Pistejärjestelmä

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Black Leopard sanoi:
Niin, kertonee todellakin ykkösten huomattavasta kallistumisesta, sitä nyt en missään kielläkään.
Kertoo siitä, että jokainen penni on jokaiselle tallille tärkeä. Jokaisen pennin saamiseen taas edesauttaa korkeampi sijoitus pisteissä.

Pääasia kuitenkin on, että mielestäni tallit ja kuskit pitäisi pystyä sijoittamaan pistejärjestykseen, joka ei ole kiinni muutamasta onnen hetkestä romurallissa.

Kyllä vain haittaisi. Ei F1 ole edelleenkään mikään jokamiesluokka jossa maaliinpääsystä ja osallistumisesta pitää palkita ja jakaa pisteitä.
Et kyllä edelleenkään kerro miten se haittaisi. Ja eikö jokamiesluokassa muka ole kova meininki?

Rautalankaa tarjoan siis minäkin. Minkäköhän ihmeen takia pistejärjestelmää pitäisi uusia joka käänteessä?
Siitä syystä, minkä niin moni on esittänyt: että heikompiakin talleja voisi vertailla järkevästi keskenään - ei pelkkien tuuripisteiden avulla. Jos joku talli paukuttaa tasaisesti sijoituksia 9 - 10, häviää se loppupeleissä tallille, joka ajaa kerran kahdeksanneksi mutta muuten koluaa pohjaa ja keskeyttää puolet kisoista. Siinä on konkreettinen esimerkki siitä, miksi nykyinen järjestelmä ei ole reilu.

Formuloiden pistejärjestelmä on kaiken kukkuraksi muuttunut monesti. Sitä on uudistettu ajan kuvaan sopivaksi monta kertaa.

Kyllä vain pätee. Mitkään bonuspisteet eivät myöskään kuulu kuninkuusluokkaan.
Mitään perusteluja ei taaskaan esitetä, mutta kova väite kuitenkin. Minusta bonuspisteet toisivat taktikoinnin varaa, mikä olisi hyvä asia. Mikä niissä olisi niin väärin, ettei niitä voisi kuninkuusluokkaan laittaa?

Itse antaisin pisteitä aika-ajojen kolmelle nopeimmalle, nopeimman kierroksen vetäjälle ja eniten johtokierroksia ajaneelle lisäpisteitä. Jokainen toisi lisää taktikoinnin mahdollisuuksia. Etenkin aika-ajopisteet pakottaisivat etenkin aivan terävimmän kärjen takana tulevia kuljettajia panostamaan kisataktiikan asemesta myös aika-ajoihin, koska siitäkin saisi varsin hyvät pisteet. Sitä paitsi, koska voittaja todennäköisimmin ajaa aika-ajoissa hyvän sijoituksen, kilpailussa nopeimman kierroksen ja johtaa kilpailua pisimpään, nämä bonuspisteet korottaisivat itseasiassa voiton arvoa.

Minusta kaikki tämä toisi vain lisämaustetta, eikä se mitään haittaisi.

Ja hetkinen. Äsken olet valmis palkitsemaan pisteillä jokaista maaliinpäässyttä, ja nyt viimeisen pisteen nappaisi jo kymmenes?
Hyvänen aika, se oli esimerkki. Yhtä hyvin voittaja voi saada 1000 pistettä ja kymmenes 50. Suhde on edelleen sama.

Vai ovatko sinusta kenties kaikki ammattilaiset ottamassakin aina päätavoitteenaan kaikissa lajeissa turpaansa ja häviämässä mahdollisimman komeasti?
Leukaile sinä vaan. Kukaan ei lähde häviämään komeasti, mutta fakta homma on, että monessa lajissa urheilijoiden tavoitteena on päästä vain mahdollisimman pitkälle askel kerrallaan, esim. pudotuspeleihin tai muuta vastaavaa. Urheilijoilla on järki mukana ja tavoitteet asetetaan omien (ja tässä tapauksessa auton) kykyjen mukaan. Pitäisikö niiden, joilla ei ole edes teoreettista mahdollisuutta pärjätä, jättää osallistumatta ja luovuttaa? Hyvin sijoittuminen on ihan yhtä hyvä tavoite kuin voittaminen, jos parempaan ei ole rahkeita.

jos et, olet hävinnyt mutta jokatapauksessa ainakin hyvällä taistelulla.
Pointtinahan on se, että ei kovin moni katso hyvällä sitä, että riskeeraa miljoonia, jos ei ole mitään konkreettista voitettavaa - varsinkaan sitä ei katsota hyvällä, kun riskeeraus menee täysin perseelleen. Edes hyvän taistelun häviäminen ei tunnu hyvältä.

Jos yrität kaikkesi pisteille, onnistut tai häviät, mutta joka tapauksessa suoritus huomataan.
Eiköhän ne potkut tule muutaman kisan päästä, kun auto menee aina palasiksi. Silloin se on ainakin huomattu.

Sinusta siitä että ohituspaikat ovat kortilla ja säästöajelu on muutenkin suosiossa (=puolipakollista) pitäisi tehdä vielä suurempi hyve?
Vissiin yrität olla väkisin tajuamatta. Kyllä säästöajelu on parempi hyve kuin vetää auto pihalle, todellakin on, mutta minun mielestäni vielä parempaa olisi, jos onnistuneista yrityksistä palkittaisiin muullakin kuin hyvällä mielellä - pisteillä nimittäin. Silloin kovaa yrittäminen olisi perustellumpaa.

Jos laji on nykyään säännöillä tehty jo osaltaan melkoisen typeräksi, pitääkö siihen vastata tuhoamalla loputkin?
Mitenkä pisteiden avokätisempi jakaminen tuhoaa lajin? Haluaisin nyt tähän nyt konkreettisen esimerkin, enkä mitään vaahtoamista.

Tehtäväksesi annan sinun esittää, miten pistejärjestelmä 1000-700-500-400-300-250-200-150-125-100-80-60-50-45-40-35-30-25-20-15-10-9-8-7-6-5-4-3-2 ja 1 lopuille (jos autoja piisaa) tuhoaa lajin. Annetaan vielä paalusta 150, toisesta eturivipaikasta 100 ja aika-ajojen kolmannesta sijasta, nopeimmasta kierroksesta ja enimmistä johtokierroksista 50.

Oikeasti se ei tuhoa mitään eikä haittaisi ketään - paitsi ehkä niitä, jotka eivät hallitse suuria numeroita, mutta eivätköhän he ole vähemmistönä.
Kuten jo em: Jos ei talli kahden auton voimin 16-17-18-19-20-?? kisassa onnistu tienaamaan pisteen pistettä olemalla kertaakaan kahdeksan parhaan joukossa, se on rehellinen ja vastaansanomaton tulos
No miten se olisi epärehellinen tulos, jos noita pisteitä jaettaisiin kaikille ja talli saisi vain häviävän pienen pistepotin voittajaan verrattuna, mutta saisi pisteitä kuitenkin - ihan vain sitä varten, että häntäpään tallitkin voisi pistää arvojärjestykseen? Ei siinä nähdäkseni mitään epärehellistä ole. Erilaista se kyllä on.

Jos talli toistaa saman nollatuloksen useasti, se ansaitsee tippua sarjasta pois tai parantaa ratkaisevasti kilpailukykyään.
Kyllä se talli sieltä pois putoaa, vaikka pisteitä saisikin - jos nimittäin koluaa jatkuvasti pohjamudissa. Tai ei se putoa, jos rahat eivät lopu.

Sinusta lajin on muutettava vaatimattomasti itsensä, että pikkutallien sponsoreille vain olisi hyvää näyttöä?
Mikään muu ei muutu kuin pistejärjestelmä ja se, että tallit menisivät lopputuloksissa oikeudenmukaiseen pistejärjestykseen.

Hienoa että edes jostain yhtä mieltä, mutta miten sinä korotat voiton arvoa ja jaat samalla loputtomasti pisteitä? Mahdoton yhtälö.
Ei tarvitse jakaa loputtomasti pisteitä, kun autoja on radalla rajallinen määrä. Matemaattisesti asiaa on helppo lähestyä, kun miettii hetken. Eikä muutamalle viimeiselle tarvitse antaa "omia" pisteitään. Harvemmin kaikki autot maaliin pääsevät.

Pisteitä tulee sille joukolle joka on ne ajamalla ansainnut. Nykyinen kahdeksan on jo ehdoton maksimi.
Ei ne pisteet ole kuin pisteitä - ilmaisia sarjaorganisaatiolle, mutta niiden perusteella määritetään myös se, kuinka hyvin kärjen takana tulevat tallit ovat kauden aikana pärjänneet. Koska kilpailussa on vain yksi voittaja ja pari muuta hyvin pärjännyttä - ja kauden aikana sinne kärkeen ei moni yllä - olisi mielestäni oikein kiva, jos kärjen takana tulevat autot voisi sijoittaa virallisella tavalla järjestykseen.

Mitä ihmettä nyt oikein sekoilet? Palava auto ruudukossa ei ole kenellekään koskaan mikään yhden kisan ohjus vaan puhdas katastrofi.
Ruudukossa? Missä ruudukossa?

Ideana on se, että kun yritetään pärjätä liiallisia riskejä ottamalla, on suurempi todennäköisyys siihen, että autokin hajoaa, eikä kukaan sponsori halua, että sponsorin tunnus liitetään epäluotettavuuteen tai puhtaaseen huonouteen.

Viestini on, että on pistejärjestelmänkin olisi parempi tukea kehitystä, jossa talli kehittyy pikku hiljaa ja pyrkii huipulle pitkäjänteisellä työllä, eikä suinkaan oteta motista kaikkea irti yhdessä kisassa ja veikkailla toisessa kisassa, josko ne savut tulevat 6. vai 7. kierroksella pihalle.

Tasaiset suoritukset takaavat mahdollisuuden kasvuun. Ja niistä voisi ihan hyvin palkita pienellä pistepotilla. Ei olisi keltään pois se.

Jooh. Jättäisi tämän jada jadan sikseen. Menee niin pitkään näitä vastineita kirjoitellessa. :)
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Itse en ainakaan henk. koht kaipaa ykkösiin mitään NASCAR-tyylistä pistelaskua. Nykyiselläkin laskutavalla joutuu pisteitä ynnäilemään tarpeeksi.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
WebSlave sanoi:
Jos viittaat tuolla pelkkiin pisteisiin, niin tokihan FIA:lla on systeemi, jolla laittaa pisteittäkin jääneet tallit järjestykseen. Ensin katsotaan 9. sijojen lukumäärä, sitten 10., ellei ratkaisua vielä löytynyt. Jne.

Tätähän tarvitaan ja käytetään mm. määritettäessä tallien numerot ja varikkopilttuut seuraavaksi kaudeksi.
Ja tämä on yhtä huono systeemi kuin se, että mestaruus ratkaistaisiin ensin voittojen lukumäärän perusteella, sitten kakkossijojen, jne....

Eikä vain yhtähuono vaan triplahuono, koska häntäpäässä ne sijat riippuvat niin paljo kaukana edellä olevien tekemisistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lonso_567 sanoi:
Ja tämä on yhtä huono systeemi kuin se, että mestaruus ratkaistaisiin ensin voittojen lukumäärän perusteella, sitten kakkossijojen, jne...
Tai yhtä huono, kuin jos 9 sijasta saisi pisteitä. Tuo ei nimittäin mitenkään poikkea siitä. Paras pisteittä jäänyt talli on se, joka olisi saanut pisteitä, jos 9 parhaalle niitä jaettaisiin. Tai 10 parhaalle, ellei kukaan sattunut ajamaan kertaakaan 9:neksi. Jne. Pisteidenjakoskaalaa vain ikään kuin venytetään loppusijojen määrittämiseksi.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
WebSlave sanoi:
Tai yhtä huono, kuin jos 9 sijasta saisi pisteitä. Tuo ei nimittäin mitenkään poikkea siitä. Paras pisteittä jäänyt talli on se, joka olisi saanut pisteitä, jos 9 parhaalle niitä jaettaisiin. Tai 10 parhaalle, ellei kukaan sattunut ajamaan kertaakaan 9:neksi. Jne. Pisteidenjakoskaalaa vain ikään kuin venytetään loppusijojen määrittämiseksi.
Jep. Ja mitä taaemmaksi järjestelmää jatketaan, sitä paremmin se toimii. Ihan loppuun asti sitä ei kuitenkaan voi tälläisenään viedä. Kisoissa maalinajaneiden määrä vaihtelee eikä ole tarkoituksen mukaista että monta pistesijaa jää täyttämättä.

Ehkä vielä parempi järjestelmä olisi sellainen, että vaikkapa 5 ensimmäistä saa tietyn kaavan mukaan pisteitä, ja 5 viimeistä jonkun toisen kaavan mukaan pisteitä. Ja nämä siinä välissä olevat, jotain siltä väliltä.

Huono hiomaton esimerkki:

kärkipäähän kiinnitetty:
90-70-50-40-30-20-10-0-0-0-0..............

Häntäpäähän kiinnitetty:
.................10-10-10-8-6-5-4-3-2-1-0

Ja nämä summataan yhteen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lonso_567 sanoi:
Jep. Ja mitä taaemmaksi järjestelmää jatketaan, sitä paremmin se toimii. Ihan loppuun asti sitä ei kuitenkaan voi tälläisenään viedä. Kisoissa maalinajaneiden määrä vaihtelee eikä ole tarkoituksen mukaista että monta pistesijaa jää täyttämättä.
Senpä takia onkin luotu tuollainen "aavepistejärjestelmä", jolla arvotetaan häntäpään tallit, vaikkeivät ne pisteitä saakaan. Toisaalta tähän tarpeeseen luotu talliranking voisi myös poiketa pisteytyksestä. Näin ei ole kuitenkaan haluttu tehdä kuin pisteettömien tallien osalta.
Ehkä vielä parempi järjestelmä olisi sellainen, että vaikkapa 5 ensimmäistä saa tietyn kaavan mukaan pisteitä, ja 5 viimeistä jonkun toisen kaavan mukaan pisteitä. Ja nämä siinä välissä olevat, jotain siltä väliltä.
Tuossa nyt ei ole juurikaan järkeä, jos nuo lasketaan samaan pistetaulukkoon. Kuudenneksi ei kannata sijoittuaä, mutta tilanteesta riippuen kannattaisi pudottautua pari sijaa. (Siis esimerkkisi valossa, jossa siinä välissä jaettaisiin nollia pisteitä.)

Tarkoitit varmaan pikemmin tähän tyyliin (nykyiseen pistejärjestelmään sovellettuna):
10-8-6-5-4-3-3-3...3-3-2-1
 
Viimeksi muokattu:

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Niin tarkoitin, ja niin kirjoitin. Tuossa systeemissä voittajalle 100p, mutta puolivälissä letkaa ikävästi kaikille 10p, sitä voisi hieman hioa vielä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Lonso_567 sanoi:
Niin tarkoitin, ja niin kirjoitin. Tuossa systeemissä voittajalle 100p, mutta puolivälissä letkaa ikävästi kaikille 10p, sitä voisi hieman hioa vielä.
No sen verran sitä ainakin pitäisi hioa että tulisi myös nuista 10p sijoituksista taistelua. Eli kahdesta eri sijoituksesta ei saisi tulla samaa määrää pisteitä.

Itse suosittelen nykyistä, ja jos muutoksiin niin tähän tyyliin:
15-11-9-7-6-5-4-3-2-1.
Tällaisessa jutussa on ikävää se että kahdesti kun sijoittuu Heidfeldin tyyliin 8 sijalle, niin saa enemmän pojoja kuin Jensonin tyyliin joka toinen kisa 4.
Enkä ite halua mitään 25-20-16..jne.. (tai 100-70-50....) koska muutamalla kisalla saa enemmä pojoja kuin historian mestarit koko urallaan..

Ehkä tämä nykyinen järjestelmä on paras, valitettavasti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oberfeldwebel sanoi:
Itse suosittelen nykyistä, ja jos muutoksiin niin tähän tyyliin:
15-11-9-7-6-5-4-3-2-1.
Tällaisessa jutussa on ikävää se että kahdesti kun sijoittuu Heidfeldin tyyliin 8 sijalle, niin saa enemmän pojoja kuin Jensonin tyyliin joka toinen kisa 4.

Öh? 3+3=6, mutta 0+7=7. Vai mitä oikein tarkoitit?
Enkä ite halua mitään 25-20-16..jne.. (tai 100-70-50....) koska muutamalla kisalla saa enemmä pojoja kuin historian mestarit koko urallaan..
Samaa mieltä. Eikä jämäpisteillä olisi mitään merkitystä. Minä kannatan pistejärjestelmää, joka palkitsee myös luotettavuudesta, ja silloin jämäpisteiden ero voittopisteisiin ei saa olla liian suuri.
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
10-6-4-3-2-1 takaisin!

Muistelkaapa sitä Minardin väen iloa, kun Marc Gene ajoi sijalle 6 vuoden 1999 EUroopan GP:ssä ja Mark Webberin ajaessa viidenneksi 2002 Australiassa :ahem:

Lonso_numerosarjan 1000-999-...-... ehdotuksille :thumbdown:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
McHaka sanoi:
Kertoo siitä, että jokainen penni on jokaiselle tallille tärkeä. Jokaisen pennin saamiseen taas edesauttaa korkeampi sijoitus pisteissä.
Ansaitakseen pisteitä niiden eteen on tehtävä töitä ja ajettava hyvin. Vai pitäisikö pisteiden ja pennosien tippua syliin ilmaiseksi


Pääasia kuitenkin on, että mielestäni tallit ja kuskit pitäisi pystyä sijoittamaan pistejärjestykseen, joka ei ole kiinni muutamasta onnen hetkestä romurallissa.
Tämähän on mielenkiintoista. Tuuripisteet eivät siis saisi ratkaista hännillä yhtään mitään, joten pitäisikö järjestelmää muuttaa myös kärjen osalta? Eihän tuolla logiikalla nimittäin kenenkään pisteillä ole enää mitään arvoa, jos niistä vähänkään on saavutettu "muutamien onnenhetkien" seurauksena, saati että jollekin tuuripisteitä olisi sattumalta kasautunut enemmänkin.

Kerro nyt ihmeessä, antaako sinusta esim, kauden 2006 pistetaulukko jotenkin mielettömän vääristyneen kuvan kaudesta, kuljettajien ja tallien voimasuhteiden osalta?

Jos todella luulet jossittelun loppuvan pistelaskun uudistamiseen, niin siinä erehdyt todella pahasti.


Et kyllä edelleenkään kerro miten se haittaisi. Ja eikö jokamiesluokassa muka ole kova meininki?
Se haittaisi ratkaisevasti esim siten, että pisteillä ei olisi enää lähellekään niille kuuluvaa arvostusta, sen jälkeen kun niitä nappaisi jokainen ruutuun selvinnyt tuosta vain. Yhtä lailla voisit vaatia että jokaisen maaliin selvinneen on saatava kisan jälkeen oma podiumpaikka ja kuohuvaa.

Ja jokamiesluokassa on todellakin omassa sarjassaan erittäinkin kova meininki - siksi myös pidetään se tiukasti siellä.


Siitä syystä, minkä niin moni on esittänyt: että heikompiakin talleja voisi vertailla järkevästi keskenään - ei pelkkien tuuripisteiden avulla. Jos joku talli paukuttaa tasaisesti sijoituksia 9 - 10, häviää se loppupeleissä tallille, joka ajaa kerran kahdeksanneksi mutta muuten koluaa pohjaa ja keskeyttää puolet kisoista. Siinä on konkreettinen esimerkki siitä, miksi nykyinen järjestelmä ei ole reilu.
Heikompien tallien takia pitää siis uudistaa koko järjestelmä? Ja kysyn jo toisen kerran: Eikö sinusta esim, menneen kauden pistetaulukko vastaa melko täydellisesti 2006 voimasuhteita?


Mitään perusteluja ei taaskaan esitetä, mutta kova väite kuitenkin. Minusta bonuspisteet toisivat taktikoinnin varaa, mikä olisi hyvä asia. Mikä niissä olisi niin väärin, ettei niitä voisi kuninkuusluokkaan laittaa?

Itse antaisin pisteitä aika-ajojen kolmelle nopeimmalle, nopeimman kierroksen vetäjälle ja eniten johtokierroksia ajaneelle lisäpisteitä. Jokainen toisi lisää taktikoinnin mahdollisuuksia. Etenkin aika-ajopisteet pakottaisivat etenkin aivan terävimmän kärjen takana tulevia kuljettajia panostamaan kisataktiikan asemesta myös aika-ajoihin, koska siitäkin saisi varsin hyvät pisteet. Sitä paitsi, koska voittaja todennäköisimmin ajaa aika-ajoissa hyvän sijoituksen, kilpailussa nopeimman kierroksen ja johtaa kilpailua pisimpään, nämä bonuspisteet korottaisivat itseasiassa voiton arvoa.

Minusta kaikki tämä toisi vain lisämaustetta, eikä se mitään haittaisi.
Kerroit jo perustelut. Taktikointia on nykyään kuninkuusluokassa jo muutenkin aivan ehdottomasti liikaa aidon ja raa´an kilpa-autoilu kustannuksella, eikä tuota sirkusta ja pelaamista pidä lisätä enää yhtään. Tuo tekisi pistelaskusta myös niin totaalisen sekavan, että kukaan ei enää pystyisi aidosti ja rehellisesti perustelemaan kuka oli kauden paras.


Leukaile sinä vaan. Kukaan ei lähde häviämään komeasti, mutta fakta homma on, että monessa lajissa urheilijoiden tavoitteena on päästä vain mahdollisimman pitkälle askel kerrallaan, esim. pudotuspeleihin tai muuta vastaavaa. Urheilijoilla on järki mukana ja tavoitteet asetetaan omien (ja tässä tapauksessa auton) kykyjen mukaan. Pitäisikö niiden, joilla ei ole edes teoreettista mahdollisuutta pärjätä, jättää osallistumatta ja luovuttaa? Hyvin sijoittuminen on ihan yhtä hyvä tavoite kuin voittaminen, jos parempaan ei ole rahkeita.
Mahdollisimman pitkälle askel kerrallaan, hitaasti pyrkijät harvemmin voittavat mitään todella suurta, saati tulevat muistetuiksi historiassa. Mutta eipä sillä, jokainenhan tietenkin urheilee niinkuin parhaaksi katsoo ja itse haluaa.

Tuo jälkimmäinen kappale on täysin absurdi. Juurihan tässä olen moneen kertaan toistamalla toistanut että taistelijat muistetaan aina, oli tulos sitten välillä heikompikin. Pääasia että yrittää.


Pointtinahan on se, että ei kovin moni katso hyvällä sitä, että riskeeraa miljoonia, jos ei ole mitään konkreettista voitettavaa - varsinkaan sitä ei katsota hyvällä, kun riskeeraus menee täysin perseelleen. Edes hyvän taistelun häviäminen ei tunnu hyvältä.
Siis sääntöihin ohituskielto? Paljonko luulet kenenkään F1-luokan historiassa voittaneen mitään merkittävää ilman "miljoonien riskeerausta"?

Talli ymmärtää taatusti paremmin "muutaman" romun kaudessa hyvän yrityksen päätteeksi, jos vaihtoehtona on liikkuvana shikaanina toimiminen.


Eiköhän ne potkut tule muutaman kisan päästä, kun auto menee aina palasiksi. Silloin se on ainakin huomattu.
Onnistuminen ja häviämisen vertaukset eivät yksiselitteisesti ole - pisteet tai romua. Jos jollakin on vauhtia, hän saa kyllä anteeksikin muutaman romun. jos taas ei ole vauhtia ja päälle vielä romua tulee liukuhihnalta, ovea näytetään kovasti paljon helpommin.


Tehtäväksesi annan sinun esittää, miten pistejärjestelmä 1000-700-500-400-300-250-200-150-125-100-80-60-50-45-40-35-30-25-20-15-10-9-8-7-6-5-4-3-2 ja 1 lopuille (jos autoja piisaa) tuhoaa lajin. Annetaan vielä paalusta 150, toisesta eturivipaikasta 100 ja aika-ajojen kolmannesta sijasta, nopeimmasta kierroksesta ja enimmistä johtokierroksista 50.

Oikeasti se ei tuhoa mitään eikä haittaisi ketään - paitsi ehkä niitä, jotka eivät hallitse suuria numeroita, mutta eivätköhän he ole vähemmistönä.
Et sitten sattumalta miettinyt esim sitä, miten naurettavalta tuollainen näyttäisi?


Kyllä se talli sieltä pois putoaa, vaikka pisteitä saisikin - jos nimittäin koluaa jatkuvasti pohjamudissa. Tai ei se putoa, jos rahat eivät lopu.
Ja taas kertausta: Mitähän todella merkittävää laji siinä menettää jos pois tippuvat tallit tyyliin: Forti, Pacific, Lola, Andrea Moda, Onyx/Monteverdi......

Jos F1 on kestänyt esim, Lotuksen ja Brabhamin poistumisen, se kestää taatusti myös edellä mainitussa listassa mainitut ja samassa sarjassa kilpailevat. Aina löytyy tilalle uusia yrittäjiä.


Ei tarvitse jakaa loputtomasti pisteitä, kun autoja on radalla rajallinen määrä. Matemaattisesti asiaa on helppo lähestyä, kun miettii hetken. Eikä muutamalle viimeiselle tarvitse antaa "omia" pisteitään. Harvemmin kaikki autot maaliin pääsevät.
"Rajallinen määrä" on kuitenkin nykyään aina vähintään 20 autoa. Harvemmin KAIKKI maaliin pääsevät, mutta keskeytysmäärät ovat kuitenkin nykyään todella vähäisiä verrattuna entiseen.


Ei ne pisteet ole kuin pisteitä - ilmaisia sarjaorganisaatiolle, mutta niiden perusteella määritetään myös se, kuinka hyvin kärjen takana tulevat tallit ovat kauden aikana pärjänneet. Koska kilpailussa on vain yksi voittaja ja pari muuta hyvin pärjännyttä - ja kauden aikana sinne kärkeen ei moni yllä - olisi mielestäni oikein kiva, jos kärjen takana tulevat autot voisi sijoittaa virallisella tavalla järjestykseen.
Yksi voittaja, kaksi muuta seurana pallilla ja vaatimattomat viisi muuta pisteitä nauttivaa 18-19-?? kertaa kaudessa. Tällä kaudella pisteittä jäi huimat kaksi tallia, Midland/Spyker ja Super Aguri. Edes alle kymmenen pisteen jäi näiden lisäksi ainoastaan Toro Rosso. Ja niin - kaikki kolme ensimmäsellä kaudella.


Ruudukossa? Missä ruudukossa?
Niin sinustako ohjaaja ei huomaisi hyvää yrittäjää muutenkuin silloin, jos laitteet paikkuvat tai kuski ajaa ulos?


Ideana on se, että kun yritetään pärjätä liiallisia riskejä ottamalla, on suurempi todennäköisyys siihen, että autokin hajoaa, eikä kukaan sponsori halua, että sponsorin tunnus liitetään epäluotettavuuteen tai puhtaaseen huonouteen.

Viestini on, että on pistejärjestelmänkin olisi parempi tukea kehitystä, jossa talli kehittyy pikku hiljaa ja pyrkii huipulle pitkäjänteisellä työllä, eikä suinkaan oteta motista kaikkea irti yhdessä kisassa ja veikkailla toisessa kisassa, josko ne savut tulevat 6. vai 7. kierroksella pihalle.
Harvassa lienevät nekin sponsorit, jotka haluavat että heidät liitetään hitauteen ja tasaiseen harmauteen. Keskeytykset ovat kuuluneet aina moottoriurheiluun olenaisena ja tärkeänä osana, miten ne yht äkkiä ovat muuttuneet joksikin ulkopuoliseksi ja maailman häpeällisemmäksi asiaksi?

Mitä tulee kahden kisan moottorisääntöön, on se puhdas katastrofi.

Pitkäjänteisellä työllä huipulle kaikki ovat ykkösissä nousseet. Harvempi sine yhdessä yössä nousee.


Tasaiset suoritukset takaavat mahdollisuuden kasvuun. Ja niistä voisi ihan hyvin palkita pienellä pistepotilla. Ei olisi keltään pois se.
Tasainen suoritus on hyvä jos se päätyy kymmenen joukkoon ja vielä aivan ratkaisevasti parempi, jos se päätyy kahdeksan parhaan joukkoon - pisteille.


Jooh. Jättäisi tämän jada jadan sikseen. Menee niin pitkään näitä vastineita kirjoitellessa. :)
Jo toisen kerran samaa mieltä :) :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
WebSlave sanoi:
Öh? 3+3=6, mutta 0+7=7. Vai mitä oikein tarkoitit?
Joo laskuvirhe.
Tällä kaudella pisteittä jäi huimat kaksi tallia, Midland/Spyker ja Super Aguri. Edes alle kymmenen pisteen jäi näiden lisäksi ainoastaan Toro Rosso. Ja niin - kaikki kolme ensimmäsellä kaudella.
Niin, idea pistejärjestelmän muuttamisessa lienee siinä, että kumpi oli parempi? Midland/Spyker vai Super Aguri? Mut hei, kummallakin nolla pojoo eli yhtä hyviähän he olivat.. vai olivatko?
Ja Toro Rossoko oli "vain" pisteen verran Super Aguria parempi? no toki se piste riittää, mutta idea edelleenkin pistejärjestelmän muuttamisessa olisi että häntäpään talleille saataisiin realistisempi kuva pisteiden valossa.

Itse en ota kantaa tuohon pistejärjestelmän muuttamiseen, vaan siihen miksi osa foorumilaisesta olisi muuttamassa pojotyyliä.
 

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Tuon jammisen esille tuoman idean voi laittaa pistemuotoon seuraavasti : (voitto vastaa kahta kakkostilaa, kakkostila kahta kolmostilaa, kolmostila kahta nelostilaa jne...)

1: 32 pts
2 :16 pts
3: 8 pts
4: 4 pts
5: 2 pts
6: 1 pts

Voitoilla ja kärkisijoituksilla olisi tuossa järjestelmässä TODELLA suuri merkitys. Itse olen loivemman pistejärjestelmän kannalla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
kc4197 sanoi:
Tuon jammisen esille tuoman idean voi laittaa pistemuotoon seuraavasti : (voitto vastaa kahta kakkostilaa, kakkostila kahta kolmostilaa, kolmostila kahta nelostilaa jne...)

1: 32 pts
2 :16 pts
3: 8 pts
4: 4 pts
5: 2 pts
6: 1 pts

Voitoilla ja kärkisijoituksilla olisi tuossa järjestelmässä TODELLA suuri merkitys. Itse olen loivemman pistejärjestelmän kannalla.
Munkin mielestä tuo on aivan liian jyrkkä.. en tiiä nunnista..
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Oberfeldwebel sanoi:
No sen verran sitä ainakin pitäisi hioa että tulisi myös nuista 10p sijoituksista taistelua. Eli kahdesta eri sijoituksesta ei saisi tulla samaa määrää pisteitä.

Itse suosittelen nykyistä, ja jos muutoksiin niin tähän tyyliin:
15-11-9-7-6-5-4-3-2-1.
Tällaisessa jutussa on ikävää se että kahdesti kun sijoittuu Heidfeldin tyyliin 8 sijalle, niin saa enemmän pojoja kuin Jensonin tyyliin joka toinen kisa 4.
Enkä ite halua mitään 25-20-16..jne.. (tai 100-70-50....) koska muutamalla kisalla saa enemmä pojoja kuin historian mestarit koko urallaan..
Ei niitä pisteitä tälläisillä järjestelmillä kaikille voi jakaa, mutta kahdeksan sijaa on silti mielestäni aika vähän. Mekaanisista perinteitä kunnioittavista pistejärjestelmistä mielestäni paras on 70% kaava ja top-10 eli:

10 7 5 4 3 2½ 2 1½ 1 ½
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Ajattelin et tää sopii tähän toikkiin parhaiten, eli siis oon laskenut statsf1:n tilastoja hyväksi käyttäen 80 kuskin pisteet nykyisellä järjestelmällä, eikä tässä tilastossa ole huomioitu jaettuja ajoja tai keskeytettyjä kilpailuja joista on jaettu puolet pisteistä. Eli ensimmäisenä kuskin nimi, pisteet ja pisteet/per ajettu gp. 16 parasta pistekeskiarvoa olen lihavoinut, 16 siksi, koska otin myös Luigi Fagiolin mukaan tilastoon, joka siis ajoi vain 7GP:tä. Nykykuskit on alleviivattu.


  1. Schumacher M 1506 6,05
  2. Prost 1017 5,11
  3. Senna 768 4,77
  4. Piquet Sr. 684 3,35
  5. Coulthard 682 2,94
  6. Barrichello 651 2,56
  7. Mansell 613 3,28
  8. Berger 574 2,73
  9. Häkkinen 557 3,46
  10. Lauda 548 3,20
  11. Raikkonen 512 4,10
  12. Alonso 496 4,59
  13. Reutemann 453 3,10
  14. Stewart 451 4,56
  15. Hill D 441 3,83
  16. Patrese 436 1,70
  17. Schumacher R 428 2,38
  18. Hill G 419 2,39
  19. Alesi 406 2,02
  20. Fittibaldi 397 2,84
  21. Brabham J 379 3,08
  22. Hulme 378 3,38
  23. Laffite 364 2,07
  24. Fisichella 364 1,84
  25. Schekter J 362 3,17
  26. Fangio 357 7,00
  27. Montoya 340 3,62
  28. Clark 334 4,64
  29. Regazzoni 328 2,48
  30. Villeneuve J 325 1,99
  31. Irvine 307 2,10
  32. Mclaren 304 3,10
  33. Alboreto 301 2,06
  34. Frentzen 299 1,92
  35. Peterson 290 2,36
  36. Jones 281 2,42
  37. Arnoux 272 1,83
  38. Icxy 269 2,36
  39. Button 268 1,93
  40. Surtees 265 2,39
  41. Andretti Ma 262 2,05
  42. Hunt 252 2,78
  43. Moss 247 3,74
  44. Trulli 242 1,31
  45. Boutsen 241 1,48
  46. Rosberg K 238 2,09
  47. Massa 230 2,53
  48. Depailler 221 2,33
  49. de Angelis 219 2,03
  50. Brundle 199 1,26
  51. Gurney 197 2,29
  52. Hawthorn 194 4,31
  53. Heidfeld 188 1,38
  54. Farina 186 5,63
  55. Tambay 186 1,63
  56. Ascari 180 5,63
  57. Herbert 175 1,09
  58. Ginther 172 3,31
  59. Pironi 161 2,30
  60. Villeneuve G 158 2,36
  61. Amon 152 1,58
  62. Trintignant 149 1,84
  63. Rindt 146 2,43
  64. Hill P 145 3,09
  65. Cevert 132 2,87
  66. Hamilton L 129 6,14
  67. Gonzalez 126 4,85
  68. Rodriquez P 117 2,17
  69. Behra 106 2,00
  70. Bandini 95 2,26
  71. Revson 92 3,07
  72. von Trips 91 3,37
  73. Collins 90 2,81
  74. Villoresi 87 2,81
  75. Musso 74 3,08
  76. Taruffi 64 3,56
  77. Bonetto 53 3,53
  78. Fagioli 48 6,86
  79. Castellotti 35 2,5
  80. Lewis-Evans 28 2

EDIT: SOKO:n mainitsemat typot korjattu
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Ihan kiinnostava lista joka kertoo, ettei se pistejärjestelmän muuttaminen tee kuljettajien pistevertailuistä täysin mahdottomia.

Pienenä virheenä mainittakoon se, että Hamiltonille ei pistekeskiarvoon ole lihavointia laitettu,vaikka selvästi on 16 parhaan joukossa. Montoyan kohdalla on ylimääräinen lihavointi, sillä Hamiltonin mukaan ottaminen tipauttaa hänet 16 joukosta.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kymmenelle ekalle pisteitä voittajaa selvästi korostaen:
20-14-10-8-6-5-4-3-2-1

Lisäksi piste kilpailun nopeimmasta kierroksesta.
Aika-ajosta ei tarvitse palkita erikseen - palkintohan tulee lähtöruudun muodossa.

Kymmenelle siksi, että se lisää kilpailua myös keskiryhmän häntäpäässä - ja palvelee myös heikompien tallien sponsoreita nykyistä paremmin.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Mites jos kuljettajille jaettaisiin suoraan nykyisen systeemin tyylisesti kahdeksalle ensimmäiselle pisteitä korostaen voittoa ja talleille pisteitä jotenkin kääntäen suoraan sijoituksien mukaan. Silleen, että sijalta 22 saisi 1 pisteen ja sijalta 1 saisi 22 pistettä jne.
 
Ylös