Polkupyöräily ja -pyörät

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Onko tässä nyt pyöräteollisuus jäljessä, kun muotoilu ja ajotapa eivät kohtaa?
Lähinnä säännöt rajoittaa villeimpiä ajoasentoja. Samankokoiset kiekot pitää olla edessä ja takana, satula ei saa olla keskiön etupuolella yms. Maantiellä satula pitää olla 5 cm keskiön takana.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Lähinnä säännöt rajoittaa villeimpiä ajoasentoja. Samankokoiset kiekot pitää olla edessä ja takana, satula ei saa olla keskiön etupuolella yms. Maantiellä satula pitää olla 5 cm keskiön takana.
Joo, enpä tullut sääntöjä ajatelleeksi. No, maailmassa pitää olla sääntöjä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Googlasin vähän, ja löysin tapahtuman nettisivut - ne ovat vain norjaksi: http://5mila.no
Ilmoittautuminen on käynnissä (2016 on rajoitettu osallistujamäärä).
Aika mielenkiintoista tekstiä oli tuolla, esimerkiksi tuo historiaosuus Om 5-mila.

Toisesta artikkelista luin että tuo tulee olemaan maailman rankin 5-kymppinen. Rata on Nordmarkassa - meikäläisen pyöräilymaastoissa.
Kiitti tästä.. Lähtee pikaiseen harkintaan.

Ai sen sais sähkövaihteillakin. Sata kertaa mielummin sähkövaihteet kuin jarrulevyt.:ahem:
Sähkövaihteita on kehuttu tosi paljon, mutta ainoa mikä minua siinä epäilyttää on useampi (siis ainakin kaksi) tarina siitä, että joku joutunut ajamaan IM-kisasta osan yhdellä välityksellä, koska joko vaihteet menneet paskaksi tai akku loppunut. Näistä jälkimmäinen on käyttäjän omaa tyhmyyttä, mutta luotettavuusasiasta olisi kiva olla varmuus.

Oli muuten vähän hankaluuksia käydä paskalla.. t. #160
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Itselläni ei nuo sähkövaihteet herätä minkäänlaista omistushalua juuri tuon akkuhomman takia.

Sähköpyörä arkiajoon / höytykäyttöön olis asia erikseen, mutta harrastevälineeseen en halua mitään sähköistä. Matkamittarin korkeintaan. Vastenmielinen ajatus, että silloin kun päätän lähteä lenkille, pitäis alkaa pohtimaan onkohan akut millon ladattu.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Itselläni ei nuo sähkövaihteet herätä minkäänlaista omistushalua juuri tuon akkuhomman takia.

Sähköpyörä arkiajoon / höytykäyttöön olis asia erikseen, mutta harrastevälineeseen en halua mitään sähköistä. Matkamittarin korkeintaan. Vastenmielinen ajatus, että silloin kun päätän lähteä lenkille, pitäis alkaa pohtimaan onkohan akut millon ladattu.
100% komp. Tämä on minulle puhtaasti filosofinen periaate. Polkupyörä on yksi hienoimmista mekaanisista laitteista jonka ihminen on keksinyt. (En tiedä onko käyttämäni termi "mekaaninen" paras mahdollinen tässä yhteydessä, mutta en nyt parempaakaan tähän hätään keksinyt.)

Mechanical efficiency
From a mechanical viewpoint, up to 99% of the energy delivered by the rider into the pedals is transmitted to the wheels (clean, lubricated new chain at 400W), although the use of gearing mechanisms reduces this by 1-7% (clean, well-lubricated derailleurs), 4-12% (chain with 3-speed hubs), or 10-20% (shaft drive with 3-speed hubs). The higher efficiencies in each range are achieved at higher power levels and in direct drive (hub gears) or with large driven cogs (derailleurs).
Tämä on fantastista.

Voin luopua periaatteestani, jos satun elämään niin vanhaksi, etten enää jaksa polkea Markan mäkiä ylös ilman sähkön tuomaa apua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo


A bicycle's performance, in both biological and mechanical terms, is extraordinarily efficient. In terms of the amount of energy a person must expend to travel a given distance, investigators have calculated it to be the most efficient self-powered means of transportation. In terms of the ratio of cargo weight a bicycle can carry to total weight, it is also a most efficient means of cargo transportation.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26880
Eiks tollasta vaihdeakkua sit pysty lataamaan pyörimisenergialla?
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Huomenna taitaa olla minulla vuoden viimeinen mahdollisuus pyöräretkeen Markassa. Lämpöä on luvattu +10.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26880
Löytyyköhän sähkövaihteiden käyttäjistä paljon sellaisia, jotka olisivat valmiita uhraamaan osan käyttämästään energiasta pyörän jarruttamiseen?
En tiiä. Jos tarkoituksena on vaan kuntoilumielessä pyöräillä joku lenkki niin ei kai sillä niin väliä mihin sitä energiaa kuluu.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
En tiiä. Jos tarkoituksena on vaan kuntoilumielessä pyöräillä joku lenkki niin ei kai sillä niin väliä mihin sitä energiaa kuluu.
Niin, pointtini oli juuri se, että tuskinpa sähkövaihteisiin satsaavat ovat kohderyhmä, joka haluaa haittajarrun pyöräänsä. Heillä ei yleensä ole kyse pelkästä kuntoilusta, ja vaikka olisikin, niin tuloksilla on kuitenkin merkitystä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26880
Niin, pointtini oli juuri se, että tuskinpa sähkövaihteisiin satsaavat ovat kohderyhmä, joka haluaa haittajarrun pyöräänsä. Heillä ei yleensä ole kyse pelkästä kuntoilusta, ja vaikka olisikin, niin tuloksilla on kuitenkin merkitystä.
Jaa, mä ajattelin, että sähkövaihteisiin satsaavat on hifistelijöitä joille tärkeintä on päästä sanomaan, että "onpas sähkövaihteet tässä mulla, paljos sulla".

Mut oishan se hyvä olla edes mahdollisuus akun lataamiseen ajon aikana, jos rupee virta vähenemään.
 
Ylös