Antsa Rieppo
Well-known member
Tour de Hollylake.
Mun asiakas/ystävä pyöräili muutama vuosi sitten Ylivieskasta Gibraltarille.Jone tuossa mainitsi Nomin pyöräilijänä, ja muistan itsekin hahmon joskus muinaisuudessa kertoneen pyöräretkistään Euroopassa. Onko liikaa toivottu, että näistä reissuista saisi kuulla hieman lisää?
Maantiepyörissä satulan korkeus on jalan sisämitta x 0,883. Muista kääntää kassit sivuun, jottei mittaus mene persilleen ja mittaa lumpion korkeudelta maahan.Huomio huomio - seuraa kysymyksiä!
Kenkät/polkusinlaitteisto:
Jone niistä lukkopolkimista pamisi ja mietin tämän päivän ajoreissun aikana, että eikö ne ole kaupunkiliikenteessä hieman vaaralliset?
Päivän reitillä mentiin puolet kaupunkialueella ja mietin että olisi turvaton olo, jos ei saisi kantturoita heti maahan tarvittaessa.
Kuinka nuo käytännössä toimivat?
Reissussa kävi ilmi, että jotku kunnon fillarikengät olisivat tarpeen. Vanhoilla juoksulenkkareilla ajaessa tuli ensinnäkin kylmä, koska ne päästävät ajoviiman suoraan läpi.
Onko kenkiä lukkopolkimille ja ilman?
Penkin korkeus:
Kuinka määritetään optimaalinen penkin korkeus suoratankoiselle fillarille?
Entäpä penkin asento vaakasuorassa? Painaa nyt ikävästi "välilihasta" ja se ei tuntunut mitenkään erityisen eroottiselta
Saa antaa muitakin vinkkejä. Ei saa kuitenkaan sisältää hiilikuituja.
Joukka, my man!Rainier, tuota pyöräilykenkähommaa ei tarvitse edes miettiä. Tarvitset ne. Turvallisuudesta ei tarvitse tinkiä, itse asiassa pyöräilykengät ovat joissain tilanteissa turvallisemmat kuin tavalliset kengät (jalka ei lipsahda kriittisellä hetkellä polkimelta). Kenkien kiinnityksen tiukkutta polkimiin voi säätää, ja totutellessa voi asetus olla löysällä. Jos jostain käsittämättömästä syystä et pyöräilykenkiä halua hankkia, on tärkeää että kengänpohjat ovat mahdollisimman jäykät.
Rahtari.Mää käytin pääasiassa puukenkiä parhaassa pyöräilyiässäni. Nyttemmin olen luopunut puukengistä kokonaan. Mutta jäykkäpohjaiset olivat.
Itse asiassa niin minäkin :thumbup: Siihen aikaan oli suurinta hottia mustat puukengät, trumpettilahkeiset farkut ja kampa takataskussa (sellainen pitkävartinen muovikampa).Mää käytin pääasiassa puukenkiä parhaassa pyöräilyiässäni. Nyttemmin olen luopunut puukengistä kokonaan. Mutta jäykkäpohjaiset olivat.
Kenkä pysyy polkimessa kiinni, kun se on polkimeen nähden suorassa, kun käännät jalkaterää sisään- tai ulospäin, niin se irtoaa polkimesta. Käytännössä mulla menee sekunteja irrottaa ja kiinnittää jalka polkimeen. Ja kuten Joukka tuossa aiemmin, niin sitä voi vielä säätää, kuinka löysälle sen haluaa. (toki sitä kulmaakin voi säätää, missä asennossa jalka on polkimessa.)Tässä ei jää paljoa vaihtoehtoja.
Mutta ihan se käytännön kyssäri: kuinka tuollaisesta ansalaitteesta jalka irroitetaan?
Noi maastopyöräkengillä voi vähän kävelläkin.Nuo Jonen postaamat kuvat lukkopolkimista ovat tavallisia esim. maastopyörissä. Maantiepyörissä on yleensä hieman erinäköinen systeemi käytössä. Periaate on kuitenkin sama: sivuttaisliikkeellä jalka irtoaa polkimesta.
Kannattaa kenkiä ostaessa olla tarkkana istuvuuden suhteen. Omat maastopyöräkenkäni (Diadora) esimerkiksi ovat hyvät, mutta jalkoihini hieman liian löysät, kun taas maantiepyöräkengät (Shimano) istuvat kuin valettu. Toisin sanoen, pyöräilykenkien tulee istua napakammin kuin lenkkikenkien.
No on meissä isänmaallisuuden lisäksi jotain muutakin samaa. Puukengät.Itse asiassa niin minäkin :thumbup: Siihen aikaan oli suurinta hottia mustat puukengät, trumpettilahkeiset farkut ja kampa takataskussa (sellainen pitkävartinen muovikampa).
Taisin jopa yhden talvenkin kulkea kouluun puukengissä. Tyyli ennen kaikkea :ahem:
Näin on, siksi ne vähän jurppiikin.Noi maastopyöräkengillä voi vähän kävelläkin.
Näillä SPD SL on vähän huonoa käppäillä.