Polkupyöräily ja -pyörät

Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Paikkasin illan päätteeksi Gekko-pyöräni takakumin, ja vaihdoin samalla nastarenkaat. Huomasin samalla yllätyksekseni, että Cannondalen takakumi oli myös tyhjä - outo juttu.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Paikkasin illan päätteeksi Gekko-pyöräni takakumin, ja vaihdoin samalla nastarenkaat. Huomasin samalla yllätyksekseni, että Cannondalen takakumi oli myös tyhjä - outo juttu.
Paikkasin nyt tuon Cannondalen takakumin. Asiaa edelsi vähän outo episodi. Huomatessani että rengas on tyhjä, ajattelin tsekata pikaisesti missä reikä on. Kun löysäsin päällyskumia, vaikutti siltä että pyöräni olikin asennettu sisäkumittomasti (nuo päällyskumit voi asentaa niin). No sellaisen paikkaamiseen minulla ei ollut välineitä - aikaa kului - ja viime viikonloppuna käväisin liikkeessä "valittamassa", että olen ajanut melkein 2500 kilometriä korvessa tietämättä tilannetta, vääränlaiset paikkausvälineet mukana (olisikin ollut kiva taluttaa pyörää kotiin vaikkapa 40 kilometria). Myyjä vaikutti epäuskoiselta, ja sanoi että kyllä nuo asennetaan sisäkumilla, ellei asiakas erikseen toisin halua. Sanoi kuitenkin että jos tosiaan on noin, voin käydä asennuttamassa sisäkumit paikalleen. Tulin siinä kyllä itsekin epävarmaksi, koska en ollut asiaa kovin tarkasti tutkinut. Ja niinhän siinä kävi, että sisuskumit tarkemmassa syynissä pyörästä löytyi :eek:

Reiän oli aiheuttanut joku tunnistamattomaksi jäänyt - päällyskumiin uponnut terävä pieni esine.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Jotenkin on tunne että pitäisi vielä pyöräilykautta Markassa jatkaa, vaikka pitkähkö tauko ehti syntyä. Lämpimiä kelejä tuntuu riittävän, mutta valoisan ajan lyhyys asettaa tiettyjä rajoituksia.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Oikeastiko Norjassa paikataan sisäkumeja?

Ne maksaa alle 2£ kappaleelta.

http://www.planetx.co.uk/c/q/wheels/tyres-and-tubes/inner-tubes
Tuntuu vain vähän pöljältä heittää niin paljon materiaalia roskiin, kun pienellä paikkalapulla (joita myös tuon linkin takana myydään) saa asian nopeasti hoidettua. Kumia ei voine edes laittaa muovin kierrätykseen, vaan se mennee sekajätteeseen.

Varakumi kyllä pitää hankkia pitkiä pyöräretkiä varten ihan turvallisuuden takia, paikkalappujen avulla kun ei välttämättä kaikkia renkaantyhjenemisiä pysty ratkaisemaan.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
4 sisäkumia vaihdoin viime kesänä. 2 hajosi ja 2 varmuuden vuoksi ennen kisaa. Ja yksi tuubi meni harjoitellessä teippien käyttöä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Muutama vuosi on mennyt vailla maantiepyörää tyystin.

Tänään kipusi hankintalistan varsin kärkipäähän hiilikuiturunkoinen Focus shimanon ultegralla. Todennäköisimmin ilman levyjarruja, vaikka kyllähän nekin kieltämättä houkuttelisivat. Mutta taisivat kustantaa nelisen hunttia lisää.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Muutama vuosi on mennyt vailla maantiepyörää tyystin.

Tänään kipusi hankintalistan varsin kärkipäähän hiilikuiturunkoinen Focus shimanon ultegralla. Todennäköisimmin ilman levyjarruja, vaikka kyllähän nekin kieltämättä houkuttelisivat. Mutta taisivat kustantaa nelisen hunttia lisää.
Jos aiot pyöräillä paljon, ja haluat saada levyjarrut (älykästä) - ei neljän huntin takia kannata kitsailla. Harmittaa vaan pirusti jälkikäteen. Ja sen jälkeen koko ajan.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tuo on kyllä huima tuo keularatkaisu. Näkyvät käyttävän sähköfillareissaankin samaa.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Polkupyöräilijöitä alkaa Forumilla olla siihen malliin, että pian voi järjestää kokoontumisajot.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Muutama vuosi on mennyt vailla maantiepyörää tyystin.

Tänään kipusi hankintalistan varsin kärkipäähän hiilikuiturunkoinen Focus shimanon ultegralla. Todennäköisimmin ilman levyjarruja, vaikka kyllähän nekin kieltämättä houkuttelisivat. Mutta taisivat kustantaa nelisen hunttia lisää.
Suosittelen hybridiä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jos aiot pyöräillä paljon, ja haluat saada levyjarrut (älykästä) - ei neljän huntin takia kannata kitsailla. Harmittaa vaan pirusti jälkikäteen. Ja sen jälkeen koko ajan.
Kuten aiemmin totesin, Suomessa maantiepyörässä tuo ei ole niin merkitsevä asia onko levyjarrut vai perinteiset rimmijarrut, kunhan ne ovat laadukkaat. En aio tästä sen enempää kinastella kun tiedän mielipiteesi (etkä aio sitä muuttaa), mutta pitää huomioida aina myös se käyttötarve. Tuo jarrujen laatu on tärkeä asia, ei niinkään se tyyppi, siis maantiepyörässä Etelä-Suomen olosuhteisiin.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Polkupyöräilijöitä alkaa Forumilla olla siihen malliin, että pian voi järjestää kokoontumisajot.
Kiitos kutsusta. Tähän aikaan vuodesta tosin Oslossa kiintoisampi tekeminen alkaisi olla maastohiihto. Menee offtopiciksi, mutta lueskelin, että Auklandin veljekset olisi järkkäämässä helmikuussa vanhantyylisen Holmenkollenin väliaikalähtökisan, joka olisi kuntoilijoille avoin. Yritin löytää tästä lisätietoja, mutta löysin vain uutisartikkelin, en tapahtuman nettisivuja tms. Kovasti kiinnostaisi tuollainen.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Kiitos kutsusta. Tähän aikaan vuodesta tosin Oslossa kiintoisampi tekeminen alkaisi olla maastohiihto. Menee offtopiciksi, mutta lueskelin, että Auklandin veljekset olisi järkkäämässä helmikuussa vanhantyylisen Holmenkollenin väliaikalähtökisan, joka olisi kuntoilijoille avoin. Yritin löytää tästä lisätietoja, mutta löysin vain uutisartikkelin, en tapahtuman nettisivuja tms. Kovasti kiinnostaisi tuollainen.
Googlasin vähän, ja löysin tapahtuman nettisivut - ne ovat vain norjaksi: http://5mila.no
Ilmoittautuminen on käynnissä (2016 on rajoitettu osallistujamäärä).
Aika mielenkiintoista tekstiä oli tuolla, esimerkiksi tuo historiaosuus Om 5-mila.

Toisesta artikkelista luin että tuo tulee olemaan maailman rankin 5-kymppinen. Rata on Nordmarkassa - meikäläisen pyöräilymaastoissa.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Suosittelen hybridiä.
Hybridi on minusta ok-ratkaisu jos ei pyöräile kovin paljon, ja haluaa käyttää samaa pyörää erilaisissa olosuhteissa. Hybridi on kuitenkin aina kompromissi. Jos ajomäärät ovat suurempia, on paljon tyydyttävämpää ajaa mahdollisimman hyvin tehtävään soveltuvalla laitteella. Minulla on itselläni ollut hybridi monta vuotta, mutta ei se oikein iske.

Täytyy silti myöntää että olisi erittäin mukava kokeilla Cannondalen kokonaan uutta hybridikonseptia:

Slate
A full-tilt road bike with legitimate off-road chops, Slate is the bike for cyclists that want to ride roads without having to "road ride".

Kuten aiemmin totesin, Suomessa maantiepyörässä tuo ei ole niin merkitsevä asia onko levyjarrut vai perinteiset rimmijarrut, kunhan ne ovat laadukkaat. En aio tästä sen enempää kinastella kun tiedän mielipiteesi (etkä aio sitä muuttaa), mutta pitää huomioida aina myös se käyttötarve. Tuo jarrujen laatu on tärkeä asia, ei niinkään se tyyppi, siis maantiepyörässä Etelä-Suomen olosuhteisiin.
En epäile lainkaan, etteikö erityisesti tasamaalla pärjäisi ihan hyvin laadukkailla perinteisillä jarruilla. Uskon kuitenkin vahvasti, kuten aiemmin olen todennut, että levyjarruista tulee uusi standardi myös maantiepyöriin monestakin hyvin järkevästä syystä. En siis haluaisi uutta pyörää ostaessani satsata poistumassa olevaan teknologiaan. Muiden ominaisuuksien ohella myös huollon minimaalinen tarve, ja huoltovälin pituus painavat paljon vaakakupissa.
 
Ylös