kc4197 sanoi:
Kai se käyttökokemus ja harrastuneisuuden korkeampi taso tuo lisävaatimuksia niin kuin kaikissa muissakin hommissa.
Juuri näin, ja pyöräilyharrastushan koostuu useasta eri alalajista. Tämähän on asia, jota moni ei edes ymmärrä tai osaa ajatella. Alalajeja on mm. maantiepyöräily, ratapyöräily, maastopyöräily, alamäkipyöräily (downhill eli dh), bmx-pyöräily, cyclocross, trial. Näissä kaikissa alalajeissa on luonnollisesti oma pyörätyyppinsä. Lisäksi listaisin tuohon vielä retkipyöräilyn, joskaan en ole varma onko se pyöräilyn vai retkeilyn alalaji?
Jokainen mainittu alalaji taas sisältää kilpatasolla omia kilpailutyyppejään. Esim. maantiepyöräilyssä on aika-ajo (time-trial, jossa jokainen ajaja lähtee reitille parin minuutin välein ja peesaus on kielletty) ja normaali maantieajo (yhteislähtö). Aika-ajoon suunniteltu kilpapyörä on taas ihan erilainen kuin normaali maantieajoon suunniteltu kilpapyörä.
Eli siis harrastajatasolla tuo vaikuttaa luonnollisesti eniten pyörän valintaan, että mitä lajia/lajeja itseasiassa harrastaa. Maantiepyöräilyn harrastajallakin voi olla useita erilaisia pyöriä, koska hän mahdollisesti treenaa niin aika-ajoa kuin maantieajoakin sekä lisäksi joitain muita alalajeja kuten esim. maastopyöräilyä tai cyclocrossia.