Ehkä tää kuuluis paremmin tinkaamisotsikkoon
Vaimon kone ei toiminut ja hän tekee etätöitä ja rikkinäinen kone olis pitänyt viedä korjattavaksi Helsinkiin olin kuitenkin saanut selville yhden tyypin numeron. Soittaessani tälle tämä henkilö kertoi
"Noh, tulen vaikka laitepuoli ei niin mun alaa olekaan. Tyyppi meinaan arvuutteli mulle "että se on sieltä koneen sisältä joku elektroniikkaosa rikki varmaankin".
Teki viitisen tuntia duunia ja sain systeemit kuntoon. Oli loppujen lopuksi sittenkin kyse käyttisongelmasta, siellä oli erilaista virusta ja spywaree sen verran että ei homma enää pelittänyt, ehkä sitä vaikeutti kun olin korjausyrityksissä poistellut "tollasia ylimääräsen näkösiä kansioita".
Tämä asiantuntija laittoi siihen nyt sitten softapalomuuria ja muuta ja katsoi kaiken läpi että kone on varmasti puhdas ja kaikki asetukset muutenkin kunnossa ja toimivat. Lisäks tyhjensi tempit, eheytin levyn jne jne.
Minä sitten sanoni "Kiitos paljon! Mä tarjoon joku kerta sitten vaikka kaffet tossa Teboililla jos samaan aikaan siihen satutaan. Saat pullankin jos oon oikeen höveli" ja sitten alko nauraa sellasta saatanan tyhmää naurua niinkuin ois paremmankin vitsin heittäny.
Tämä asiantuntija katseli melko hämmästyneenä minua siinä ja sanoi "Tekisiksä sun työtä 5 tuntia ilmaseks? Meinaan emmä kyllä ihan kahvikupillisella tätä työtä ollut ajatellut tehdä. Mulla meni 5 tuntia aikaa tähän. Tekisiksä tosiaan 5 tuntia ilmaseks töitä ventovieraalle?".
Minä siihen: "Mä...työtä 5 tuntia ilmaseks? Mut sehän ois ihan eri juttu!! Mähän teen ihan niinku...silleen...OIKEESTI töitä!! Mä ajan rekkaa, se on sentään....niinku oikeesti työtä. En mä ainakaan kehtais pyytää rahaa jos vähän aikaa pelaisin jonkun tietokoneen kanssa. Monethan ois valmiita ihan maksamaankin siitä että sais pelata toisten tietokoneilla päivät pitkät...tarttis muuta ku pelata ja pelata vaan."
tämä asiantuntija siihen sanoi, että "Seuraavan kerran voitkin sitten viedä koneen korjaamolle, kun se kerran on eri juttu tehdä sulle töitä tai sun tehdä töitä".
Olin varsin tuohtuneen näkönen ja sano "KORJAAMOLLE!!?? Mut sellanenhan MAKSAA jos koneen vie korjaamolle korjattavaks. Sit tarttis vielä ajaa Saloon asti eikä sitä edes sais sinne ennenkuin huomenna".
Asiantuntija ei osannut sanoo siihen sit enää muutakuin että "No se maksaa just siks, kun ne tekee siellä ihan oikeita töitä. Emmä kyllä ymmärrä sitä logiikkaa, että millä perusteella mun pitäs korjailla ventovieraiden koneita ilmaseks...ihan vaan siks kun korjaamolla homma maksaa ja tarttis vielä ajaa Saloon edestakasin. Munko se tarttis maksaa?".
Pistin naaman norsunvitulle ja tuuppasin sille 20 euroa kouraan. Tämä asiantuntija sitten että "Noh, oikeesti pitäs pyytää vielä 380 euroa lisää, mut antaa nyt olla koska tää kuitenkin on viimeinen kerta kun tuota konetta korjailen".
Vedätys onnistui mainiosti