Polkupyörän osto, osa II

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kappavaihteiden miinuspuoli on siinä, että ne vaatii käytännössä aina ammattilaisen, jos tulee jotain vikoja. Ratasvaihteet on helppo itse säätää ja huoltaa tiettyyn pisteeseen saakka.

Yleinen harhakäsitys on myös se, että kappavaihde on huoltovapaampi, mutta tämäkään ei pidä täysin paikkaansa. Vaihteistosta riippumatta pyörä tulisi huollattaa ennen ja jälkeen talviajon tai jos ajelee vain kesällä, niin keväthuolto kerran vuodessa riittää. Oikein säädetty ratasvaihteisto vaatii varsin vähän huolenpitoa. Säännöllinen kevyt putsaus ja rasvaaminen riittävät mainiosti, mikäli pyörää käytetään säännöllisesti myös ammattilaisella.

Tuollaista harkitsin taajamapyöräksi varastetun tilalle, mutta sain hyvän tarjouksen toisesta pyörästä, niin jäi sitten ostamatta. Tuossa siis vain takana rataspakka. Selkeä käyttää ja huoltaa. Ottaisin tuollaisen ehdottomasti ennen kappavaihteita.
http://crescent.fi/polkupyorat/sport/3585
Noh, käytännössä ammattilaista tarvitaan vasta siinä vaiheessa kun napoja ruvetaan avaamaan ja mielestäni fillari on sen verran simppeli laite, että sen saa valistuneempi harrastajakin huollettua. Normaalissa käytössä jokavuotisessa huollossa ei tarvitse napoja avata, vaan katsotaan että osat ovat puhtaat, sopivasti rasvattuja ja riittävän kireitä sekä oikeissa säädöissä. Isompi huolto sitten käytön perusteella 3 - 5 vuoden välein, toki vähäisellä ajolla tuostakin harvemmin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kappavaihteiden miinuspuoli on siinä, että ne vaatii käytännössä aina ammattilaisen, jos tulee jotain vikoja. Ratasvaihteet on helppo itse säätää ja huoltaa tiettyyn pisteeseen saakka.

Yleinen harhakäsitys on myös se, että kappavaihde on huoltovapaampi, mutta tämäkään ei pidä täysin paikkaansa. Vaihteistosta riippumatta pyörä tulisi huollattaa ennen ja jälkeen talviajon tai jos ajelee vain kesällä, niin keväthuolto kerran vuodessa riittää. Oikein säädetty ratasvaihteisto vaatii varsin vähän huolenpitoa. Säännöllinen kevyt putsaus ja rasvaaminen riittävät mainiosti, mikäli pyörää käytetään säännöllisesti myös ammattilaisella.

Tuollaista harkitsin taajamapyöräksi varastetun tilalle, mutta sain hyvän tarjouksen toisesta pyörästä, niin jäi sitten ostamatta. Tuossa siis vain takana rataspakka. Selkeä käyttää ja huoltaa. Ottaisin tuollaisen ehdottomasti ennen kappavaihteita.
http://crescent.fi/polkupyorat/sport/3585
Vanhojen napavaihteiden heikkous oli ainakin suurempi poljentavastus. "Kovassa peruspyöräilyssä" mielestäni paras on ketjuvaihteet pelkällä takavaihtajalla. Napavaihteet sopii paremmin rauhalliselle pyöräilijälle kaupunkipyöräksi lyhyille matkoille. Kovassa rääkissä heikompi, raskaampi, ja vaikeampi korjata.
 

epelit

Sana on Vapaa
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
6
Quote:
Originally Posted by Matxi View Post
Muuten kyllä aika mainio vertaus ja olin itse kirjoittamassa about samaa mutta olisin enneminkin vertaillut hintoja näin (fillari / auto) :
500€ / 20000€
1000€ / 50000€
1600€ / 100000€
Ja hoblaa!
En ollut kai tätä vertausta huomannutkaan, mutta vähän erheellinen.

Sanoisin näin:
500€ / 10000€ (ei varmaan saa uutta autoa tuohon hintaa, mutta skaalat automaailmassa ei riitä tuohon 500€ pyörään muuten)
1000€ / 15000€
2000€ / 20000€ Tämä siis vastaisi automaailmassa uutta perusautoa.
3000€ / 30000€
5000€ / 50000€
10000€ / 200000€

Toisin sanoen.. Alle tonnilla saa oikeastaan vain peruskäyttöön soveltuvan yleispyörän.. Vähänkin jos haluaa omaan alalajiinsa (maantie, maasto jne) soveltuvan erikoispyörän, niin hinnat nousee helposti yli tonnin..
Kyllä huomaa, että tuli hifistin kommentti. Itsellä on 23k€ perusauto ja 450€ perusfillari, jotka on suhteellisesti about samaa laatutasoa.
Tietysti jos lähtee perusfillarista ylöspäin, niin hintaluokka nousee nopeammin kuin autoissa.
Pojalle ostin paljon parjatusta SPP:stä 600€:lla maastofillarin, jossa on mm. Deore XT -vaihtajat, hydrauliset levyjarrut ja ohennettu alumiinirunko.
Palvelua ja asiantuntemusta tuolta on turha etsiä, mutta vastaavista osista kootut oikeissa pyöräkaupoissa oli alkaen yli tonnin. Mielellään ostaisi asiantuntevista liikkeistä, mutta kun hintaerot on noin megalomaanisia niin köyhä joutuu tyytymään halpaan :dunno:

Totta kai heti ensimmäiseksi piti säätää huonosti kiinnitetyt vaihteet ym., mutta kyllä tuo on jo selkeästi harrastusmaastopyörä eikä esim. Ford Ka:han verrattava peruspyörä. Vähintään Honda CRV:hen vertaisin :ahem:

Eli kyllä Matxin taulukko on ainakin alapäästä selvästi paremmin kohdallaan.
Niin, mitäs F-ykkönen maksaa? Paljonko olisi vastaava fillari?


t. epe
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kyllä huomaa, että tuli hifistin kommentti...
Sama. Itsellä on n. tuhannen euron fillari, eikä sitä voi mielestäni verrata missään mielessä 15000 riisikuppiin. Jos 20000 egen on sellainen normiauto, niin fillarimaailmassa samaa vastaa 2000 euron menopeli vai? Mielipiteitä on toki monia, mutta kyllä tässä mennän nyt aika pahasti yleistä mielipidettä vastaan.

2000€ polkupyörä on ihmiselle, joka harrastaa aktiivista kuntopyöräilyä tai ajaa pitkiä työmatkoja. Tuollaisen hintaluokan polkupyörät ovat marginaaliväestön vehkeitä. Samaa ei voi sanoa 20000€ autosta, vaan sellaista pidetään täysin normaalina menopelinä, eikä vaadi käyttäjältään suuremmalti perusteluja sen hankintaan.

Oli sitten miten fillarihifisti tahansa, on mielipuolista väittää, että peruspyörä maksaa 2000€. :thumbdown
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sama. Itsellä on n. tuhannen euron fillari, eikä sitä voi mielestäni verrata missään mielessä 15000 riisikuppiin. Jos 20000 egen on sellainen normiauto, niin fillarimaailmassa samaa vastaa 2000 euron menopeli vai? Mielipiteitä on toki monia, mutta kyllä tässä mennän nyt aika pahasti yleistä mielipidettä vastaan.

2000€ polkupyörä on ihmiselle, joka harrastaa aktiivista kuntopyöräilyä tai ajaa pitkiä työmatkoja. Tuollaisen hintaluokan polkupyörät ovat marginaaliväestön vehkeitä. Samaa ei voi sanoa 20000€ autosta, vaan sellaista pidetään täysin normaalina menopelinä, eikä vaadi käyttäjältään suuremmalti perusteluja sen hankintaan.

Oli sitten miten fillarihifisti tahansa, on mielipuolista väittää, että peruspyörä maksaa 2000€. :thumbdown
Tuota vertailua vääristää vähän se että köyhät ei osta autoa ollenkaan tai ostaa sen käytettynä. Voisin heittää että 5000€ käytettyä autoa vastaa 500€ fillari. 1000€ autoa vastaa 100€ fillari.

Jacquesin vertailut olivat ehkä hifistelyä, mutta eipä tavallista 25000€ autoa mikään perus 500€ fillari vastaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Oli sitten miten fillarihifisti tahansa, on mielipuolista väittää, että peruspyörä maksaa 2000€. :thumbdown
Peruspyörä lienee tätä nykyä 300-500 euroa. Kuvittelisin aikuisille ostettavista fillareista tuolle välille erittäin suuren osuuden osuvan.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Oisko jengillä suositella jotain pyöräkauppaa, mistä saisi mahd. edullisesti hyvän hybridin??

Kävin jo kokeilemassa Felt QX-70:stä, joka tuntui kyllä tosi hyvälle. Vastineena oli Konan Dew Plus, mutta se oli tosi tankkimainen Feltiin verrattuna, Felt selvästi kevyemmän tuntuinen ja rullasi jouhevammin muutenkin.Semmonen jämäkkä ja laadukas oli yleisfiilis. Oisko muita malleja mitä tulisi mieleen?

Arveluttaa kun toi Felt kuitenkin maksaa 699, ja tingittynä halvimmillaan pikaisen soittokierroksen päätteeksi 650e mut siihen tulisi vielä postikulut myyjäliikkeestä. Ellen pääse itse hakemaan pakulla tms, mutta sekin aika järjestelyn takana..

Kona 499e, mutta en kyllä sitä halua ton Feltin koeajon jälkeen, vaikka onkin edukkaampi..Oli niin iso ero. Pyörä tulisi työmatkakäyttöön puhtaasti, cyclocrossi mulla onki jo lenkkeilyyn. Eli mitään ideoita mistä Feltin voisi saada edukkaammin vielä/tai sitten jos on heittää jotain muita kun mainitut hybridit suositeltavaksi, niin siitä vaan! :thumbup:
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Oisko jengillä suositella jotain pyöräkauppaa, mistä saisi mahd. edullisesti hyvän hybridin??

Kävin jo kokeilemassa Felt QX-70:stä, joka tuntui kyllä tosi hyvälle. Vastineena oli Konan Dew Plus, mutta se oli tosi tankkimainen Feltiin verrattuna, Felt selvästi kevyemmän tuntuinen ja rullasi jouhevammin muutenkin.Semmonen jämäkkä ja laadukas oli yleisfiilis. Oisko muita malleja mitä tulisi mieleen?

Arveluttaa kun toi Felt kuitenkin maksaa 699, ja tingittynä halvimmillaan pikaisen soittokierroksen päätteeksi 650e mut siihen tulisi vielä postikulut myyjäliikkeestä. Ellen pääse itse hakemaan pakulla tms, mutta sekin aika järjestelyn takana..

Kona 499e, mutta en kyllä sitä halua ton Feltin koeajon jälkeen, vaikka onkin edukkaampi..Oli niin iso ero. Pyörä tulisi työmatkakäyttöön puhtaasti, cyclocrossi mulla onki jo lenkkeilyyn. Eli mitään ideoita mistä Feltin voisi saada edukkaammin vielä/tai sitten jos on heittää jotain muita kun mainitut hybridit suositeltavaksi, niin siitä vaan! :thumbup:
Laita vähän osainfoa tuosta Feltistä, kun en jaksa netistä etsiä.
Normaalikäytössä ainakin kaverilla tuo Konan Dew on mennyt oikein hyvin ja jos oikein muistan siinä taitaa olla jäykkäkeula.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Parempi ostaa sellainen fillari joka miellyttää kuin tingata vähän hinnasta. Jää helposti harmittamaan pitkäksi aikaa ja vaikuttaa myös ajomotivaatioon.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Minen voi käsittää, notta miksi joku ostaa työmatkakäyttöön, tai muuhun vastaavaan 'normaaliajoon' fillarin, jossa ei ole lokasuojia. Ei käsitä, ei!

Sen on helppo ymmärtää, että vakavissaan pyöräilyä harrastavat panostavat ajopeliinsä kaiken mahdollisen saatavissa olevan teknologian, aerodynamiikan ja painonsäästön. Ja rahan.

Vaan en ymmärrä, että joulukuun loskakeleillä vapaaehtoisesti ottaa rapa-, ja loskaroiskeet palleilleen, sekä selkäänsä. Vähintään pitää olla vaihtovaatteet mukana. Vedenpitävästi pakattuna.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Minen voi käsittää, notta miksi joku ostaa työmatkakäyttöön, tai muuhun vastaavaan 'normaaliajoon' fillarin, jossa ei ole lokasuojia. Ei käsitä, ei!

Sen on helppo ymmärtää, että vakavissaan pyöräilyä harrastavat panostavat ajopeliinsä kaiken mahdollisen saatavissa olevan teknologian, aerodynamiikan ja painonsäästön. Ja rahan.

Vaan en ymmärrä, että joulukuun loskakeleillä vapaaehtoisesti ottaa rapa-, ja loskaroiskeet palleilleen, sekä selkäänsä. Vähintään pitää olla vaihtovaatteet mukana. Vedenpitävästi pakattuna.
Totta.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
:doubtful:

http://s.wiggle.co.uk/images/felt-qx70-2008.jpg Mikä tekee tästä vehkeestä hybridin? Toi joustokeula vai?
Tuo kannattanee unohtaa. Tuo keula on todennäköisesti ihan kuraa ja siinä on joku ihmeviritelmä satulatolppanakin. Tuolla rahalla saa ihan asiallisenkin pelin alle. Jos haluat Feltin alle niin Wiggle.co.uk tarjoaa tuollaista. Minulla on yksi pyörä tuolta hankittuna. Toimittavat Suomeen ja postikulut ovat ihan kohtalaisen edulliset.

Tuolla JA:n linkin takana on ihan asiallisia pelejä, mutta ne on selkeästi suunnattu harrastajille.
 
Ylös