Presidentti 2006, kierros 2

Toisella kierroksella äänestän

• Numero 3:sta Sauli Niinistöä

Äänet: 91 71,7%
  • Numero 9:ä Tarja Halosta

Äänet: 36 28,3%

• Äänestäjiä yhteensä
    127

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Vexi Salmi kolumnissaan Iltalehdessä tänään:

Toinen kierros
18.1.2006 23:40
Suomen kansa halusi toisen kierroksen. Tosin osa kansaa jätti äänestämättä pitäen vaalia läpihuutojuttuna. Nyt on harjoitukset pidetty. Toisella kierroksella näytetään, mistä kana kusee.

Heti tuloksen selvittyä toiselle kierrokselle päässeiden ehdokkaiden taustajoukot ryhmittyivät taisteluasemiin. Vaalitulosta juhlittiin uholla ja kannatushuudoilla.

Lehdet ja ehdokkaiden tukijat hehkuttivat sosialisti/porvari-vastakkainasetelmaa. Minun mielestäni vaalit käydään inhimillisyyden ja suurpääoman välillä, sillä kansalaissodasta on kulunut jo 88 vuotta.

Presidentin vaikuttamismahdollisuudet ovat henkisellä puolella. Hän on mielipidejohtaja ja ilmapiirin luoja. Nyt kansalaisilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, minkälaisessa Suomessa me haluamme elää ja työskennellä.

Itse haluan asua kulttuurihenkisessä maassa enkä valtakunnassa, jossa arvot mitataan taloudellisella menestymisellä. Muuten unohdamme hiljaisen enemmistön, jonka ongelmat ovat arjen askareissa ja hengissä selviämisessä. Vastakkain ovat myös lämpö ja kylmyys. Lämpöisessä, kulttuurihenkisessä ilmapiirissä kasvavat hyvinvointi, tasa-arvo ja näiden kautta myös kansallinen menestys kaikilla aloilla. Kylmyydessä syvenevät vain tuloerot.

Yhteishenki on yritteliäisyyden siemen. Se orastaa tavallisen kansan parista ja viheriöi silloin, kun tulevaisuus näyttää valoisalta. Yritteliäisyys on lähinnä henkinen asia. Se tarvitsee keinosiementäjäksi kannustavaa presidenttiä. Presidentti on koko Suomen yhteinen, henkinen päävalmentaja.

Toivottavasti vaalitentit paranevat ja syvenevät, kun jäljellä on kaksi ehdokasta. Nyt pitäisi keskittyä niihin kysymyksiin, jotka kuuluvat presidentin toimivallan piiriin. Eduskuntavaalit käydään vuoden kuluttua ja niiden perusteella valitaan maalle pääministeri.

Henkisesti vahva ja hyvinvoiva viisimiljoonainen Suomi voisi olla kannustavana esimerkkinä koko maailmalle. Silloin tarvitaan presidenttiä, jonka mielipiteet kantavat yli valtakuntien rajojen. Pienen maan uskottavuus ei lepää sen armeijassa vaan sivistyksessä. Se syntyy oikeamielisyydestä ja heikompien huomioimisesta. Suomen pitäisi uskaltaa olla kansakuntien yhteinen omatunto.

Poliittisesti äärestä toiseen heilahdellut Chile valitsi ensimmäisenä Etelä-Amerikan maana naisen presidentikseen. Tulokseen on vaikuttanut myös esimerkillään Tarja Halonen. Annetaan uskoa muillekin valtioille ja äänestetään niin kuin meidän maailmalla toivotaan tekevän. Presidentinvaaleissa pitäisi unohtaa puolustusasetelmat ja valita maalle johtaja, jonka esiintymisestä ja mielipiteistä voimme olla ylpeitä.

Minä en äänestä brysseliläistä tai salolaista vaan Kallion kaduilla ja pihoilla varttunutta naista.

Valde

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Eli turha on pienipalkkaisten sairaanhoitajien yms. matalapalkka-alojen naisten tulla ryppyilemään ja tirisemään kun Suomen lyhytaikaisin pääministerikin kertoo tasa-arvonvallitsevan. :thumbup:
Moe tulkitsee Annelia hieman arveluttavasti. Vaikkei Anneli sitä täsmentänytkään, niin uskaltaisin väittää, että hänen mielessään oli kysymys naisten tasa-arvoisuudesta politiikan alueella.

Valde

Well-known member
Demarit/Halosen kannattajat eivät näköjään enää tyydy omimaan itselleen ainoastaan hyvyyttä, vaan myös kulttuurin. Vastapuolen demonisoiminen on aika laimea ilmaus tuon kolumnin Saulista piirtämästä kuvasta.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Valde sanoi:
Demarit/Halosen kannattajat eivät näköjään enää tyydy omimaan itselleen ainoastaan hyvyyttä, vaan myös kulttuurin. Vastapuolen demonisoiminen on aika laimea ilmaus tuon kolumnin Saulista piirtämästä kuvasta.
Musta on vaikuttanut pidemmän aikaa siltä, että tässä on kyseessä hyvän ja pahan taistelu.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Valde sanoi:
Moe tulkitsee Annelia hieman arveluttavasti. Vaikkei Anneli sitä täsmentänytkään, niin uskaltaisin väittää, että hänen mielessään oli kysymys naisten tasa-arvoisuudesta politiikan alueella.
Tunneli Jätemäki sanoi:
- Nyt tasa-arvo on edennyt Suomessa niin pitkälle, että naiset voivat äänestää miestä presidentiksi, sanoo Jäätteenmäki antamassaan tiedotteessa
Nuin se meni sanasta sanaan.

Eli ne pienipalkkaiset hoitajatkin ja kylmäköt nauttivat niin suuresta tasa-arvosta että VOIVAT äänestää miestä presidentiksi. Hurraa!!! :thumbup: :ahem:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
patriot sanoi:
No itse en tuollaisia kirjoita. Olen kiihtynyt vapaan puolella. Ehkä liikaa, mutta mielestäni en ole mennyt suoraan henkilöä solvaaviin kommenteihin. Kyllä eräät vastapuolellakin osaa ton solvauksen, vaikka muuta väittääkin.
Tekisi nyt ihan saunanjälkeisellä fiiliksellä sanoa, että näin on :eek!:
Toki voin olla täysin väärässäkin, mutta en aio penkoa yhtään vanhoja viestejä tämän asian tiimoilta.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Miksi Halonen vielä kiukuttelee siitä MTV3:n aiemmasta tentistä?

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Formulanomi sanoi:
Musta on vaikuttanut pidemmän aikaa siltä, että tässä on kyseessä hyvän ja pahan taistelu.
Tosiasiassa monet ihmiset (vaikket sinä niin tekisikään) kokevat Niinistön kylmäksi talousmieheksi jolta puuttuu inhimillisyys osittain. Samaa totesi myös Karpela aikoinaan jolloin Saukista erosi.

Siinä on tuhannen taalan kysymys, halutaanko Suomeen kvarttaalitalouden ihmistä jolle taloudellinen onnistuminen on pakko vai onko vaa'an toisessa kupissa toisiakin arvoja?

Kuten radiotentissä tuli ilmi, työnantajan ainoa tehtävä ei ole vain tuottaa voittoa vaan myös hyvinvointia työntekijöilleen.

Valitettavasti nämä pehmeät arvot ovat Suomessa jääneet viime aikoina taka-alalle, ja lähes päivittäin saamme lukea tai kuulla miten suomalaista osaamista siirtyy halpoihin maihin. Vain koska joku haluaa vielä enämpi rahaa taskuihinsa. :(

Veikkaan että 10-15 vuoden päästä koko talous kokee täydellisen kaatumisen ja pehmeät arvot nousevat taas kunniaan. Ei ihmiselämä saa roikkua löysässä hirressä 3 kuukauden pituisen kvartaalin kerrallaan. :nope:

Törni

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Eli ne pienipalkkaiset hoitajatkin ja kylmäköt nauttivat niin suuresta tasa-arvosta että VOIVAT äänestää miestä presidentiksi. Hurraa!!! :thumbup: :ahem:
Ei se niitä koskenut. Kyllä hoitajien ja kylmäköiden pitää edelleen äänestää Tarjaa. Tarja hommaa niille lisää palkkaa ja paremmat edut kuin miehillä :wink:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Törni sanoi:
Ei se niitä koskenut. Kyllä hoitajien ja kylmäköiden pitää edelleen äänestää Tarjaa. Tarja hommaa niille lisää palkkaa ja paremmat edut kuin miehillä :wink:
Sulta nyt hukku asian ydin...

Jaksanko sen uudelleen selittää vai yritätkö itse? :doubtful: ;)

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Moe Szyslak sanoi:
Tosiasiassa monet ihmiset (vaikket sinä niin tekisikään) kokevat Niinistön kylmäksi talousmieheksi jolta puuttuu inhimillisyys osittain. Samaa totesi myös Karpela aikoinaan jolloin Saukista erosi.

Siinä on tuhannen taalan kysymys, halutaanko Suomeen kvarttaalitalouden ihmistä jolle taloudellinen onnistuminen on pakko vai onko vaa'an toisessa kupissa toisiakin arvoja?

Kuten radiotentissä tuli ilmi, työnantajan ainoa tehtävä ei ole vain tuottaa voittoa vaan myös hyvinvointia työntekijöilleen.

Valitettavasti nämä pehmeät arvot ovat Suomessa jääneet viime aikoina taka-alalle, ja lähes päivittäin saamme lukea tai kuulla miten suomalaista osaamista siirtyy halpoihin maihin. Vain koska joku haluaa vielä enämpi rahaa taskuihinsa. :(

Veikkaan että 10-15 vuoden päästä koko talous kokee täydellisen kaatumisen ja pehmeät arvot nousevat taas kunniaan. Ei ihmiselämä saa roikkua löysässä hirressä 3 kuukauden pituisen kvartaalin kerrallaan. :nope:
Niin ne pehmeät arvot ovat jääneet taka-alalla monta vuotta. Mukaan lukien koko Halosen presidenttiyden! Presidentti ei pysty vaikuttamaan mainitsemissasi asioissa suuntaan tai toiseen. Ei vaikka kuinka näin mainostaisi ja vaikka häneen uskottaisiin.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Nyt on Halonen hyökkäävämpi kuin aikaisemmin.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Valde sanoi:
Sam,

Olen jostain käsittänyt, että olet vakaumuksellinen uskovainen. Tästä mieleeni juolahtaikin kysymys, että eikö Halosen vahvat Seta-arvot häiritse?
Minä en ole mikään tuomitsemaan yhtään ketään. Itsehän olen täysin läpimätä paska. Vaikka tämä ei liity tämän toikin aiheeseen mitenkään, niin voin todeta olleeni nuorena hyvinkin mustavalkoinen ja karsastin homoja voimakkaasti. Ajan saatossa olen oppinut ymmärtämään heitä ja oivaltamaan, että tavan tallaajilla olisi paljon opittavaa heidän arvomaailmastaan sisältäen suhtautumisen muihin ihmisiin. Valitettavasti minä en edes voi rehellisesti sanoa olevani vakaumuksellinen uskovainen, vaikka toki sellainen haluaisinkin olla.

Ja vielä loppuun sanon ainakin toisen kerran kantani menossa olevasta vaalista: jäljellä on kaksi parasta ehdokasta, joista molemmat pärjännevät hyvin tulevan kuusivuotisen kauden. Itse kuitenkin koen Halosen ajavan paremmin myös heikompien ihmisten asemaa, vaikkakin presidentin valtuudet ovat nykyisellään aika pienet. Minusta Halonen on toiminut riittävän hyvin presidenttinä, jota arvostetaan kansainvälisesti. Hänellä on hyvät suhteet muihin vaikuttajiin ja hänellä on myös media-arvoa kansainvälisillä kentillä.

Törni

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Sulta nyt hukku asian ydin...

Jaksanko sen uudelleen selittää vai yritätkö itse? :doubtful: ;)

Ettet vain itse ensin kadottannut lankaa? Kysymys oli siitä, että naispresidentti on ollut arvo itsessään.

Ymmärsitkö sinä asian niin, että Suomeen tulisi äänestää naispresidentti aina siihen saakka, kun aukottomasti voidaan osoittaa että mitään sukupuolten välisiä eroja työelämässä ei ole?

Toivottavasti et :doubtful:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Sain taas tänään mollaustekstarin:
Hän on istunut syyttömänä linnassa jo 6 vuotta. Häntä on herjattu toistuvasti, piesty käsilaukulla ja raahattu vartioituna valtion kyydillä ympäri maailmaa, vain siksi että hän sattui olemaan vapaa poikamies ja vuokralainen SAK-juristin omistamassa kerrostalossa Kalliossa. 12-vuoden linnatuomio on ylimitoitettu rangaistus pelkästä varomattomuudesta asuntomarkkinoilla. Vapauttakaa Arajärvi!
:D :D :D

elle

-------
Vesku sanoi:
On niitä semmoisiakin ihmisiä, joille riittää valinnan tekemiseen yksikin näkyvä peruste ja se yleensä on joku negatiivinen -inhoa herättävä- asia. Kokonaisuutta tai "loogisuutta" ei ajatella tippaakaan! Tarkoituksena "kosto" tms melko "alhaista"ajattelua? Jäätteenmäen änkyröinti aikoinaan saattaa jotakuta ärsyttää riittävästi moisen päätöksen tekemiseen! Eikö ellekin- erittäin fiksuna pitämäni - jotain tuommoista "leirinvaihtoa" esittänyt- ymmärtääkseni ihan vakavissaan??
Kuulehan Vesku, minusta sinä suoritat nyt hieman yksioikoista äänestyskäyttäytymisen analyysiä. Yhdistät sen vieläpä minuun. En minä ole vaihtamassa mitään leiriä, en vain pidä tarpeellisena sitä, että olisi annettava kaikille menettelytavoille tuki päämäärän- tai vallantavoittelussa. Enkä varsinkaan silloin kun ne herättävät epäluottamusta.

Jäätteenmäen mielipiteenilmaisun vaikutuksen minä näen Niinistön kampanjaa pönkittävänä. Kampanjan heikko kohta kun saattaa olla se, että Niinistöllä ei ole yritystä puhutella naisäänestäjiä.

Törni

Well-known member
Aika ei riitä nyt tämän asian käsittelyyn.......

Minä olen yhteistyössä pääministeri Vanhasen ja hallituksen kanssa.....

:confused:

En nähnyt keskustelua alusta, mutta sain sellaisen vaikutelman, että seuraavaan väittelyyn Halosen täytyy terävöittää otetta. Pääministerin hallituksen selän taakse ei voi enää kovin montaa kertaa juosta.

Niinistö esiintyi ehkä jopa liiankin itsevarmasti ja välillä jopa ylimielisesti. Hän taas kaipaa ehkä lisää nöyryyttä seuraavaan mittelöön. Toisaalta Halosen ilmeinen hermostuneisuus korosti Niinistön itsevarmuutta.