“Perheen ja työn yhteensovittaminen on myös hankaloitunut. Meiltä on kadonnut muuttoliikkeen myötä pehmeämpiä elämänmuotoja, joissa sukulaiset esimerkiksi auttoivat lastenhoidossa.”
“Työssä viihtyminen on hyvin tärkeä asia, eikä vähiten sen vuoksi, että meillä on jo jossain määrin työvoimapula. Mielestäni viisas työnantaja pyrkii luomaan työmaalle tietynlaista vapautta ja joustavuutta sekä mahdollisuuksia toteuttaa omia ajatuksiaan. Sellaisessa tilanteessa ihminen on kaikkein tuottavimmillaan.”
Pätkätyötä pidetään työelämän toisena petona.
“Kansanedustajat tuomitsevat päivisin pätkätyöt eduskunnassa ja ajavat illaksi kotikuntaansa päättämään niistä. Tämä on julkisen sektorin ongelma. Monet julkisten alojen pätkätöistä ovat itse asiassa täysin jatkuvia töitä, joita varten pitäisi perustaa virka. Tässä on mukana sellaista pikkunäppärää jeesustelua, jossa päättäjät voisivat katsoa peiliin ja miettiä, onko pätkätöiden teettäminen omassa kunnassa aivan välttämätöntä.”
“Kun puhutaan yksityissektorista ja erityisesti pienyrittäjistä, täytyy ymmärtää, ettei pienyrittäjällä ole varaa ottaa sellaista riskiä, jonka ylärajaa hän ei kykene määrittelemään. Jos yrittäjä pystyy palkkaamaan jonkun töihin määräajaksi, riski on määriteltävissä eikä se käy työnantajalle sietämättömäksi, esimerkiksi tilauskannan vähetessä. Liiketoiminnan edellytys pienyrityksessä on juuri riskinmäärittelykyky. Tätä kautta ymmärrän erityisesti pienyrittäjiä, jotka turvautuvat tähän vaihtoehtoon.”
“Viime kädessä pätkätyö on työttömyyden vaihtoehto eikä niinkään pitkäaikaisen, vakituisen työpaikan. Ajatus, jota en yksinkertaisesti suostu ymmärtämään, on se, että on parempi olla työttömänä kuin ottaa työtä vastaan. Se ei kerta kaikkiaan sovi minun päähäni.”
Ehkä työelämä vain vääjäämättä muuttuu pätkittäiseksi, ja siihen pitäisi koittaa sopeutua realismina.
“Ehkä. Työelämän jäykät rakenteet ovat johtaneet siihen, että etsitään vuokratyövoiman kaltaisia kiertoteitä. Esimerkiksi pienyrittäjä, jonka tilauskanta yhtäkkiä nousee, uskaltaa ottaa pätkätyöläisen vuokrafirman kautta. Nyt vuokratyötäkin on alettu tarkastella negatiivisena asiana. Pelkään tämän johtavan viime kädessä siihen, että työt valuvat tätä menoa ulkomaille.”
Oliko sinulle ilon päivä, kun kuulit Ruben Stillerin vaihtavan Halosen joukoista sinun taaksesi?
“Joo, olihan se tietysti mukava uutinen. Olen ollut hänen ohjelmissaan aika usein esiintymässä vuosien varrella. Tapaamisten yhteydessä on tullut puhuttua kaikenlaista, ja olen huomannut, että minulla on hänen kanssaan aika paljon samanlaista ajattelua.”
Kokoomusta arvostellaan omissa joukoissa siitä, että se on nykyisellään liian samanlainen puolue demareitten kanssa.
“Demarit ovat mielestäni päinvastoin lähestyneet aika voimakkaasti niin sanottuja oikeistolaisia arvoja. Esimerkiksi veteraanit on demareiden keskuudessa rehabilitoitu. Silloin kun kävin nuorena miehenä ensimmäistä vaalikampanjaani, kampanjassani mainittiin jotain veteraaneista. Demareilta tuli silloin kyselyjä, että onko tämä nyt ihan ulkopoliittisen linjan mukaista. Eli tervetuloa vaan!”
“Tarja Halonenhan on nyt voimakkaasti puolustusvoimain ylipäällikkyyden takana. Tässä voisi perätä vähän sen tuotevastuun perään, sillä luulen, että ajatus oli hänelle vielä aika vieras muutama vuosi tai vuosikymmen sitten. ”
“Aitoja eroja demareiden ja Kokoomuksen välillä on se, että demarit pyrkivät vanhakantaiseen korporativismiin ja sitä kautta, ehkä tiedostamattaankin, holhousyhteiskuntaan.”
Vihreät taas pyrkivät monopolisoimaan pehmeitä arvoja kuten ihmisoikeuskysymyksiä ja luonnonsuojelua omiin nimiinsä, vaikka jokainen sivistynyt ihminen on niiden kannattaja puolueesta riippumatta. Mitä mieltä olet tästä?
“Pyrkivät monopolisoimaan, kyllä. Mutta olen huomannut monissa vihreissä alttiutta käydä vakavaa keskustelua tämäntyyppisistä kysymyksistä myös muiden puolueiden kanssa. Arvostan tällaista pyrkimystä pois mustasukkaisuudesta. Joskus tosin huomaa, että vaikka itse pyrkisi hyvään, se koetaankin pahana, koska pyrkimyksen esittäjä tulee väärästä puolueesta.”
Tuotevastuusta puheenollen, mitä mieltä olet Halosen – “yhden meistä” – esittämästä kritiikistä kampanjaasi kohtaan?
“Ei Halonen voi väittää, etteikö koko sen valtionvarainministeri-urani aikana kaikki mihin tähtäsin olisi ollut työllisyyden parantaminen ja hyvinvoinnin turvaaminen. Halonen ei ministerinä ollessaan ollut kertaakaan kanssani eri mieltä talouspolitiikan toimenpiteistä. Ei kertaakaan.”
“Kaksi kovinta riitaa, joita minulla hänen kanssaan oli, koskivat Berliinin ja Canberran lähetystörakennuksia. Olin niistä erittäin pahoillani, koska kustannusarviot eivät pitäneet lainkaan paikkaansa. Ne ovat todella hienoja rakennuksia – niitä ihastellaan kuulemma tänä päivänäkin – mutta niiden tekeminen on todella kallista. Olin tyytymätön siihen, kun huomasin, etteivät rakennuskulut pysyneet hanskassa. Ja tässä kaikki meidän erimielisyytemme hallituksen ajoilta.”
Tuoko Halosen sukupuoli jotain lisäarvoa yhteiskuntaamme? Ovatko naisten asiat nyt paremmin, kun meillä on naispresidentti?
(Niinistö laittaa kätensä pöydällä olevan kannettavan päälle).
“Pakko lämmitellä käsiä, kun olen ollut koko päivän ulkona ja kaikki hanskani ovat kateissa.”
Poltat liikaa tupakkaa.
“Ei se vaikuta tähän mitään. Mitä kysyitkään? Ai niin. Olen ehkä vähän huono sanomaan tähän mitään, koska olen aina ollut työpaikoissa, joissa kollega on kollega sukupuolesta riippumatta. Näin on ollut pankissa, ministeriössä ja hovioikeudessa. Minusta se on mitä luonnollisinta. Mielipidetilastojen mukaan myöskään näissä vaaleissa ei ole agendalla mitään erityistä naisasiaa.”
Sinun on monesti todettu inhoavan jahkailua. Miten hermosi kestävät politiikassa, koska demokratia on yhtä suurta jahkailua?
“Tuo on joidenkin kuvausta… Totta kai politiikassa on monenlaisia prosesseja, jotka eivät etene, mutta valtiovarainministeriössä budjettivalmisteluissa tottui siihen, että yhden budjettikierron aikana piti valmistella satoja asioita. Ei siinä voida ajatella, että jankataan samaa juttua moneen kertaan. Se olisi ollut paitsi mahdotonta, myös loukkaus muita kohtaan.”
Jos visioit itsesi presidentiksi, tuntuuko ajatus edustustehtävän luontoisesta työstä tylsältä?
“Ei presidentti ole pelkästään edustaja. Kuten sanoin, kansainväliset areenat kiinnostavat minua. On mielenkiintoista, haastavaakin, kohdata ihmisiä, jotka tulevat erilaisista maisemista. Vaikka pöydällä ei olisi edes mitään akuuttia ratkaistavaa, aina voi oppia itse uutta ja lisätä muiden ymmärrystä oman kansan suhteen. En muista koskaan pitkästyneeni kansainvälisissä yhteyksissä.”
Kampanjan aikana kierrät valtavan määrän toreja ja seminaareja. Miten sellaista jaksaa?
“Henkisesti kiertäminen pysyy kiinnostavana, koska tehtävät vaihtuvat koko ajan ja ihmisten kanssa on kiva jutella. Ihmiset pyrkivät myös selvästi olemaan aika ytimekkäitä. Tunteja kertyy, joten kiertelyssä vaaditaan hyvää fyysistä kuntoa. Ongelmana on nyt se, etten pääse salille niin usein kuin haluaisin. Ei ole terveellistä käydä riuhtomassa siellä kerran viikossa.”
Kirjassasi harjoitat aika kovaa itsekritiikkiä ja sanot, että valta nousi sinulle päähän puheenjohtajakautesi loppupuolella. Miten valta on muuttanut sinua?
“En usko, että se on loppujen lopuksi muuttanut paljoakaan. Olen aina sopeutunut rooleihini, siihen asemaan joka minulla yhteisössä on kulloinkin ollut. Tarkkana itsensä kanssa pitää kuitenkin olla. Vallan huipulla oleva ihminen saa tietää asioista enemmän kuin muut. Kritiikinsietokyky alenee, koska muiden taholta tulee arvostelua joka tuntuu olevan vastoin tätä parempaa tietoa.”
Onkohan Haloselle käymässä juuri näin? Hän on suhtautunut hyvin torjuvasti itseensä kohdistuvaan arvosteluun.
“Vaikea sanoa, mutta ehkä hänellä on nyt kampanjan kunnolla alettua tiettyjä asennoitumisvaikeuksia, koska hän ei saakaan nyt olla kaiken arvostelun yläpuolella.”
Millainen merkitys perheelläsi on sen suhteen, että jalat pysyvät maassa?
“Se vaikuttaa, totta kai. Perhe pitää myös henkilökohtaisesti tärkeimmät arvot ensimmäisinä.”
Millaista palautetta saat pojiltasi työstäsi?
“He ovat hyvin hienotunteisia, ei heistä oikein ole kriitikoiksi. Vaikka osaan kyllä lukea hienovaraistakin kieltä, jos näin voidaan sanoa. Pääasiassa heidän asenteensa on kovasti tukeva. Kun pojat olivat nuorempia, olimme kotona kolmisin, ja silloin jo pojat pelasivat kovasti yhteen ihan käytännön asioissa.”
Sinulle on tapahtunut hyvin traagisia asioita. Vaimosi kuoli onnettomuudessa ja olit Thaimaassa tsunamin iskiessä. Allekirjoitatko väitteen, että vaikeudet vahvistavat ihmistä?
“En tiedä vahventamisesta, mutta ainakin ne laajentavat aika tavalla ihmisen tajuntaa. Tietynlaista muutostakin niistä on syntynyt. Sekä oman että muiden elämän arvostaminen on omalla kohdallani noussut.”
Miten se näkyy käytännössä?
“Varmasti suhtautumisessa muihin. Muiden vaikeuksiin on helpompi suhtautua empaattisesti.”
Mitä ajattelet nähdessäsi kuvasi 7 päivää -lehden kannessa? Vanhanen vertasi juorulehdistöä Stasiin, mitkä ovat sinun ajatuksesi?
“Eihän se aina ole mukavaa, mutta näköjään väistämätöntä. Siihen suuntaan ollaan menty, eikä jarruja näy.”
Milloin olet viimeksi hyötynyt siitä, että olet julkisuuden henkilö?
“En koe siitä kauheasti hyötyneeni... no, jos ihmiset tunnistavat minut, he ovat kiinnostuneempia ja tulevat juttelemaan eri tavalla kuin jos kukaan ei tuntisi. Politiikan tekijälle julkisuus on elinehto.”
Mitä mieltä olet tupakkamiehenä ravintoloiden tupakointikiellosta?
“Ei se minua haittaa, vaikka ei saisi polttaa.”
Sata euroa vetoa siitä, että sinusta ei tule presidenttiä?
“Sata euroa on kyllä siihen vähän suuri summa. En viitsi hävitä niin paljoa.”