DFiaA
I told you so
- Liittynyt
- 7.2.2001
- Viestit
- 14430
Ei niin. Ja Kimillä olis vielä ne Montoyan 4 pistettä!öö ruz sanoi:vanhalla pistejärjestelmällä mestaruus ei olisi ratkennut vielä.
Ei niin. Ja Kimillä olis vielä ne Montoyan 4 pistettä!öö ruz sanoi:vanhalla pistejärjestelmällä mestaruus ei olisi ratkennut vielä.
Tässä ei ole ollut mitään epäselvää. Hyvä, että kuitenkin tässä vaiheessa jätit Ferrarin mainitsematta, koska säännöt ovat samat kaikille.Törni sanoi:Väännetään nyt sitten oikein rautalangasta.
- -
Oletetaan että yhdellä tallilla on varmatoimisimmat ja nopeimmat autot.
- -
No OK, tämä on vasta makkaran toinen pää. Seuraa toinen ja ratkaiseva kysymys. Kummalla pistejärjestelmällä kaikki muut tallit saavat enemmän pisteitä?
Kyllä, mutta ei se, että juuri Ferrari oli ylivoimainen tai se, että yleensä jokin talli oli ylivoimainen. Se "varsinainen syy" oli se, että MM-sarja ratkesi liian aikaisin. Tämä vei katsojia (mikä oli toinen "varsinainen syy" - oikeastaan se tärkeämpi - sillä perimmäinen syy tietenkin on raha).On täysin tunnettu ja tunnustettu tosiasia että nimenomaan Ferrarin ylivoima laukaisi paineet muuttaa tuota pisteytysjärjestelmää.
Mielestäni Dennis ei vähätellyt Alonsoa, vaan sanoi että tämä ansaitsi mestaruuden. Vaikkakin mestaruus tuli aika säälittävällä tavalla, jos ajattelee että Alonson tai paremminkin Renaultin vauhti ei riittäny oikeasti tällä kaudella kuin muutaman kisan voittoon kauden alussa. Sitten alkoi hurja varmistelu, joka kesti lähes koko kauden. Mielestäni aika säälittävää tuuletella jotain kolmossijoja, mutta vikahan ei ole Alonson vaan sääntöjen.Iacchus sanoi:Tässäpä lista nimenomaan talleista ja heidän toiminnastaan johtuneista tapahtumista.
McLaren
Malesia, renkaan venttiiliongelma
San Marino, vetoakseliongelma ja keskeytys
Eurooppa, rengasongelma ja keskeytys (ei välttämättä tallin vika)
Kanada, Montoyan diskaus tallin varikkosotkujen avittamana
USA, ei osallistunut tallin päätöksellä
Ranska, moottoririkko harjoituksissa ja lähtöruudun pudotus
Ranska, Montoyan hydrauliikkaongelma ja keskeytys
Iso-Britannia, moottoririkko harjoituksissa ja lähtöruudun pudotus
Saksa, vetoakseliongelma jälleen ja keskeytys
Unkari, Montoyan vetoakseliongelma jälleen ja keskeytys
Italia, moottoririkko harjoituksissa ja lähtöruudun pudotus
Renault
Bahrain, Fisichellan moottoririkko ja keskeytys
Monaco, rengasongelmia molemmilla
Kanada, Fisichellan hydrauliikkaongelma ja keskeytys
USA, ei osallistunut tallin päätöksellä
Että vertaa siitä, kumpi on huonompi talli. McLaren voi olla nopeampi, mutta se ei tee tallista kokonaisuutena parempaa.
Sitten voidaan keskustella mielipidetasolla myös siitä, miten järkevää McLarenin toiminta on ollut mm. PR-puolen ja muun tällaisen osalta. Henkilökohtaisesti pidän Renaultin tyyliä avoimenpana. Ron Dennis olisi mm. voinut reilusti myöntää Alonson mestaruuden eikä aloittaa vähättelemällä sitä.
No eihän kuskitkaan niitä autoja ohjaa, niiden kädet vaan!Juzo sanoi:Tuskinpa se McLaren niitä venttiileitä rakentaa
Ai sen kolarin jälkeen?Juzo sanoi:Kanada, Alonson autossa ongelma
Voi herranjestas. Juuri Ferrarin ylivoiman takiahan sarja ratkesi niin aikaisinWebSlave sanoi:Kyllä, mutta ei se, että juuri Ferrari oli ylivoimainen tai se, että yleensä jokin talli oli ylivoimainen. Se "varsinainen syy" oli se, että MM-sarja ratkesi liian aikaisin.
No joo varmaan sen kolarin jälkeen, mutta ennen sitä selitti radiossa jotain "i'm faster than fisi despite the problem". Taisi olla elektroniikkavika mutta ei ilmeisesti kovinkaan vakava ongelma, ainakaan vielä siinä vaiheessa kisaa.VJR sanoi:Ai sen kolarin jälkeen?
Tietenkin, mutta syy pistemuutokseen oli mestaruuden ratkeaminen aikaisin, ei Ferrarin ylivoima, kuten jotkut täällä väittivät. Ne ovat kaksi eri asiaa, vaikka toinen onkin seurausta toisesta.Törni sanoi:Voi herranjestas. Juuri Ferrarin ylivoiman takiahan sarja ratkesi niin aikaisin
Logiikka on rautaista. Homma on vähän sama kuin jos väitettäisiin ettei henkilö A tappanut hekilöä B, vaan B:n tappoi hänen aivoihinsa tunkeutunut luoti. Tämän jälkeen määrättäisiin käyttöön luodinkestävät kypärät ja uskottasiin että muutoksen aiheutti juuri tuo luoti.WebSlave sanoi:Tietenkin, mutta syy pistemuutokseen oli mestaruuden ratkeaminen aikaisin, ei Ferrarin ylivoima, kuten jotkut täällä väittivät. Ne ovat kaksi eri asiaa, vaikka toinen onkin seurausta toisesta.
(Edelleen, pelkkä ylivoima ei riitä, sillä McLarenin ylivoima ei aiheuttanut sääntömuutospaineita.)
Kuolinsyy oli se luoti, ei henkilö A. A on silti murhaaja, mutta se on eri asia kuin kuolinsyy.Törni sanoi:Logiikka on rautaista. Homma on vähän sama kuin jos väitettäisiin ettei henkilö A tappanut hekilöä B, vaan B:n tappoi hänen aivoihinsa tunkeutunut luoti.
What ever.WebSlave sanoi:Kuolinsyy oli se luoti, ei henkilö A. A on silti murhaaja, mutta se on eri asia kuin kuolinsyy.
Tässä on nyt kyse siitä miksi FIA muutti pisteytystä. Se, että Ferrari oli ylivoimainen ei ollut se syy, tai pisteitä olisi pitänyt muuttaa jo 80-luvulla McLarenin takia.
Sönköti söö. Olisipa mielenkiintoista mennä rinnakkaistodellisuuteen ja katsoa, mitä olisit kommentoinut 2003 jos Räikkönen olisi voittanut maailmanmestaruuden. Se vasta olisikin ollut säälittävää, eikun siis urhoollista, mestarillista taistoa vanhalla, suorituskyvyttömällä autolla ja täysin onnettomilla moottoreilla. Kysynpä vain, että miksi munata koko maailmanmestaruus sellaisten voittojen eteen, joita ei tarvitse ottaa? Siis tarkoitan nimenomaan näitä muutamia viimeisiä kisoja, joissa on ollut ilmeistä ettei se Räikkönen sieltä nouse.Juzo sanoi:Vaikkakin mestaruus tuli aika säälittävällä tavalla (...). Mielestäni aika säälittävää tuuletella jotain kolmossijoja, mutta vikahan ei ole Alonson vaan sääntöjen.
Ehkäpä pitäisi valita moottorivalmistajansa paremmin. Asia on kyllä niin, että Mercedes omistaa tuosta puljusta kohtuullisen suuren osan ja kuuluu McLareniin ihan samalla tavalla kuin vetoakselien sorvaajatkin. Kimin olisivat voineet ottaa varikolle ja yrittää olla pelaamatta piikkipaikan vaihtoa "siististi" varikkokäyntien avulla.Juzo sanoi:Tuskinpa se McLaren niitä venttiileitä rakentaa tai käskee Montoyaa ajamaan punaisia päin varikolla tai Kimiä jarruttamaan rengasta hajalle. Pitää myös ottaa huomioon, että McLaren on useilla radoilla vahvempi paketti, kuin Renault vaikka lähtöruutua olisi jouduttu pudottamaan 10 ruutua.
Mitä väliä jos on ongelma kun se ei vaikuttanut mihinkään? Olihan Räikkösenkin autossa ohjausongelmia, mutta voitti silti. Renaultin varikkosähellykset kyllä ovat Fisichellan omia mokia. Vaikea uskoa, että se muka johtuisi autosta varsinkin kun Flavion lausunnoista kävi rivien välistä selkeästi ilmi, kenen mokista oli kyse. Jarruongelmista en sitten tiedä, voi olla että ne olivat olemassa tai sitten ei. Omaan listaani lisäsin vain varmat asiat, en tuollaisia, joiden avulla kuljettaja saattaa selitellä omaa huonoa suoritustaan.Juzo sanoi:Kanada, Alonson autossa ongelma
Saksa, Fisichellan jarrut eivät toimi kisassa
Monza, Fisichellan jarrut eivät toimi aika-ajossa
+ Kaikki Renaultin varikkosähellykset Fisichellan kanssa.
:thumbfh: :thumbup: Nopeahuoli puhuu...Juzo sanoi:Kuten tuosta nyt voi jo päätellä, Renaultin menestys perustuu enemmänkin tuuriin kuin ammattitaitoon.
Niinpä niin, kuten olen useaan otteeseen täällä sanonut, että olisi tavallaan ollut aika typerää jos Räikkönen olisi silloin voittanut mestaruuden kun Schumacher sattui silloin voittamaan kuusi kisaa ja Räikkönen sen yhden. Olisihan se tietysti ollut hienoa jos Kimi olisi voittanut, mutta kyllä Schumacher ja Ferrari ansaisivat silloisen mestaruuden. Ei Kimi pystynyt todellisuudessa taistelemaan kilpailujen voitosta. Ainoastaan varma ajaminen, Schumacherin epäonni ja typerä pistelaskusysteemi pitivät hänet mukana mestaruustaistelussa.Iacchus sanoi:Sönköti söö. Olisipa mielenkiintoista mennä rinnakkaistodellisuuteen ja katsoa, mitä olisit kommentoinut 2003 jos Räikkönen olisi voittanut maailmanmestaruuden. Se vasta olisikin ollut säälittävää, eikun siis urhoollista, mestarillista taistoa vanhalla, suorituskyvyttömällä autolla ja täysin onnettomilla moottoreilla. Kysynpä vain, että miksi munata koko maailmanmestaruus sellaisten voittojen eteen, joita ei tarvitse ottaa? Siis tarkoitan nimenomaan näitä muutamia viimeisiä kisoja, joissa on ollut ilmeistä ettei se Räikkönen sieltä nouse.
Jos vielä koittaisit laskea sormien kanssa uudestaan Kimin ja Fernandon voittojen määrät. Montakos Kimillä on niitä nyt sitten enemmän? Hmmm.. Laskit tosiaan oikein!Juzo sanoi:Eihän se Alonson vika ollut, että pistelaskusysteemi on huono, mutta ei se mestaruus kovin tyylikkäästi tullut. Jotenkin on vaikea arvostaa sellaista mestaruutta missä kilpailijalla on enemmän voittoja. Tosin eihän Kimillä vielä ole enemmän voittoja.
Ei oo taidettu ammattikoulussa vielä ehtiä käymään sitä luetun ymmärtämistä.imthesun sanoi:Jos vielä koittaisit laskea sormien kanssa uudestaan Kimin ja Fernandon voittojen määrät. Montakos Kimillä on niitä nyt sitten enemmän? Hmmm.. Laskit tosiaan oikein!
Käytännössä olet siis sitä mieltä, että se, jolla on enemmän voittoja, voittaa mestaruuden. Eli toisin sanoen sinun järjestelmässäsi jaetaan vain voitoista piste ja muilla sijoilla ei ole merkitystä? Se pistejärjestelmä on kaikille kilpailijoille sama ja kaikki sarjassa ajavat ovat sitoutuneet sen sääntöihin. Jos oma suosikki ei siitä osaa ottaa kaikkea irti, niin turha sitä on itkeä.Juzo sanoi:Eihän se Alonson vika ollut, että pistelaskusysteemi on huono, mutta ei se mestaruus kovin tyylikkäästi tullut. Jotenkin on vaikea arvostaa sellaista mestaruutta missä kilpailijalla on enemmän voittoja. Tosin eihän Kimillä vielä ole enemmän voittoja.
Eli toisin sanoen arvostan mestaruutta silloin enemmän kun mestaruuden voittajalla on eniten voittoja, eikä esimerkiksi kakkossijoja. En puhunut mistään pistejärjestelmästä. On vain kohtuu harvinaista vanhalla järjestelmällä, että mestaruuden voittaa henkilö jolla on vähemmän voittoja. Alonsohan tosin olisi todennäköisesti vienyt mestaruuden vanhallakin järjestelmällä.Iacchus sanoi:Käytännössä olet siis sitä mieltä, että se, jolla on enemmän voittoja, voittaa mestaruuden. Eli toisin sanoen sinun järjestelmässäsi jaetaan vain voitoista piste ja muilla sijoilla ei ole merkitystä? Se pistejärjestelmä on kaikille kilpailijoille sama ja kaikki sarjassa ajavat ovat sitoutuneet sen sääntöihin. Jos oma suosikki ei siitä osaa ottaa kaikkea irti, niin turha sitä on itkeä.
Niinpä kuten sanoin eihän Kimillä vielä ole enemmän voittoja, mutta aika tyylikkäitä mestaruuksia kun voitetaan joillain kakkossijoilla. Nojoo pitäähän ne jotkut Renaulttia parhaana tallinakin. Täytyy kyllä myöntää, että Alonso oli tämän kauden kakkossija-spesialisti.On muuten täysin mahdollista että Alonso tai Montoya voittaa kauden loput kilpailut...
Aivan, pistejärjestelmää tuskin aletaan muuttamaan. Joten tämä olisi oikeastaan ainut järkevä ratkaisu. FIA:lta vain harvemmin noita järkeviä sääntömuutoksia tulee.Raik'n roll sanoi:Omasta mielestäni nykyistä piste-laskujärjestelmää ei lähdetä hevillä muuttamaan. Joten kaksi lisäpistettä kilpailun nopeimmasta kierroksesta olisi paikallaan. Alonsolla ei taida olla yhtään nopeinta kierrosta, kun taas Räikkösellä niitä on vaikka kuinka monta. Tämä taas kannustaisi talleja rakentaman nopeampia autoja, eikä varmistellemaan jotain kolmostiloja.