Pitäisikö promilleraja laskea 0,2 promilleen liikenteessä?

• Viestiketjun aloittaja tmoi
  • Aloituspäivämäärä

Pitäisikö promillerajaa laskea liikenteessä

• Lasketaan 0.2 promilleen

Äänet: 26 37,7%
  • Nykyinen 0.5 riittää

Äänet: 37 53,6%
  • Ihan sama

Äänet: 6 8,7%

• Äänestäjiä yhteensä
    69

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Olen ehkä pari kertaa saattanut ajaa silleen, että olen ottanut ajamista ennen yhden miedon juoman.
Mä olen useammin kuin pari kertaa. Nimenomaan ruokailun yhteydessä.
Yhtä hyvin olisin voinut valita veden, enkä näe sen suhteen ongelmaa . Nollatoleranssi kelpaisi hyvin mulle. No problemos.

Toi 0,2 saattaa olla lähellä yhden olutpullon aiheuttamaa promillemäärää, joku sanoi joskus jossain, että olutpullosta tulisi jopa 0,5.
Epäilen, sillä tämä tarkoittaisi että 4 oluen nopeatahtinen nauttiminen aiheuttaisi 2 promillen humalatilan. Tai 10 oluen 4-5 promillen. Ei muuten aiheuta. Tai no, ehkä jollekin 35 kiloselle.

Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Toi 0,2 saattaa olla lähellä yhden olutpullon aiheuttamaa promillemäärää, joku sanoi joskus jossain, että olutpullosta tulisi jopa 0,5.
0,3 taisi olla jossain tv-ohjelmassa, kun Ahvenistolla testasivat alkoholin vaikutusta nuorten ajokykyyn. Yläkanttiin pyöristetty, koska muistaakseni toisesta tuli 0,5 ja kolmannesta 0,8. Jonkin verran oli luonnollisesti väliä juomisilla, koska välillä ajettiin.

Ja juu, sillä ensimmäisellä oli jo vaikutusta ajosuoritukseen. Ei paljon, mutta oli.

-Edit. Niin, ja painolla ja sukupuolella on kaiketi vaikutusta siihen paljonko viisari värähtää.

4stroke

Well-known member
Jospa itsekin ottaisin kantaa kysymykseen. Koitan kirjoittaa aika lyhyesti, koska muuten viestistä saattaisi tulla novelli.

Eli siis nykyinen raja on mielestäni hyvä. 0,5 promillea ei näy ajokunnossa, joten en sen vuoksi näe syytä laskea rajaa. Jos rajaa lasketaan 0,2:een, niin harvat enää uskaltaa ottaa ruoan kanssa lasillista viiniä tai olutta, jos tietävät joutuvansa rattiin. Todellisia rattijuoppoja rajan laskeminen tuskin poistaisi liikenteestä, koska nämä tuskin välittävät rajoista ja ajavat tietääkseni tavallisesti tuhdissa humalassa. Olen ehkä pari kertaa saattanut ajaa silleen, että olen ottanut ajamista ennen yhden miedon juoman. Tällöin en ole nähnyt mitään vaikutuksia omaan ajamiseeni ja promilleja mulla on ehkä ollut tällöin suunnilleen 0,2.

edit. En kuitenkaan nostaisi promillerajaa, koska se kannustaisi juomaan enemmän ja yhtä promillea lähestyttäessä alkaa jo koordinaatio tavallisesti heikentymään jne.
asia on juuri näin. Vai eikö sosiaaliTANTAT tykkää:D

Makkonen

Guest
-Edit. Niin, ja painolla ja sukupuolella on kaiketi vaikutusta siihen paljonko viisari värähtää.
Totta.
Mulla värähtää viisari vastakkaisesta sukupuolesta, ja ehkä hivenen enämpi jos hällä on painoa vähemmän kuin enemmän.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Tässä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alkoholilaskuri. Enpä tiedä onko toimiva vai ei, mutta ehkä siitä jotain kuvaa saa.
Joo, eli ton laskurin mukaan minulle koituu noin 0,1 promillen humalatila yhden olutpullon nauttimisesta. Laskennallinen totuus lienee lähellä 0,15, sillä neljän olutpullon nauttiminen nopeasti aiheuttaa korkeimmillaan 0,6 promillen känän tuon laskurin mukaan.
10 olutpulloa tunnissa nostaa veren alkoholipitoisuuden maksimissaan 1,5 promilleen.

Tämän ja omakohtaisen kokemuksen perusteella voi kyllä helposti uskoa, että 0,5 promillea vaikuttaa jo selvästi tarkkaavaisuuteen liikenteessä (= vajaa 4 pulloa keskiolutta nopeasti nautittuna minun tapauksessani)

Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Voit siis huoletta ottaa neljä ennen kun lähdet ajelemaan kohti Naantalia.
Joo, kuten tossa edellä sanoin tuo 0,5 promillea (eli 4 ploa) on selkeesti jo laitamyötänen joka vaikuttaa ainakin minun tarkkaavaisuuteeni liikenteessä kielteisesti.
Yksi olut (aina pullo - ei tuoppia) on tullut toisinaan ruokaillessa nautittua, sillä en ole havainnut olleen mitään vaikutuksia tarkkaavaisuuteen.
Tämäkin on toki yksilökohtainen juttu ja elopainolla on oleellinen merkitys.

WebSlave

Trackman
Kaksi pientä pulloa tunnissa tekisi minulle laskurin mukaan 0,5. Sillä tahdilla juotuna kyllä sen itsekin huomaisin, että jossain tuntuu. Normaalisti en juo noin nopeasti (kuin korkeintaan baarissa loppuillasta valomerkin lähestyessä).

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
0,3 taisi olla jossain tv-ohjelmassa, kun Ahvenistolla testasivat alkoholin vaikutusta nuorten ajokykyyn. Yläkanttiin pyöristetty, koska muistaakseni toisesta tuli 0,5 ja kolmannesta 0,8. Jonkin verran oli luonnollisesti väliä juomisilla, koska välillä ajettiin.
.
Hmm, arveluttava koska edes suljetulla radalla ei saa ajaa yli 0,5 promillen kunnossa.

WebSlave

Trackman
Hmm, arveluttava koska edes suljetulla radalla ei saa ajaa yli 0,5 promillen kunnossa.
Se oli joko poliisin järjestämä tai ainakin poliisin valvoma juttu. Veikkaisin poliisin ja jonkin lehden tai järjestön yhteistyönä tehty juttu.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Muistan lukeneeni testejä tällaisesta, jossa autosta oli poistettu moottori ja kuljettaja laitettiin ohjaamaan alamäkeen ns. mäkiautona. Testitulos oli että kokemattomille kuljettajille promillet vaikuttivat selvästi enemmän kuin kokeneisiin.

Totke

Psyykeenmurskaaja
Sijainti
Hämeenlinna
Itse saatan joskus yhden tuopin nauttia etenkin ruuan yhteydessä, vaikka olisikin autolla liikenteessä. Sitä enempää ei arvaa tai auto saa jäädä. Mitä taas poistumistahtiin tulee niin edellisillan juopottelun jälkeen poistumistahdin olen laskenut n. 2h / annos, alkaen aloittamishetkestä (olettaen että juominen on jokseensakin jatkuvaa), tuo on kait se suositus ja itselläni pitäisi ainakin elopainon mukaan olla varmalla puolella vaikka joku paukku sitten unohtuisikin.

Juopumusrajan alentamista en nää mitenkään tarpeellisena, vaan ennemminkin törkeän rattijuopumuksen rajaa pitäisi laskea vaikka siihen ykköseen ja tuomioita koventaa tuntuvasti. Tapajuopothan ne joka ilta ja viikonloppu nytkin ajelee aina kännissä autolla, vaikka kuinka olisi jäänyt 40 kertaa kiinni viimeisen kahden kuukauden aikana.

Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Noista taparattijuopoista sen verran olematta kannanotto mihinkään, että niillä tuppaa tulemaan se autolla ajo mieleen vasta siinä vaiheessa kun promilleja on 2 tai enämpi. Pikkusievässä tai liki selvänä ei tule mieleenkään autolla ajo ja ajatuskin siitä tuntuu mahdottomalta. Empiirisen päätelmäni aineistona on pari kyseistä toimintaa harjoittanutta ihmistä.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Noista taparattijuopoista sen verran olematta kannanotto mihinkään, että niillä tuppaa tulemaan se autolla ajo mieleen vasta siinä vaiheessa kun promilleja on 2 tai enämpi. Pikkusievässä tai liki selvänä ei tule mieleenkään autolla ajo ja ajatuskin siitä tuntuu mahdottomalta. Empiirisen päätelmäni aineistona on pari kyseistä toimintaa harjoittanutta ihmistä.
Jep. Selvinpäin toimii estot esim. siinä suhteessa, että kortti on kuivumassa. Tuohan ei nyt paljoa haittaa enää siinä vaiheessa kun on 'mittari' punasella.:alppu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Tässä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alkoholilaskuri. Enpä tiedä onko toimiva vai ei, mutta ehkä siitä jotain kuvaa saa.
2 tuoppia vaikuttaisi tuon mukaan mulla 0,4 promillen verran tunnin kuluttua aloittamisesta ja sen jälkeen suunta olisi alaspäin. Ja neljän tunnin päästä olisi nollilla. Kuulostaa aika optimistiselta, tosin alkoholin laadulla (olut, viini, viina) on merkitystä tuohon imeytymisnopeuteen... Toi tuoppi/2 tuntia palamisaikaa on kyllä ollut jonkinlainen ohjenuora itsellä dagenefter-tilanteissa.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Onnettomuusherkkyyden kasvu kännitilan kehittyessä.
Käppyrä peräisin VTT:ltä.

Näyttäisi siltä, että 0,3 promilleen asti alkolla ei ole juuri merkitystä, kasvaen siitä eteenpäin exponentiaalisesti.
Jos juon 5 olutpulloa tunnissa - ja lähden liikenteeseen - on riskilisäys tällöin 100% (1 -> 2) selvänä ajeluun verrattuna.

Näytä liitetiedosto 12372

Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Mulla kävi yhden kokeilun kanssa niin, että olin vissiin nauttinut hiukan liikaa. Oli tarkoitus testata, miten humalatila vaikuttaa ajamiseen Flatout-pelissä. Olin sen verran löylyissä, että laitoin tietokoneeseen pelin asennuslevykkeen ja jonkin aikaa pelin käynnistymättömyyttä ihmeteltyäni ja levyä uudelleen tietokoneeseen soviteltuani siirryin nukkumaosastolle. Aamulla kun palasin ongelman ääreen huomasin heti, että tuli sitten väärä levyke laitettua koneeseen.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Puolipösilön käyrän mukaan raja tulisi siis olla 0,4 romillea.:alppu: