Presidentti 2006, kierros 2

Toisella kierroksella äänestän

• Numero 3:sta Sauli Niinistöä

Äänet: 91 71,7%
  • Numero 9:ä Tarja Halosta

Äänet: 36 28,3%

• Äänestäjiä yhteensä
    127

Vesku

Maatalousneuvos
elle sanoi:
Kuulehan Vesku, minusta sinä suoritat nyt hieman yksioikoista äänestyskäyttäytymisen analyysiä. Yhdistät sen vieläpä minuun. En minä ole vaihtamassa mitään leiriä, en vain pidä tarpeellisena sitä, että olisi annettava kaikille menettelytavoille tuki päämäärän- tai vallantavoittelussa. Enkä varsinkaan silloin kun ne herättävät epäluottamusta.

Jäätteenmäen mielipiteenilmaisun vaikutuksen minä näen Niinistön kampanjaa pönkittävänä. Kampanjan heikko kohta kun saattaa olla se, että Niinistöllä ei ole yritystä puhutella naisäänestäjiä.
Jotkut ihmiset ovat yksioikoisia ja toimivat "yhden ärsykkeen perusteella" unohtaen täydellisesti toiset. Se on vähän niinkuin "halki, poikki ja pinoon just nyt mun tavalla"! Joitakin kokemuksia on minunkin elämän varrelle sattunut...

No, en nyt tosiaan usko, että Sinä toimit kuitenkaan missään asiassa niin eli se Sinun leirinvaihtoilmoitus mahdollisessa kepun "liiallisessa" tukitoiminnassa vaan hieman ihmetytti? Ja kahdella kysymysmerkillä kummastelin! Kuitenkin semmoinen oli? Suotta taisin sen siihen perään kirjoittaa -sotkien hieman pari asiaa yhteen?

Mutta toisaalta, savolaisilla on hieman " omia vapauksia" puhutun ja kirjoitetun tekstin suhteen! :p :

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Mun mielestä väittely meni suht tasan. Halonen oli välillä silminnähden hermostunut/jännisttynyt, mutta välillä taas aiempaa itsevarmempi. Niinistö taas eiu jatkuvien haastattelijoiden tekemien keskeytysten vuoksi saanut parasta irti. Silmiinpistävin piirre oli Niinistön puheenvuorojen keskeyttäminen, kun taas Halosen annettiin jaaritella. Haloselle annettiin enemmän puheaikaa.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Törni sanoi:
Aika ei riitä nyt tämän asian käsittelyyn.......

Minä olen yhteistyössä pääministeri Vanhasen ja hallituksen kanssa.....

:confused:

En nähnyt keskustelua alusta, mutta sain sellaisen vaikutelman, että seuraavaan väittelyyn Halosen täytyy terävöittää otetta. Pääministerin hallituksen selän taakse ei voi enää kovin montaa kertaa juosta.

Niinistö esiintyi ehkä jopa liiankin itsevarmasti ja välillä jopa ylimielisesti. Hän taas kaipaa ehkä lisää nöyryyttä seuraavaan mittelöön. Toisaalta Halosen ilmeinen hermostuneisuus korosti Niinistön itsevarmuutta.
Halonen oli tosiaan hermostunut. Itseasiassa vielä enemmän alussa kuin loppussa.

Niinistölle taitaa sopia paremmin altavastaajana olo. Nyt kun itseluottamusta on esim. viimepäivien gallup-lukujen osalta hän ei "näytänyt" yhtä hyvältä kuin ekassa erässä.

Silti sanoisin, että Niinistö on edelleen näistä ehdokkaista se joka näitä paneeleita vie. Niukalla erolla tosin.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Törni sanoi:
Ettet vain itse ensin kadottannut lankaa? Kysymys oli siitä, että naispresidentti on ollut arvo itsessään.

Ymmärsitkö sinä asian niin, että Suomeen tulisi äänestää naispresidentti aina siihen saakka, kun aukottomasti voidaan osoittaa että mitään sukupuolten välisiä eroja työelämässä ei ole?

Toivottavasti et :doubtful:
Jos kirjoittaa seuraavasti:
Kotka sanoi:
- Nyt tasa-arvo on edennyt Suomessa niin pitkälle, että naiset voivat äänestää miestä presidentiksi, sanoo Jäätteenmäki antamassaan tiedotteessa
Niin, eikö siinä samalla sanota, että 'aiemmin' (tuossa ei kerrota missä vaiheessa muutos on tapahtunut) nainen ei ole voinut tasa-arvon nimissä äänestää miestä? Mutta nyt voi. Mikä on muuttunut ja missä vaiheessa? Miksi 6 vuotta sitten ei olisi nainen voinut äänestää miestä?

Mun mielestä Anneli on muotoilut tuon tiedotteensa tökerösti. <--piste. :ahem:

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Observer sanoi:
Täällä höpötetään siitä kuka kannattaa ketäkin mutta olennaisinta on tietysti että Kyltsi tukee Salea!

"Matti Kyllönen, tv-tuottaja, Vantaa
Kyllä näin merkittävälle, mahdollisesti vaalit ratkaisevalle uutispommille pitäisi lähdekin löytyä.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Moe Szyslak sanoi:
Jos kirjoittaa seuraavasti: Niin, eikö siinä samalla sanota, että 'aiemmin' (tuossa ei kerrota missä vaiheessa muutos on tapahtunut) nainen ei ole voinut tasa-arvon nimissä äänestää miestä? Mutta nyt voi. Mikä on muuttunut ja missä vaiheessa? Miksi 6 vuotta sitten ei olisi nainen voinut äänestää miestä?

Mun mielestä Anneli on muotoilut tuon tiedotteensa tökerösti. <--piste. :ahem:
No muutos oli se, että Suomeen saatiin ensimmäinen naispresidentti kuusi vuotta sitten. Nyt tätä "välitöntä" tarvetta ei ole.

Ookko nää ihan...stressinen.....?!

Valde

Well-known member
Sam,

No, kai tuo yleisluontoisempi tilityksesi jotenkin kysymystänikin hipaisi.
---------------

En tiedä puhuiko Halonen tässä tentissä paljon enempää kuin Niinistö, mutta ainakin voimakkaista reaktioista päätellen Tarja mieltää väittelyn pelisäännöt sellaisiksi, että hänen puheenvuorojensa ajankäyttöä ei lasketa. Niinistön "tarjamainen" puheenvuoro sen sijaan aiheutti köhimistä saman tien.

Observer

Well-known member
Unohdin katsoa tuon tentin. Räjähtikö Halonen samalla tavalla kuin edellisessä MTV3:n tentissä?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Valde sanoi:
Sam,

No, kai tuo yleisluontoisempi tilityksesi jotenkin kysymystänikin hipaisi.
Kysymykseesi olikin tarkoitus vastata, joskin se meni ohi tämän yleisen aiheen.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Mielenkiintoinen tieto tuossa väittelyn alussa oli SAK'n alkaneen heittää paskaa Niinistön niskaan. SAK'n pykimyksenä näyttää olevan tehdä pressan vaalista selkeä oikeisto-vasemmisto vastakkainasettelu.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Moe Szyslak sanoi:
Tosiasiassa monet ihmiset (vaikket sinä niin tekisikään) kokevat Niinistön kylmäksi talousmieheksi jolta puuttuu inhimillisyys osittain. Samaa totesi myös Karpela aikoinaan jolloin Saukista erosi.
Missä Tanja on eron syistä puhunut :eek!:

Valde

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Tosiasiassa monet ihmiset (vaikket sinä niin tekisikään) kokevat Niinistön kylmäksi talousmieheksi jolta puuttuu inhimillisyys osittain. Samaa totesi myös Karpela aikoinaan jolloin Saukista erosi.

Siinä on tuhannen taalan kysymys, halutaanko Suomeen kvarttaalitalouden ihmistä jolle taloudellinen onnistuminen on pakko vai onko vaa'an toisessa kupissa toisiakin arvoja?:
Tosiasia on, että huikea enemmistö meistä suomalaisista ei oikeasti omaa riittäviä rationaalisia työkaluja arvioida kokoomuslaisen ja SDP:läisen talouspolitiikan erojen merkitystä tavalliselle kansalaiselle. Itse ainakaan en voi väittää, että kykenisin ITSE suoraan asiatasolla arvioimaan kumman talouskoulukunnan (Halosen vai Niinistön) päättäjien alaisuudessa suomalainen köyhä eläisi paremmin seuraavat 20 tai 30 vuotta. Kärjistetysti toinen tarjoaa makeaa mahan täydeltä ja toinen haluaa kiristää tarjontaa, jotta tulevaisuudessa karkkipussi pysyisi sen kokoisena, että siitä ylipäätään voidaan jakaa.

Käytännössä omiin ajatuksiini vaikuttavat vajavaisen asiatiedon lisäksi epäsuorasti tehdyt johtopäätökset:

1) Monet fiksut ystäväni opiskelevat kauppatiedettä ja ovat kaikki täysin vakuuttuneita siitä, että kokoomuslaisten johdossa Suomen talous voisi paremmin kuin sossujen.

2) SAK:n ja SDP:n vastapuolta demonisoiva retoriikka ei tunnu uskottavalta. Kokoomuslaiset olisivat joko tyhmiä tai pahoja - tai puoliksi kumpaakin. Ehkä muunlainenkin antipatia SDP:tä ja vasemmistoa kohtaan aiheuttaa epäluuloa heidän talouspolitiikkaansa kohtaan.

3) Niinistön valtionvarainministerikauden aikana Suomen talous nostettiin todella pahasta kurimuksesta. Sauli juotti Suomen kansalle katkeraa lääkettä, jotta SDP voisi seuraavat vuodet jakaa terveestä taloudesta runsaammalla kädellä hyvinvointia. Voisiko olla, niin että tasapanoisessa taloudessa oikeistolainen ja vasemmistolainen talouspolitiikka tasapainottavat toinen toisiaan?

Anyway, se tuntuu surulliselta, että erilaisista talouspolitiikan lainalaisuuksista mitättömän vähän oikeasti tietävät ihmiset leimaavat tietynlaisen retoriikan perusteella Niinistön pahaksi mieheksi, joka vie köyhältä viimeisen leivänkannikan.

Oma äänestyspäätökseni perustuu paljon muuhunkin kuin tuntumaani talouspolitiikasta. En jaa Halosen Seta-arvoja, Naton vastustusta, en pidä SDP:n ja Halosen ylimielisyydestä; enkä varsinkaan äärimmäisen populistisesta ja äänestäjiä aliarvioivasta lähestymistavasta. Minun puolestani SDP:lle, SAK:lle ja Haloselle on aika näyttää kaapin paikka ja saada vaihtelua muunlaisesta politiikasta. Niinistön koen älykkäämpänä ja terävämpänä Suomen puolustajana kansainvälisissä yhteyksissä.

Viimeksi muokattu:

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Peli on selvä! Niinistö on tv-väittelyissä paljon parempi kuin hermoileva ja hapuileva Halonen! Lisäksi Sauli on monissa asioissa paljon Halosta asiantuntevampi! :thumbup:

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
jps sanoi:
Mun mielestä väittely meni suht tasan. Halonen oli välillä silminnähden hermostunut/jännisttynyt, mutta välillä taas aiempaa itsevarmempi. Niinistö taas eiu jatkuvien haastattelijoiden tekemien keskeytysten vuoksi saanut parasta irti. Silmiinpistävin piirre oli Niinistön puheenvuorojen keskeyttäminen, kun taas Halosen annettiin jaaritella. Haloselle annettiin enemmän puheaikaa.

Hyvä huomio! Minusta Sauli oli asiantuntevampi ja muutenkin vakuuttavampi kuin Halonen :thumbup:

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Halonen puhui myös usein Niinistön päälle ja alkoi vasta väittämisen jo ennenkuin oli kuunneeltu Niinistön puheenvuoron loppuun.

Molemmat käyttävät välillä termejä jotka ovat heille/politikoille tuttuja, mutta jää avoimeksi tavalliselle pulliaiselle.

Törni

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Tosiasiassa monet ihmiset (vaikket sinä niin tekisikään) kokevat Niinistön kylmäksi talousmieheksi jolta puuttuu inhimillisyys osittain.
Monet (vaikka et sinä) kokevat Halosen populistiksi, joka kosiskelee köyhää kansaa eikä omaa tulevaisuudesta yhtään sellaista ajatusta, jota hänen päässään ei ollut jo -70 luvulla.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Mun mielestä se, että joku ihminen on ollut jotain mieltä kymmeniä vuosia sitten pitäisi osata ottaa vähän lievempänä faktana kuin jos sitä mieltä on ollut äskettäin.
Joltain meiltäkin voi löytyä tekosia kymmenen vuoden takaa, josta on nyt sitä mieltä että se oli väärin. Onneksi ihminen oppii ja kehittyy. Minä arvioin ehdokkaat "tämän päivän" tenttien perusteella.

Ja se, että Halonen on ulkoministerinä tehnyt jotain tai Niinistö valtiovarainministerinä kertoo jotain, mutta täytyy muistaa, että ko. TYÖ asettaa heidät johonkin asemaan ja tehtävään. Ja silloin kuuluukin sitoutua tehtäväänsä ja toimia sen organisaation asettamien tavoitteiden eteen. Ei siinä voi hirveästi sooloilla. Jos mä oon jätskinmyyjänä niin en voi alkaa siellä myymään kaljaa vain siksi, että musta sillä olisi hyvä menekki kesäkeleillä.

Archie

Well-known member
Valde sanoi:
1) Monet fiksut ystäväni opiskelevat kauppatiedettä ja ovat kaikki täysin vakuuttuneita siitä, että kokoomuslaisten johdossa Suomen talous voisi paremmin kuin sossujen.
Talous voisi voida paremmin, mutta olisivatko ihmiset onnellisempia ja tyytyväisempiä?