Pitäisikö promilleraja laskea 0,2 promilleen liikenteessä?

• Viestiketjun aloittaja tmoi
  • Aloituspäivämäärä

Pitäisikö promillerajaa laskea liikenteessä

• Lasketaan 0.2 promilleen

Äänet: 26 37,7%
  • Nykyinen 0.5 riittää

Äänet: 37 53,6%
  • Ihan sama

Äänet: 6 8,7%

• Äänestäjiä yhteensä
    69

Mangelo

Well-known member
Puolipösilön käyrän mukaan raja tulisi siis olla 0,4 romillea.:alppu:
Vähän kärsii ton käyrän uskottavuus kun on viivottimella vedetty. Ilmeisesti pisteet vetästy hatusta :eek:

Ton käyrän valossa rajasta vois neuvotella välillä 0.3-0.7.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Onkohan tuo käyrä saatu aikaan ajattamalla eri asteisia humalikkoja simulaattorissa vai lieneekö tutkittu kolaritilastoja vai jotain muuta?

Apa_02

Well-known member
Minun puolesta voisi olla ihan hyvin 0,2. Ylipäätään ei oteta jos ajellaan, niin tuo 0,2 riittää siihen estämään ne "seuravaan aamun vahingot".
Jyrkkä kanta johtunee paljolti siitä, että itsellä ei ole ollut oikein tarvetta ajaa känniörvelönä.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Minun puolesta voisi olla ihan hyvin 0,2. Ylipäätään ei oteta jos ajellaan, niin tuo 0,2 riittää siihen estämään ne "seuravaan aamun vahingot".
Jyrkkä kanta johtunee paljolti siitä, että itsellä ei ole ollut oikein tarvetta ajaa känniörvelönä.
Ja 0,3 promillen 'kännissä' olet siis känniörvelö?:D

Mangelo

Well-known member
Ja 0,3 promillen 'kännissä' olet siis känniörvelö?:D
Ajatteli ottaa vaan yhden ja tuli siksi autolla. Mutta sitten ottaakin toisen ja kolmannen ja... ja sitten menee arviokyky ja örvelöi autolla pois kun avaimet taskussa :D

Hieman huono selitys ettei kukaan saisi ottaa yhtä tai kahta, kun itse ei siihen pysty.

Apa_02

Well-known member
Ajatteli ottaa vaan yhden ja tuli siksi autolla. Mutta sitten ottaakin toisen ja kolmannen ja... ja sitten menee arviokyky ja örvelöi autolla pois kun avaimet taskussa :D

Hieman huono selitys ettei kukaan saisi ottaa yhtä tai kahta, kun itse ei siihen pysty.
Näin minä sen näen.
En tajua miksi autolla on päästävä ajamaan jos jotain on ottanut, kun se on havaittu huonoksi ideaksi. Rajan veto sille mikä on tarpeeksi / liian paljon on vaikeaa, kun erot ovat melko yksilöllisiä, niin eikö sen voi samantien kieltää kokonaan. Etenkin kun mahdollisessa onnettomuustilanteessa kärsijänä on yleensä joku muu kuin se pari ottanut.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Näin minä sen näen.
En tajua miksi autolla on päästävä ajamaan jos jotain on ottanut, kun se on havaittu huonoksi ideaksi. Rajan veto sille mikä on tarpeeksi / liian paljon on vaikeaa, kun erot ovat melko yksilöllisiä, niin eikö sen voi samantien kieltää kokonaan. Etenkin kun mahdollisessa onnettomuustilanteessa kärsijänä on yleensä joku muu kuin se pari ottanut.
Mulla ei ole vaikeaa ja kun välimatkaa kaupunkiin on 22 kilsaa, niin kohteliaisuus syistä joskus voi sen viinin ottaa. Eikä sen päälle ajaa taksilla.

Apa_02

Well-known member
Mulla ei ole vaikeaa ja kun välimatkaa kaupunkiin on 22 kilsaa, niin kohteliaisuus syistä joskus voi sen viinin ottaa. Eikä sen päälle ajaa taksilla.
Kaikki ei ole yhtä helppoa. Joko se muuten menee viinilasista yli tuo 0,2 jos nyt ei ihan samantien lähde liikenteeseen.
Tätä muuten olen ihmetellyt, että miten Suomessa voi olla loukkaus isäntää/emäntää kohtaan ottamatta viinaa, jos on jokin hyvä perustelu ottamattomuudelle? Tai vaikka ei olisikaan?

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Kaikki ei ole yhtä helppoa. Joko se muuten menee viinilasista yli tuo 0,2 jos nyt ei ihan samantien lähde liikenteeseen.
Tätä muuten olen ihmetellyt, että miten Suomessa voi olla loukkaus isäntää/emäntää kohtaan ottamatta viinaa, jos on jokin hyvä perustelu ottamattomuudelle? Tai vaikka ei olisikaan?
Eihän se Suomessa edes ole niin suuri, kuin maailmalla.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Mikäs muuten on käytäntö jos nykyään (tuon puolen promillen rajan vallitessa) kohteliaisuusviinin nautiskelun jälkeen osuu puhallutusratsiaan ja viisari värähtää hiukan? Mennäänkö terveyskeskukseen mitaamaan tarkat promillelukemat. Tuli vaan mieleen, että jos noin tehdään niin hiukan työlästä sekin on pelkän kohteliaisuuden seurauksena.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Mikäs muuten on käytäntö jos nykyään (tuon puolen promillen rajan vallitessa) kohteliaisuusviinin nautiskelun jälkeen osuu puhallutusratsiaan ja viisari värähtää hiukan? Mennäänkö terveyskeskukseen mitaamaan tarkat promillelukemat. Tuli vaan mieleen, että jos noin tehdään niin hiukan työlästä sekin on pelkän kohteliaisuuden seurauksena.
Eikös ne puhalluta uudestaan jossain 15 minuutin sisällä, jos eka puhallus on 0,5 promillea. Jos on pudonnu, niin ei mitään, mutta jos ei, niin verikokeisiin terveyskeskukseen.

Kait.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Vievät verikokeisiin jos menee ihan rajalle tai sen yli.
Jollain 0.2...0.4 puhalluksella ei tule lähtöä verikokeisiin, siksi tarkkoja nuo virkavallan mittarit ovat. Uusintapuhalluksen saattavat tosin pyytää/vaatia.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Maailmasta en tiedä - keskisessä Euroopassa suhtautuminen alkoholin ja autoilun yhdistämiseen nyt onkin rennompaa - mutta en kyllä tiedä yhtäkään suomalaista jota harmittaisi se että autolla liikkuva vieras jättää viinin ottamatta. Ettei se loukkaus kuitenkin tapahtuisi vain vierailijan omassa päässä?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Vievät verikokeisiin jos menee ihan rajalle tai sen yli.
Jollain 0.2...0.4 puhalluksella ei tule lähtöä verikokeisiin, siksi tarkkoja nuo virkavallan mittarit ovat. Uusintapuhalluksen saattavat tosin pyytää/vaatia.
Työpari puhalsi eräänä aamuna 0.4 promillea. Toivottivat hyvää matkaa. Eilen ajoin kahdesti autolla yhden oluen jälkeen. En kokenut huonoa omatuntoa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Maailmasta en tiedä - keskisessä Euroopassa suhtautuminen alkoholin ja autoilun yhdistämiseen nyt onkin rennompaa - mutta en kyllä tiedä yhtäkään suomalaista jota harmittaisi se että autolla liikkuva vieras jättää viinin ottamatta. Ettei se loukkaus kuitenkin tapahtuisi vain vierailijan omassa päässä?
Onko sulla ollut paljonkin noita bisnes-lounaita/-päivällisiä?

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Onko sulla ollut paljonkin noita bisnes-lounaita/-päivällisiä?
Vaikka nuokin huomioidaan, Melissa on oikeassa, keskisessä ja eteläisessä Euroopassa viini tai olut on ihan tavallinen ruokajuoma lounailla ihan ilman bisnestäkin.