Polkupyörän osto, osa II

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Minun jos olisi aivan pakko jostain käsittämättömästä syystä ostaa hybridi, ostaisin Nishikin XC7:n. Epäilen, että sellaista käsittämätöntä syytä ei kyllä ikinä tule.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Minun jos olisi aivan pakko jostain käsittämättömästä syystä ostaa hybridi, ostaisin Nishikin XC7:n. Epäilen, että sellaista käsittämätöntä syytä ei kyllä ikinä tule.
Kuis olis RH80? Jotenkin järkevämpi hybridiksi, siis käyttöpyöräksi kevyenliikenteenväylille.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kuis olis RH80? Jotenkin järkevämpi hybridiksi, siis käyttöpyöräksi kevyenliikenteenväylille.
Niinnojoo. Se toki riippuu mihin sitä hybridiä haluaa käyttää. Minun käsitykseni mukaan niillä halutaan ajaa maastossa ja tiellä ja RH80 ainakin näyttää siltä, että sillä ei metsään menemistä todellakaan ole.
Jos pelkkiä kevyenliikenteenväyliä, eli asfalttia ajaa, niin eikö se kuitenkin sitten ihan siihen puhtaasti pyhitetty pyörä toimi parhaiten?

Ja nyt en pelkästä pätemisen ilosta, tai hybridivihani takia kirjoittele. Vaan ihan mielenkiinnosta myöskin, koska on harkinnassa itselläkin toisen fillarin osto.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Minun jos olisi aivan pakko jostain käsittämättömästä syystä ostaa hybridi...
Kato, sanakin on hieno. Antaa välittömästi positiivisen mielikuvan trenditietoisesta nykykuluttajasta.
Maastopolkupyörä on maalaista.
Käyräsarvinen tunturi on vanhanaikaista.
Ehei, ei ne kelpaa etenemiseen kohti nakkikioskia. Niillä ei pääse. Kuulostavat täysin pöhöttyneiltä ja keski-ikäisten touhuilta.
Eijjei. Nyt PITÄÄ olla hybridi. Muu ei kelpaa. Huomenna jotain muuta.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Siinäpä se hybridin ongelma onkin. Se koettaa olla kaikkea maastopyörästä maantiepyörään ja epäonnistuu poikkeuksetta kaikessa. Etenkin siinä vaiheessa mennään metsään, kun sillä halutaan, öh, metsään ja osiin kuuluu joustokeula. Hinnan olisi pysyttävä 500€ niin keula on jotakin täyttä kuraa. Noita pyöriä kun katsoo niin geometriatkaan eivät ole mihinkään maastoajoon tarkoitettuja ja polut joilla noilla voi ajaa pystyy ajamaan myös ilman minkäänlaisia joustoja. Sopiva rengas alle niin ilmatila hoitaa joustamisen vrt. cyclocross.
Käyttöpyöränä tuollainen hybridi voisi toimia hyvin, jos siinä vaan jätetään turhat kikkailut pois ja laitetaan matalaan runkoon jämäkkä keula ja kahdella eturattaalla varustettu voimansiirto. Sitten jos vielä kiekkoihin ja renkaisiin panostetaan sen verran, että se kestää käyttöä (ja heikkoa pyöränhallintaa) niin semmoisella normikäyttäjä ajaa kymmenen vuotta jos vaan pitää kunnossa ja huoltaa säännöllisesti. Levyjarrut (mekaaniset tai hydrauliset) on ihan hyvä lisä Suomeen ja säästää kiekkoja paljon.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Levyjarrut (mekaaniset tai hydrauliset) on ihan hyvä lisä Suomeen ja säästää kiekkoja paljon.
Tuossa muuten piilee yksi suunnaton haaste mikä minulla on edessäni kun sitä toista fillaria alan ihan tosissaan mestästämään. Tykkään levyjarruista niin pirusti, että sellaiset tarttis olla melkein välttämättä, mutta pyörän malli kuitenkin pitäisi olla jotain tuota mitä JA:n mainostamat planet x:t, koska pyörä tulee 107%:sti asfalttikäyttöön.
Kaikella todennäköisyydellähän siinä käy niin, että levyjarrut joutuu unohtamaan.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Minen voi käsittää, notta miksi joku ostaa työmatkakäyttöön, tai muuhun vastaavaan 'normaaliajoon' fillarin, jossa ei ole lokasuojia. Ei käsitä, ei!

Sen on helppo ymmärtää, että vakavissaan pyöräilyä harrastavat panostavat ajopeliinsä kaiken mahdollisen saatavissa olevan teknologian, aerodynamiikan ja painonsäästön. Ja rahan.

Vaan en ymmärrä, että joulukuun loskakeleillä vapaaehtoisesti ottaa rapa-, ja loskaroiskeet palleilleen, sekä selkäänsä. Vähintään pitää olla vaihtovaatteet mukana. Vedenpitävästi pakattuna.
No ei tossa vielä mitään, mutta kun JA:n linkkaamissa Planeettapyörissä ei ole edes polkimia!!!! :D
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
No ei tossa vielä mitään, mutta kun JA:n linkkaamissa Planeettapyörissä ei ole edes polkimia!!!! :D
Ei näy olevan.
Mutta veljet jos olisi, niin olisipa räleetä polkasta tohon kylän snagarille tuollasella Planet-designfillarilla. Mahtaa olla viimeistä huutoa se!
Olisi siinä koltiaiset vihreitä kateudesta!
Sarvikin on kuin härän!




Näytä liitetiedosto 12139
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ei näy olevan.
Mutta veljet jos olisi, niin olisipa räleetä polkasta tohon kylän snagarille tuollasella Planet-designfillarilla. Mahtaa olla viimeistä huutoa se!
Olisi siinä koltiaiset vihreitä kateudesta!
Sarvikin on kuin härän!
Tokkopa sentään olisi. Kylän juntit huutelis, että homo kun et aja maasturilla. Metroseksuaalit huutelis, että homo kun et aja hybridillä. Turpaan tulis molemmilta.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Työmatka sen verran röykkyinen (sis. nupulakiveä, kanttareita jne), että voin kokemuksesta kertoa tuon matkan olevan yhtä tuskaa cyclolla tms jäykällä pyörällä.

Maasturit jää pois laskuista, kun menevät jo asteen liian raskaiksi peleiksi jokapäiväiseen menoon ja alustana kuitenkin pääasiassa asfaltti.

Mulla on cyclo jo treenilenkeillä, mutta en sitä keskustaan vie ihan vaan siksi, ettei sitä kestä kuski eikä pyörä. Ellei sitten kanna olalla puolet matkasta, mutta sekään ei ideana nyt ole työmatkapyöräilyssä.

Voi ehdottaa tähän käyttötarkoitukseen jotain fiksumpaa kuin hybridi jos tulee mieleen? Kokemusta paremmista hybrideistä ei ole koeajoja enempää, mutta siinä tuntui esim. tuo Felt tosi hyvälle. Rullasi melkein sen minkä Focus-merkkinen cyclonikin, toki ajoasento kaupunkiin paremmin sopivasti pystympi. Trekiltä voisi kanssa löytyä mielenkiintoisia hybrideitä, kollega osti sellaisen vuosi sitten myös työmatkalle ja on kehunut sitä maasta taivaaseen.

Niin ja tosta varustelusta: sen jälkeen kun on kerran ostanut "oikean" pyörän, niin ei oman kokemukseni mukaan paluuta markettipyöriin (ainakaan näihin biltema/yosemite sarjan vehkeisiin) ole. Sen verran hyvä pyörä on parempi kuin huono. Ja pyörissä se luokka muuttuu sentään sijoittamalla extra 500e eikä kuten autoissa, joissa hyvästä Audista/MB:stä/BMW:stä saa maksaa 50k e.

Voiskin oikeestaan kartottaa tota Trek-mallistoakin! Hinnan pitäisi kuitenkin asettua sinne 500-800e haitariin..
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Työmatka sen verran röykkyinen (sis. nupulakiveä, kanttareita jne), että voin kokemuksesta kertoa tuon matkan olevan yhtä tuskaa cyclolla tms jäykällä pyörällä.
...
Mulla on cyclo jo treenilenkeillä, mutta en sitä keskustaan vie ihan vaan siksi, ettei sitä kestä kuski eikä pyörä. Ellei sitten kanna olalla puolet matkasta, mutta sekään ei ideana nyt ole työmatkapyöräilyssä.
Tuollaisissa olosuhteissa hybridi voi jopa puolustaa asemaansa, myönnetään. Huraa! Vuosien ihmettelyn jälkeen olen ymmärtänyt hybridien olemassaolon.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Työmatka sen verran röykkyinen (sis. nupulakiveä, kanttareita jne), että voin kokemuksesta kertoa tuon matkan olevan yhtä tuskaa cyclolla tms jäykällä pyörällä.

Maasturit jää pois laskuista, kun menevät jo asteen liian raskaiksi peleiksi jokapäiväiseen menoon ja alustana kuitenkin pääasiassa asfaltti.

Mulla on cyclo jo treenilenkeillä, mutta en sitä keskustaan vie ihan vaan siksi, ettei sitä kestä kuski eikä pyörä. Ellei sitten kanna olalla puolet matkasta, mutta sekään ei ideana nyt ole työmatkapyöräilyssä.

Voi ehdottaa tähän käyttötarkoitukseen jotain fiksumpaa kuin hybridi jos tulee mieleen? Kokemusta paremmista hybrideistä ei ole koeajoja enempää, mutta siinä tuntui esim. tuo Felt tosi hyvälle. Rullasi melkein sen minkä Focus-merkkinen cyclonikin, toki ajoasento kaupunkiin paremmin sopivasti pystympi. Trekiltä voisi kanssa löytyä mielenkiintoisia hybrideitä, kollega osti sellaisen vuosi sitten myös työmatkalle ja on kehunut sitä maasta taivaaseen.

Niin ja tosta varustelusta: sen jälkeen kun on kerran ostanut "oikean" pyörän, niin ei oman kokemukseni mukaan paluuta markettipyöriin (ainakaan näihin biltema/yosemite sarjan vehkeisiin) ole. Sen verran hyvä pyörä on parempi kuin huono. Ja pyörissä se luokka muuttuu sentään sijoittamalla extra 500e eikä kuten autoissa, joissa hyvästä Audista/MB:stä/BMW:stä saa maksaa 50k e.

Voiskin oikeestaan kartottaa tota Trek-mallistoakin! Hinnan pitäisi kuitenkin asettua sinne 500-800e haitariin..
Väitän että cyclocrossarilla pärjää kyllä pahemmallakin mukulakivitiellä! Pitää vain vähentää ilmanpainetta.. Myös alle voi laittaa siihen käyttötarkoitukseen paremmin sopivat paksummat renkaat, jotka itsessään joustavat vähän..

Ei mielestäni missään nimessä tarvitse joustokeulaa epätasaisella tiellä.. Mun mielestä joustokeulaa tarvitsee vasta umpipöpelikössä tai kapeilla ja muhkuraisilla metsäpoluilla..

Edit: sanotaan nyt se, että cyclocrossarit on suunniteltu vähän kuvailemasi kaltaiselle epätasaiselle mutta kuitenkin suht kovalle alustalle, jota mukulakivitietkin edustaa.. Pakko olla kiinni säädöissä, jos et pysty crossarilla ajamaan tuollaisissa paikoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tuollaisissa olosuhteissa hybridi voi jopa puolustaa asemaansa, myönnetään. Huraa! Vuosien ihmettelyn jälkeen olen ymmärtänyt hybridien olemassaolon.
Itselläni on ollut hybridi joskus, ja ostin sen ihan vaan tietämättömyyttäni.. Myöhemmin olen tajunnut ettei hybridin ostolle ole oikein mitään perustetta (muutakuin korkeintaan raha, koska tietenkin laatu maksaa!).
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Väitän että cyclocrossarilla pärjää kyllä pahemmallakin mukulakivitiellä! Pitää vain vähentää ilmanpainetta.. Myös alle voi laittaa siihen käyttötarkoitukseen paremmin sopivat paksummat renkaat, jotka itsessään joustavat vähän..

Ei mielestäni missään nimessä tarvitse joustokeulaa epätasaisella tiellä.. Mun mielestä joustokeulaa tarvitsee vasta umpipöpelikössä tai kapeilla ja muhkuraisilla metsäpoluilla..

Edit: sanotaan nyt se, että cyclocrossarit on suunniteltu vähän kuvailemasi kaltaiselle epätasaiselle mutta kuitenkin suht kovalle alustalle, jota mukulakivitietkin edustaa.. Pakko olla kiinni säädöissä, jos et pysty crossarilla ajamaan tuollaisissa paikoissa.
Hyvin paljon samoilla linjoilla. Normaali 32 - 35 millinen cx-rengas 4 barin paineilla joustaa jo huomattavasti.
Nyt kun itse hankin tuon maastopyörän niin mulla unohtuu silloin tällöin keula lukkoon, kun tuo 2½ tuumainen rengas joustaa niin törkeän paljon. Mutta olen kyllä löytänyt tarvetta joustoillekin, tuollaiset suomalaismetsän kivikot ja juurakot ovat täysin ajamattomia joustamattomalla pyörällä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Hyvin paljon samoilla linjoilla. Normaali 32 - 35 millinen cx-rengas 4 barin paineilla joustaa jo huomattavasti.
Nyt kun itse hankin tuon maastopyörän niin mulla unohtuu silloin tällöin keula lukkoon, kun tuo 2½ tuumainen rengas joustaa niin törkeän paljon. Mutta olen kyllä löytänyt tarvetta joustoillekin, tuollaiset suomalaismetsän kivikot ja juurakot ovat täysin ajamattomia joustamattomalla pyörällä.
Ihan tämmösenä by the wayna, mimmoisilla rengaspaineilla olet maasturilla ajanut? Minä en ole vielä vuosien pähkäilynkään jälkeen keksinyt sitä optimia.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tokkopa sentään olisi. Kylän juntit huutelis, että homo kun et aja maasturilla. Metroseksuaalit huutelis, että homo kun et aja hybridillä. Turpaan tulis molemmilta.
Kylläähän se on niin, että kaikki alle 7" joustavat pyörät on akkojen, hinureiden ja teini lökäpöksyjen leluja. Ja alle 3000€ ei saa, kuin markettifillareita. :D
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Ihan tämmösenä by the wayna, mimmoisilla rengaspaineilla olet maasturilla ajanut? Minä en ole vielä vuosien pähkäilynkään jälkeen keksinyt sitä optimia.
Edessä on 2,2 ja takana 2,4 Nobby Niceissä. Nämä on vielä ihan kokeilussa, niin vähän kokemusta, että voisi muuttaa vaikka joka lenkille.
Cyclossa Vittorian XG:ssä on sitten 3,6 ja 3,8. Tarkoitus ettei iske vanteelle mutta melkein. Ei uskalla paljoa alle valmistajan suosituspaineiden ajaa, kun ei tiedä mitä renkaan runko tykkää matalista paineista.
Maantiefillarissa on sitten jyhkypaineet 9 sekä edessä että takana. Kumit Continentalin Competitionit 22 millisenä. :D


Kylläähän se on niin, että kaikki alle 7" joustavat pyörät on akkojen, hinureiden ja teini lökäpöksyjen leluja. Ja alle 3000€ ei saa, kuin markettifillareita. :D
Minä luulin, että kaikki yli seitsemän kiloiset on akkojen, hinureiden ja teinilökäpöksyjen leluja.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
googletuksessa menny tää ilta..Tässä nyt se Felt mitä kävin ajamassa (ja hintakin satasen vähemmän ku siellä missä väittivät että "katteet hävii ni ei voi tinkii senttiäkään sori":yuck:):

http://www.pyorakeskus.fi/1-Pyorat/7-Miesten-pyorat/Felt-QX-70-miesten-malli/flypage.tpl.html

Mutta siis toi joustokeula on raadin mielestä ihan no-no -juttu? Vaikka olisi nupulakiveäkin? Kun musta tuntuu että ihan mahdoton ajaa tolla cyclolla nupulakivellä vaikka laskee baareja renkaistakin, ja siinä on nyt kuitenki melko leveät eli 32mm renkaat alla..

Tässä sit Helkamalta edestäkin jäykkä hybridi, näyttäisi ok hinnalta toikin, mutta onko ihan pasha?

http://www.pyorakeskus.fi/1-Pyorat/7-Miesten-pyorat/Helkama-CS2800-miesten-malli/flypage.tpl.html

Ps.onko joku tesmannut tollasta sähköpyörää! Miten ne niinku toimii, ikään kuin skootteri sähköllä vai? Näytti olevan samalla liikkeellä alessa tolalnen Schwinn Transit.Voisi olla testaamisen arvoista pyyhältää hiilikuituisista maantiefiloista ylämäessä yhellä kädellä ohi:D
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
googletuksessa menny tää ilta..Tässä nyt se Felt mitä kävin ajamassa (ja hintakin satasen vähemmän ku siellä missä väittivät että "katteet hävii ni ei voi tinkii senttiäkään sori":yuck:):

http://www.pyorakeskus.fi/1-Pyorat/7-Miesten-pyorat/Felt-QX-70-miesten-malli/flypage.tpl.html

Mutta siis toi joustokeula on raadin mielestä ihan no-no -juttu? Vaikka olisi nupulakiveäkin? Kun musta tuntuu että ihan mahdoton ajaa tolla cyclolla nupulakivellä vaikka laskee baareja renkaistakin, ja siinä on nyt kuitenki melko leveät eli 32mm renkaat alla..

Tässä sit Helkamalta edestäkin jäykkä hybridi, näyttäisi ok hinnalta toikin, mutta onko ihan pasha?

http://www.pyorakeskus.fi/1-Pyorat/7-Miesten-pyorat/Helkama-CS2800-miesten-malli/flypage.tpl.html

Ps.onko joku tesmannut tollasta sähköpyörää! Miten ne niinku toimii, ikään kuin skootteri sähköllä vai? Näytti olevan samalla liikkeellä alessa tolalnen Schwinn Transit.Voisi olla testaamisen arvoista pyyhältää hiilikuituisista maantiefiloista ylämäessä yhellä kädellä ohi:D
Tuon hintaluokan pyörien joustokeuloista tuppaa olemaan vaan enemmän haittaa kuin hyötyä. Feltissä jousto on 50mm, joka on lopulta todella vähän. Onko keulassa mahdollisuutta tehdä huoltoa ja saako siihen edes paineita lisättyä? Se, että lukitus löytyy, on hyvä Toki jos jousto tuntuu tarpeelliselta niin sellainen on otettava.
Minä olen kieltämättä näissä keula-asioissa aika old skuulia, mutta itse en ole tarvinnut joustokeulaa kaupungissa. Kaupunkipyöränä toiminut jo pari vuotta tuollainen.
Tärkeintä on, että saat sopivan kokoisen ja sellaisen pyörän millä on kiva ajaa.
 
Ylös