Pyöräilijöille kypäräpakko!?

Pitäisikö polkupyöräilijöille määrätä kypäräpakko?

• Äänestäjiä yhteensä
    55

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
En kannata. Johonkin on vedettävä raja pakkoholhouksen kanssa, ja mielestäni rajan paikka olis aika hyvä juuri näillä main. Seuraavaksi sitten olisi tosiaan vuorossa kypäräpakko kävellessä tai autoillessa. Itse käytän kypärää aina pyöräillessäni (on ihan turvaton olo nykyään jos on pienenkin matkan joutunut ajamaan ilman), mutta en haluaisi käyttämättömyyden olevan rankaistava teko.

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Sijainti
Ypäjä
En kyllä sellaista naurettavan näköista munankuorta laittaisi päähäni. Ei esim. työmatkalla kypärää tarvitse jos vain seuraa vähänkään liikennettä. En myöskään lasketellessa pidä kypärää. Jos osallistuisin pujottelukisaan, varmasti laittaisinkin kypärän. Mielestäni kypärä kuuluu kilpailutilanteeseen. Ei arkiliikenteeseen. Moottoripyöräilu mukavuussyistä toki poikkeus ihan senkin takia, että siinä vauhti kovempi, kuin pyörällä ajaessa. Toisaalta esim. jos hahmo Jacques pitää kypärää treenatessaan munamankelillaan, tilanne on aivan toinen. Vauti varmasti ihan eri luokkaa, kuin meikäläisen työmatkapyöräilyssä.

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Ei sitä juuri tule pidettyä, enkä kannattakaan. Toimisi yhtä hyvin kuin TV-lupamaksut - osa käyttää, osa ei.

Kerran olen kolaroinu kun olin 7-vuotias. Olin kolmen kaverin kaa pyöräkisaa - ilman kypärää tietty (ja niillähän oli sellaiset upeat vaihdetsykät, kun mulla oli sellainen vaihteeton pari vuotta vanha lasten pyörä). Kun käännyttiin viimeiseen mutkaan niin nuorimmaisin sitten kiilas mut törkeästi niin ettei mitään ollut tehtävissä - nurin mentiin ja pää hipas asfalttia. Mitään aivotärähdystä ei tullut, vaan tuli sen sijaan sellainen haava vasempaan ohimoon että verta tiputti olkapäälle. Itkuhan siinä pääsi ja juoksin kotiin. Ei ole sen jälkeen tullut tilanteita jossa pää olisi ollut panttina.

Ja kun luokkaretkelle ollaan menty pyöräillessä niin maikka on sanonut että kaikilla pitää olla potat päässä. Eikä kukaan niitä ikuna laita. Sama juttu kun on luistelua.

Mangelo

Well-known member
JasonD sanoi:
Eli sun mielestä ei voi tapahua mitään vakavaa, kun ei kuntoile fillarilla?
:D
Miks panisin kypärän päähän, jos pyöräilen kävelyvauhtia kilometrin pari? Ihan yhtälailla kävellessä tai juostessa voi kaatua... etenkin portaissa... Aikamoinen homo saa olla jos edes ehdottaa kypäräpakkoa.

Sit jos kuntoilumielessä tekee pidemmän ja nopeamman lenkin, se ei ole enää kohtuuton vaiva ottaa kypärää mukaan, ja siitä saattaa jopa oikeasti olla hyötyäkin...

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
mun kantani tähän pakollisuuteen on neutraali.. Vastasin kyllä, mutta minusta on aivan sama haluaako joku käyttää kypärää vai ei. Omaa tyhmyyttään on sitten jos kuolee sen takia ettei käyttänyt kypärää.. suoraan darwineihin sellaiset..

Eurosportin pyöräilylähetyksessä sanottiin kyllä hyvä vasta-argumentti tälle pakollisuudelle. Jos sen lain ansiosta sitten säästetään liikennesuunnittelun pyöräilyturvallisuuskuluissa niin mennään metsään..

Edit: sanotaan nyt vielä se että mielestäni isien ja äitien olisi syytä käyttää kypärää esimerkin takia mikäli haluavat että lapset käyttäisivät itsekin kypärää. Ne lapsethan saattavat keksiä alkaa harrastamaan vaikka pidempiäkin lenkkejä, jolloin kypärää tarvitaan varmasti vanhempienkin logiikan mukaan..

Viimeksi muokattu:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Zaikom sanoi:
Miks panisin kypärän päähän, jos pyöräilen kävelyvauhtia kilometrin pari? Ihan yhtälailla kävellessä tai juostessa voi kaatua... etenkin portaissa... Aikamoinen homo saa olla jos edes ehdottaa kypäräpakkoa.
Olen sanonut tämän esimerkin ennenkin, mutta sanon taas.

Itselläni kävi kerran läheltäpiti tilanne pyörätiellä, kun ajoin itse aika kovaa ja seurasin erästä kilpapyöräilijää. Meidän edessämme ajoi joku pyöräilijä todella hitaasti ja haparoiden.. Koska kilpapyörissä ei ole kilkutinkelloja ja minun silloisessa pyörässäni oli joten kilautin kelloa. Samassa kilpapyöräilijä lähti ohittamaan hidasta haahuilijaa samasta suunnasta johon haahuilija oli harhailemassa.. Ja minä heti perässä. Siinä oli kolari tosi lähellä. Ja autotie meni myös ihan vieressä. Jos siinä olisi tullut kasa, niin haahuilijan aivot olisi ollut asfaltissa ja kahden pyöräilijän alla. Rumaa jälkeä!

Eli siis et voi ikinä tietää muiden liikenteen käyttäjien tekosia vaikka itse ajaisit kuinka varovaisesti tai hiljaa. Ihmiset tekevät virheitä. Jos ei autoilijat niin sitten vaikkapa just toiset pyöräilijät.

Minä en itse ymmärrä mitään perusteluja kypärättä ajamiselle.. mutta kuten sanoin omapahan on päänne. :)

Viimeksi muokattu:

Jacques

Sijainti
Helsinki
JPP sanoi:
Eikös tollanen jo ole?
Kyllä se tosiaan on jo pakollinen, mutta siitä ei sakoteta. Sellainen juttu siinä varmaan kuitenkin on ettei ehkä vakuutuksesta saa niin herkästi rahoja, jos ei ole käyttänyt kypärää onnettomuuden sattuessa.. Näin veikkaisin.. :)

Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Sijainti
Ypäjä
Jacques sanoi:
Minä en itse ymmärrä mitään perusteluja kypärättä ajamiselle.. mutta kuten sanoin omapahan on päänne. :)
Saattaa olla perusteltua käyttääkin kypärää myös liikenteessä, mutta sen täytyy saada olla jokaisen oma päätös. Kehittyneeseen länsimaiseen demokratiaan kuuluu yksilönvapaudet ja valinnan mahdollisuus. Se, että säädetään naurettavia lakeja ja säädöksiä, joita ei ole mielekästä noudattaa (esim. hands free -pakko), johtaa joko siihen, että lakejen merkitys, tärkeidenkin, inflatoituu ihmisten keskuudessa, tai valvonnan määrä lisääntyy kuten diktatuudeissa.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Darren sanoi:
Saattaa olla perusteltua käyttääkin kypärää myös liikenteessä, mutta sen täytyy saada olla jokaisen oma päätös.
Tämä on toki totta..
Kuten sanoin, niin kantani tähän pakollisuuteen on aika neutraali.. Itse haluaisin ennemmin muutosta ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja asenteisiin noin ylipäätänsäkin (niin kävelijöille, pyöräilijöille kuin autoilijoillekin).. Välinpitämättömyys tuntuu nykyään olevan aikamoista, eikä siinä paljoa kypäräpakot auta.

Tolla tyngäksi jääneellä pyöräretkellä kävi varmaankin 10-15 kertaa tilanne, jossa maantiellä tuli vastaan henkilöauto samaa kaistaa kuin minä ja tietenkin kovaa vauhtia koska oli ohittamassa. Yksi tilanne oli vieläpä sellaisella pitkällä ja kapealla tiellä, että minun piti väistää pientareelle (siis hiekalle! ~50kg painolastien kanssa, ja itsellänikin jonkin verran vauhtia), jolloin olin vähällä kaatua (olisin kaatunut auton eteen).
Toinen tilanne oli sellainen, että vähän levähdin ja lepuutin myös niskoja ja hartioita katsomalla suoraan alaspäin. Kun nostin päätä niin pakettiauto oli juuri kohdallani ja tuli täysin vastapalloon. Onneksi olin sen verran reunassa ettei mitään käynyt. Jos tie olisi ollut yhtä kapea kuin ekaksi mainitsemassani tilanteessa, niin enpä olisi tässä..

Eli siis asenteissa on mun mielestä ongelma. Se pitäisi saada korjattua.. kypäräpakolla ne tuskin korjaantuvat, mutta itselläni nyt ei ole mitään vastaankaan sellaista lakia, koska itse jo käytän kypärää..

Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Jacques sanoi:
Olen sanonut tämän esimerkin ennenkin, mutta sanon taas.

Itselläni kävi kerran läheltäpiti tilanne pyörätiellä, kun ajoin itse aika kovaa ja seurasin erästä kilpapyöräilijää. Meidän edessämme ajoi joku pyöräilijä todella hitaasti ja haparoiden.. Koska kilpapyörissä ei ole kilkutinkelloja ja minun silloisessa pyörässäni oli joten kilautin kelloa. Samassa kilpapyöräilijä lähti ohittamaan hidasta haahuilijaa samasta suunnasta johon haahuilija oli harhailemassa.. Ja minä heti perässä. Siinä oli kolari tosi lähellä. Ja autotie meni myös ihan vieressä. Jos siinä olisi tullut kasa, niin haahuilijan aivot olisi ollut asfaltissa ja kahden pyöräilijän alla. Rumaa jälkeä!

Eli siis et voi ikinä tietää muiden liikenteen käyttäjien tekosia vaikka itse ajaisit kuinka varovaisesti tai hiljaa. Ihmiset tekevät virheitä. Jos ei autoilijat niin sitten vaikkapa just toiset pyöräilijät.

Tuollaisen haahuilijan joka ei hahmota muitten liikkeitä tosiaan kannattais käyttää kypärää.

Itse koen olevani siinä määrin täysissä sielun ja ruumiin voimissani, että osaan arvioida koska sitä kypärää kannattaa käyttää, ja mitä ei kannata tehdä ilman kypärää eikä kypäränkään kanssa...

Kypäräpakko rajoittaisi kovasti liikkumisenvapauttani.

Viimeksi muokattu:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Zaikom sanoi:
Tuollaisen haahuilijan joka ei hahmota muitten liikkeitä tosiaan kannattais käyttää kypärää.
Me siis tulimme takaa.. ei se haahuilija voinutkaan hahmottaa meidän liikkeitä, koska ei tiennyt mitään meidän tulosta. Minä siis krinkutin kelloa liian myöhään, koska en heti tajunnut ettei kilpapyöräilijällä ole kelloa.

Mangelo

Well-known member
Jacques sanoi:
Me siis tulimme takaa.. ei se haahuilija voinutkaan hahmottaa meidän liikkeitä, koska ei tiennyt mitään meidän tulosta. Minä siis krinkutin kelloa liian myöhään, koska en heti tajunnut ettei kilpapyöräilijällä ole kelloa.
Sitä tuossa tarkoitin, ettei kannata haahuilla irrationaalisilla ajolinjoilla.

Ja jos joku soittaa kelloa takana on parempi pitää tanko suorassa ja hitaasti valua jonnekin päin, kuin kääntää päätä ja ohjaustankoa samalla...

Jacques

Sijainti
Helsinki
Zaikom sanoi:
Itse koen olevani siinä määrin täysissä sielun ja ruumiin voimissani, että osaan arvioida koska sitä kypärää kannattaa käyttää, ja mitä ei kannata tehdä ilman kypärää eikä kypäränkään kanssa...

Kypäräpakko rajoittaisi kovasti liikkumisenvapauttani.
Se mun täytyy kieltämättä sanoa, että jos kypärä olisi sakon uhalla pakollinen, niin kyllähän sen pitäisi saada ilmaiseksi.. Ja sen pitäisi olla sitten sellainen minkä kukin haluaa eikä mikä tahansa halpis potta..

Väitän että pyöräilyliikkeistä löytyy melkein jokaiselle mieluisa kypärä jota voi pitää päässään vaikkapa hattuna kaupassa käynnin aikana.. Tuo mun oma kypäräni on jo vähän vanha ja iso, mutta kyllä mä oon senkin kerran unohtanut päähän. :D Mut tosiaan tyylikkäimmät ja keveimmät kypärät on aika kalliita..

Jacques

Sijainti
Helsinki
Zaikom sanoi:
Sitä tuossa tarkoitin, ettei kannata haahuilla irrationaalisilla ajolinjoilla.

Ja jos joku soittaa kelloa takana on parempi pitää tanko suorassa ja hitaasti valua jonnekin päin, kuin kääntää päätä ja ohjaustankoa samalla...
toki.. mutta yllättävässä tilanteessa voi olla vaikea ennakoida omaa reaktioaan. Ja liikenteessä voi käydä tilanteita joissa itsellä ei ole mitään osaa eikä arpaa.. Tätä mainitsemaani välinpitämättömyyttä olen kyllä havainnut myös monissa kilpapyöräilijöissä ja silloin voi mennä vaaralliseksi touhu..

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Sama asia kuin autojen turvavyöpakko ja prätkien kypäräpakko: En ole pakon kannalla vaikka itse käyttäisin molempia joka tapauksessa vaikkei olisikaan pakollisia.
Aikuisten ihmisten holhoaminen lailla, rangaistuksilla uhkaaminen ja pakottamiset eivät mielestäni ole yleensä hyvä asia.

Mangelo

Well-known member
Jacques sanoi:
Väitän että pyöräilyliikkeistä löytyy melkein jokaiselle mieluisa kypärä jota voi pitää päässään vaikkapa hattuna kaupassa käynnin aikana.. Tuo mun oma kypäräni on jo vähän vanha ja iso, mutta kyllä mä oon senkin kerran unohtanut päähän. :D Mut tosiaan tyylikkäimmät ja keveimmät kypärät on aika kalliita..
No itselläni ei ainakaan ole tuo syynä käyttämättömyyteen että näyttäisi dorkalta potta päässä. Pikemminkin laiskuutta ja mukavuuden halua.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Zaikom sanoi:
No itselläni ei ainakaan ole tuo syynä käyttämättömyyteen että näyttäisi dorkalta potta päässä. Pikemminkin laiskuutta ja mukavuuden halua.
No kuten sanoin ne on nykyään aika huomaamattomia myös käyttäjälle.. eli siis tuskin vaikuttaa mukavuuteen tuon taivaallista. :tongue:

Mangelo

Well-known member
Runar ja Kyllikki sanoi:
Sama asia kuin autojen turvavyöpakko ja prätkien kypäräpakko: En ole pakon kannalla vaikka itse käyttäisin molempia joka tapauksessa vaikkei olisikaan pakollisia.
Aikuisten ihmisten holhoaminen lailla, rangaistuksilla uhkaaminen ja pakottamiset eivät mielestäni ole yleensä hyvä asia.
Se on hyvä asia että autoissa on turvavyöt, vastaantulijoille on omat kaistansa, ja muutenkin kaikessa rakentamisessa pyritään ottamaan turvallisuus huomioon, mutta kyllä ihmisen kuitenkin pitää saada toimia miten haluaa: Jättää turvavyö kytkemättä, keulia mopolla, ajaa punaisia päin, ...

Hups unohdin oliko tarkoitus olla kanssasi samaa mieltä vai sarkastinen kustannuksellasi. No käytännössä olen sitä mieltä, että punaisia päin ajaminen ja mopolla keuliminen ovat ok, ellei aiheuta vaaraa muille.