Tosihan on, että mamu on kulttuuritaustastaan johtuen useasti yhteisöllisempi ja sosiaalisempi kuin keskiverto kantaväestöläinen- eli ei se oppi todellakaan ojaan kaataisi mitä heillä tässä asiassa on annettavana.Monet mamut ovat kieltämättä aika mukavia henkilökohtaisessa kanssakäymisessä, ainakin jos keskivertosuomalaiseen vertaa. Tämä on ehkä omiaan luomaan positiivisia kokemuksia. Toisaalta liiallinen mukavuus voi tuntua epämiellyttävältä.
Ketjua perustaessa ajattelin lähinnä toisenlaisia positiivisia kokemuksia kuten tuo räntäsade episoodi tai sitten savon murre, mutta kyllä mukavat kokemuksetkin käy.
Ihan sama kävi muuten mulla mielessä. Pitää lastenkärryjä nostella ja olla sitä ja tätä ja tota ja vittu aina iloinen, että saisi kantaväestön positiiviset kukkahattunyökytykset.En oikein ymmärrä, että mamun pitäisi lunastaa olemassaolonsa olemalla erityisen mukava. Olis hyvä jos kaikki ois mukavan positiivisia, mutta kyllähän ottamaton ihmisoikeus on olla myös vittumainen.
Senkin inhottava negatiivi!!!Ihan sama kävi muuten mulla mielessä. Pitää lastenkärryjä nostella ja olla sitä ja tätä ja tota ja vittu aina iloinen, että saisi kantaväestön positiiviset kukkahattunyökytykset.
Itse näin kun tumma poika istui bussin käytävänviereisellä penkillä reteesti haarat levällää, vaikka ikkunapaikalla ei istunut ketään. Ei haitannut.
Tässä tapauksessa kyllä.Tarkemmin ajatellen, englannin opiskelijana n. puolet mun opettajistani on maahanmuuttajia. Mukavia on suurin osa, mutta mulqvistejakin löytyy. Jos irlantilainen on kiva mutta skotlantilainen ei, voinko syyttää kulttuuritaustaa?
Onko maahanmuuttajat ja heidän mukanaan tuoma muutos uhka suomalaiselle kansanluonteelle? Sosiaalinen vaatimustaso nousee. Ei kelpaa suomalainen tuppisuu lopulta kuin spurguksi ja sitten voi huudella?Suomalaisethan ovat keskimäärin naama norsun vitullaan kulkevia ja lähimmäisen rakkautta osoittamattomia. Jos sattuu auttamaan, niin tulee vain mulkoilua kiitokseksi.
Olin kerran lainannut kaverin vanhaa Ladaa syystä tai toisesta. Noh, auto parkkiin hieman alamäkeen. Eihän siitä liukkaalla kelillä enää päässyt peruuttamaan pois omin voimin. Paikalle sattui sitten venäläinen vaihto-oppilas isänsä kanssa ja kolmestaan saatiin au... Lada liikkeelle. :thumbup:Olin kerran peruuttamassa autoani ...
Kuka lyttää? Kouvokin puhuu päinvastoin norsunvitusta. Tyypillistä suomalaista panettelua taas toleranssisiipeilijältä. Paheksun.Ompas aikamoista (hetkinen, kaivan kortin rintataskusta) natsismia esillä tässä toikissa. Itseään suvaitsevaisina pitävät ihmiset lyttää suomalaisia kansalaisuuden perusteella ihan lyttyyn. Way to go, niinku entinen mies sano.
Kaikki, ketkä vertaa muun maan ihmeitä joihinkin keskivertosuomalaisiin. Se on just sitä suomalaistakin suomalaisempaa alemmuudentuntoa, mihin syyllistyy kaikki suom... HETKINEN! Mun ei pitänyt sanoa tota.Kuka lyttää? Kouvokin puhuu päinvastoin norsunvitusta. Tyypillistä suomalaista panettelua taas toleranssisiipeilijältä. Paheksun.
Minä en ainakaan mielestäni vastannut kapeakatseisesti viestiketjuun. Ja olen jopa seurustellut maahanmuuttajan kanssa. Toki maahanmuuttajat ovat ihmisiä siinä missä muutkin, mutta ei tällainen lokerointi liene paha asia. Voisihan sitä perustaa vaikka positiivisia kokemuksia vantaalaisista -toikin eikä siinäkään mitään olisiPitäisköhän perustaa "positiivisia kokemuksia ihmisistä"- toikki. Vähän tuntuu täällä että muutamat ovat nähneet maahanmuuttajan yhtä monta kertaa kuin Pekka Puupää, joka seisahtuu silmät ammollaan ja kuiskaa, että "neekeri!"
Ok, meikämanne pitää nyt suunsa kiinni. Kyllä, mulla on maahanmuuttajakavereita ja sitä myöten näitä positiivisia kokemuksia. Tosin olenkin nuori ja erityisesti pääkaupunkiseutulainen, mikä yleensä meinaa vaarallista avarakatseisuutta ja onnettomuusaltista yhdynnänhakuisuutta.
Ei, kyl ne on ihan vitusta.Mun mielestä kaikki maahanmuuttajat on ihan perseestä :frank:
Ei lasketa. Vaihto-opiskelijat ovat ihan oma ryhmänsä. Olen ollut sekä heidän että mamujen kanssa hyvin paljon tekemisissä koko kuluvan vuosikymmenen ajan alkaen omista opiskeluista ja myöhemmin töistä. Kokemukset mamuista ovat mielyttävämmät kuin yliopiston vaihtareista.Yksi uzbekistanilainen vaihto-opiskelija tuntuu tietävän enemmän Suomen valtiosta ja muusta menosta täällä kuin moni paikallinen. On muslimi, mutta alkoholi maistuu. Hyvä tyyppi.. Mutta hän ei olekaan maahanmuuttaja, vai lasketaanko?
Itse olen saanut vaihto-opiskelijoista jotenkin ylimielisen vaikutelman. Ovat ilmeisesti jossain kotimaassaan oppineet olemaan jotain parempaa kansaa tms. En tosin ole juurikaan heidän kanssaan ollut tekemisissä...Ei lasketa. Vaihto-opiskelijat ovat ihan oma ryhmänsä. Olen ollut sekä heidän että mamujen kanssa hyvin paljon tekemisissä koko kuluvan vuosikymmenen ajan alkaen omista opiskeluista ja myöhemmin töistä. Kokemukset mamuista ovat mielyttävämmät kuin yliopiston vaihtareista. .
Riippunee kotikulttuurista, tuskin esim. saksalainen vaihtari kuuluu mihinkään yläluokkaan.Itse olen saanut vaihto-opiskelijoista jotenkin ylimielisen vaikutelman. Ovat ilmeisesti jossain kotimaassaan oppineet olemaan jotain parempaa kansaa tms. En tosin ole juurikaan heidän kanssaan ollut tekemisissä...