Polkupyöräily ja -pyörät

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Olipa heikko pyöräily. Alipaineet renkaissa ja reisissä. Väkisin väänsin 38 km. Tuubeissa pitäis olla 8-14 baria, oli jotain 6.

Palkitsen työvoiton isolla 🍷 punaviiniä.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
High5 geeliä menee ja banaania sekä patukkaa. Vesi 15 min välein ja energiaa 30 min välein.
Jep, tämä antaa tukea kokemuksilleni siitä, että pelkkä vesi juomana riittää, kunhan sitä tarpeen vaatiessa täydentää jollain nopeasti imeytyvällä energialla. Mä tosin juon useammin (ja pieniä määriä), mutta syön paljon harvemmin.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Jep, tämä antaa tukea kokemuksilleni siitä, että pelkkä vesi juomana riittää, kunhan sitä tarpeen vaatiessa täydentää jollain nopeasti imeytyvällä energialla. Mä tosin juon useammin (ja pieniä määriä), mutta syön paljon harvemmin.
Kun lämpötila nousee niin menee 10 min välein.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Viime päivien aikan mieleeni on hiipinyt (paha) aavistus, että joudun hankkimaan myös maantiepyörän "joskus" tulevaisuudessa. Aavistus on mitä ilmeisemmin seurausta
 

Örfil

Guest
niin ei jää kahteen ajokertaa kuten Raikulla.:eek:
Täsmennetäänpä sen verran että homma ei kiinnosta tällä hetkellä, vaikka alla olisi viiden tonnin fillari.

En pidä edelleenkään pyöräilystä ja siinä ei välineet auta. Aika jolloin se kiinnosti, oli -90 luvulla Veikkolassa kun pääsin ajamaan maastopyörällä Nuuksioon ja takaisin reittejä, jotka hakkasivat mielenkiinnossaan nämä tasamaat 100-2.

Että Salkku miettii nyt syntyjä syvempiä eikä niin että koska Salkku on fillarimies = kaikki ovat fillarimiehiä tai sitten on paskat välineet syynä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Täsmennetäänpä sen verran että homma ei kiinnosta tällä hetkellä, vaikka alla olisi viiden tonnin fillari.

En pidä edelleenkään pyöräilystä ja siinä ei välineet auta. Aika jolloin se kiinnosti, oli -90 luvulla Veikkolassa kun pääsin ajamaan maastopyörällä Nuuksioon ja takaisin reittejä, jotka hakkasivat mielenkiinnossaan nämä tasamaat 100-2.

Että Salkku miettii nyt syntyjä syvempiä eikä niin että koska Salkku on fillarimies = kaikki ovat fillarimiehiä tai sitten on paskat välineet syynä.
Eli hukkainvestointi sulta. :frank:

Jooei. Se vaatii sen 300-500 kissaa että rupee maistumaan. Ja silloinkin voi olla kuten mulla sunnuntaina että ihan kaameeta paskaa.
 

Örfil

Guest
Ei ollut hukkainvestointi.

"Tilastoituja" lenkkejä ajoin sillä kaksi, mutta salille olen hurautellut useastikin (n. 1.5 km per sivu). Niitä en vaan laske lenkeiksi
Samoin kauppareissuja (2 km per sivu) ym. eli se on ihan perus arkikäytössä.

Saatan innostua pyöräilystä ehkä ensi kesänä uudelleen tai sitten en, mutta kyllä fillarille on aina muutakin kuin urheilukäyttöä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ei ollut hukkainvestointi.

"Tilastoituja" lenkkejä ajoin sillä kaksi, mutta salille olen hurautellut useastikin (n. 1.5 km per sivu). Niitä en vaan laske lenkeiksi
Samoin kauppareissuja (2 km per sivu) ym. eli se on ihan perus arkikäytössä.

Saatan innostua pyöräilystä ehkä ensi kesänä uudelleen tai sitten en, mutta kyllä fillarille on aina muutakin kuin urheilukäyttöä.
Sikäli siis onnistunut valinta. On ne kevään ekat lenkit takkusia. Kuolemaa tekee ja jalat huutaa hoosiannaa. Mutta on se keholle lempeämpi kuin juoksu. Tällainen invalidi ei kärsi lainkaan niin paljon pyörän päällä kuin lenkkareiden. Että sikäli noi Saakelin Romppeen tikkaukset on 'toiselta planeetalta'. Mutta on se tehnyt duuniakin sen eteen että tossu on maistilla.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Sama vika jos lähtee Vättern rundanin polkemaan 300 km. Tempopyörät kiellettyjä eikä crossilla kehtaa.
Mulla ei ole mitään erityistä akuuttia tarvetta hankkia maantiepyörää, vain tunne. Ihan ensiksi pitäisi hankkiutua eroon jostain vanhasta sykkelistä varastotilan takia (kellarissa on tällä hetkellä 6 pyörää, joista kolme on minun).
Levyjarrullisen roadbiken varmaankin hankkisin? (Esim. Joku Cannondalen Synapse- malli tmv.)
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Paino ei taida olla nykyään suurikaan tekijä tuossa asiassa, mutta lähinnä ajattelen Norjan olosuhteita, ja pelittävät hyvin myös sateessa.
Siinä vaiheessa kun Tdf:ssä tullaan Alppeja alas levyjarrujen kanssa vois nähdä sen potentiaalin. Hiilikuitukiekot on kuitenkin ihan must. Kyllä ne normijarrutkin pitää. Ihan lukkoon asti.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Siinä vaiheessa kun Tdf:ssä tullaan Alppeja alas levyjarrujen kanssa vois nähdä sen potentiaalin. Hiilikuitukiekot on kuitenkin ihan must. Kyllä ne normijarrutkin pitää. Ihan lukkoon asti.
Niin se teknologia vaan kehittyy. Arvaukseni on että joidenkin vuosien kuluttua levyjarruja nähdään jo isoissa tunnetuissa kisoissa (vielä ei taida olla edes laillista), ja niistä tulee uusi normi. On mielestäni aika selvää, että levyjarrujen pieni aerodynaaminen haitta kumoutuu helposti siihen, että jarrutukset voi jättää myöhemmäksi, ja luottamus pyörään muutenkin kasvaa. Tällaiselle sunnuntaipyöräilijälle levyjarrut tuovat tietenkin nuo samat edut kaiken muun lisäksi.
Sitäpaitsi, eihän levyjarrut mitenkään estä käyttämästä hiilikuitukiekkoja maantiepyörässä.

Näyttää siltä että viime vuosina on markkinoille alkanut tulla levyjarruja tiettyjen valmistajien huippumalleihin - melko varma merkki siitä että "asia muhii". Maantiepyöräilijät taitavat vain olla hieman konservatiivisempaa porukkaa lajinsa suhteen kuin muut pyöräilijät?

Sain muuten sykerannekkeen postista tänään :)
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Se on vaan se 22-24 millinen sliksi 10 barin paineella lukossa ihan nykyjarruillakin todella herkästi.

Maasturiin ottaisin levyt.:thumbup:

Mutta sähkövaihteet ja tehomittari polkimeen olisi kyllä hienoja satsauksia.
 

Örfil

Guest
Salmisen pyörän paino: 1220 g
Pyörän lisävarusteiden paino: 16 kg 350 g
 
Ylös