Paikkasin illan päätteeksi Gekko-pyöräni takakumin, ja vaihdoin samalla nastarenkaat. Huomasin samalla yllätyksekseni, että Cannondalen takakumi oli myös tyhjä - outo juttu.
Paikkasin nyt tuon Cannondalen takakumin. Asiaa edelsi vähän outo episodi. Huomatessani että rengas on tyhjä, ajattelin tsekata pikaisesti missä reikä on. Kun löysäsin päällyskumia, vaikutti siltä että pyöräni olikin asennettu sisäkumittomasti (nuo päällyskumit voi asentaa niin). No sellaisen paikkaamiseen minulla ei ollut välineitä - aikaa kului - ja viime viikonloppuna käväisin liikkeessä "valittamassa", että olen ajanut melkein 2500 kilometriä korvessa tietämättä tilannetta, vääränlaiset paikkausvälineet mukana (olisikin ollut kiva taluttaa pyörää kotiin vaikkapa 40 kilometria). Myyjä vaikutti epäuskoiselta, ja sanoi että kyllä nuo asennetaan sisäkumilla, ellei asiakas erikseen toisin halua. Sanoi kuitenkin että jos tosiaan on noin, voin käydä asennuttamassa sisäkumit paikalleen. Tulin siinä kyllä itsekin epävarmaksi, koska en ollut asiaa kovin tarkasti tutkinut. Ja niinhän siinä kävi, että sisuskumit tarkemmassa syynissä pyörästä löytyiPaikkasin illan päätteeksi Gekko-pyöräni takakumin, ja vaihdoin samalla nastarenkaat. Huomasin samalla yllätyksekseni, että Cannondalen takakumi oli myös tyhjä - outo juttu.
Tuntuu vain vähän pöljältä heittää niin paljon materiaalia roskiin, kun pienellä paikkalapulla (joita myös tuon linkin takana myydään) saa asian nopeasti hoidettua. Kumia ei voine edes laittaa muovin kierrätykseen, vaan se mennee sekajätteeseen.Oikeastiko Norjassa paikataan sisäkumeja?
Ne maksaa alle 2£ kappaleelta.
http://www.planetx.co.uk/c/q/wheels/tyres-and-tubes/inner-tubes
Jos aiot pyöräillä paljon, ja haluat saada levyjarrut (älykästä) - ei neljän huntin takia kannata kitsailla. Harmittaa vaan pirusti jälkikäteen. Ja sen jälkeen koko ajan.Muutama vuosi on mennyt vailla maantiepyörää tyystin.
Tänään kipusi hankintalistan varsin kärkipäähän hiilikuiturunkoinen Focus shimanon ultegralla. Todennäköisimmin ilman levyjarruja, vaikka kyllähän nekin kieltämättä houkuttelisivat. Mutta taisivat kustantaa nelisen hunttia lisää.
Mene ja tiedä.Oliko tuo kutsu?
Suosittelen hybridiä.Muutama vuosi on mennyt vailla maantiepyörää tyystin.
Tänään kipusi hankintalistan varsin kärkipäähän hiilikuiturunkoinen Focus shimanon ultegralla. Todennäköisimmin ilman levyjarruja, vaikka kyllähän nekin kieltämättä houkuttelisivat. Mutta taisivat kustantaa nelisen hunttia lisää.
Kuten aiemmin totesin, Suomessa maantiepyörässä tuo ei ole niin merkitsevä asia onko levyjarrut vai perinteiset rimmijarrut, kunhan ne ovat laadukkaat. En aio tästä sen enempää kinastella kun tiedän mielipiteesi (etkä aio sitä muuttaa), mutta pitää huomioida aina myös se käyttötarve. Tuo jarrujen laatu on tärkeä asia, ei niinkään se tyyppi, siis maantiepyörässä Etelä-Suomen olosuhteisiin.Jos aiot pyöräillä paljon, ja haluat saada levyjarrut (älykästä) - ei neljän huntin takia kannata kitsailla. Harmittaa vaan pirusti jälkikäteen. Ja sen jälkeen koko ajan.
Kiitti.Suosittelen hybridiä.
Kiitos kutsusta. Tähän aikaan vuodesta tosin Oslossa kiintoisampi tekeminen alkaisi olla maastohiihto. Menee offtopiciksi, mutta lueskelin, että Auklandin veljekset olisi järkkäämässä helmikuussa vanhantyylisen Holmenkollenin väliaikalähtökisan, joka olisi kuntoilijoille avoin. Yritin löytää tästä lisätietoja, mutta löysin vain uutisartikkelin, en tapahtuman nettisivuja tms. Kovasti kiinnostaisi tuollainen.Polkupyöräilijöitä alkaa Forumilla olla siihen malliin, että pian voi järjestää kokoontumisajot.
Googlasin vähän, ja löysin tapahtuman nettisivut - ne ovat vain norjaksi: http://5mila.noKiitos kutsusta. Tähän aikaan vuodesta tosin Oslossa kiintoisampi tekeminen alkaisi olla maastohiihto. Menee offtopiciksi, mutta lueskelin, että Auklandin veljekset olisi järkkäämässä helmikuussa vanhantyylisen Holmenkollenin väliaikalähtökisan, joka olisi kuntoilijoille avoin. Yritin löytää tästä lisätietoja, mutta löysin vain uutisartikkelin, en tapahtuman nettisivuja tms. Kovasti kiinnostaisi tuollainen.
Hybridi on minusta ok-ratkaisu jos ei pyöräile kovin paljon, ja haluaa käyttää samaa pyörää erilaisissa olosuhteissa. Hybridi on kuitenkin aina kompromissi. Jos ajomäärät ovat suurempia, on paljon tyydyttävämpää ajaa mahdollisimman hyvin tehtävään soveltuvalla laitteella. Minulla on itselläni ollut hybridi monta vuotta, mutta ei se oikein iske.Suosittelen hybridiä.
A full-tilt road bike with legitimate off-road chops, Slate is the bike for cyclists that want to ride roads without having to "road ride".
En epäile lainkaan, etteikö erityisesti tasamaalla pärjäisi ihan hyvin laadukkailla perinteisillä jarruilla. Uskon kuitenkin vahvasti, kuten aiemmin olen todennut, että levyjarruista tulee uusi standardi myös maantiepyöriin monestakin hyvin järkevästä syystä. En siis haluaisi uutta pyörää ostaessani satsata poistumassa olevaan teknologiaan. Muiden ominaisuuksien ohella myös huollon minimaalinen tarve, ja huoltovälin pituus painavat paljon vaakakupissa.Kuten aiemmin totesin, Suomessa maantiepyörässä tuo ei ole niin merkitsevä asia onko levyjarrut vai perinteiset rimmijarrut, kunhan ne ovat laadukkaat. En aio tästä sen enempää kinastella kun tiedän mielipiteesi (etkä aio sitä muuttaa), mutta pitää huomioida aina myös se käyttötarve. Tuo jarrujen laatu on tärkeä asia, ei niinkään se tyyppi, siis maantiepyörässä Etelä-Suomen olosuhteisiin.