Polkupyörän osto, osa II

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jacques sanoi:
Noh.. joku tähän jo vastasinkin, mutta vastaanpa minäkin..

Otetaanpa sellainen esimerkki että joku täällä tiedustelisi sitä mikä olisi hyvä henkilöauto hinta-haarukalla 18 000 - 20 000. Tähän sitten Matxi vastaisi "Lisää tohon hintaan 30 000e, niin sitten saat kelvollisen auton".

Nyt siis tuo Moen kommentti oli vastaavanlainen fillareihin liittyen..

Ja itseasiassa tuo Moe - Matxi vertaus on muutenkin tosi oivallinen! Matxi haaveilee ja unelmoi huippukalliista Audista, mutta ajelee silti vanhalla paskalla Golfilla, joka räjähtää minä hetkenä hyvänsä. Moe taas haaveilee ihan oikeasta pyörästä (=kilpapyörä), ja on kateellinen mun hienosta Bianchistani, mutta oikeasti hän ajelee jollain hemmetin fitness-pyörällä, valittelee varmaan peräpukamista ja taluttaa ylämäet. :ahem: :ahem:
Muuten kyllä aika mainio vertaus ja olin itse kirjoittamassa about samaa mutta olisin enneminkin vertaillut hintoja näin (fillari / auto) :
500€ / 20000€
1000€ / 50000€
1600€ / 100000€
Ja hoblaa!

Suurimmalle osalle ihmisiä kelpaa/riittää se 500€:n tai 20000€:n (tai alle) fillari/auto. Osa haluaa satsata vähän enämpi ja pistää sitten vähän enämpi rahaa. Sitten on tosiharrastajat jotka hankkii noita ökyvehkeitä. Tietty nyt on se ero että 1500€:n fillariostos ei työssäkäyvälle ihmiselle ole silleen maatakaatava seikka mutta erittäin harvalla on varaa laittaa satatonnia autoon vaikka miten kävisi töissä. :D

Onhan tosta Jacqun kanssa ollutkin juttua. Itse en kyllä näe mitään järkeä laittaa kahtatonnia fillariin lailla Jacqun eikä Jacqu taasen näe järkeä laittaa 40 tonnia rahaa autoon.
Kuten sanoin, keväällä investoin tuon n 850€ fillariin ja mielestäni sillä sai erittäin mainion pelin. En keksi mitä tämmöinen normaali ei niin harrastelija joka polkee työmatkoja ja silloin tällöin 20-30 km lenkkejä saisi yhtään enempää vastinetta rahoilleen laittamalla yhtään enempää siihen. Melkeinpä jopa tuossakin olisi ollut parisen sataa varaa ottaa hinnasta pois.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä se on niin loppupeleissä, että se fillari pitää ostaa sitä tarkoitusta varten, johon sitä on ajateltu käyttää. Ajaako maastossa, hiekkateillä, asvaltilla, tekeekö ihan fillarilenkkiä sillä vai käykö sillä kaupassa.

Hybridi on sopiva vähän kaikkeen mutta ei missään hyvä. Samahan se on suksissakin. Combi-suksilla voi hiihtää sekä pertsaa että vapaata, mutta hyvät ne ei ole kumpaakaan. Siks mulla onkin 2 pyörää. Toinen semmonen yleispyörä-maasturi, mutta vaihdoin siihen sileät 1,75 tuuman gummit ja sitten on toi 'fittnes' pyörä, joka painaa 10 kiloa ja siinä on 23 milliä leveät, HERKÄSTI PUHKEAVAT' gummit, jotka sitten kyllä rullaa ihan kivasti.

Niin, tosta hinnasta vielä, että tosiaan vaihteet, vanteet ja jarrut tekee ne hinnat. Onko se runko terästä, alumiinia tai vaikka hiilikuitua, ei vaikuta niin hirveesti hintaan. Yllättävää kyllä.

Ja sitten porukat voi rauhassa kaivaa sen hernykän pois nokasta, eikä mennä ihan joka provoon.:eek:
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Jacques sanoi:
- Rengaskoko; 28" tietenkin tässä käyttötarkoituksessa, mutta leveys on sitten oman harkinnan varainen. Koska ajat pääasiassa asfaltilla, niin suosittelen aika kapeaa rengasleveyttä.
Jos maasturia etsinet, niin suosittelen lampimasti 29 tuumaisia Bigfooteja.
Niista on lahes kaikki tykanneet, ja netista saa lukea hyvia arvosteluja.

Itsella on Gary Fisherin Mt.Tam 29.
http://www.dirtworld.com/productreviews/details.asp?id=3508&rn=2&rt=4
http://www.mtbr.com/reviews/2002_Hardtail/product_85145.shtml
http://www.epinions.com/bicycles_2002_Gary_Fisher_Mt_Tam_29#

 

epelit

Sana on Vapaa
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
6
Shimano Nexus 8 käsijarrulla

Tämä kesken jäänyt keskustelu pisti silmään niin, että pitää vielä laittaa kommentti:

Oletan, että tässä on kyse nimenomaan Nexus 8 -vaihteesta, jossa ainakin minun kappaleessani on rissa ja käsijarru. Tuntuma on siis melkein kuin "oikeassa" vaihdepyörässä, mutta ei ole juuri liikkuvia osia näkyvillä:

Kolmen vuoden keskikevyen käytön jälkeen toimii moitteitta, ykkösellä kyllä kuuluu pieni sivuääni.

Vaihteessa ei siis ole jalkajarrua vaan rullajarrua käytetään käsikahvasta ja polkimilla voi polkea tyhjää taaksepäin. Tuntuma on siis ihan kuin missä tahansa vaihdepyörässä. Lisäksi Shimano sanoo että Nexus 8:ssa on 50% enemmän jarrutustehoa kuin Nexus 7:ssa, joka ilmeisesti yleensä on jalkajarrulla.

Jos helppohoitoista fillaria etsii peruskäyttöön, niin suosittelen. Itse en vaihtaisi 27+ -vaihteiseen, josta ketjut menee aika ajoin paikoiltaan..


t. epe


Totta. Pientä kritiikkiä kannattaa pitää yllä kun tuota foorumia lueskelee. :)



Toi takajarru on napavaihteisessa mun mielestä ongelmallinen, koska se rajoittaa jalkojen asentoa vapaalla rullatessa. En ole tosiaan paljoa ajellut napavaihteisella, mutta sellainen käsitys mulla on ettei se jalkajarru olisi kauhean tehokas? pyörää ei sillä pysäytetä. En tiedä.. kuten sanoin, niin mulla ei ole tarpeeksi tietoa napavaihteisista pyöristä, mutta jotenkin suhtaudun siihen hyvin skeptiseksi. En näkisi sen kuitenkaan olevan käytännöllinen vähän pidemmillä lenkeillä (yli 20km)?
Nythän tässä jäi vielä epäselväksi se minkä pituisia nämä ITG:n mainitsemat kuntolenkit olisivat?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Peesailen epeä. Minulla on ollut Nexus8 vaihteinen fillari jo useamman vuoden ja hyvin toimii. Vaihteita on aivan riittävästi peruskäyttöön ja rullaavuutta on riittävästi. Jarrut ovat hyvät!
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
joo.. peruskäytössä tuo varmaan toimiikin.. Mutta miten kevyt on kevein välitys ja millainen taas se raskain? Siis pystyykö sillä ajamaan pidempiä ylämäkiä ja pystyykö polkemaan alamäissä? Itse tarvitsen kyllä kaikkia 27 välitystä, mutta toki mulla onkin eri lähtökohdat..

Mutta tuota ketjuilta tipahtamista en nyt kyllä pitäisi kovin suurena ongelmana. :D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Muuten kyllä aika mainio vertaus ja olin itse kirjoittamassa about samaa mutta olisin enneminkin vertaillut hintoja näin (fillari / auto) :
500€ / 20000€
1000€ / 50000€
1600€ / 100000€
Ja hoblaa!
En ollut kai tätä vertausta huomannutkaan, mutta vähän erheellinen.

Sanoisin näin:
500€ / 10000€ (ei varmaan saa uutta autoa tuohon hintaa, mutta skaalat automaailmassa ei riitä tuohon 500€ pyörään muuten)
1000€ / 15000€
2000€ / 20000€ Tämä siis vastaisi automaailmassa uutta perusautoa.
3000€ / 30000€
5000€ / 50000€
10000€ / 200000€

Toisin sanoen.. Alle tonnilla saa oikeastaan vain peruskäyttöön soveltuvan yleispyörän.. Vähänkin jos haluaa omaan alalajiinsa (maantie, maasto jne) soveltuvan erikoispyörän, niin hinnat nousee helposti yli tonnin.. Sanoisin tuon mun kilpapyöränkin olevan vielä aikalailla perusmaantiepyörä.. Jos haluaa viimeisen päälle hyvän kilpurin (tai esim. hyvän aika-ajopyörän), niin se menee tuonne 5000€ hujakoille ja jos sitten ihan ammattikäyttöön, niin lähemmäs kymppitonnia mennään..

Mutta siis 1000-2000€ on vielä ns. peruspyöriä, mutta ei yleispyöriä vaan johonkin suppeampaan käyttötarkoitukseen soveltuvia. Poislukien se cyclocrosser, joka on erikoispyöristä mielestäni ehkä yleiskäyttöisin, koska sillä voi ajaa maantiellä ja kevyessä maastossa (kuntoilutiet, latupohjat yms.).

Tuon käyttötarkoituksen suuren vaikutuksen takia, tuo vertailu autojen hintoihin on toki aivan turha.. :)
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
joo.. peruskäytössä tuo varmaan toimiikin.. Mutta miten kevyt on kevein välitys ja millainen taas se raskain? Siis pystyykö sillä ajamaan pidempiä ylämäkiä ja pystyykö polkemaan alamäissä? Itse tarvitsen kyllä kaikkia 27 välitystä, mutta toki mulla onkin eri lähtökohdat..

Mutta tuota ketjuilta tipahtamista en nyt kyllä pitäisi kovin suurena ongelmana. :D
Mitäköhän sanoisin välityksistä? Ykkösellä pyörittää yli 60 kierrosta minuutissa alle kympin vauhdilla ja kasilla vastaava vauhti olisi ehkä 40km/h? Voin joku päivä testata. Normaalikäyttöön siis välityksiä on riittävästi. Tavallisimmin käytän vaihteita kolmosesta kutoseen. Hyvin harvoin ykköstä ja kasia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pystyykö tuollaista kilpapyörää edes polkemaan jossa satula on törkeän ylhäällä ohjaustankoon verrattuna? Munat puristuu ja niska vääntyy?

Itse vaihdoin Helkamaani pari vuotta sitten sarvien tilalle suoran leveän tangon. Voi ajaa rohkeammin ajaa vaihtelevassa maastossa mutkissa ja soralla. Sarvia en kaipaa takaisin mutta jonkinlainen kyynärnoja vois olla ihan hyvä.
 

Teukka

Jarnapoliisi
Liittynyt
4.8.2000
Viestit
13740
Sijainti
Jarnapolis
Voi vittu. Taa on selva homma.

Osta 20 eurolla halpa munahoyla poliisien huutokaupasta ja juo loput.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Pystyykö tuollaista kilpapyörää edes polkemaan jossa satula on törkeän ylhäällä ohjaustankoon verrattuna? Munat puristuu ja niska vääntyy?
Pystyy helposti.. Sehän on niin mukava makaava asento että melkein meinaa nukahtaa. ;)
 

epelit

Sana on Vapaa
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
6
joo.. peruskäytössä tuo varmaan toimiikin.. Mutta miten kevyt on kevein välitys ja millainen taas se raskain? Siis pystyykö sillä ajamaan pidempiä ylämäkiä ja pystyykö polkemaan alamäissä? Itse tarvitsen kyllä kaikkia 27 välitystä, mutta toki mulla onkin eri lähtökohdat..

Mutta tuota ketjuilta tipahtamista en nyt kyllä pitäisi kovin suurena ongelmana. :D
Joo, peruskäytössä nimenomaan. Taikasana on helppohoitoisuus.
Sarjaanhan kuuluu myös ruostumattomat rattaat ja ketjut.

Ainoa mitä välillä kaipaa on ultrakevyt vaihde ylämäissä. Seiska- ja kasivaihteita tulee harvoin käytettyä. (Tuo liittynee valintaani kypärän ja kattonopeuden välillä)

Mulla on 16 -hampainen takaratas, ja vaihteeseen saa myös väliltä 18-23 kaikki koot. Ehkä kun takarengas joskus puhkeaa, niin vaihdan samalla 20 -hampaisen, niin tulee kaikki vaihteet käyttöön; silloin kasi olisi vähän nykyistä kutosta raskaampi.
Koska tuo helppohoitoisuus, niin en ole jaksanut vaihtaa välityksiä ennen kuin rengas puhkeaa, ja samalla pitää sitten vaihtaa alle pistosuojattu kumi ettei sama enää toistu :thumbup:

Välitykset on 1: 0.527 ja 8: 1.615, minimin ja maksimin ero on 307% mikä riittää hyvin peruskäyttöön; duunimatkat, kauppareissut, retket ym.
Jos taas tosissaan polkee, niin sitten varmasti vuoristovaihteet ja tuubit/traktorirenkaat ym. pitää hankkia. Tämä on sellainen hyvä kompromissiratkaisu. Meneehän siinä jokunen prosenttiyksikkö enemmän sisäiseen kitkaankin kun vertaa kunnon ulkovaihteeseen, mutta kiva kun ei tarvii koko ajan olla rassaamassa..


t. epe
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kappavaihteiden miinuspuoli on siinä, että ne vaatii käytännössä aina ammattilaisen, jos tulee jotain vikoja. Ratasvaihteet on helppo itse säätää ja huoltaa tiettyyn pisteeseen saakka.

Yleinen harhakäsitys on myös se, että kappavaihde on huoltovapaampi, mutta tämäkään ei pidä täysin paikkaansa. Vaihteistosta riippumatta pyörä tulisi huollattaa ennen ja jälkeen talviajon tai jos ajelee vain kesällä, niin keväthuolto kerran vuodessa riittää. Oikein säädetty ratasvaihteisto vaatii varsin vähän huolenpitoa. Säännöllinen kevyt putsaus ja rasvaaminen riittävät mainiosti, mikäli pyörää käytetään säännöllisesti myös ammattilaisella.

Tuollaista harkitsin taajamapyöräksi varastetun tilalle, mutta sain hyvän tarjouksen toisesta pyörästä, niin jäi sitten ostamatta. Tuossa siis vain takana rataspakka. Selkeä käyttää ja huoltaa. Ottaisin tuollaisen ehdottomasti ennen kappavaihteita.
http://crescent.fi/polkupyorat/sport/3585
 
Ylös