Polkupyöräily ja -pyörät

Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Miksei kaikissa tilanteissa olisi hyötyä kun vaikkapa 100% lihastyöskentelyllä saavutetaan 105% teho? Tai 60%lla 70%. Miten ikinä akun kapasiteetti tahdotaan käyttää.
Akussa on tietty kapasiteetti, mutta moottorin ominaisuudet vaikuttanevat siihen kuinka se voidaan hyödyntää erilaisissa tilanteissa?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Akussa on tietty kapasiteetti, mutta moottorin ominaisuudet vaikuttanevat siihen kuinka se voidaan hyödyntää erilaisissa tilanteissa?
Niin. Moottorilla on tietty maksimiteho, jota akun kapasiteetin rajoissa voidaan hyödyntää kulloinkin halutulla käyttöasteella.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Jossei siitä olisi hyötyä, niin tuskin sitä käytettäisi. Painaa kuitenkin.
Minä en ole epäillyt etteikö moottoreita käytettäisi, sehän olisi typerääkin, kun nyt on yksi melko varma tapaus paljastunut. Se mitä olen hieman kyseenalaistanut, on kuinka pitkän ajan tuollaisella menetelmällä voi saada etua. Cyclocrossissa, jossa kilpailun pituus on n. tunti (?), on moottorista varmasti huikea hyöty kokonaisuutta ajatellen. Pitemmissä kilpailuissa asia on hieman toisin (vaikka pyörien minimipaino antaakin mahdollisuuden sen edun hyödyntämiseen).
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Lähdenpä ajamaan n. tunnin "palauttavan" treenin sähköisesti ohjatulla vastuksella.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Sain muuten cannarin tänään haltuuni. On hieno. Jätin työmaalle odottamaan kevättä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Minä en ole epäillyt etteikö moottoreita käytettäisi, sehän olisi typerääkin, kun nyt on yksi melko varma tapaus paljastunut. Se mitä olen hieman kyseenalaistanut, on kuinka pitkän ajan tuollaisella menetelmällä voi saada etua. Cyclocrossissa, jossa kilpailun pituus on n. tunti (?), on moottorista varmasti huikea hyöty kokonaisuutta ajatellen. Pitemmissä kilpailuissa asia on hieman toisin (vaikka pyörien minimipaino antaakin mahdollisuuden sen edun hyödyntämiseen).
Kirimaalissa tai loppukirissä näkisin tuosta hyötyä esim. Tour De Francessa. Miksei timetrialissakin
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Kyllähän sähkömoottorista varmasti hyötyä on. Tuo Cancellara esim. sai irtioton kevyesti, itseään rasittamatta kiinni, ja painoi vielä karkuun, freesinä. Ja mäessä jätti kisakumppaninsa huomattavan kevyesti. No, saattoihan kisakumppani/t oikeastikin olla paljon heikompi.

Mahdolinen teknologia esiteltiin tuossa juutuubissa. Keskiputkessa sähkömoottori joka pyörittää hammasrattaiden välityksellä keskiön akselia. Akut voivat olla muihin runkoputkiin integroituina. Ei ne varmaan muualle mahtuisikaan? Tai jos toinen juomapullo olisikin akku, jota voisi huomiota herättämättä vaihtaakin matkan aikana? Kuten joukahainen kuvasi, paino ei olisi esteenä. Painopisteen muuttuminen ehkä olisi haitta.

Jos tuo sähkömoottoridoping on todellinen ongelma, miksi siihen ei ole puututtu vakavalla otteella? Eihän se kauhean vaikeaa olisi: pyörien ennakkotarkastus, ja jäävät yöksi parc fermee alueelle. Maalissa uusi tarkastus. Jos kisailija vaihtaa pyörää reitin varrella huoltoautosta, jäisi rikkoutunut, tai "rikkoutunut" pyörä ensin tekniseen tuomaritarkasteluun, ja vasta sitten saisi talli sen takaisin.


YLE:n jutussa oli tonenkin Youtube linkki. Siinä Hesjedal kaatuu alamäessä. Pyörä nurin, ja sepä jääkin pörräämään itsekseen ympyrää!
https://www.youtube.com/watch?v=ideiS-6gBAc
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Luin norjankielisen jutun, jossa kerrottiin La Gazzetta dello Sportissa maanantaina julkaistusta artikkelista. Kyseisessä artikkelissa oli väitetty vasta paljastuneen mekaanisen dopingin olevan "köyhän miehen" dopingia, ja vanhanaikaista käsityötä. Artikkelin mukaan nykyisin hienostunein laite on sähkömagneettinen, 20-60 W ekstraa tuottava rengas, jonka hinta on n. 200 000€. Pyöräilijän ei välttämättä itse edes tarvitse olla tietoinen, että sellainen on kulkupeliin kiinnitetty, ja voi vain luulla, että olipa tavallista parempi päivä.

Teknologinen doping on ollut teema vuodesta 2010, mutta lehden lähteen mukaan sitä on käytetty paljon kauemmin.


 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Sähköpostilaskuissa on se paha homma, että tuppaavat unohtumaan. Itselläin on nettilasku sähköpostin kautta hoituva. Paperilasku olisi maksanut vitosen lisää. Vaan muistutuksen lähettävät paperilla näemmä ilmatteeksi. Joten.
 
Ylös