Räikkösen mestaruushaaveet

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
F1-matematiikkaa

CamoN sanoi:
Kyllä McLarenille tulee tällä kaudella vielä jokin keskeytyksen vaativa vika kesken kisan, se on ihan varma.
Ei ole varma. Ellet sitten ole keksinyt jotain pomminvarmaa keinoa siihen.

CamoN sanoi:
Virheistä oppii parhaiten ja niitä siellä on osattu tehdä viime vuosina, mutta samoin vikaantumisen todennäköisyys kasvaa huimasti jokaisen tekniikan osalta onnistuneen kisan jälkeen. Eikä näissä vikatilastoissa ole kysymys mistään Ford Focuksista ja Citroën Picassoista, vaan laitteista joita kuormitetaan äärirajoille jatkuvasti.
Sinun mukaasi siis mitä useammin ei keskeytä, sitä todennäköisempää on keskeyttää seuraavissa kisoissa. Mielenkiintoista matematiikkaa. :jaska: Oikeasti se menee näin:

Vikojen määrä per kausi ei ole vakio, vaan riippuu ko. vuoden autosta, säännöistä, kuskeista, kanssakilpailijoista, FIA:n päätöksistä, varikkomiehistöjen ammattitaidosta, sateista, renkaiden kulumisesta, tuurista, taivaan kappaleiden sijainneista toisiinsa nähden ja kaikesta muusta mahdollisesta. Tämän vuoksi aiempien vuosien tilastoista ei voi tehdä päätelmiä, montako keskeytystä tänä vuonna tulee.

Sen sijaaan voidaan laskea kausikohtainen keskeytysprosentti, joka kertoo tilastollisen todennäköisyyden tuleville keskeytyksille. Tänä vuonna on ajettu 10 kisaa, joissa kaikissa McLaren on saanut 2 autoa maaliin. Tämän perusteella voidaan laskea keskeytysprosentti jakamalla keskeytysten määrä (0) tapausten määrällä (20) ja kertomalla saatu luku sadalla (100):
(0/20)*100 = 0%

Vastaavasti Ferrarin keskeytysprosentti:
(2/20)*100 = 10%

Näiden perusteella voidaan laskea, montako keskeytystä on oletettavissa kauden 7 viimeisessä kisassa.

McLaren:
0% * 7 = 0 keskeytystä

Ferrari:
10% * 7 = 0,7 keskeytystä

Ferrarille olisi siis tilastojen valossa odotettavissa vielä yksi "melkein keskeytys", eli jokin kisan aikainen ongelma, joka ei kuitenkaan johda keskeytykseen. Se tulee todennäköisesti Kimille, koska 100% Ferrarin keskeytyksistä on ollut hänellä.

!!! Tärkeä huomautus !!!
Em. laskutoimitus ei ole täysin tarkka, koska keskeytysten määrissä ei ole otettu huomioon kisojen aikaisia teknisiä ongelmia, jotka olisivat voineet johtaa keskeytykseen. Ne pitäisi laskea mukaan kahden desimaalin tarkkuudella, jotta voitaisiin sanoa, onko McLarenille tulossa yhtä "melkein keskeytystä" tai peräti yksi kokonainen keskeytys kauden viimeisissä kisoissa (esim. Hamiltonin viime kisan ulosajo on 0,83 keskeytystä). Tämän vuoksi on myös mahdollista, että Kimikin keskeyttää vielä yhden kisan ja Massallekin tulee yksi "melkein keskeytys".

Oli tämäkin todistettava. [ ] :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Vaikka Hamilton seuraavan kisan keskeyttäiskin ja Kimi voittaisi niin silti se ero on vielä 8pistettä.Ja silti se ero olisi MM kärkeen suurempi kuin 10pistettä kun Alonso ja Massa ajavat samaan aikaan varmasti palkintopallille.Eli se vaatisi kyllä kummankin McLaren kuskin keskeytystä tälle kaudelle,kun eihän sitäkään voi olettaa että Kimi kaikki loput kisat voittaisi.Mikä olisikaan hienointa kuin että se kävisi viimeisessä kisassa.Alonso johtaisi Kimiä 8:lla pisteellä ja Mersu pukkaisi savut pihalle kisan loppu puoliskolla ja Kimi voittaisi kisan ja MM:n.Korvautuisi kyllä täysin ne pettymykset Kimin McLaren ajasta:wink:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei hyvältä näytä, että 10 kisan jälkeen pisteitä on vain 52. Yleensä mestaruuden voittavilla on tässä vaiheessa n. 70, mutta tämä kausi onkin ennätystasainen.

Mestaruus on vielä mahdollinen, jos loppukausi menee putkeen. Mitenkäs paljon eroa oli kärkeen kaudella 2005, kun kisoja oli 7 jäljellä? Ei kirvestä kannata vielä kaivoon heittää.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Hmmp sanoi:
Oli tämäkin todistettava. [ ] :alppu:
Unohdit laskuista noi Larenin viimeaikaiset ongelmat aika-ajoissa. Heillä on ollut tuuria että noi pultti- ja laatikkoviat ovat esiintyneet aika-ajojen lopulla, eikä kisojen alussa. Kohta napsahtaa kisassakin, se on faktaa. :eek:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Milkman sanoi:
Ei hyvältä näytä, että 10 kisan jälkeen pisteitä on vain 52. Yleensä mestaruuden voittavilla on tässä vaiheessa n. 70, mutta tämä kausi onkin ennätystasainen.

Mestaruus on vielä mahdollinen, jos loppukausi menee putkeen. Mitenkäs paljon eroa oli kärkeen kaudella 2005, kun kisoja oli 7 jäljellä? Ei kirvestä kannata vielä kaivoon heittää.
36 pistettä oli ero, sen kauden suurin. Seuraavassa kisassa se kapenikin sitten kymmenellä, kun Alonso kolaroi etusiipensä Unkarin ekassa mutkassa ja jäi pisteiden ulkopuolelle. Kimi voitti.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
taitaa kimin mahikset olla toisten epäonnen harteilla... heikolta näyttää jos hamilton ajelee tasasesti palkintopalleille vaikka kimi voittais. mutta pidetään peukkuja :dunno:
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
belated sanoi:
Kohta napsahtaa kisassakin, se on faktaa. :eek:
Niinhän se piti Ferrarillakin napsahtaa kisassakin luotettavuuden juhlakausilla 2001-2005 aikana, mutta toisin kävi. Ottaen huomioon Ferrarin nykyisen epäluotettavuuden niin en pitäisi ollenkaan hämmästyttävänä jos Kimin motti leviää erittäin paljon konetta rasittavassa kisassa Monzassa, jota edeltää myös konetta kovin rasittava Belgian GP. Näin Norbert Haugin mukaan

Sen verran huonompaa on Ferrarin luotettavuus kuin McLarenin :wink:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
JVR sanoi:
taitaa kimin mahikset olla toisten epäonnen harteilla...
Samoin on iso MM-johto tällä hetkellä saavutettu vain Kimin epäonnen ansiosta.. Tasoin ei mene onnenlahjat, vielä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuomopsoni sanoi:
Koska Mäcci on ehtinyt kärsiä viime vuosina jo kaikki mahdolliset tekniset ongelmat, ehkä ratkaisut estää niiden uusituimiset ovat jo kehitetty. Ferrarilla ei taas ole ollut yhtä paljon mahdollisuukia oppia virheistään. :idea:

Toisaalta Nürrellähän nähtiin, ettivät tekniset oikut ole vielä täysin hylänneet Larenia. Toivo elää yhä...

E: Milloinhan Mäcci on ajanut viimeksi kauden ilman moottoririkkoja? Ei varmaankaan viimeisen kymmenen vuoden aikana? Mukana siis vain kisarikot.
Juu, heiluriliike on mahdollista.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
CamoN sanoi:
Vianhan voi aiheuttaa esimerkiksi inhimillinen virhe, muuttuvat olosuhteet, jonkin uuden osan liian vähäinen testaus ym.
Sellainen kestäväksi osoittautuneen auton laukeamisen todennäköisyyttä lisäävä seikka voi olla, että tallissa aletaan ajatella sen kestävän hiukan huolimattomammallakin kasaamisella ja sitten alkaakin paukkua.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
JPP sanoi:
Sellainen kestäväksi osoittautuneen auton laukeamisen todennäköisyyttä lisäävä seikka voi olla, että tallissa aletaan ajatella sen kestävän hiukan huolimattomammallakin kasaamisella ja sitten alkaakin paukkua.
Kyllä huolimattomuus on juuri se asia josta Mclaren tunnetaan. Hydrauliproput, takasiivet, pakosarjat ym. hajoamiset..
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Ehei pojat! Ei mitään ole vielä ratkaistu. Nähtiinhän se viime aika-ajoissa ja kisassakin että mitä tahansa voi sattua. Se kyllä kummastuttaa että Ferkkuun tuli tekninen vika. Sumille kun niitä sattui niin älyttömän harvoin.

Kova tsemppi Kimille:thumbup:
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Ronttu sanoi:
Ehei pojat! Ei mitään ole vielä ratkaistu. Nähtiinhän se viime aika-ajoissa ja kisassakin että mitä tahansa voi sattua. Se kyllä kummastuttaa että Ferkkuun tuli tekninen vika. Sumille kun niitä sattui niin älyttömän harvoin.

Kova tsemppi Kimille:thumbup:
Niinpä yhdessä kisassa voi kaventaa eroa jo 10 pistettä ja kisoja on jäljellä vielä 7.Yhtään nolla tulosta ei Kimillä ole enää vara ajaa,se on selvää.Ihmeen vähän alku puoliskolla on kärkipään kuskeille sattunut epäonnea(paitsi Kimi),joten eiköhän sekin muutu vielä.
 

rasva

Well-known member
Liittynyt
21.7.2007
Viestit
97
Taitaa olla tänä vuonna Kimin viimeinen mahdollisuus voittaa mestaruus.
Ens vuonna alkaa sitten seuraavat 10v kestävä Hamiltonin valtakausi.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
rasva sanoi:
Taitaa olla tänä vuonna Kimin viimeinen mahdollisuus voittaa mestaruus.
Ens vuonna alkaa sitten seuraavat 10v kestävä Hamiltonin valtakausi.
Ei Schumin 7MM:ään pysty edes Hamilton.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
rasva sanoi:
Taitaa olla tänä vuonna Kimin viimeinen mahdollisuus voittaa mestaruus.
Ens vuonna alkaa sitten seuraavat 10v kestävä Hamiltonin valtakausi.
Mistä näitä muutaman viestin kakkosnicktrolleja on alkanut sikiämään? :doubtful:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
rasva sanoi:
Taitaa olla tänä vuonna Kimin viimeinen mahdollisuus voittaa mestaruus.
Ens vuonna alkaa sitten seuraavat 10v kestävä Hamiltonin valtakausi.
Tuskin vain. Herralla oli hivenen vaikeuksia pysyä radalla kun alkoi ripistelemään vettä. Sieltähän paljastui varsinainen säheltäjä. Olisi edelleenkin erittäin mielenkiintoista nähdä kyseinen hemmo jonkun hivenen heikomman tallin auton ratissa. Veikkaampa että romua syntyis tasaseen tahtiin. Lähes kaiken anteeksiantavalla mcLadalla ja kuivalla kelillä nopeahko mutta mutta.........................:ahem: totuus on jotain muuta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Onko Kimillä vielä mahdollisuudet mestaruuteen ja onko mahdollista että Kimi voittaa tällä kaudella mestaruuden ovat mielestäni eri kysymyksiä. Ensimmäinen on riippuvainen siitä, miten MM-vastustajilla menee (hyvin vai huonosti) ja jälkimmäiseen ainoa oikea vastaus on tässä vaiheessa kyllä koska on mahdollista että MM-haastajilla menee loppukausi huonommin. Siksi sanoisin ettei Kimillä enää ole mahdollisuuksia tämän vuoden mestaruuteen koska en usko että McLaren niin pahasti pisteitä mokaa enää.
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Hmmp sanoi:
Sen sijaaan voidaan laskea kausikohtainen keskeytysprosentti, joka kertoo tilastollisen todennäköisyyden tuleville keskeytyksille. Tänä vuonna on ajettu 10 kisaa, joissa kaikissa McLaren on saanut 2 autoa maaliin. Tämän perusteella voidaan laskea keskeytysprosentti jakamalla keskeytysten määrä (0) tapausten määrällä (20) ja kertomalla saatu luku sadalla (100):
(0/20)*100 = 0%
Onhan toi ihan perusjärkeilyä mutta sen lisäksi siihen voisi antaa muullekin arvoa... Esim. jos laittais mclarenin keskeytykset viimeisen 10 vuoden ajalta. antaen arvoa lähivuosille enemmän. Ja sit vielä jotain yleistä esim. 6 parhaan tallin keskeytykset 10 vuoden ajalta. Niin se vähän tasapainottaisi myös. Mutta tietenkin tälle kaudelle suurin painoarvo.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Hmmp sanoi:
Ei ole varma. Ellet sitten ole keksinyt jotain pomminvarmaa keinoa siihen.


Sinun mukaasi siis mitä useammin ei keskeytä, sitä todennäköisempää on keskeyttää seuraavissa kisoissa. Mielenkiintoista matematiikkaa. :jaska: Oikeasti se menee näin:

Vikojen määrä per kausi ei ole vakio, vaan riippuu ko. vuoden autosta, säännöistä, kuskeista, kanssakilpailijoista, FIA:n päätöksistä, varikkomiehistöjen ammattitaidosta, sateista, renkaiden kulumisesta, tuurista, taivaan kappaleiden sijainneista toisiinsa nähden ja kaikesta muusta mahdollisesta. Tämän vuoksi aiempien vuosien tilastoista ei voi tehdä päätelmiä, montako keskeytystä tänä vuonna tulee.

Sen sijaaan voidaan laskea kausikohtainen keskeytysprosentti, joka kertoo tilastollisen todennäköisyyden tuleville keskeytyksille. Tänä vuonna on ajettu 10 kisaa, joissa kaikissa McLaren on saanut 2 autoa maaliin. Tämän perusteella voidaan laskea keskeytysprosentti jakamalla keskeytysten määrä (0) tapausten määrällä (20) ja kertomalla saatu luku sadalla (100):
(0/20)*100 = 0%

Vastaavasti Ferrarin keskeytysprosentti:
(2/20)*100 = 10%

Näiden perusteella voidaan laskea, montako keskeytystä on oletettavissa kauden 7 viimeisessä kisassa.

McLaren:
0% * 7 = 0 keskeytystä

Ferrari:
10% * 7 = 0,7 keskeytystä

Ferrarille olisi siis tilastojen valossa odotettavissa vielä yksi "melkein keskeytys", eli jokin kisan aikainen ongelma, joka ei kuitenkaan johda keskeytykseen. Se tulee todennäköisesti Kimille, koska 100% Ferrarin keskeytyksistä on ollut hänellä.

!!! Tärkeä huomautus !!!
Em. laskutoimitus ei ole täysin tarkka, koska keskeytysten määrissä ei ole otettu huomioon kisojen aikaisia teknisiä ongelmia, jotka olisivat voineet johtaa keskeytykseen. Ne pitäisi laskea mukaan kahden desimaalin tarkkuudella, jotta voitaisiin sanoa, onko McLarenille tulossa yhtä "melkein keskeytystä" tai peräti yksi kokonainen keskeytys kauden viimeisissä kisoissa (esim. Hamiltonin viime kisan ulosajo on 0,83 keskeytystä). Tämän vuoksi on myös mahdollista, että Kimikin keskeyttää vielä yhden kisan ja Massallekin tulee yksi "melkein keskeytys".

Oli tämäkin todistettava. [ ] :alppu:
Juurikin näin paitsi, ettei juurikaan näin...

Täytyy huomioida myös tiimin mielialan ja motivaation vaihtelut... Ferrarilla ei ole totuttu epäluotettavaan autoon (jos nyt kahta keskeytystä 20 startista voidaan epäluotettavaksi sanoa... Ehkä kärkitalleista epäluotettavimpaan on oikeampi termi...) Tämä syö varmasti miestä ja kun nyt on kyse tempperamenttisestä latino sakista voi tilanne kääntyä aivan päälaelleen...
Meidänkin kulttuurissa etsitään mielellään syypäitä, juoruilla, puukotellaan selkään ja kyräillään... Miten sitten Italiassa... Pystyykö Ferrari kokoamaan porukan ja saamaan jengin puhaltamaan yhteenhiileen vaiko sekoaako koko soppa täysin??? Vanhan myytin mukaanhan Ferrari ei hajoa koskaan, ellei sitä joku riko... Voidaan alkaa kytsimään toisten tekemisiä ja "unohtaa" oma homma täysin...

Toisaalta McLarenin tilanne on hankala... Liika itsevarmuus kostautuu helposti... Me ollaan tehty hyvä auto kun se ei ole vielä keskeyttänyt kertaakaan ja oho kerta se on ensimmäinenkin... Kun menee liian hyvin voi tulla huolimattomaksi ja vaikka rengas jäädä löysälle...

Kaikki kunnia matematiikon taidoillesi, mutta luottaisin ennemin kaaos teoriaan...

Eikös Ferrarilla ole kokemusta 110% kaaoksesta ajemminkin... Nurrellä 99 kun Salo ja Irwine ajoi niin suurinpiirtein kaikki hajosi käsiin kisataktiikasta lähtien... Autot kai säilyi ehjinä...

Vaikkei keskeyttäisikään kertaakaan ei saa muitakaan ns. teknisiä ongelmia enää Kimin kohdalle sattua. Muuten kyyti on kylmää... Ja kakkos kuskin paikka heilahtaa varmasti loppukaudeksi...
 
Ylös