Polkupyörän osto, osa II

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Näin sivusta seuranneena on pakko älähtää, että vaikuttaa nykyään erityisen ongelmalliselta tuo fillarin valitseminen.
Mulla oli jo 1976 polkupyörä jolla pystyi ajamaan täysin ongelmitta - myös nupukivikadulla.

Apa_02

Well-known member
Näin sivusta seuranneena on pakko älähtää, että vaikuttaa nykyään erityisen ongelmalliselta tuo fillarin valitseminen.
Mulla oli jo 1976 polkupyörä jolla pystyi ajamaan täysin ongelmitta - myös nupukivikadulla.
Kuinka paljon silloin oli mahdollisuutta valita?
Ajoin minäkin ensimmäiset 18 vuotta tavallisella poikien pyörällä, ja hyvä oli, kun ei paremmasta tiennyt. Mutta ei sillä kyllä mihinkään päässyt jos kiire oli. Fysiikan lakien määräämät maksimit 20 km/h. :p

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Tollanen Vanmoof näyttäisi varsin rehelliseltä ja konstailemattomalta peruspyörältä arkikäyttöön.
Löytyy kunnon nahkasatula, ketjusuojat ja lokarit vakiona. Rälee peli.

Viimeksi muokattu:

Apa_02

Well-known member
Tollanen Vanmoof näyttäisi varsin rehelliseltä ja konstailemattomalta peruspyörältä arkikäyttöön.
Löytyy kunnon nahkasatula, ketjusuojat ja lokarit vakiona. Rälee peli.

Yleispätevän näköinen ja helevetin ruma tuon ratakiskon kanssa.
Hollantilaiset osaa tuon käyttöpyörän suunnittelun ja toteutuksen.

IWE

Well-known member
Ei kaksiset osat, mutta toisaalta eipähän myöskään maksa maltaita pitää kunnossa, vaikkakin lienee halvinta polkea fillari finaaliin asti ja hommata tilalle toinen samanlainen. :D

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Tuon hintaluokan pyörien joustokeuloista tuppaa olemaan vaan enemmän haittaa kuin hyötyä. Feltissä jousto on 50mm, joka on lopulta todella vähän. Onko keulassa mahdollisuutta tehdä huoltoa ja saako siihen edes paineita lisättyä? Se, että lukitus löytyy, on hyvä Toki jos jousto tuntuu tarpeelliselta niin sellainen on otettava.
Minä olen kieltämättä näissä keula-asioissa aika old skuulia, mutta itse en ole tarvinnut joustokeulaa kaupungissa. Kaupunkipyöränä toiminut jo pari vuotta tuollainen.
Tärkeintä on, että saat sopivan kokoisen ja sellaisen pyörän millä on kiva ajaa.
Vähän sama täällä, mielipiteet johtuu myös siitä että itse on pärjännyt "rannejousituksella" ihan hyvin. :D Mä kun vedän crossarilla aika säästelemättä kovilla rengaspaineilla (renkaina 28mm marathon plussat) muhkuraisempaakin väylää pitkin. Ainoastaan pyöräteiden kanttareet (vai miksikä niitä sanotaan?) joutuu menemään kävelyvauhdilla tai taluttaen, jos se reunakivi on korkealla.. Ja pyöräteiltä autotielle mennään surutta hyppäämällä.. On se Colnago tähän mennessä kestänyt pikkupomput ja mies myös. :D

Silloin kun mulla oli se hybridi keulajoustolla, niin hyvää siinä oli tosiaan se, että jouston sai lukkoon.. Kuitenkin hiekkateillä ajossa en havainnut kovinkaan suurta eroa vaikka lukitus oli pois päältä. Eli siis se jousto ei siinä kyseisessä pyörässä ollut kovinkaan erikoinen..
Mutta tietty jos joustamattomuudesta on itselle haittaa, niin ehkä se pienikin jousto sitten auttaa.. En tiedä..

Mutta siis toi joustokeula on raadin mielestä ihan no-no -juttu? Vaikka olisi nupulakiveäkin? Kun musta tuntuu että ihan mahdoton ajaa tolla cyclolla nupulakivellä vaikka laskee baareja renkaistakin, ja siinä on nyt kuitenki melko leveät eli 32mm renkaat alla..

Tässä sit Helkamalta edestäkin jäykkä hybridi, näyttäisi ok hinnalta toikin, mutta onko ihan pasha?

http://www.pyorakeskus.fi/1-Pyorat/7-Miesten-pyorat/Helkama-CS2800-miesten-malli/flypage.tpl.html
Jos tuntuu olevan jouston tarvetta, ja että sen takia ei voi ajaa crossarilla kaupunkiajoa, niin en kyllä suosittele jäykkäkeulaista hybridiäkään. Se tuskin on yhtään sen helpompi ajettava samanlaisella alustalla kuin se crossari? Että, jos tärinän takia haluaa kaupunkiajoon toisen pyörän, niin kai se joustokeulaiseen ratkaisuun sitten menisi?

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Yleispätevän näköinen ja helevetin ruma tuon ratakiskon kanssa.
Hollantilaiset osaa tuon käyttöpyörän suunnittelun ja toteutuksen.
Toihan suorastaan puhuttelee muotokielellään. Mun mielestä jopa kaunis. Toista on nää startrekenterpriseterminatoryypersyklo -fillarit, jotka jo ulkonäöltään on vastenmielisiä, kun designaushommiin on lyöty pataniiloja perusinsinöörejä.

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Muuten olen sitä mieltä, että Jopo isolla etuhaarukalla ja pitkällä satulalla on varsin käypänen mankeli. Kolmen pykälän jalkavaihteet tekee siitä vielä täydellisen.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Toihan suorastaan puhuttelee muotokielellään. Mun mielestä jopa kaunis. Toista on nää startrekenterpriseterminatoryypersyklo -fillarit, jotka jo ulkonäöltään on vastenmielisiä, kun designaushommiin on lyöty pataniiloja perusinsinöörejä.
Muuten olen sitä mieltä, että Jopo isolla etuhaarukalla ja pitkällä satulalla on varsin käypänen mankeli. Kolmen pykälän jalkavaihteet tekee siitä vielä täydellisen.
Tyyli ennen tarkoitusta, siis.

pendellstock

Well-known member
Jos tuntuu olevan jouston tarvetta, ja että sen takia ei voi ajaa crossarilla kaupunkiajoa, niin en kyllä suosittele jäykkäkeulaista hybridiäkään. Se tuskin on yhtään sen helpompi ajettava samanlaisella alustalla kuin se crossari? Että, jos tärinän takia haluaa kaupunkiajoon toisen pyörän, niin kai se joustokeulaiseen ratkaisuun sitten menisi?[/QUOTE]

Joo, crossaria pidän vaan treenikäytössä, tohon kaupunkipöristelyyn työmatkoin soveltuu ainakin omaan makuun (liekö sitten vielä kankeutta vaan ajaa kippurasarvilla vai mitä:D) paremmin "normaalimpi" pyörä.

Ostin sitten tälläisen Trekin hybridin!

http://www.pyorakeskus.fi/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&category_id=7&product_id=238&Itemid=6

Eilen tuli postista himaan ja on kyllä rakastanut olo:thumbup: Tosi hyvältä tuntuu! Rullaa nätisti, pitäisi melkein punnita kun tuntuu että toi painaa jopa vähemmän kun mun Focus Mares Disc!:idea: Vaikka eikai se nyt voi kevyempi sentään olla??! Toki nypyttäähän se möykyissä, mutta kivempi ajaa keskustassa kun cyclo (varmaan ku ajoasento pysympi kuitenkin=paremmin tulee huomioitua ympäristöä joka aika tärkeetä kun joka kulman takaa paukkuu autoa ja ihmistä eteen. Plus ei ihan niin "kova" kuitenkaan kun toi mun cyclo, ja sitten on näpsäkämpi hallita vaihteita hetkessä kun ei tarvitse sen takia mennä ala-otteelle). Luulen, että tein ihan oikean ratkaisun, kun jätin sen joustokeulan pois sittenkin asiantuntijoiden pyynnöstä:thumbup:

Ja eikös ton Trekin pitäisi olla ihan "ok" merkki vai mitä sanotte prot?
Meitsi menee nyt pyörälenkille!!

pendellstock

Well-known member
EDIT: tässä vielä kuva tosta Trekistä!

näkyyköhän se oikein.? en oo kuvia liitelly.. joo mut nyt ajaa!!:ahem:

Viimeksi muokannut moderaattori:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
:thumbup:

Onko taakkateline, lokasuojat, ketjusuoja, pirikello ja ajovalot?
Vai jätitkö nuo viime vuosisadan vakiovarusteet kauppaan.
Noita ei näy nykypyöriin saavan kuin lisävarusteina. Huonoksi on menny.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Onko taakkateline, lokasuojat, ketjusuoja, pirikello ja ajovalot?
Vai jätitkö nuo viime vuosisadan vakiovarusteet kauppaan.
Noita ei näy nykypyöriin saavan kuin lisävarusteina. Huonoksi on menny.
S'oon sitä nykypäivän modulaarisuutta ja yksilöimistä. Eli suomeksi sanottuna myyntikatteiden parantamista.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Kyllä näyttää pendellstockin uusi pyörä varsin käypältä peliltä. Varmasti ajaa asiansa ja toimii hyvin. :)

Edit: Ja onhan Trek hyvä kun kuningas Lancekin sillä ajelee! :ahem:

Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Jee kiitti Kouvo, sait sen näkymään!

Harmittaa kun en ostanu matkamittaria Trekkiin, ois ollu kiva tietää paljonko tuli kilsoja eilen kun ajoin 3 kertaa Espooseen ja takas. Pitää hommaa se mittari.

Oikein muita vermeitähän tohon ei tarviikkaan, tulee vaan painoa:thumbup: Sinänsä ihme, että tossa tulee polkimetkin mukana, 500e kalliimpaan cyclooni piti ostaa erikseen nekin.

Ilmeisesti mitä kalliimpi pyörä, sitä vähemmän varusteita mukana:D