Polkupyörän osto, osa II

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Ainakin noissa Maguran jarruissa se neste on mineraaliöljyä, ei siis jarrunestettä, kuten autoissa. Etu jarrunesteeseen verrattuna on se, ettei mineraaliöljy menetä ikääntyessään juurikaan tilavuuttaan eikä muutenkaan vanhene. Juuri tästä syystä nuo jarrut eivät vaadi juurikaan huoltoa, lukuunottamatta tietysti jarrupaloja, jotka joutuu aika-ajoin uusimaan kuten vaijerijarruissakin.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Mulla on ainakin sellanen juttu, että nexuksen 7-portainen napavaihteston välitykset ovat liian lyhyet.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Jacques sanoi:
Totta. Pientä kritiikkiä kannattaa pitää yllä kun tuota foorumia lueskelee. :)



Toi takajarru on napavaihteisessa mun mielestä ongelmallinen, koska se rajoittaa jalkojen asentoa vapaalla rullatessa. En ole tosiaan paljoa ajellut napavaihteisella, mutta sellainen käsitys mulla on ettei se jalkajarru olisi kauhean tehokas? pyörää ei sillä pysäytetä.
8-vaihteisessä ei ole jalkajarrua :thumbup: Käsijarru on minusta parempi kuin perinteinen jalkajarru tai paloilla toteutettu vaihtoehto.
Jacques sanoi:
Tollaisen huomasin tossa Samin kommentissa kirjoitettuna quoten sisään. Ilmeisesti tämä oli kuitenkin sun kommentti sam?
Noin kirjoitin, mutta kun poistuin editointitilasta, se olikin kadonnut. En jaksanut kirjoittaa uudestaan.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
JOC sanoi:
Mulla on ainakin sellanen juttu, että nexuksen 7-portainen napavaihteston välitykset ovat liian lyhyet.
Sama ongelma ilmeni yhdessä pikkuveljeni fillarissa. Homma korjaantui takaratasta vaihtamalla.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Jacques sanoi:
Sä et nyt tainut ihan ymmärtää Moen kommenttia? :D
No en kai sitten. Selitäpä.

Mä ymmärsin sen niin, että 600 eurolla saa niin huonon fillarin, että sillä saa vaan itselleen pahan mielen ja vasta 1600 eurolla kelvollisen. Niin siinä mun mielestä lukee...mutta mikä piilomerkitys siinä sitten on? :confused:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Runar ja Kyllikki sanoi:
No en kai sitten. Selitäpä.

Mä ymmärsin sen niin, että 600 eurolla saa niin huonon fillarin, että sillä saa vaan itselleen pahan mielen ja vasta 1600 eurolla kelvollisen. Niin siinä mun mielestä lukee...mutta mikä piilomerkitys siinä sitten on? :confused:
Täytyyhän sitä jollain saada jatketta ;)
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Runar ja Kyllikki sanoi:
No en kai sitten. Selitäpä.

Mä ymmärsin sen niin, että 600 eurolla saa niin huonon fillarin, että sillä saa vaan itselleen pahan mielen ja vasta 1600 eurolla kelvollisen. Niin siinä mun mielestä lukee...mutta mikä piilomerkitys siinä sitten on? :confused:
Sulta meni ohi varmaankin se, että kommentin antoi pyöräily "hifisti". Tässä on vähän samaa juttua kun hifisti ostaa 1k€ kaiutinjohdot.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Runar ja Kyllikki sanoi:
No en kai sitten. Selitäpä.

Mä ymmärsin sen niin, että 600 eurolla saa niin huonon fillarin, että sillä saa vaan itselleen pahan mielen ja vasta 1600 eurolla kelvollisen. Niin siinä mun mielestä lukee...mutta mikä piilomerkitys siinä sitten on? :confused:
Kaipa siinä saattoi olla sellainen piilomerkitys, että hyvällä pyörällä se pyöräilyharrastuskin alkaa tuntumaan mukavalta ja että sen myötä harrastuneisuus kasvaa. Huono fillari on käyttämätön fillari ja se on ensivaiheessa itsestään kiinni, käyttääkö sitä vai ei.

Ehkä, en oo varma oliko se tuo vai jotain muuta. En itsekään siitä löytänyt ihan sellaista merkitystä mitä ehkä olis pitänyt.

Emmätiä!

Doubtful sanoi:
Sulta meni ohi varmaankin se, että kommentin antoi pyöräily "hifisti". Tässä on vähän samaa juttua kun hifisti ostaa 1k€ kaiutinjohdot.

Voi olla.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Käsijarru on minusta parempi kuin perinteinen jalkajarru tai paloilla toteutettu vaihtoehto.
Mikä toi paloilla toteutettu vaihtoehto on, jos se ei kerran ole käsijarru? :confused:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
OoPee sanoi:
Mikä toi paloilla toteutettu vaihtoehto on, jos se ei kerran ole käsijarru? :confused:
Ne palat kiinnitetään kenkiin, kun haluat jarruttaa niin liikutat jalat renkaita vasten. Ko. palat voi kiinnittää myös kengänpohjiin, jolloin jarrutus toteutetaan laittamalla jalat maahan.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jps sanoi:
Ne palat kiinnitetään kenkiin, kun haluat jarruttaa niin liikutat jalat renkaita vasten. Ko. palat voi kiinnittää myös kengänpohjiin, jolloin jarrutus toteutetaan laittamalla jalat maahan.
Nyt menee jo hassutteluks :frank:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Vellu sanoi:
Ei tartte ahtaa sinne kuutta baaria ilmaa pienellä pumpulla rengasrikon jälkeen. Itse en ainakaan osaa paikata rengasta niin hyvin, että rengasrikon jälkeen siellä pysyisi yli kahden baarin paine ja kapealla renkaalla tulee herkästi uusia reikiä kumiin erinäköisissä töyssyissä. Kapea rengas sopii tasaiselle alustalle ja nopeaan ajoon. Mutta about 20-25 km/h nopeuksissa kapealla ja leveällä renkaalla ei ole mainittavaa eroa. Kilpureihin sopii kapeat renkaat.

Soralla/hiekkatiellä ei tuottais ongelmia, mutta nimenomaan asfaltilla on niitä teräviä töyssyjä, joissa renkaat menee herkemmin puhki.
Juu sori, tässä oli pieni väärinkäsitys, en tarkoittanut tässä yhteydessä kapealla renkaalla kilpurin rengasta, vaan lähempänä esim. cyclocrosserin tai perusretkipyörän rengasleveyttä.

Hybrideissä on usein rengasleveys lähempänä maastopyörän rengasleveyttä, ja sellainen on tässä tarkoituksessa mielestäni liian leveä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Runar ja Kyllikki sanoi:
No en kai sitten. Selitäpä.

Mä ymmärsin sen niin, että 600 eurolla saa niin huonon fillarin, että sillä saa vaan itselleen pahan mielen ja vasta 1600 eurolla kelvollisen. Niin siinä mun mielestä lukee...mutta mikä piilomerkitys siinä sitten on? :confused:
Noh.. joku tähän jo vastasinkin, mutta vastaanpa minäkin..

Otetaanpa sellainen esimerkki että joku täällä tiedustelisi sitä mikä olisi hyvä henkilöauto hinta-haarukalla 18 000 - 20 000. Tähän sitten Matxi vastaisi "Lisää tohon hintaan 30 000e, niin sitten saat kelvollisen auton".

Nyt siis tuo Moen kommentti oli vastaavanlainen fillareihin liittyen..

Ja itseasiassa tuo Moe - Matxi vertaus on muutenkin tosi oivallinen! Matxi haaveilee ja unelmoi huippukalliista Audista, mutta ajelee silti vanhalla paskalla Golfilla, joka räjähtää minä hetkenä hyvänsä. Moe taas haaveilee ihan oikeasta pyörästä (=kilpapyörä), ja on kateellinen mun hienosta Bianchistani, mutta oikeasti hän ajelee jollain hemmetin fitness-pyörällä, valittelee varmaan peräpukamista ja taluttaa ylämäet. :ahem: :ahem:
 

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Runar ja Kyllikki sanoi:
... 600 eurolla saa niin huonon fillarin, että sillä saa vaan itselleen pahan mielen ja vasta 1600 eurolla kelvollisen. Niin siinä mun mielestä lukee...mutta mikä piilomerkitys siinä sitten on? :confused:
Ainakin mun alle 400 euron (ovh. 600,-) fillari tuntuu näillä kilometreillä ja pyöräilykokemuksella älyttömän hyvältä. Etujouset ja kaikki.
Ettei olisi liiankin hyvä mun tarpeisiini...

Kai se käyttökokemus ja harrastuneisuuden korkeampi taso tuo lisävaatimuksia niin kuin kaikissa muissakin hommissa.
Jos heittää kerran vuodessa serkun mökillä tikkaa, niin citymarketin kolmen euron nuolet tuntuvat siltä, että ei niissä ainakaan mitään vikaa voi olla. Pubitauluun vuosia heittänyt harrastaja ei voi edes puhua tikkaharrastuksestaan ja muoviperäisistä mökkitikoista samana päivänä.

Itse en käyttäisi omaan fillariini latiakaan enempää kuin 600 euroa. Tulee muuten turhan kalliita kilometrejä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
kc4197 sanoi:
Kai se käyttökokemus ja harrastuneisuuden korkeampi taso tuo lisävaatimuksia niin kuin kaikissa muissakin hommissa.
Juuri näin, ja pyöräilyharrastushan koostuu useasta eri alalajista. Tämähän on asia, jota moni ei edes ymmärrä tai osaa ajatella. Alalajeja on mm. maantiepyöräily, ratapyöräily, maastopyöräily, alamäkipyöräily (downhill eli dh), bmx-pyöräily, cyclocross, trial. Näissä kaikissa alalajeissa on luonnollisesti oma pyörätyyppinsä. Lisäksi listaisin tuohon vielä retkipyöräilyn, joskaan en ole varma onko se pyöräilyn vai retkeilyn alalaji?

Jokainen mainittu alalaji taas sisältää kilpatasolla omia kilpailutyyppejään. Esim. maantiepyöräilyssä on aika-ajo (time-trial, jossa jokainen ajaja lähtee reitille parin minuutin välein ja peesaus on kielletty) ja normaali maantieajo (yhteislähtö). Aika-ajoon suunniteltu kilpapyörä on taas ihan erilainen kuin normaali maantieajoon suunniteltu kilpapyörä.

Eli siis harrastajatasolla tuo vaikuttaa luonnollisesti eniten pyörän valintaan, että mitä lajia/lajeja itseasiassa harrastaa. Maantiepyöräilyn harrastajallakin voi olla useita erilaisia pyöriä, koska hän mahdollisesti treenaa niin aika-ajoa kuin maantieajoakin sekä lisäksi joitain muita alalajeja kuten esim. maastopyöräilyä tai cyclocrossia.
 
Ylös