Kyllähän sähkömoottorista varmasti hyötyä on. Tuo Cancellara esim. sai irtioton kevyesti, itseään rasittamatta kiinni, ja painoi vielä karkuun, freesinä. Ja mäessä jätti kisakumppaninsa huomattavan kevyesti. No, saattoihan kisakumppani/t oikeastikin olla paljon heikompi.
Mahdolinen teknologia esiteltiin tuossa juutuubissa. Keskiputkessa sähkömoottori joka pyörittää hammasrattaiden välityksellä keskiön akselia. Akut voivat olla muihin runkoputkiin integroituina. Ei ne varmaan muualle mahtuisikaan? Tai jos toinen juomapullo olisikin akku, jota voisi huomiota herättämättä vaihtaakin matkan aikana? Kuten joukahainen kuvasi, paino ei olisi esteenä. Painopisteen muuttuminen ehkä olisi haitta.
Jos tuo sähkömoottoridoping on todellinen ongelma, miksi siihen ei ole puututtu vakavalla otteella? Eihän se kauhean vaikeaa olisi: pyörien ennakkotarkastus, ja jäävät yöksi parc fermee alueelle. Maalissa uusi tarkastus. Jos kisailija vaihtaa pyörää reitin varrella huoltoautosta, jäisi rikkoutunut, tai "rikkoutunut" pyörä ensin tekniseen tuomaritarkasteluun, ja vasta sitten saisi talli sen takaisin.
YLE:n jutussa oli tonenkin Youtube linkki. Siinä Hesjedal kaatuu alamäessä. Pyörä nurin, ja sepä jääkin pörräämään itsekseen ympyrää!
https://www.youtube.com/watch?v=ideiS-6gBAc