Pistejärjestelmä

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
McHaka sanoi:
Nimenomaan olet keksinyt pistejärjestelmän silloin, kun päätät, että tietty määrä sijoituksia vastaa pykälää parempaa sijoitusta. Esimerkkiesi mukaiset pistejärjestelmät ovat vain hyvin jyrkkiä.

Mutta, mitenkä maistuisi sellainen järjestelmä, jossa kuljettajien välillä pidettäisiin sovellettua ELO-rankingia, malliin tennis ja muutama muu laji? Yhdestä GP:stä voittajalle merkittäisiin voitto kaikista muista kanssakilpailijoista. Kakkoselle tulisi häviö voittajaa ja voitto muita kilpailijoita kohtaan. Myös tasapeli tunnetaan, koska autot voivat tulla yhtä aikaa maaliin tai sitten molemmat voidaan laskea keskeyttäneeksi.
Olet oikeassa... Ajattelin vain sitä, että jos tuo ylimääräinen sääntö jätetään pois, niin silloinhan kyseessä ei ole pistejärjestelmä. Itseasiassa voi olla, että tuota sääntöä ei edes tarvita käytännössä; teoriassa kyllä, kuten totesin. (Nimittäin tuossa esimerkissäni on hyvinkin todennäköistä, että joku kolmas kuski voittaa kisoja, useampiakin...)

Tuo jälkimmäinen idea tuli myös mieleeni ja voisi olla itseasiassa vielä parempi systeemi.
EDIT ainoa vain, että ainakin yksinkertaisissa tapauksissa voi tulla ongelmia:
Sijoitukset:
A,B,C
B,C,A
C,A,B
Kuka on voittaja? :)
EDIT2 no joo, käyn jostain syystä hitaalla, toki tuo tilanne olisi tasapeli missä tahansa systeemissä
 
Viimeksi muokattu:

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
kouvotsvoni sanoi:
Tästä voisi kait tehdä kohta pollin: "Mikä olisi hyvä pisteprogressio?"
,90
,85
,80
,75
,70
,65
,60
,55
,50 jne...
Jotain 60-80 väliltä, itse olen 70 kannalla. Eikun Mosleylle kirjettä raapustamaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Itse voisin esittää tuosta parhaista sijoituksista sovellettua järjestelmää.

Eniten voittoja ottanut kuljettaja on mestari. (ja jos voitot ovat tasan, niin sitten vertaillaan kakkossijoja jne.) Tämän jälkeen tämä kuljettaja poistetaan kokonaan tuloksista ja on saatu jonkun verran uusia voittajia. Nyt eniten voittoja kerännyt on sarjan kakkonen.

Hyvä esimerkki tästä on kausi 2003. Voitothan jakautuivat seuraavasti: M Schumacher 6, Montoya 2, Barrichello 2, R Schumacher 2, Räikkönen 1, Coulthard 1, Fisichella 1, Alonso 1.

M Schumacherin takana kakkossijat menivät seuraavasti: Räikkönen 3, Alonso 1, R Schumacher 1, Montoya 1.

Näin ollen seuraavassa vaiheessa voitot ovatkin: Räikkönen 4, Montoya 3, R Schumacher 3, Barrichello 2, Alonso 2, Coulthard 1, Fisichella 1

ja niin edelleen.

Tällä kaudella järjestykseksi olisi muodostunut seuraava:
1. Alonso (7x1., 7x2.)
2. M Schumacher (11x1. ja tämä siis sisältää oikeat kakkossijat Alonson takana)
3. Massa (7x1.)
4. Räikkönen (7x1.)
5. Fisichella (7x1.)
6. Button (9x1.)
7. Montoya (5x1.)
8. Trulli (4x1.)
9. Barrichello (4x1.)
10. de la Rosa (4x1.)
11. Heidfeld (5x1.)
12. R Schumacher (4x1., 5x2.)
13. Coulthard (5x1., 2x2.)
14. Webber (5x1.)
15. Rosberg (4x1.)
16. Villeneuve (6x1.)
17. Liuzzi (6x1.) USA
18. Speed (5x1. 3x2. 5x3.)
19. Klien (7x1.) GER
20. Monteiro (6x1.) RSM
21. Albers (7x1.) EUR
22. Sato (7x1.) BRN, MAL, ESP, CAN, HUN
23. Kubica (4x1.) TUR, ITA
24. Doornbos & Montagny (3x1.) MON, GBR, FRA
26. Yamamoto (3x1.) CHN, JPN, BRA
27. Ide (1x1.) AUS

Nimen perässä olevat kisat tarkoittavat sitä, että ko. kuljettajan poistamisen jälkeen kilpailulla ei enää ole voittajaa, ts. kaikki tuloksiin päässeet ovat jo taulukossa.

Tässä systeemissä suurimmat kärsijät ovat vain yhden kisan maaliin ajaneet. Esimerkkeinä voidaan mainita kaudelta 2005 Wurz ja de la Rosa. Tämä näkyy myös tässä taulukossa, kun vertaa Kubicaa koko kauden ajaneisiin kuskeihin.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Kokeillaanko ens kaudella sellasta, jotta startataan joka kisaan mm-tilanteen mukaan käänteisessä järjestyksessä ja jokaisesta voitetusta sijasta saa yhden pisteen lisää. Jooko?

Mut vois olla paskamainen paikka startata paalulta. Ei mitään saumoja saada pisteitä. Siks tarttis kikkailla joku sellanen systeemi, että jos starttiruutu ois alkupäässä niin säilytetyistä sijoistaki sais pointseja.
 
Viimeksi muokattu:

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Ehkä kaikkein paras pistejärjestelmä olisi kuitenkin keilailusta tuttu järjestelmä, jossa voittoisasta kisasta seuraavien kisojen tulokset vaikuttais kisasta saatavaan pistemäärään. Jos kuski voittais ekan kisan, mutta keskeyttäis toisen, pisteitä tulis vaan 10 (10 + 0). Jos taas kuski voittaiski 3 kisaa putkeen niin pisteitä tulis peräti 60 (30 + 20 + 10).

Tai sitten pesäpallosta kopioitu järjestelmä. Ensimmäisen 8 kisan jälkeen jaettais yks piste, sille kuka on keränny eniten (vanhan kaavan mukaisia) pisteitä. Sitten vedettäis toiset 8 kisaa vastaavasti ja jaettais taas parhaalle kuskille piste. Jos nää pisteet menis eri kuskeille niin ne ajais supervuoroparin, jossa ratkottais mestari.

Tai sitten voitaisiin unohtaa kuskien mestaruus ja keskittyä ajamaan tallimestaruudesta. Curlingista saatais valmiiksi pelisäännöt. Yhdessä kisassa ajaisi vain 2 tallia, joilla olisi molemmilla 8 autoa. Kisan voittanut talli saisi niin monta pistettä, kuin tallin autoja on ennen parasta vastapuolen autoa. Mestaruustaistelun käydessä kuumimmillaan johdossa oleva talli voisi tietysti "poistaa kiviä" kolaroimalla vastustajia ulos radalta. Suureen maineeseen nousuisivat kuljettajat, jotka kykenisivät vaativiin "tuplapoistoihin".
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Sijoituksien mukaan menevä järjestelmä sekin olisi pohjimmiltaan pistejärjestelmä. Voisi ehkä toimiä kärkikuskeille mutta keskiryhmään ja heikompiin tuo systeemi soveltuisi mielestäni hyvinkin huonosti.

Nykyinen 10-8-6-5-4-3-2-1 tuntuu turhan loivalta, ja vanha 10-6-4 sellaiselta jossa turhan pieni määrä kuljettajista saa pisteitä. Pisteiden saanti kun on heikommille talleille myös rahakysymys.

Kartingista voisi lainata vaikkapa;
15-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 jossa 12 saa pisteitä, tosin ensimmäisen ja toisen pistemäärien suhde on sama kuin nykyformuloissa.
15-10-8-7-6-5-4-3-2-1 jossa 10 pisteille ja voittoa kunnioitettaisiin lähes yhtäpaljon kuin vanhassa f1-laskussa.
Yksi hauska voisi olla myös kartingin "virhepisteet";
0,2,3,4,5,6,7,...,24,25 jossa yksi sijoitus tarkoittaa yhtä pistettä, paitsi voitto jossa ero 2 pointsia.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Ihan näppärä tuo laskuri, mutta... olisipa siinä mahdollisuus säätää enemmän noita pisteitä eri tilanteista.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
VJR sanoi:
Mestaruustaistelun käydessä kuumimmillaan johdossa oleva talli voisi tietysti "poistaa kiviä" kolaroimalla vastustajia ulos radalta. Suureen maineeseen nousuisivat kuljettajat, jotka kykenisivät vaativiin "tuplapoistoihin".
:D

Itse ehdottasin joko 12,8,6,5,4,3,2,1
tai 11,8,6... ...1
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
VJR sanoi:
Sellanen ois hyvä, että voittaja sais 3 pistettä, kakkonen 2 ja kolmonen yhden. Lisäksi nopeimmasta kierroksesta sais yhden pisteen. Tuolla tavalla Häkkinen ois kolminkertainen maailmanmestari (98,99,00) ja Räikköselläki ois yksi mestaruus (2005).
Jos pistejärjestelmä olisi mainitsemillasi kausilla ollut noin rajusti erilainen, tallien taktiikat olisivat olleet rajusti erilaiset ja siten myös tulokset.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
petrolhead sanoi:
Jos pistejärjestelmä olisi mainitsemillasi kausilla ollut noin rajusti erilainen, tallien taktiikat olisivat olleet rajusti erilaiset ja siten myös tulokset.
Ihanko totta?
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
VJR sanoi:
Sellanen ois hyvä, että voittaja sais 3 pistettä, kakkonen 2 ja kolmonen yhden. Lisäksi nopeimmasta kierroksesta sais yhden pisteen. Tuolla tavalla Häkkinen ois kolminkertainen maailmanmestari (98,99,00) ja Räikköselläki ois yksi mestaruus (2005).
Kimi saataisiin myös tämän kauden mestariksi valitsemalla sopiva pistejärjestelmä:

0p voitto
1p kakkonen
1p kolmonen
0p neljäs jne...

Ja lisäpisteitä voisi antaa niille jotka ottivat paalut oikeissa kisoissa, mm Hocke, Unkari, Monza...
 

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Voiton voisi palkita sopivalla "papukaijamerkillä" sivuponttoonissa.
Kuten toisen maailmansodan hävittäjälentäjillä konsanaan :)
 
Viimeksi muokattu:

Shamen

Member
Liittynyt
10.9.2005
Viestit
10
kc4197 sanoi:
Voiton voisi palkita sopivalla "papukaijamerkillä" sivuponttoonissa.
Kuten toisen maailmansodan hävittäjälentäjillä konsanaan :)
Onhan näitä ollut vaikka kuinka ykkösissä. Sennalla oli vuonna 1987 voitoista seppeleet kuvattu auton kylkiin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ei ykkösistä pidä ikinä väkisin tehdä "jokaiselle jotakin ja pelkästä maaliinpääsystä palkitaan" sarjaa. Jo nykyinen kahdeksan parhaan pistejako on väärä suunta, mutta mikäli pisteidensaajien määrää edelleen kasvatetaan kymmeneen - saati enempään, alkaa ajatus karata lopullisesti :nope: :thumbfh:

Ei ole vanhan 10-6-4-3-2-1 systeemin voittanutta :ahem:
 
Ylös