Polkupyöräily ja -pyörät

Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Tässäpä vähän lisää tuosta epäillystä moottorihuijauksesta:

“After one lap of the world championships, UCI took Femke’s bike in the pit area and tested it with some sort of tablet,” said Sporza journalist Maarten Vangramberen. “The bike was immediately sealed and taken. The UCI then called in the Belgian federation. When the saddle was removed, there were electrical cables in the seat tube. When they wanted to remove the bottom bracket, which is normally not difficult, they could not because the crank was stuck. Inside there was a motor.”
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Niin paitsi jääspeedwayssa käytetään piikki- eikä nastarenkaita.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Sähköpyöräilyä on epäilty ennenkin:

http://yle.fi/urheilu/froomen_ylivoima_nostanut_esiin_myos_teknologiset_dopingepailyt__nayttaa_kuin_pyora_polkisi_itsekseen/8164448

Froomen ylivoima nostanut esiin myös teknologiset dopingepäilyt – "Näyttää kuin pyörä polkisi itsekseen"
Pyöräilyn Ranskan ympäriajoa johtava Chris Froome on joutunut dopingepäilyjen kohteeksi ylivoimaisuutensa takia. Nyt brittiä epäillään myös siitä, että hänellä olisi piilotettu moottori pyörässään.

Christopher Froome

Sky-tallin Chris Froome johtaa Ranskan ympäriajoa lähes ylivoimaisesti, mikä on saanut epäilijät liikkeelle. Froomea on jo epäilty dopingin käytöstä ja nyt viimeisempänä teknologisesta dopingista.

- Näyttää siltä kuin pyörä polkisi itsekseen, Ranskan televisiossa työskentelevä entinen kilpa-ajaja Cedric Vasseur totesi Froomen ajosta Pyreneiden nousuissa.

Pyöräilyssä teknologisesta dopingista on puhuttu jo kauan, mutta sitä ei ole pystytty todistamaan. Esimerkiksi tämän vuoden Italian ympäriajossa osa pyöristä tarkastettiin, koska niissä epäiltiin olevan piilotettuja moottoreita. Tarkistukseen joutuivat muun muassa Alberto Contador ja Ryder Hesjedal.

Contadorin ympärillä liikkui Giron aikaan huhuja, että hän olisi 16. etapilla aiheuttanut pyöräänsä rengasrikon, jotta sai sen vaihdettua käsittelemättömään pyörään. Espanjalaisen kuittasi huhut naurettavina. Hesjedalia taasen epäiltiin moottorin käytöstä vuotta aiemmin Espanjan ympäriajossa. Youtubessa kulovalkeana levinneessä videossa näkyy, miten kanadalainen kaatui alamäessä, mutta hänen pyöränsä jatkoi pyörimistä.
"Meillä ei ole todisteita"

Kansainvälisen pyöräilyunionin (UCI) puheenjohtaja Brian Cookson vakuuttaa, että UCI ottaa teknologisen dopingin tosissaan, vaikka Tourissa vain harvat ovat joutuneet tarkastuksiin.

- Ymmärrämme, että vaikka asia tuntuu joistakin huvittavalta tai pilkalliselta, tämänkaltaista teknologiaa on saatavilla. Olemme nähneet siitä esimerkkejä laboratorio-olosuhteissa, Cookson sanoi.

- Meillä ei ole todisteita, että sitä olisi käytetty kilpailussa, mutta valitettavasti tiedämme, että kilpaurheilussa jotkut ovat valmiita kokeilemaan kaikkia keinoja.

Sky-tallin mukaan heidän pyöränsä testattiin sunnuntaina joukkueaika-ajon jälkeen eikä mitään poikkeamia havaittu.
"Kukaan ei uskonut epoonkaan"

Unkarilainen keksijä Istvan Varjas ei usko pyöräilyn teknologiseen puhtauteen. Hän osoitti jo vuonna 2010 italialaisella televisiokanavalla, miten hänen rakentamansa moottorisoitu pyörä toimii.

- Meni 10 vuotta, ennen kuin ihmiset uskoivat epo-hormonin käyttöön. Tilanne on sama moottoreiden kanssa. Kukaan ei usko niihin, mutta ne ovat olleet olemassa jo 17 vuotta, hän sanoi.
Tässä uutisessa oleva juutuupilinkki. Jäätävää menoa selkä suorana, putkelle nousematta:eek!:

https://www.youtube.com/watch?t=29&v=8Nd13ARuvVE

Tämä kaikki asettaa joukahaisen hirmuteot Oslomarkan mäissä aivan uuteen valoon... :rolleyes:
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Sähköpyöräilyä on epäilty ennenkin:

http://yle.fi/urheilu/froomen_ylivoima_nostanut_esiin_myos_teknologiset_dopingepailyt__nayttaa_kuin_pyora_polkisi_itsekseen/8164448



Tässä uutisessa oleva juutuupilinkki. Jäätävää menoa selkä suorana, putkelle nousematta:eek!:

https://www.youtube.com/watch?t=29&v=8Nd13ARuvVE
Mielenkiintoinen linkki. En kylläkään oikein usko, että esitellyn kaltaiset moottorit kykenevät kovin pitkää aikaa tuottamaan etua kilpailussa. Isoille akuille ei ole tilaa, ja luulisi että pyörän liike-energian avulla latautuvat akut taas hidastaisivat liikaa? Huipputasolla tietenkin pienikin etu on ratkaiseva. Muutaman minuutin boosti tasaväkisten kesken ylämäessä ratkaisee helposti voiton

Pitkillä matkoillahan ylimääräisestä painosta on huomattavaa haittaa, porsaanreikänä huijareille tällä hetkellä taitaa tosin olla se, että kilpapyörälle on määrätty vähimmäispaino (muistaakseni n.7kg). Laitteet kuitenkin pystytään valmistamaan huomattavasti kevyemmiksi, jolloin ne joudutaan tekemään lailliseksi lisäpainojen avulla. Kevyellä moottorilla/akuilla varustettu pyöräilijä ei siten välttämättä ota takkiin painon vuoksi.

Tämä kaikki asettaa joukahaisen hirmuteot Oslomarkan mäissä aivan uuteen valoon... :rolleyes:
:rolleyes:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Jos tommosella tavallisen sähkötsygän akulla jurskuttaa 250w teholla sen 100km, niin aika helposti saadaan fillarin runkoon menemään kilon painoinen akku jolla saadaan apua vähintään useiksi kymmeniksi minuuteiksi. Näin piposta heitettynä.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Jos tommosella tavallisen sähkötsygän akulla jurskuttaa 250w teholla sen 100km, niin aika helposti saadaan fillarin runkoon menemään kilon painoinen akku jolla saadaan apua vähintään useiksi kymmeniksi minuuteiksi. Näin piposta heitettynä.
Ehkä niin on. Monia kysymyksiä kuitenkin herää. Tuollaisen kilpapyörään asennettavan sähkömoottorin itsessään tulee kuitenkin lisäksi olla erittäin pieni ja tehokas, kevyt sekä täysin äänetön, toisin kuin tavallisissa sähköpyörissä. Missä ovat kaupalliset sovellukset, jos noin minimaalisilla jutuilla saadaan apua kymmeniksi minuuteiksi?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ehkä niin on. Monia kysymyksiä kuitenkin herää. Tuollaisen kilpapyörään asennettavan sähkömoottorin itsessään tulee kuitenkin lisäksi olla erittäin pieni ja tehokas, kevyt sekä täysin äänetön, toisin kuin tavallisissa sähköpyörissä. Missä ovat kaupalliset sovellukset, jos noin minimaalisilla jutuilla saadaan apua kymmeniksi minuuteiksi?
Varmaan se moottori on aika pieni ja tehoton. Tai siis on oltava.
Niin pieni, että siitä ei arkikäyttäjälle varmaan olisi sen suurempaa apua ja hintakin voisi olla mainitsemiesi asioiden johdosta varsin korkea. Kisakäytössä kun se muutamakin watti tekee ison eron ja hinta ei liene kynnyskysymys.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Varmaan se moottori on aika pieni ja tehoton. Tai siis on oltava.
Niin pieni, että siitä ei arkikäyttäjälle varmaan olisi sen suurempaa apua ja hintakin voisi olla mainitsemiesi asioiden johdosta varsin korkea. Kisakäytössä kun se muutamakin watti tekee ison eron ja hinta ei liene kynnyskysymys.
Kuvailemasi tehottomasta moottorista saatava etu tuntuisi lähinnä soveltuvan ehkä aika-ajotilanteisiin, ei niinkään Tolerantin Youtube-linkissä vihjailtuihin Cancellaran ylämäkispurtteihin.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Varmaan se moottori on aika pieni ja tehoton. Tai siis on oltava.
Niin pieni, että siitä ei arkikäyttäjälle varmaan olisi sen suurempaa apua ja hintakin voisi olla mainitsemiesi asioiden johdosta varsin korkea. Kisakäytössä kun se muutamakin watti tekee ison eron ja hinta ei liene kynnyskysymys.
Varmaan noi kisapyörät maksaa sellaisen reilun 20000 euroa. Mitä ymmärsin, niin moottori olisi keskiössä. Mutta jos etu on esim. 2-5%, niin olishan siitä huikeasti apua, kun puntti on tyhjä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kuvailemasi tehottomasta moottorista saatava etu tuntuisi lähinnä soveltuvan ehkä aika-ajotilanteisiin, ei niinkään Tolerantin Youtube-linkissä vihjailtuihin Cancellaran ylämäkispurtteihin.
Miksei kaikissa tilanteissa olisi hyötyä kun vaikkapa 100% lihastyöskentelyllä saavutetaan 105% teho? Tai 60%lla 70%. Miten ikinä akun kapasiteetti tahdotaan käyttää.
 
Ylös