En mä oikeastaan sijoita. Joku voisi sanoa tuota mun autoa sijoittamiseksi, koska sen arvo tuskin laskee (Volvo PV 544) varsinkin kun saan sen täydelliseen kuntoon.
Sijoittamisen sijaan tuossa ehkä toteutat hanketta. Jos arvonnousu on kiinni kunnostamisesta. Sinänsä toki kumminkin antiikkiauto on varmaankin sijoituskohde siinä mielessä kuten sanot, että arvo tuskin laskee. Mutta nouseeko se klassikolla muuten kuin inflaation yleistä vauhtia, sitä on vaikea sanoa.
Joillakin vähemmän keräillyillä ja aikaisemmin täysin merkityksettömillä autoilla nettiauton hintapyyntöjä seuranneena olen havainnut että ovat kait olleet oikeita sijoituskohteita. Sellaisia paskarakkineita, kuten joku Datsun 100A, tai monet vanhat Toyotat ja muut japsipelit 70-luvulta. Näiden hintataso kävi ihan nollalukemissa aikoinaan, kun eihän kukaan tuollaista halunnut omistaa, mutta nyt kun nostalgia myy niin ihmeellisiä hintoja osataan pyytää ja maksaa ihan silkasta.
Sama ei tunnu pätevän sellaisiin autoihin, joita on osattu arvostaa paremmin koko niiden olemassa olon kaaren aikana. Kuten juuri klassiset Volvot, Ford Mustangit, jenkkiraudat ylipäätään ja Mersut. Mercedeksen kohdalla voi oikeastaan ihmeten todeta että ollaan tultu jopa alaspäin.
Maailma muuttuu. Kuka olisi osannut ennustaa, että joku kurppainen 100A kiinnostaisi ketään, tai joku kohta neljäkymmentä vuotta vanha Corolla kutittaisi yhtään ketään, mutta ilmeisesti. Näissä tällaisissa yllätyksissä on ollut sijoituksen makua, jos joku on osannut säilyttää sillä mielellä, mutta tuskinpa. Sattuman kauppaa.