Koska kaikki tietää maineeni pyöräilyn harrastajana, niin pitääpä tässä miettiä vähän huolellisemmin, mitä tähän toikkiin vastaan, etten lausu sammakoita.
Voisin sanoa oikeastaan saman mitä sanoin Matxillekin silloin kun hän oli hankkimassa omaa pyöräänsä. Eli marssi hyvin varusteltuun pyöräliikkeeseen ja esitä käyttötarpeesi ja hintavaatimus. Asiantunteva myyjä osaa ehdottaa muutamaa sinulle sopivaa pyörää ja myös perustella eri vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet. Myyjä kannattaa laittaa lujille, koska tällöin selviää helpommin se tietääkö myyjä mistä puhuu. Tässä on aina se vaara, että jotkut myyjät haluaa vain myydä eikä heillä välttämättä ole vaadittavaa asiantuntemusta.
Ajo tulee olemaan 95% asvaltilla, kaduilla; pyöräteillä ja valtatien laidassa. Kauppareissua, pystölle, kuntolenkkiä, jäähallille, meidän maallemaalle, jne. Kesät talvet.
Miten pitkiä lenkkejä aiot tehdä?
Joku Cyclocrosseri soveltuisi varmasti sun käyttötarkoitukseen parhaiten, mutta siihen ei tuo hintahaarukka riitä. Halvimmat cyclocrosserit on vähän päälle 1000e. Eli siis kyseeseen tulee tosiaankin jokin hybridi/fitness -pyörä, jollaisia tässäkin toikissa on jo ehdotettu. Toisaalta ehkä jopa retkipyörä voisi tulla kyseeseen, jos tarkoituksesi on tehdä pidempiä lenkkejä ja kenties vähän painavamman kuorman kanssa.
Mut okei.. Ainakin seuraaviin asioihin kannattaa mielestäni kiinnittää huomiota ja miettiä ennen kuin menee liikkeeseen:
- Runkokoko: Tärkein asia mielestäni myös ns. peruspyörissäkin. Tässä kannattaa olla erityisen tarkka ja testata eri kokoisia pyöriä. On huomioitava että runkokoko on aina yksilöllinen. Myyjä voi antaa ehdotuksen, joka on laskelmoitu omaan pituuteesi, mutta kannattaa kokeilla ainakin yhtä pienempää ja yhtä isompaa kuin mikä laskennallinen oikea runkokoko olisi. Tähän kannattaa käyttää liikkeessä aikaa ja hakea sellainen optimaalinen ajoasento kun testaat pyöriä. Toki tämä on vaikea testata lyhyessä ajassa, kun oikeasti ongelmat tulee esiin kun on ajanut pari tuntia putkeen ja paikat on paskana. Mut kannattaa silti panostaa tähän oikeaan runkokokoon..
- Rungon materiaali, muotoilu yms: Materiaali varmastikin alumiini, koska esim. hiilikuiturunkoista pyörää ei alle 1500 euron varmaankaan saa. Rungossa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että jos tarkoitus on kuljettaa painavia laukkuja esim. tarakalla, niin runko varmasti kestäisi tuon. Eli tuosta rungon kestävyydestä kannattaa ottaa myyjältä selvää, jos on mahdollisia suurempia kuormaamistarpeita.
- Ohjaustanko: Tämä on mielestäni myös yksi hyvin yksilöllinen juttu, joka liittyy pitkälti rungon valintaan. Kannattaa miettiä tämäkin huolella, sillä mukavan ajoasennon hakemiseen tämä on aika oleellinen juttu. Itselläni väsyi kädet hybridin ohjaustangossa herkästi. Kuitenkin ns. peruspyörässä suora tanko on varmasti paras, mutta kannattaa ehkä kiinnittää huomiota siihen, että tankoon on myöhemmin suht helposti liitettävissä erilaisia nousukahvoja tms. lisäkikkareita.
- Rengaskoko; 28" tietenkin tässä käyttötarkoituksessa, mutta leveys on sitten oman harkinnan varainen. Koska ajat pääasiassa asfaltilla, niin suosittelen aika kapeaa rengasleveyttä.
- Venttiilit: Nykyään näissä peruspyörissä taitaa olla pitkälti auton venttiilit? Näille venttiileille saa myös pienikokoisia pumppujakin nykyään, joten minusta sellainen on ihan ok. En tiedä itseasiassa onko tässä edes vaihtoehtoja nykyään? Kilpapyörissä on sitten presta-venttiilit, mutta sellaistahan et varmaankaan ole ostamassa.
- Polkimet: Jos teet pidempiä lenkkejä, niin harkitse vakavasti lukkopolkimia. Sun käyttötarkoitukseen soveltuis hyvin sellaiset shimanon polkimet, joissa on toisella puolella lukko ja toinen puoli ihan normaalille kengälle soveltuva. Tällöin voit tehdä kauppareissut tavallisilla kengillä ja kuntolenkit klossikengillä. Se hyöty lukoista on aika merkittävä kun tekee vähääkään pidempiä lenkkejä. Se että voit käyttää jalkoja koko pyörityksen ajan, eikä vain alaspäin painaessa, tuo huomattavasti lisää tehoja touhuun.
- Vaihteet: Vaihteiden määrä on aika oleellinen juttu. Hybrideissä on usein hurja määrä vaihteita, mutta kuvailemassasi käyttötarkoituksessa ei oikeasti tarvitse niitä kaikkein pienimpiä vaihteita. Sanoisin, että kaksi eturatasta riittää ja takana sitten 5-10. Itse en hybridissäni ole juuri käyttänyt sitä kolmatta ja pienintä eturatasta.
Napavaihteistoista en tiedä mitään, joten en viitsi sanoa mitään niiden puolesta tai vastaan.
- Jarrut: Omasta mielestäni ihan perusjarrut ovat parhaat, mutta ainakin mun hybridissä ne kuluivat aika nopeaan tahtiin. Levyjarrut kannattaa ottaa, jos ei halua vaihdella jarrupaloja niin kauhean usein, mutta levyjarruista en kyllä muutoin tiedä sen enempää. Kannattaa kysyä myyjältä tästäkin asiasta. Asiantunteva myyjä osaa perustella eri jarrutyyppien hyvät ja huonot puolet ja ehdottaa sulle parhaiten soveltuvaa.
- Satula: Ei varmaan tarvitse edes mainita, että satula kannattaa testata niin että se sopii varmasti omalle perseelle hyvin. Mutta toki niitä saa uusia suht halvallakin, joten ei kauhean tärkeä juttu kuitenkaan.
- Merkki: Tässäkin toikissa on suositeltu eri merkkejä, mutta minun mielestäni se mitä rungon kyljessä lukee on pitkälti imago-asia. Kannattaa kiinnittää enemmän teknisten osien laatuun huomiota. Se on se kokoonpano mikä ratkaisee, ei rungon merkki. Vaihteet, rattaat, jarrut, vanteet yms.. Usein pyörissä on osasarjana joko shimanoa tai campagnoloa.. Nämä on molemmat hyviä, mutta näissä kuten kaikessa pätee sama sääntö: laatu maksaa enämpi. Shimano lienee yleisin, ja pitkälti shimanon osat onkin ihan laadukasta, vaikka monet harrastajat shimanoa haukkuukin. Tästäkin kannattaa tiedustella myyjältä, että miten kannattaa panostaa osien laatuun ja millainen osakokoonpano sopii itselle parhaiten.
Sekavaa tekstiä.. toivottavasti tästä saa jotain irti.
Fillarifoorumia kannattaa myös selata, siellä on useitakin keskusteluja tästä aiheesta. Varmasti paljon asiantuntevampia kommentteja kuin tämä meikäläisen mutu-hölinä.
