Poll: Lähtisitkö rata-ajoon polkupyörällä?

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
A.) En, ei kiinnosta
B.) Kyllä voisin lähteäkin
C.) Ehkä, riippuu vähän..mistä?

Oon harrastanut itsekseni ihan muksusta asti rata-ajoa pyörällä. Toisinsanoen asfaltille (joskus jopa esim hienolle sementtialustalle=mm. parkkihalleista joskus löytyy) tehdään rata (merkkausvälineenä voi käyttää keilojen lisäksi mm. liitua).

Yleensä teen radan sen pituiseksi, että yksi kierros kestää n. +-1 minuutin. Ajanotto treenimielessä yleensä käsipelillä sekuntikellolla (pitää nähdä sadasosatkin), mutta tarkoitus ottaa käyttöön laser-pohjainen ajanotto (ei nykyään maksa edes paljon ja kuljetettavissa repussa paikanpäälle).

Alkaa vähän tympiä kyllä kun ei saa verrantoa kuinka taitava kuski nykyään jo on. Siksi ois kiva tietää jos jotain kiinnostaisi kokeilla rata-ajoa pyörällä myöskin (ainakin tässä pk-seudulla, itse asun Helsingissä). Laji on muuten yllättävän antoisa kun oikein alkaa hiomaan sadasosia kierrosajoista ja oppii tuntemaan jokaisen mutkan kuin taskunsa, oppii tietämään heti koska kierros on jo mennyt ns. "piloille" ja koska tuli hyvä sektoriaika jne. Lisäksi se kehittää kuntoa, reaktioita eikä aiheuta luonnolle kuormitusta.

Kalustokysymyksistä sen verran, että yllättävän hyviä aikoja saa aikaiseksi (rataprofiilista riippuen) 1-vaihteisillakin, mm. Jopolla ajoin vuosia sitten melko lähelle ennätysaikoja monilla radoillani. Vaihdepyörässä oppii pian huomaamaan mitkä on optimaalisia vaihtopaikkoja ja vaihdevalintoja missäkin kohtaa rataa, hyvistä jarruista saa paljon etua (ja pitää kestää lämpöä menettämättä pitoja paljoa, ennätysajoissani olen käyttänyt levyjarruja mutta korostan, että hyvillä vannejarruillakin pääsee todella lähelle).

Saan itse ensi viikolla uuden kisapelin (tähän tulee keskinopeusmittarit jne, mekaaniset levyjarrut ja nyt haussa mm. hiilikuitu satulantolppaa) ja odotan innolla jos pääsisi korkkaamaan kauden alun saman tien!
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Lähtisinkö ajelemaan liidulla piirrettyjä ratoja fillarilla? Täytyy miettiä ensin lähtisinkö pelaan eskarilaisten kanssa kävyillä neppistä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tämä tuskin tulee pendelstockille mitenkään yllätyksenä, mutta:

B.) Kyllä voisin lähteäkin

tai itseasiassa vähän modifioituna:

Gee) Mukana ehdottomasti! Kiinnostaa! :ahem:

Kesällä tätä lajia voisi iltasella harrastaa jollain ulkokarting-radalla sitten kun rata on suljettu. Ainakin Hyvinkäällä olis tosi hyvä rata tähän tarkoitukseen, ja siellä olen joskus fillarilla ajanutkin (onhan siitä videokin).
Piirretty rata ehkä vähän yskii, mutta oikea rata voisi olla ihan jees.

Vaihtoehtoisesti voi ottaa esim. Paloheinästä jonkun sopivan mittaisen polun jota pitkin ajelee.. Kierrosajoista tulee tosin tällöin kuitenkin väkisinkin pidempiä kuin minuutti ja vaatii silloin vähän enemmän kuntoa kuin taitoa.
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Viitteet eskariin ovat mielestäni lapsellisia, kyllähän pyöräilyä voi harrastaa aikuisetkin! Jos lajiin sekoitetaan kilpailullisia elementtejä, ei se muutu silti miksikään lasten leikiksi sentään:wink:

Hienoa, että jengi on periaatteessa mukana lajin kehittämisessä:) Toi oli tosi hyvä idea toi suljettu kartingrata, ei ole tullut edes mieleen aiemmin! Ja Hyvinkään rata kuulostaa ehdottomasti kokeilemisen arvoiselta, oletko Jacques ihan kellottanut aikojakin siellä vai ihan fiilispohjalta hakenut omia asfalttikuskin rajojasi.? Jos olet aikaa ajanut, niin mikä on kierrosennätyksesi? Pakko käydä kokeilemassa melkein itsekin kunhan saan autoon peräkoukun (fillariteline siihen on jo,mutta pitää saada koukku eka että saa telineen kiinni..). Paloheinällä meinasit varmaan ihan niitä maastopolkuja ja reittejä siellä? Siis tavallaan pienoismalli cycocross-kisoista? Ajatuksena hyvä sekin, mutta jo enemmän "wrc"-tyyppinen siinä missä tämä rata-ajo-projekti hakee mallia F1-maailmasta. Mielestäni mielekästä olisi pitää korkeuserot rataprofiilissa maltillisina ja jos alusta olisi esim soraa/kovaa maata (ei edellyttäisi vielä maastopyörää), niin täysin harkinnan arvoinen kilpailumuoto sekin.

Lukkopolkimilla en itse uskaltaisi ajaa rataa, ehkä tosi löysillä lukoilla jotka saa irti nopeastikin? Toinen juttu millä (ajotyylistä riippuen) voi hävitä paljon aikaa, on liian pitkät kammet ja ulkonevat polkimet= ei voi kallistaa paljoa ennenkuin osuvat maahan.

Joo olen itse tehnyt noi radat aika "syheröisiksi" useimmiten, juuri siksi koska se on pitänyt pyörän ja kuskin kunnon osuuden pienempänä loppuajassa (pitkillä suorilla häviää tietenkin jokamiehen 16 kg peruspyörä esim. ohutkumiselle 8,x kg hiilikuitu-maantiefillarille paljon, kun kiihdytyksessä ei saa niin hyvää nopeutta suoralle ja seuraavaan kurviin), mutta nytkun saan tuon uuden fillarin (Kona) niin voisi kokeilla pidempiäkin suoria= takana maastopakka joten periaatteessa välitykset kunnossa myös hitaimmille sektoreille, mutta painon pitäisi jäädä lokareiden ja levyjarrujenkin kanssa noiden kahden esimerkin puoliväliin. Rengaistukseksi tulossa 37mm Continentalit mutta ne menevät todennäköisesti vaihtoon, tai ainakin radalle tulee ohuemmat ja slicksimmät kumit.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kannattaa siellä Hyvinkäällä varoa, ettei mene mutkat pitkäksi. Noissa vauhdeissa voi olla vaarallista.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jos lajiin sekoitetaan kilpailullisia elementtejä, ei se muutu silti miksikään lasten leikiksi sentään:wink:
Ei, mutta tämä on siitä hyvä, että soveltuisi myös lapsille (ja luultavasti lapset olisivat tässä varmaan aika hyviä).
vrt. oikeat pyöräkilpailut, joihin lapsilla on harvemmin asiaa, koska vaativat niin kovan pohjakunnon.

Hienoa, että jengi on periaatteessa mukana lajin kehittämisessä:) Toi oli tosi hyvä idea toi suljettu kartingrata, ei ole tullut edes mieleen aiemmin! Ja Hyvinkään rata kuulostaa ehdottomasti kokeilemisen arvoiselta, oletko Jacques ihan kellottanut aikojakin siellä vai ihan fiilispohjalta hakenut omia asfalttikuskin rajojasi.? Jos olet aikaa ajanut, niin mikä on kierrosennätyksesi? Pakko käydä kokeilemassa melkein itsekin kunhan saan autoon peräkoukun (fillariteline siihen on jo,mutta pitää saada koukku eka että saa telineen kiinni..). Lukkopolkimilla en itse uskaltaisi ajaa rataa, ehkä tosi löysillä lukoilla jotka saa irti nopeastikin? Toinen juttu millä (ajotyylistä riippuen) voi hävitä paljon aikaa, on liian pitkät kammet ja ulkonevat polkimet= ei voi kallistaa paljoa ennenkuin osuvat maahan.
Hyvinkäällä en sen erikoisemmin kellottanut aikaa. Kävin vain kuvaamassa. Ajoin kyllä kuvauksen jälkeen kierroksen kovemmalla vauhdilla, mutta aikaa en muista.. Arvioisin sen olevan kuitenkin parin minuutin luokkaa (kilometrin mittainen rata).
Lukkopolkimet sopii varmasti hyvin. Ainakin itselläni ne irtoavat tarpeen vaatiessa (esim. horjahdus) ihan automaattisesti. Etenkin tuollaisessa lyhyessä vedossa lukkopolkimien merkitys korostuu, kun kiihdytykset on lyhyitä. Tällöin on hyvä saada voima polkimiin sekä työntöön että nostoon.

Kallistuksista.. Yllättävän paljon pystyy esim. maantiepyörälläkin kallistamaan. Eihän se tietenkään ole lähellekään verrattavissa moottoripyörän kallistuksiin, mutta yhtälailla kropalla siinäkin säädellään. Ne kallistukset ei välttämättä silmällä edes näy, mutta aika harvoin esim. itse käännän ohjaustankoa. Kyllä se aika suorana usein on ja pyörä kääntyy kropan painotusten avulla.

Mut jooh..
Voidaan pitää fillarointiminimöötte esim. Hyvinkäällä sitten kun lumet sulaa! ::ahem:

Joo olen itse tehnyt noi radat aika "syheröisiksi" useimmiten, juuri siksi koska se on pitänyt pyörän ja kuskin kunnon osuuden pienempänä loppuajassa (pitkillä suorilla häviää tietenkin jokamiehen 16 kg peruspyörä esim. ohutkumiselle 8,x kg hiilikuitu-maantiefillarille paljon, kun kiihdytyksessä ei saa niin hyvää nopeutta suoralle ja seuraavaan kurviin), mutta nytkun saan tuon uuden fillarin (Kona) niin voisi kokeilla pidempiäkin suoria= takana maastopakka joten periaatteessa välitykset kunnossa myös hitaimmille sektoreille, mutta painon pitäisi jäädä lokareiden ja levyjarrujenkin kanssa noiden kahden esimerkin puoliväliin. Rengaistukseksi tulossa 37mm Continentalit mutta ne menevät todennäköisesti vaihtoon, tai ainakin radalle tulee ohuemmat ja slicksimmät kumit.
Syheröradalla tosiaan maastopyörä on paljon parempi. Itselläni kun ei ole kuin maantiepyörä ja cyclocrosseri, niin ne ovat turhan kömpelöjä syherölle.. Mutta kartingradat on juuri hyviä.
Sellainen kuitenkin vaatii kunnoltakin jo enemmän, eikä ole pelkästään taidosta kiinni. Esim. Hyvinkäällä mennään kyllä isoilla välityksillä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vaikuttaa kiinnostavalta lajilta, jossa saattaisin pärjätäkin pienellä harjoittelulla.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Tästäpä tulikin mieleen, että joskus pikkuskidinä harrastettiin vähän samanmoista polkupyöräkisailua kerrostalonlähiömme pihapiirissä. Pihan asvaltoiduista kulkuväylistä muodostui vähän semmoinen radan tapainen, jota sitten ajettii ympäri hirmuista vauhtia. Yks kaverihan oli sitten saanut semmosen Tunturi-merkkisen BMX-pyörän, joka oli aika magee ja olin ehkä pikkasen kateellinenkin. Pehmusteet ohjaustangossa ja rungossa sekä nappularenkaat ja kaikki. Sain sitten vähän kokeillakin sitä. No siinä innoissani ampaisin hurjaan vauhtiin ja tiukkaan mutkaan tullessani kanttasin vähän liian rajusti, jolloin poljin tavoitti maahan ja vedin rönät. Polvet ja kyynerpäät ruvella, ja vähän itkukin tais päästä. Vitutti.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tästäpä tulikin mieleen, että joskus pikkuskidinä harrastettiin vähän samanmoista polkupyöräkisailua kerrostalonlähiömme pihapiirissä. Pihan asvaltoiduista kulkuväylistä muodostui vähän semmoinen radan tapainen, jota sitten ajettii ympäri hirmuista vauhtia. Yks kaverihan oli sitten saanut semmosen Tunturi-merkkisen BMX-pyörän, joka oli aika magee ja olin ehkä pikkasen kateellinenkin. Pehmusteet ohjaustangossa ja rungossa sekä nappularenkaat ja kaikki. Sain sitten vähän kokeillakin sitä. No siinä innoissani ampaisin hurjaan vauhtiin ja tiukkaan mutkaan tullessani kanttasin vähän liian rajusti, jolloin poljin tavoitti maahan ja vedin rönät. Polvet ja kyynerpäät ruvella, ja vähän itkukin tais päästä. Vitutti.
Ala-astelaisen kaverin kanssa pyöräiltiin koulun jälkeen kotio. Vitos- tai kutosluokalla oltiin, koskapa pyörällä ei ollut lupaa tulla alemmilla luokilla kouluun, ellei koulumatka ylittänyt kilometrin rajapyykkiä. Mulla se jäi noin 100m vajaaksi.

Joka tapauksessa, tämän kaverin kanssa fillaroitiin kotiin. Sitten kaverin ideasta, olis kuulemma siistiä, jos pidettäis ristiin toisemme ohjaustangoista kiinni. Arvaatkaas miten siinä kävi. Kaverin naama raapi hetken kuluttua asfalttia ja itsehän pysyin pystyssä vailla naarmun naarmua.

Kaveri muuten syytti minua tästä tapahtumasta!

Sitten toinen tarina. Oli meidän luokalla yksi lestadiolaisperheen lapsi. Oli kevät ja ojien viemäröinti ei toiminut, joten ojat oli vajaan metrin syvyisen vesimäärän vallassa. Tämä lestakaveri sitten kysyi minulta, että paljonko maksan jos hän hyppää siihen ojaan kumppareissa. Sanoin että vitosen saat (5 mk). Tä hyppäs ja tuli sitten kumpparit täynnä vettä pyytämään rahaa. No eihän mulla siinä mitään käteistä ollut. Sitten se saatana alkoi kuristamaan, että vittu huomenna rahat mulle tai tapan sut.

Kotona sitten piti äidille itkeä, että tarvii saada 5 mk tai se kaveri tappaa mut. Äiti antoi 5 mk jonka seuraavana päivänä luovutin nöyränä lestaraggarille.
 
Viimeksi muokattu:

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Kuvaisin alkupostin perusteella lajia mielenkiintoiseksi ja kiehtovaksi. Kovana ajelumiehenä olisi kiva kokeilla tällaista pyörittelyä viivojen viidakossa.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Lähtisitkö kanssain rata-ajoon polkupyörällä, sukeltaisin sulle helmen valkeeeeaaaa-aaa-a-aaaa-aaan.
 
Ylös