New Yorkissa jonottavia harmittaa lentopaikkojen jako
19.4.2010 10:51
A A Helsingin Sanomat
Moni tuhkapilven takia Yhdysvaltoihin jumiin jäänyt suomalainen kuuli lentojen peruuntumisesta vasta lentokentällä, kertoo New Yorkissa itsekin paluulentoa odottava toimittaja Markus Nordenstreng. Hänen mukaansa matkustajia on ärsyttänyt se, että heille ei ilmoitettu paluulennon peruuntumisesta edes tekstiviestillä tai sähköpostitse.
Matkustajia on myös suututtanut tapa, jolla Finnair on siirtänyt peruuntuneiden lentojen matkustajia tuleville lennoille. Kotiinpaluuta pisimpään odottaneita ei ole laitettu etusijalle, vaan ensimmäisille Suomen paluulennoille pääsee sellaisia matkustajia, jotka ovat ensimmäisinä ottaneet itse yhteyttä yhtiön paikalliseen palvelunumeroon.
Viikonloppuna Finnairin amerikkalainen puhelinpalvelu meni jumiin. Nordenstrengin mukaan moni matkustaja kertoo jonottaneensa 40 minuuttia pääsemättä puhumaan yhtiön virkailijan kanssa. Yhtiön verkkosivuilla on ilmoitus lentoliikenteen pysähtymisestä.
Nordenstrengin mukaan Finnair on kieltäytynyt reitittämästä matkustajiaan takaisin Suomeen muiden lentoyhtiöiden koneilla. Lisäksi yhtiö kieltäytyy korvaamasta suomalaisten majoituskuluja ulkomailla