Pitäisikö promilleraja laskea 0,2 promilleen liikenteessä?

• Viestiketjun aloittaja tmoi
  • Aloituspäivämäärä

Pitäisikö promillerajaa laskea liikenteessä

• Lasketaan 0.2 promilleen

Äänet: 26 37,7%
  • Nykyinen 0.5 riittää

Äänet: 37 53,6%
  • Ihan sama

Äänet: 6 8,7%

• Äänestäjiä yhteensä
    69

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
On ääliömäistä, että vamman takia Pietaria kohdeltaisiin eri tavoin kuin muita, eikä hän varmasti sitä haluakaan.

Pietarilla sattuu olemaan erittäin tiukka mielipide yhden oluen/lasillisen viiniä vaikutuksesta ajamiseen tai muuten reaktiokykyyn huolimatta siitä ettei ole ajanut metriäkään tai edes juonut alkoholia lainkaan.
On ääliömäistä poissulkea jonkun mielipide ihan vain siksi että ko. hahmolla ei ole omakohtaisia kokemuksia asiasta josta keskustellaan. Sä olet kyllä tehnyt tuota aina, joten ei sinänsä yllätä. Lähtökohtasi keskusteluihin on silti väärä!

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Koska ale 0,5 promillen alkoholimäärä veressä ei vaikuta ajokykyyn laskevasti, en näe mitään syytä laskea rajaa. En kuitenkaan yllytä ketään juomaan sitä yhtä, ennen ajoon lähtöä, mutta koska sillä ei ajamiseen ole mitään merkitystä, ei sitä tule kieltääkään. Pietari kommenttiensa perusteella vastustaa kaikkea alkoholin käyttöä määristä riippumatta. Siinä suhteessa Pietarin täydellinen alkoholin maistamattomuus kuuluu asiaan, ettei hänellä ole aavistustakaan siitä, ettei yksi olut humalluta lainkaan.

On ihan selvä, että jos henkilö tuntee, että väsymyksen, yhden juodun oluen tai ihan mistä muusta syystä tahansa ei kykene ajamaan turvallisesti, niin silloin ei ole syytä lähteä ajamaan.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Koska ale 0,5 promillen alkoholimäärä veressä ei vaikuta ajokykyyn laskevasti, en näe mitään syytä laskea rajaa. En kuitenkaan yllytä ketään juomaan sitä yhtä, ennen ajoon lähtöä, mutta koska sillä ei ajamiseen ole mitään merkitystä, ei sitä tule kieltääkään.
Promillerajan alennus voi vaikuttaa esim. niihin, jotka eivät tiedä paljonko saa juoda ennenkuin 0.5 promillea on täynnä.. Joillain asenne voi olla se että "kyllä nyt pari voi aina ottaa".. ja se pari tarkoittaa 3-4 tuoppia.. Jos raja on tarpeeksi alhainen niin kaikki ymmärtää sen että yksikin on liikaa, ja se saattaisi hyvinkin vähentää näitä ihan oikeita rattijuopumustapauksia..

Veikkaisin että lakimuutoksen jälkeenkin 0.4 promillen puhalluksesta tuskin seuraa mitään vakavaa sanktioa. Varoitus tai minimisakot.

Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Mites sitten ne räpättimet fillareihin samalla perusteella?
No tästä aiheesta voisi tietysti avata uuden toikin eli jos pyöräteiden turvallisuus kohenisi sillä että nyt melko äänettömästä pyöräilijästä (joka unohtaa sen helistimensä käytön) tehtäisiin kuuluvampi. Niin mikä ettei...;)

Pobeda

Well-known member
Se että väsymys on vaarallista, ei kuulu asiaan eikä sillä saa perustella prosenttirajaa.

En hyväksy myöskään sitä ajattelua, että rangaistus tulee vasta kun on aiheuttanut vahingon.

Pietarilla sattuu olemaan erittäin tiukka mielipide yhden oluen/lasillisen viiniä vaikutuksesta ajamiseen tai muuten reaktiokykyyn huolimatta siitä ettei ole ajanut metriäkään tai edes juonut alkoholia lainkaan.
Mullakin on tiukka mielipide vaikka olen ajanut melko paljon ja juonut viinaakin jonkin verran.

Koska ale 0,5 promillen alkoholimäärä veressä ei vaikuta ajokykyyn laskevasti, en näe mitään syytä laskea rajaa. En kuitenkaan yllytä ketään juomaan sitä yhtä, ennen ajoon lähtöä, mutta koska sillä ei ajamiseen ole mitään merkitystä, ei sitä tule kieltääkään. Pietari kommenttiensa perusteella vastustaa kaikkea alkoholin käyttöä määristä riippumatta. Siinä suhteessa Pietarin täydellinen alkoholin maistamattomuus kuuluu asiaan, ettei hänellä ole aavistustakaan siitä, ettei yksi olut humalluta lainkaan.
Ihan varmasti yksi olut (keskari tai nelonen) humalluttaa, kaikki laskuritkin sen osoittaa. En usko myöskään väitteitä että alle 0,5 promillea ei vaikuta ajokykyyn, 0,2:sta en enää kinaisi. Alkoholin vaikutus on aivan erilainen eri henkilöihin, kuten lääkkeidenkin. Mulle yksi keskari tuntuu aivan selvästi. Tuolla on tavan mukaa liikenneasioissa aika hyvää tekstiä, paitsi että en hyväksy että 0,8 promillessa ajetaan hyvin. Vaikka ajamisessa onkin suuria eroja, pitää promillekysymyksessä ottaa lähtökohdaksi heikoin lenkki.

On ihan selvä, että jos henkilö tuntee, että väsymyksen, yhden juodun oluen tai ihan mistä muusta syystä tahansa ei kykene ajamaan turvallisesti, niin silloin ei ole syytä lähteä ajamaan.
Moni tuntee jo yhden keskarin vaikutuksen, enkä itse ottaisi sitäkään juuri ennen ajamaan lähtemistä. Tämän tulee olla promillekysymyksen lähtökohta vaikka joku muu väittäisi että häneen ei promillet vaikuta.

Täällä on puhuttu oikeudesta juoda muutama olut ruuan kanssa. Jos ei saa ruokaa alas ilman viinaa ollessaan autolla liikkeellä, on tilanne jo aika vakava.

Promillerajan lasku olisi hyvä merkki yhteiskunnalta, että se ei hyväksy rattijuoppoutta.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Kuten jo aiemmin sanoin, jos tällä saavutetaan yksikin pelastunut ihmishenki, on laki täysin perusteltu.
Toihan on helppoa. Siirrytään suoraan 50 km/h yleisnopeuksiin Suomessa. Kyllä siinä ihmishenkiä säästyy. Mutta samalla sun pitää jostain kustantaa se, että tavaraliikenne hidastuu, henkilöliikenne hidastuu, joka johtaa siihen, että varmaan hinnat ja työpäivät pitenee.

Vähän järkeä nyt käteen näissä 'huumoriheitoissa'.:thumbfh:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Veneiden vesillelasku olisi hyvä merkki yhteiskunnalta, että se ei hyväksy veneilyä maalla.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Toihan on helppoa. Siirrytään suoraan 50 km/h yleisnopeuksiin Suomessa. Kyllä siinä ihmishenkiä säästyy. Mutta samalla sun pitää jostain kustantaa se, että tavaraliikenne hidastuu, henkilöliikenne hidastuu, joka johtaa siihen, että varmaan hinnat ja työpäivät pitenee.

Vähän järkeä nyt käteen näissä 'huumoriheitoissa'.:thumbfh:
Kommentoit vähemmän tärkeää loppulausetta, mutta ilmeisesti tuo kommenttini sisällöllinen osa on kuitenkin ihan ok, kun et sitä kommentoinut?

Promillerajan alennus voi vaikuttaa esim. niihin, jotka eivät tiedä paljonko saa juoda ennenkuin 0.5 promillea on täynnä.. Joillain asenne voi olla se että "kyllä nyt pari voi aina ottaa".. ja se pari tarkoittaa 3-4 tuoppia.. Jos raja on tarpeeksi alhainen niin kaikki ymmärtää sen että yksikin on liikaa, ja se saattaisi hyvinkin vähentää näitä ihan oikeita rattijuopumustapauksia..

Veikkaisin että lakimuutoksen jälkeenkin 0.4 promillen puhalluksesta tuskin seuraa mitään vakavaa sanktioa. Varoitus tai minimisakot.

Pietari

HarjunHerra
Sijainti
Etelä-Savo
Tarkennetaan nyt, että olen kyllä juonut, mutta en voi sanoa olleeni humalassa. Kai se 0,2 myös olisi sopiva, että saat piimää juoda jatkossakin.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Kommentoit vähemmän tärkeää loppulausetta, mutta ilmeisesti tuo kommenttini sisällöllinen osa on kuitenkin ihan ok, kun et sitä kommentoinut?
Mä nyt olen maailman huonoin puhumaan toisten puolesta, varsinkin alkoholi-asioissa, joten jos mä sanon, ettei mulle ole ongelma ottaa vain lasia punkkua, niin mistä vitusta mä tiedän onko se jollekin toiselle sitten vaikeaa. Sä nyt ainakin olet vahvasti sitä mieltä, että se on ylivoimainen tehtävä ottaa vain yksi?:doubtful: Onko se sulle niin?

Ne jotka ottaa enämpi ja hyppäävät rattiin, tekevät sen silloinkin, kun raja on 0,2. Aivan saletti siitä.:ahem:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Sopisi lööpittelyotsakkeeseen, mutta täällä linkittyy paremmin keskusteluun ja saattaa herättää enemmän ajatuksia:

Mandela ei osallistu avausotteluun – 13-vuotias sukulaistyttö kuoli

Etelä-Afrikka | Uutinen | 11.6.2010 11:16
Mandela

Nelson Mandelan (oik.) sukulaistyttö Zenani (alh. vas.) menehtyi eilen. (AP/Debbie Yazbek)

Etelä-Afrikan entisellä presidentillä Nelson Mandelalla on suuri suru. Hänen 13-vuotias sukulaistyttönsä kuoli eilen illalla, kun tämä oli matkalla kotiin Sowetoon MM-kisojen avauskonsertista. Suru-uutisesta kertoi Mandelan säätiö.

Zenani Mandela sai surmansa, kun hän jäi rattijuopon ajaman auton alle. Poliisi vahvisti kuljettajan olleen alkoholin vaikutuksen alainen.

“Kuljettaja oli humalassa. Hän menetti autonsa hallinnan ja törmäsi esteeseen”, Johannesburgin poliisin tiedottaja Edna Mamonyane sanoi.

Mandelan tiedottaja ilmoitti perjantaina iltapäivällä, ettei Nelson Mandela osallistu avausotteluun Etelä-Afrikka-Meksiko.
AP
Todella upea uutinen näin kisojen aattona. Näille kerran ratista kärähtäneille pitäisi suorittaa lobotomia tai ihan vain perinteinen muilutus saunan takana uhrin sukulaisten voimin, kun sakoista tai jopa vankeustuomioista eivät umpiluupäät tajua saati osaa ottaa vastuuta. Tuskin tuokaan vekkuli rattijuoppo oli ihan ensimmäistä kertaa kännissä ratissa.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Mä nyt olen maailman huonoin puhumaan toisten puolesta, varsinkin alkoholi-asioissa, joten jos mä sanon, ettei mulle ole ongelma ottaa vain lasia punkkua, niin mistä vitusta mä tiedän onko se jollekin toiselle sitten vaikeaa. Sä nyt ainakin olet vahvasti sitä mieltä, että se on ylivoimainen tehtävä ottaa vain yksi?:doubtful: Onko se sulle niin?
En puhu omista kokemuksistani.. Ihmisiä nyt vaan on erilaisia eikä kaikki toimi samallatavalla kuin sinä tai minä..

Ne jotka ottaa enämpi ja hyppäävät rattiin, tekevät sen silloinkin, kun raja on 0,2. Aivan saletti siitä.:ahem:
Varmasti suuri osa näin tekeekin, mutta poikkeuksia on..

Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Promillerajan lasku olisi hyvä merkki yhteiskunnalta, että se ei hyväksy rattijuoppoutta.
Mun käsittääkseni Suomessa on erittäin negatiivinen suhtautuminen rattijuoppoihin, itsellänikin.

Mun mielestä alle 0,5 ei ole, eikä sen kuulu olla rattijuopumus.

On kummallinen näkökohta, että lainsäädännön lähtökohta on viestintä. Poliisikaan ei kannata promillerajan laskua.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Veneiden vesillelasku olisi hyvä merkki yhteiskunnalta, että se ei hyväksy veneilyä maalla.
Täällä Piikkiössä oli pari-kolme vuotta sitten purjevene keskellä risteystä. Aika pienennäköinen kärry traktoreineen siinä vieressä. Mahtoi seuraavan kerran merellä veneily maistua. Olla jopa mukavaa.

Quasimodo

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Jospa itsekin ottaisin kantaa kysymykseen. Koitan kirjoittaa aika lyhyesti, koska muuten viestistä saattaisi tulla novelli.

Eli siis nykyinen raja on mielestäni hyvä. 0,5 promillea ei näy ajokunnossa, joten en sen vuoksi näe syytä laskea rajaa. Jos rajaa lasketaan 0,2:een, niin harvat enää uskaltaa ottaa ruoan kanssa lasillista viiniä tai olutta, jos tietävät joutuvansa rattiin. Todellisia rattijuoppoja rajan laskeminen tuskin poistaisi liikenteestä, koska nämä tuskin välittävät rajoista ja ajavat tietääkseni tavallisesti tuhdissa humalassa. Olen ehkä pari kertaa saattanut ajaa silleen, että olen ottanut ajamista ennen yhden miedon juoman. Tällöin en ole nähnyt mitään vaikutuksia omaan ajamiseeni ja promilleja mulla on ehkä ollut tällöin suunnilleen 0,2.

edit. En kuitenkaan nostaisi promillerajaa, koska se kannustaisi juomaan enemmän ja yhtä promillea lähestyttäessä alkaa jo koordinaatio tavallisesti heikentymään jne.