Presidentti!

patriot

Foorumin senaattori
Tarja Halonen ei jälleen ollut tehtäviensä tasalla. Suomen yhteiskuntaan vaikutti syvästi paperiliiton ja metsäteollisuuden välinen lakko/työsulku. Monet vetosivat osapuoliin. Mm maan hallitus pääministeri etunenässä. Mutta mitä teki tasavallan presidentti? Valtionpäämies ja mielipidevaikuttaja! Oli hiljaa!

Presidentiltä olisi kaivattu sitä johtajuutta. SAK:laisen juristina Tarja ei halunnut tukea paperiliittoa, koska tiesi sen olevan aikaansa jäljessä. Ei voinut vaalien lähellä tukea teollisuuttakaan.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Tarja Halonen ei jälleen ollut tehtäviensä tasalla. Suomen yhteiskuntaan vaikutti syvästi paperiliiton ja metsäteollisuuden välinen lakko/työsulku. Monet vetosivat osapuoliin. Mm maan hallitus pääministeri etunenässä. Mutta mitä teki tasavallan presidentti? Valtionpäämies ja mielipidevaikuttaja! Oli hiljaa!

Presidentiltä olisi kaivattu sitä johtajuutta. SAK:laisen juristina Tarja ei halunnut tukea paperiliittoa, koska tiesi sen olevan aikaansa jäljessä. Ei voinut vaalien lähellä tukea teollisuuttakaan.
:D

Päivän parsa:ahem:

Miksi Tarja ei ota kiinni Tampereen aasialaisampujaa:mad:

patriot

Foorumin senaattori
Moe Szyslak sanoi:
:D

Päivän parsa:ahem:

Miksi Tarja ei ota kiinni Tampereen aasialaisampujaa:mad:
Ehkä sen takia, että se ei kuulu sen toimivaltaan!

En mä väitä tai oleta, että presidentti hoitaisi lakon pois mahtikäskyllään. Mutta odotan, että hän ottaa voimakkaasti kantaa lakon loppumisen puolesta. Etenkin kun se näin kauan jatkui ja vaikutti suuresti suomalaiseen yhteiskuntaan.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Ehkä sen takia, että se ei kuulu sen toimivaltaan!

En mä väitä tai oleta, että presidentti hoitaisi lakon pois mahtikäskyllään. Mutta odotan, että hän ottaa voimakkaasti kantaa lakon loppumisen puolesta. Etenkin kun se näin kauan jatkui ja vaikutti suuresti suomalaiseen yhteiskuntaan.
No mitkä ne vaikutukset oli Suomen yhteiskunnalle? Kirjoitetaanko historiankirjat uusiksi ja kerrotaan miten Jatkosodan jälkeen tuli paperiteollisuuden työsulku ja lakko?

Muistatko vielä 1986 virkamieslakon kun posti ei kulkenut ja koko Suomi oli seis? Vieläkö siitä turistaan joka kahvipöytäkeskustelussa?

Eikös presidentin pitäisi olla tällaisten asioitten yläpuolella? Vai olisiko hänen pitänyt ottaa VOIMAAKKAASTI kantaa joko Paperiliiton puolesta tai sitten Metsäteollisuuden.

Pientä rajaa voisit sinäkin vetää provoilullesi:ahem:

patriot

Foorumin senaattori
Ei tässä ollut nyt yhtään provoa. Ei tästä nyt mitään elämää suurempia arpia jäänyt tyyliin kansalaissota. Mutta kyllähän tämä vaikutti Suomen kansantalouteen.

Presidentti on valtionpäämies, jonka tehtävä on toimia mielipidejohtajana ja tärkeiden asioiden esille tuojana. Halonen ei näköjään tätä kokenut kovin tärkeäksi. Mun mielestä olisi voinut vedota voimakkasti molempiin osapuoliin. Ei olisi tarvinnut ottaa puolia. Eihän pääministerikään asettunut kenenkään puolelle. Vaan pyysi osapuolet virka-asunnolleen neuvottelemaan.

Luulen, että monet metsäteollisuuden ja paperiliiton päättävissä elimissä olisivat olleet aika valmiita lopettamaan tai ainakin neuvottelemaan lakon päättämisestä, jos itse tasavallan presidentti olisi pyytänyt heitä Kultarantaan asiasta neuvottelemaan.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Jos presidentti huutaa suoraa huutoa joka asiasta tyyliin Kekkonen, niin kyllä siinä onkin sitten varsinainen MIELIPIDEAUTOMAATTI.

Kyllä presidentin täytyy olla päivänpolitiikan (jota johtaa hallitus eduskunnan tuella) yläpuolella vallan.

Tai ainakin suurimman osan suomalaisista mielipide on tämä.

Sitä vastoin presidentti voi/tulee auttaa suomalaista teollisuutta valtiovierailuillaan puffaamalla ja ottamalla seurueensa mukaan myös kaupallista henkilöstöä. Ahtisaari oli tässä mies vailla vertaa.:ahem:

patriot

Foorumin senaattori
Joo eiköhän se oo kaikille selvää, että presidentin toimenkuva on muuttunut Kekkosen ajoista. Valtaa ei ole entiseen malliin. Kyse ei ollut kuitenkaan mistään pikku asiasta vaan pitkittyneestä työtaistelusta. Halonen maan äitinä olisi voinut ottaa asiaan kantaa. Tämä on mun mielipide. Toki pääministerillä ja hallituksella on näissä asioissa se tärkein vastuu.

Totta Jones! Aivan on ikävä Ahtisaaren realistista ulkopolitiikkaa...

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Minun mielestäni presidentillä on (tai olisi ollut) tietysti oikeus sanoa mielipiteensä tuossa paperin työriidassa, mutta en ainakaan minä häneltä sitä odottanut missään vaiheessa. Ei hänen tarvitse kaikkeen ottaa kantaa.

Ennemminkin se homma minun mielestäni kuului pääministerille, joka hoitikin oman tonttinsa tyylikkäästi.

patriot

Foorumin senaattori
VR sanoi:
Minun mielestäni presidentillä on (tai olisi ollut) tietysti oikeus sanoa mielipiteensä tuossa paperin työriidassa, mutta en ainakaan minä häneltä sitä odottanut missään vaiheessa. Ei hänen tarvitse kaikkeen ottaa kantaa.

Ennemminkin se homma minun mielestäni kuului pääministerille, joka hoitikin oman tonttinsa tyylikkäästi.
Ongelmana tän nykyisen presidentin kanssa on se, että ei se tahdo ottaa kantaa oikein mihinkään. Mikä on kuitenkin sen jobi nykyään. Globalisaatio on hänen lempilapsensa.. Siitä jaksaa antaa lausuntoja..

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Jaahas, on sitten tuo Matti Nyk... eiku Vanhanen aloittanut oman vaalikampanjansa. Joka lööppiin ja lehteen on tunkeutumassa. Onkin menetelmät suoraan lainattu Tanj... eiku siis Marika Fingeroosilta. :D

"Ehkä panin, ehkä en." Totesi närkästynyt Nyk...Vanhanen siis. :thumbup: :rolleyes:

patriot

Foorumin senaattori
Niin no Joneksen luulisi tietävän, että kyllä tässä on ihan muut tahot lehtiin pyrkimässä kuin Vanhasen Masa. Seiska kaivoi väitetyn naisystävä kakkosen jostain esiin.... Mutta eipä tässä hätää... Nimi esille vaan ja kampanja pyörii täysillä...

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Niin no Joneksen luulisi tietävän, että kyllä tässä on ihan muut tahot lehtiin pyrkimässä kuin Vanhasen Masa. Seiska kaivoi väitetyn naisystävä kakkosen jostain esiin.... Mutta eipä tässä hätää... Nimi esille vaan ja kampanja pyörii täysillä...
Näinhän se on :ahem:

Koskohan löytyy Niinistön lehtolapsi yms... :rolleyes:

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Vanhanen pyri julkisuuteen, mutta antoi kuitenkin lausunnon TV-uutisille, jossa totesi, ettei katso velvollisuudekseen ripittäytyä yksityiselämästään koko kansalle. Panee ketä panee, ei se pressanpätevyyteen vaikuta! :cool:

Toki odotamme pressalta korkeaa moraalia ja Vanhanen uhkaa menettää kyllä mummojen äänet. Samalla alkaa epäilyttämään millainen häntäheikki se toinen sinkkumies on. Eli paras turvautua vanhaan, jolla on puoliso?