ei Kimi pystynyt todellisuudessa taistelemaan kilpailujen voitosta. Ainoastaan varma ajaminen, Schumacherin epäonni ja typerä pistelaskusysteemi pitivät hänet mukana mestaruustaistelussa.

Eihän se Alonson vika ollut, että pistelaskusysteemi on huono, mutta ei se mestaruus kovin tyylikkäästi tullut. Jotenkin on vaikea arvostaa sellaista mestaruutta missä kilpailijalla on enemmän voittoja. Tosin eihän Kimillä vielä ole enemmän voittoja.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Uus pistesysteemi on todella paska. Alonsolla ei ole ollut mitään tarvetta ajaa voitosta kauden puolivälin jälkeen ja se syö sen vähäisenkin urheilullisuuden mitä tässä lajissa on jäljellä. Jos voittoa painostettaisiin vaikka nykyisessä järjestelmässä 15 pisteen arvoisesti niin Alonsokin olisi joutunut painamaan tosissaan vielä loppukaudestakin. Toki sillä olis ollut huomattavasti isompi kaula kauden puolivälissä mutta järjestelmä on paska. Räikkösen 2003 mestaruus olisi ollut suuri vääryys juuri urheilullisuutta kohtaan.

Rosberihan voitti mestaruutensa juuri yhdellä voitolla mutta silloin tilanne taisi olla toinen juuri kun niin moni eri kuljettaja taisi voittaa kisoja.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Juzo sanoi:
Eihän se Alonson vika ollut, että pistelaskusysteemi on huono, mutta ei se mestaruus kovin tyylikkäästi tullut. Jotenkin on vaikea arvostaa sellaista mestaruutta missä kilpailijalla on enemmän voittoja. Tosin eihän Kimillä vielä ole enemmän voittoja.
Jos vielä koittaisit laskea sormien kanssa uudestaan Kimin ja Fernandon voittojen määrät. Montakos Kimillä on niitä nyt sitten enemmän? Hmmm.. Laskit tosiaan oikein!
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
imthesun sanoi:
Jos vielä koittaisit laskea sormien kanssa uudestaan Kimin ja Fernandon voittojen määrät. Montakos Kimillä on niitä nyt sitten enemmän? Hmmm.. Laskit tosiaan oikein!
Ei oo taidettu ammattikoulussa vielä ehtiä käymään sitä luetun ymmärtämistä.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Juzo sanoi:
Eihän se Alonson vika ollut, että pistelaskusysteemi on huono, mutta ei se mestaruus kovin tyylikkäästi tullut. Jotenkin on vaikea arvostaa sellaista mestaruutta missä kilpailijalla on enemmän voittoja. Tosin eihän Kimillä vielä ole enemmän voittoja.
Käytännössä olet siis sitä mieltä, että se, jolla on enemmän voittoja, voittaa mestaruuden. Eli toisin sanoen sinun järjestelmässäsi jaetaan vain voitoista piste ja muilla sijoilla ei ole merkitystä? Se pistejärjestelmä on kaikille kilpailijoille sama ja kaikki sarjassa ajavat ovat sitoutuneet sen sääntöihin. Jos oma suosikki ei siitä osaa ottaa kaikkea irti, niin turha sitä on itkeä.

Moottoriurheilu on joukkueurheilua. Siinä, kuten muussakin joukkueurheilussa, on täysin merkityksetöntä se, kuinka hyvin yksi pelaaja olisi saattanut menestyä, jos muut eivät hoitaneet tehtäväänsä. Halusit sitä myöntää tai et, niin tiimin ja kuljettajien puolesta Renaultilla on söhlitty paljon vähemmän. Sillä ei ole mitään tekemistä hyvän onnen, vaan sen kanssa, että vastustajat eivät ole osanneet hommaansa. Ei sillä ole mitään merkitystä, jos McLarenin suunnittelijat suunnittelevat sarjan nopeimman auton, jos se ei kestä tai varikkomuurilla tai auton ohjaamossa istuvat eivät tiedä sen rajoituksia.

On muuten täysin mahdollista että Alonso tai Montoya voittaa kauden loput kilpailut...

Alonso
6 voittoa
5 toista sijaa
2 kolmatta sijaa
4 muuta sijoitusta

Räikkönen
6 voittoa
2 toista sijaa
2 kolmatta sijaa
7 muuta sijoitusta
 

Raik'n roll

Well-known member
Liittynyt
26.9.2005
Viestit
149
Sijainti
Espoo, Finland
Omasta mielestäni nykyistä piste-laskujärjestelmää ei lähdetä hevillä muuttamaan. Joten kaksi lisäpistettä kilpailun nopeimmasta kierroksesta olisi paikallaan. Alonsolla ei taida olla yhtään nopeinta kierrosta, kun taas Räikkösellä niitä on vaikka kuinka monta. Tämä taas kannustaisi talleja rakentaman nopeampia autoja, eikä varmistellemaan jotain kolmostiloja.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Iacchus sanoi:
Käytännössä olet siis sitä mieltä, että se, jolla on enemmän voittoja, voittaa mestaruuden. Eli toisin sanoen sinun järjestelmässäsi jaetaan vain voitoista piste ja muilla sijoilla ei ole merkitystä? Se pistejärjestelmä on kaikille kilpailijoille sama ja kaikki sarjassa ajavat ovat sitoutuneet sen sääntöihin. Jos oma suosikki ei siitä osaa ottaa kaikkea irti, niin turha sitä on itkeä.
Eli toisin sanoen arvostan mestaruutta silloin enemmän kun mestaruuden voittajalla on eniten voittoja, eikä esimerkiksi kakkossijoja. En puhunut mistään pistejärjestelmästä. On vain kohtuu harvinaista vanhalla järjestelmällä, että mestaruuden voittaa henkilö jolla on vähemmän voittoja. Alonsohan tosin olisi todennäköisesti vienyt mestaruuden vanhallakin järjestelmällä.

On muuten täysin mahdollista että Alonso tai Montoya voittaa kauden loput kilpailut...
Niinpä kuten sanoin eihän Kimillä vielä ole enemmän voittoja, mutta aika tyylikkäitä mestaruuksia kun voitetaan joillain kakkossijoilla. Nojoo pitäähän ne jotkut Renaulttia parhaana tallinakin. Täytyy kyllä myöntää, että Alonso oli tämän kauden kakkossija-spesialisti.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Raik'n roll sanoi:
Omasta mielestäni nykyistä piste-laskujärjestelmää ei lähdetä hevillä muuttamaan. Joten kaksi lisäpistettä kilpailun nopeimmasta kierroksesta olisi paikallaan. Alonsolla ei taida olla yhtään nopeinta kierrosta, kun taas Räikkösellä niitä on vaikka kuinka monta. Tämä taas kannustaisi talleja rakentaman nopeampia autoja, eikä varmistellemaan jotain kolmostiloja.
Aivan, pistejärjestelmää tuskin aletaan muuttamaan. Joten tämä olisi oikeastaan ainut järkevä ratkaisu. FIA:lta vain harvemmin noita järkeviä sääntömuutoksia tulee.
 
Ylös