Onko maastureita saatavissa ilman levyjä?Maasturiin ottaisin levyt.:thumbup:
Mutta sähkövaihteet ja tehomittari polkimeen olisi kyllä hienoja satsauksia.
Tehomittari olisi hieno, sähkövaihteet kyllä jotenkin tökkii pyöräilyfilosofiaani vastaan.
Onko maastureita saatavissa ilman levyjä?Maasturiin ottaisin levyt.:thumbup:
Mutta sähkövaihteet ja tehomittari polkimeen olisi kyllä hienoja satsauksia.
Kyllä ne on melkein kaikilla maantiepyöräilijöillä jo (aktiivi/huipputasolla). Samoin tehomittari (sillähän ne määrittelee hyvin pitkälle vauhdin. Ei sykkeillä).Onko maastureita saatavissa ilman levyjä?
Tehomittari olisi hieno, sähkövaihteet kyllä jotenkin tökkii pyöräilyfilosofiaani vastaan.
Jatkoa:Jaahas, kävin tänään töitten jälkeen Markassa n.55 km pyörälenkillä. Olin päättänyt kokeilla parantaa erästä reilun 40km mittaista sekvenssiaikaani parilla minuutilla, koska tiesin että parhaassa tuloksessani on vähän löysiä, etenkin loppumatkan alamäkipainotteisilla osuuksilla ja aivan alun nousuissa.
Pari "mutkaa" tuli kuitenkin matkaan. Yhden puron, ja sen yli vievän sillan yli piti melkeinpä meloa yli päästäkseen (sadan metrin matkalla oli vettä niin paljon, että sääret upposivat veteen lähes polvia myöten), pian sen jälkeen tulikin ylämäki, jossa valumavedet olivat syövyttäneet tiehen 20-30 cm syviä, pitkittäisiä ja poikittaisia uria parin kilometrin matkalle.
No sekvenssiaika parani kuitenkin ei kaksi, vaan neljä minuuttia. "Vähän" tosin jurppii se, että pääsin all time-listalla kakkoseksi, 23 sekuntia KOMille häviten, ja jälkivertailussa huomasin menettäneeni ym. tulvaosuudella kyseiselle hahmolle 39 sekuntia.
Jatkoa:Meni liian pitkään töissä, jotta olisin ehtinyt KOM-yritykseen eräälle sekvenssille. Vointi ei toisaalta myöskään tunnu ideaaliselta asian kannalta. Ehkäpä huomenna.
Kevyistä sähköajoneuvoista laillisia tieliikenteessäEi kai moisen nimitystä tarvitse murehtia kun ei kai lainsäädäntö moisen käyttöä salli? Siis Suomessa.
Tiedote 17.09.2015 13.37
Eduskunta saa käsiteltäväkseen lainmuutoksen, joka sallisi esimerkiksi sähkömoottorin voimin
kulkevien potkulautojen ja Segway-tyyppisten laitteiden käytön tieliikenteessä. Nykysäädösten mukaan
mainittuja kulkuvälineitä saa käyttää ainoastaan suljetuilla alueilla ja sisätiloissa.
Hallitus antoi esityksen ajoneuvolain ja tieliikennelain muuttamisesta 17. syyskuuta. Lakimuutosten
halutaan tulevan voimaan mahdollisimman pian, mutta viimeistään vuoden 2016 alussa.
Suomen lainsäädäntö ei nykyisellään tunnista kevyitä sähköajoneuvoja, joita ovat esimerkiksi niin
sanotut senioriskootterit, tasapainotetut yksi- tai useampipyöräiset henkilökuljettimet ja sähköavusteiset
polkupyörät. Suomella on mahdollisuus päättää näistä kansallisesti.
Lisäksi ehdotetuilla muutoksilla poistettaisiin Suomen ja EU:n säädösten väliset päällekkäisyydet, jotka
koskevat kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä niin sanottujen nelipyörien ja maa- ja
metsätaloudessa käytettävien ajoneuvojen tyyppihyväksyntää ja markkinavalvontaa.
Osana muutoksia Suomessa käytössä oleva liikennetraktoriluokka poistuisi, mutta sen tilalle sallittaisiin
suuremmilla nopeuksilla kulkevat EU-traktorit. Muutosten yhteydessä helpotettaisiin yksilöllisesti
valmistettujen moottoripyörien rekisteröintiä.
Kevyille sähköajoneuvoille ei esitetä niin sanottuja hallinnollisia lisävaatimuksia eli niiden käyttö ei
edellyttäisi ajokorttia, rekisteröintiä eikä katsastusta. Myös tällä tavoin lakiesitys toteuttaa
hallitusohjelman tavoitetta normien purkamisesta ja hallinnollisen taakan keventämisestä.
Kevyet, enintään 15 km/h kulkevat laitteet rinnastettaisiin liikennesäännöissä potkulautoihin ja
rullaluistimiin, eli niihin sovellettaisiin jalankulkijan liikennesääntöjä. Kävelyä avustavan tai korvaavan
laitteen käyttö on tähän saakka ollut sallittua vain vammaisille henkilöille. Tämä rajoitus poistettaisiin.
Isompia, enintään 25 km/h kulkevia laitteita saisi käyttää polkupyöräilijän liikennesäännöillä, mutta
tasapainottuvia kulkuvälineitä kuten Segwayta saisi käyttää myös jalkakäytävillä sillä edellytyksellä, että
niillä ajetaan enintään kävelynopeutta.
Kuten polkupyörissä, näissä laitteissa täytyisi olla muun muassa heijastimet ja äänimerkinantolaite.
Käyttäjän tulisi polkupyöräilijän tavoin myös käyttää kypärää. Kypärän käyttöä edellytettäisiin jatkossa
pääsääntöisesti kaikilta sellaisilta mönkijöiltä, joissa ei ole turvakaarta.
Turhake.Keksikääs nyt joku tälle härpäkkeelle suomenkielinen nimi. Yleistynevät kumminkin tässä ihan kohta puolin!
Ne on kyllä yksiä pirulaisia kiertoajeluturistien käytössä vilkkaissa kaupungeissa. Kaiketi joku sellaisia ajeluita rupee Suomessakin järjestämään.Segwaylla kohti ääretöntä, ja sen yli!
Pientä kulttuurishokkia tuli, kun Prahassa raitiovaunu pysähtyikin paljon ennen päätepysäkkiä, koska kiskotyömaa. Tuollaiset työmaat yleensä Suomessa tarkkaan aidataan ja kiertotiet tehdään, mutta tuollapa lähtikin kanssamatkustajat loikkimaan ratapölkkyjen yli avatulle kadulle. Yritin ensin etsiä kiertoreittiä, mutta perään oli lähdettävä. Hiukan arveluttavaa juosta liikkuvien kaivinkoneiden ja kuorma-autojen välissä. Fillaria siellä ois joutunu kantamaan.tien tukki - ei tällä kertaa tulva - vaan rautatietyömaa nostureineen (korjasivat pientä "siltaa". Jouduin pysähtymään, odottelemaan lupaa ohitukseen, ja vielä kiertämään nosturit ym. härpäkkeet metsän kautta.
Kovilla tehoilla olet polkenut. Siellä on kilkuteltu runtumittari punaisella.Käytin ym. pyörälenkillä Markassa ensimmäisen kerran pulssiranneketta:
Mainitsemani sekvenssin tilasto:
Distance: 42,6 km
Av.Speed 26.7km/h
Av.Heart Rate:162 bpm
Max. Heart Rate: 180 bpm
Est Power 270W
Koko lenkki:
Distance: 55.4km
Moving Time: 2:12:52
Elevation: 1,574m
Tough suffer score: 116
Av. Speed: 25.0km/h
Av.Heart Rate: 156bpm
Calories: 2,082
En vielä tiedä mikä on maksimipulssini. Jostain syystä Strava veikkaa maksimiksi 190. Ikäni perusteella taulukot antavat arviot alle 180. Tiedän ettei päivän maksimi 180, varmastikaan ole yläraja.
Nopeudet eivät välttämättä näytä päätä huimaavilta, ne pitää suhteuttaa nousun määrään ja alustaan.
Jep, ajoin kyllä kovaa, mutta ei ollut ihan "all in", työmaaepisodi laski moraalia :thumbfh: :thumbdownKovilla tehoilla olet polkenut. Siellä on kilkuteltu runtumittari punaisella.
Palatessani Markasta, näin tänään kaksi hahmoa, jotka etenivät tuollaisella härpäkkeellä (olen nähnyt aiemminkin). Poika kertoi että koulussa joku käyttää moista.Keksikääs nyt joku tälle härpäkkeelle suomenkielinen nimi. Yleistynevät kumminkin tässä ihan kohta puolin!
Mitenkäs tämä projekti eteni? Itselläni täyttyi 2000 km (103 tuntia, 51 km nousua) tänään.Eilisen pyöräilyn päätteeksi mittari näytti lukemaa 1011km tälle kesälle.
Veikkaisin, että vähintään parisataa kilometriä on jäänyt ajamatta pahimpien myrskytuulien ja sateiden takia (seliseli), mutta kesän ensimmäinen tavoite -juhannukseen mennessä 800 km, täyttyi ja ylittyikin rapialla sadalla kilsalla.
Viime kesän kokonaissaldo oli 700 km, eli suunta on oikea. Läskille sohvaperunalle ainakin omasta mielestä kohtuu suoritus, varsinkin, kun ikinä mitään kuntoilua ole harrastanut.
Jos nyt 2000km laittaisi seuraavaksi tavoitteeksi elokuun loppuun mennessä.
Eilinen 27,87km meni aikaan 1h16min, keskinopeus 22km/h ja huiput 36,4km/h.
Linkki ei yksilöinyt kuvaa. Sitä odotellessa, että tulee yksipyöräisiä sähköavusteisia moottoripyöriä. Jotka kulkee kaksmarkkaa ja ylikin.Palatessani Markasta, näin tänään kaksi hahmoa, jotka etenivät tuollaisella härpäkkeellä (olen nähnyt aiemminkin). Poika kertoi että koulussa joku käyttää moista.